Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:ketricken schreef op 27 april 2012 @ 10:28:

[...]

Er is geen aangeboren besef van goed en kwaad. De zoon van Rost van Tonnigen groeide op in een tijd waarin de daden van de neo-nazi's bekend waren en uiteraard veroordeeld werden. Hij heeft zijn mening over goed en kwaad dus kunnen vormen door zijn omgeving en niet vanuit een of ander aangeboren innerlijk besef.

Niet mee eens. In dit topic blijkt dat een aantal mensen ondanks het feit dat de daden van nazi's bekend zijn en veroordeeld worden, niet zeker weten of ze die daden als slecht zouden bestempelen.

Hij deed dat wel, tegen zijn instinctieve loyaliteit en liefde voor zijn moeder in. Dat wil dus zeggen dat er kennelijk in hem een ander besef van goed en kwaad leefde dan bijvoorbeeld bij de mensen hier die zeggen niet te weten of ze die daden ook veroordeeld zouden hebben als de Duitsers gewonnen hadden. Als ze het in die omstandigheden al niet weten, ga ik ervan uit dat ze die daden al helemaal niet zouden veroordelen als hun eigen moeder een van die daders was.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:30:

[...]

Bij jou kan je zo naar binnen wandelen.

Ik ben een heel open persoon, inderdaad.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:33:

[...]

Ik ben een heel open persoon, inderdaad.Brrrr... in de context waarop je dit zegt.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:32:

[...]

Niet mee eens. In dit topic blijkt dat een aantal mensen ondanks het feit dat de daden van nazi's bekend zijn en veroordeeld worden, niet zeker weten of ze die daden als slecht zouden bestempelen. Waarmee ze een groot besef tonen voor het feit dat in een andere wereld met een andere cultuur, de keuzes die sommige nu voor vanzelfsprekend houden, helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn....
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 10:31:

Ik heb helaas geen tijd om alle posts van deze boeiende discussie na te lezen, maar ik kan me heel goed inleven in de verontwaardiging van mensen als Fashionvictim.

Ik wil best wel relativerend terugkijken naar de keuzes van ome Dirk, maar zoals een andere forummer dat treffend verwoordde, doe dat maar op 29 februari.

Ik vraag me af of Yraatje en alfaman ook evenveel compassie hebben voor de huidige generatie moslimterroristen in ons land. Dat zijn immers ook maar jongens die een domme keuze maken en slachtoffer zijn van de samenleving, niet?Ik vraag me dat ook al een tijdje af. Ik wou Yraatje eerder zelfs al vragen of zij ook van mening is dat je niet kunt zeggen dat de New Yorkers de grootste slachtoffers van 9/11 zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:23:

[...]

Ik zei nadrukkelijk 'was'.Nou, kom op, over welke Zuid-Amerikaanse cultuur heb je het?
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:35:

[...]

Ik vraag me dat ook al een tijdje af. Ik wou Yraatje eerder zelfs al vragen of zij ook van mening is dat je niet kunt zeggen dat de New Yorkers de grootste slachtoffers van 9/11 zijn.Als het zou gebeuren dat de Islam wereldheerschappij verkrijgt en ons decennia/eeuwen lang opvoedt met verhalen dat de New Yorkers dat verdiend hadden, dan kun je dat zeggen inderdaad.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:35:

[...]

Waarmee ze een groot besef tonen voor het feit dat in een andere wereld met een andere cultuur, de keuzes die sommige nu voor vanzelfsprekend houden, helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn....Tja, zo zou je het ook kunnen zien. Voor mij tonen ze slechts aan dat ze het type mensen zijn waar je voor op moet passen, omdat ze het type mensen zijn die je zo op de trein zouden zetten voor een extra voedselbon.
Am Yisrael Chai!
[quote]ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:30:

[...]

Je kunt nu onmogelijk weten wat je zou doen als Hitler had gewonnen.[/quote

Nee dat kun je ook niet weten. Maar ik denk wel dat het besef uiteindelijk toch wel bij iedereen zou doordringen dat massa-moord niet oke is. Want als het Hitler was gelukt om alle joden, homo's, zigeuners etc uit te roeien, welke groep was er dan daarna aan de beurt gekomen? Misschien wel de groep waar jij bij hoort, of ik ,of je buurvrouw etc. Op een gegeven moment komen mensen altijd in protest tegen dit soort dictaturen.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:35:

[...]

Ik vraag me dat ook al een tijdje af. Ik wou Yraatje eerder zelfs al vragen of zij ook van mening is dat je niet kunt zeggen dat de New Yorkers de grootste slachtoffers van 9/11 zijn.Er zijn behoorlijk wat meer slachtoffers van 9/11 dan de new yorkers die er bij omgekomen zijn.
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 10:35:

[...]

Nou, kom op, over welke Zuid-Amerikaanse cultuur heb je het?De Inca's
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 10:35:

[...]

Nou, kom op, over welke Zuid-Amerikaanse cultuur heb je het?

Een mensenoffer is het doden van een mens als offer, dus eigenlijk is het in wezen het "vermoorden" van een mens maar dan in de overtuiging dat het "juist" is en wordt gedaan als geschenk aan een god.

Dat is over heel de wereld wel de praktijk geweest.
.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:36:

[...]

Tja, zo zou je het ook kunnen zien. Voor mij tonen ze slechts aan dat ze het type mensen zijn waar je voor op moet passen, omdat ze het type mensen zijn die je zo op de trein zouden zetten voor een extra voedselbon.Die is wel heel goedkoop....
quote:-susv- schreef op 27 april 2012 @ 10:39:

[...]

Ooit was H. een dictator die groepen liet uitmoorden omdat zij niet pasten in zijn ideologie.

