Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Zijn jullie hier nou nog steeds mee bezig?

Je kunt een discussie op een gegeven ook gewoon stoppen, 20 pagina's steeds dezelfde welles/nietes...
quote:liubi schreef op 27 april 2012 @ 11:11:

[...]

Er zijn helaas nog behoorlijk veel Russen die Stalin als toffe gast beschouwen.Maar die hebben dan toch ook dezelfde ideeën als hij? Ze vinden hem tof omdát hij heeft gedaan wat zij goed vinden.
Am Yisrael Chai!
quote:-susv- schreef op 27 april 2012 @ 11:11:

[...]

Dagelijks zijn er kanalen die ons op de hoogte stellen. Kijk naar M.O. Iran, Irak , kijk naar de taliban.

Zijn die niet te vergelijken? Hoezo wat zijn de verschillen?Ze missen een strakke ideologische lijn, ze missen een onbetwiste leider, ze missen kracht.
Mensen vinden Wilders ook een toffe peer omdat ze het met hem eens zijn, bijvoorbeeld.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 11:07:

[...]

Dat weten zou na 70 jaar al 'vergeten' geworden zijn als bleek dat deel uit maken van het Duitse rijk bijvoorbeeld economische voorspoed op had geleverd....Eens.
quote:ketricken schreef op 27 april 2012 @ 11:06:

Goeie voorbeelden Jaap! (die test met die electrische schokken kende ik inderdaad). Ik denk ook wel dat mensen vaak doen wat ze gewoon opgedragen wordt en niet voor zichzelf nadenken. De autoriteit zegt het, dus zal het wel goed zijn. En iedereen doet het dus ik ook maar. Mensen zijn wel kuddedieren ten slotte.

En in de oorlog begon het ook niet op dag 1 met het gelijk iedereen naar de gaskamers sturen. Het begon met een economische crisis en Hitler beloofde daar wat aan te doen, dus ging je op hem stemmen en in jeugdige onbezonnenheid bij de Waffen SS (in het geval van ome Dirk).Ok, dat is mooi gerelativeerd. Maar probeer je nu, met beide benen op de aarde, zelf te verplaatsen in de situatie. Wie zijn de jongens die zich aanmelden bij een escader als de SS? Wat voor types denk je dat het zijn? Brave padvinders? Of toch eerder mensen die al een bepaalde inslag hebben? Bedenk nogmaals de rook van Rotterdam, het deporteren van joden, het fusileren van burgers