Nu vandaag is er in de naam van de Islam ideolgie hetzelfde aan de hand. Hoe denk JIJ daar over?Wat doet dat er hier toe? We hebben het over het verleden, niet over de toekomst. Mijn mening over de Islam doet hier niet terzake, tenzij in geschiedkundig opzicht.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:25:

[...]

Precies. Denk je bijvoorbeeld dat de zoon van Rost van Tonningen, in dit topic al eerder genoemd, niet ook gewoon van zijn mama hield? Dat ie als baby en peutertje en kleutertje en kind niet ook gewoon dacht dat zijn mama de grootste superheld op aarde was?

Toch waren ook voor hem haar idealen zo onbegrijpelijk, zo misdadig en zo verkeerd, dat hij tegen dat instinct en tegen die instinctieve liefde van een kind voor zijn moeder in, afstand van haar nam.

Zo diep zit dus voor sommige mensen dat besef van goed en kwaad, dat het zelfs de meest basale instincten als liefde voor je kind, of liefde voor je moeder, volledig overschrijft.

Maar diezelfde Rost van Tonningen wordt, ondanks dat ie publiekelijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, wel tegengewerkt als hij een lezing wil geven in een synagoge. Omdat hij dezelfde naam heeft en een kind van is....

En dat vind ik ook heel slecht. Dat iemand die publiekelijk afstand heeft gedaan wel wordt nagedragen wat zijn ouders gedaan hebben.
Ik heb in een militaire dictatuur geleefd. En er was beslist geen sprake van duidelijkheid omtrent goed of slecht en duidelijkheid daarover bij de bevolking.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:39:

[...]

Die is wel heel goedkoop....Niet dan? Als je maar genoeg propaganda door je strot gedouwd krijgt, als je maar genoeg angst hebt, als je maar genoeg armoede hebt, dan zou voor jou toch gelden dat je dat op dat trein zetten best kan begrijpen of goedkeuren?
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 10:41:

[...]

Maar diezelfde Rost van Tonningen wordt, ondanks dat ie publiekelijk afstand heeft gedaan van de standpunten van zijn ouders, wel tegengewerkt als hij een lezing wil geven in een synagoge. Omdat hij dezelfde naam heeft en een kind van is....

En dat vind ik ook heel slecht. Dat iemand die publiekelijk afstand heeft gedaan wel wordt nagedragen wat zijn ouders gedaan hebben.Scherp
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:42:

[...]

Niet dan? Als je maar genoeg propaganda door je strot gedouwd krijgt, als je maar genoeg angst hebt, als je maar genoeg armoede hebt, dan zou voor jou toch gelden dat je dat op dat trein zetten best kan begrijpen of goedkeuren?Leer jij eerst maar eens het verschil tussen begrijpen en goedkeuren.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 10:41:

[...]

En dat vind ik ook heel slecht. Dat iemand die publiekelijk afstand heeft gedaan wel wordt nagedragen wat zijn ouders gedaan hebben.Daar gaat het toch niet om? Ondanks dat het hem wordt nagedragen, verandert ie toch niet van mening dat zijn moeder fout was?
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:42:

[...]

Leer jij eerst maar eens het verschil tussen begrijpen en goedkeuren.Ik weet dat verschil heel goed, hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:32:

[...]

Niet mee eens. In dit topic blijkt dat een aantal mensen ondanks het feit dat de daden van nazi's bekend zijn en veroordeeld worden, niet zeker weten of ze die daden als slecht zouden bestempelen.

Hij deed dat wel, tegen zijn instinctieve loyaliteit en liefde voor zijn moeder in. Dat wil dus zeggen dat er kennelijk in hem een ander besef van goed en kwaad leefde dan bijvoorbeeld bij de mensen hier die zeggen niet te weten of ze die daden ook veroordeeld zouden hebben als de Duitsers gewonnen hadden. Als ze het in die omstandigheden al niet weten, ga ik ervan uit dat ze die daden al helemaal niet zouden veroordelen als hun eigen moeder een van die daders was.

Nee oke, maar stel nou: hij groeit op in een land waarin iedereen zo denkt als zijn moeder. Het neo-nazisme is de algemeen geaccepteerde gedachtengang. In alle media, boeken e.d. wordt dit bejubelt en hij weet gewoon niet beter, want iedereen denkt nou eenmaal zo. Dan was hij ook zo gaan denken, dat weet ik zeker. Ik geloof namelijk niet dat een besef van goed en kwaad aangeboren is, maar voor een groot deel bepaalt wordt door je opvoeding en je omgeving en de informatie die je tot je kunt nemen via de media.

Zijn besef van de slechtheid van zijn moeder's gedachtengang komt omdat we gelukkig in vrijheid kunnen leven, waarin iedereen de mogelijkheid heeft om zich goed te kunnen informeren wat er gebeurd is. Als dat niet zo zou zijn, zouden we misschien allemaal wel anders denken.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:44:

[...]

Ik weet dat verschil heel goed, hoor.Uit de vragen die je me stelt, komt anders het tegendeel naar voren.
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 10:31:

Ik heb helaas geen tijd om alle posts van deze boeiende discussie na te lezen, maar ik kan me heel goed inleven in de verontwaardiging van mensen als Fashionvictim.

Ik wil best wel relativerend terugkijken naar de keuzes van ome Dirk, maar zoals een andere forummer dat treffend verwoordde, doe dat maar op 29 februari.

Ik vraag me af of Yraatje en alfaman ook evenveel compassie hebben voor de huidige generatie moslimterroristen in ons land. Dat zijn immers ook maar jongens die een domme keuze maken en slachtoffer zijn van de samenleving, niet?Nee, die vlieger gaat niet op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven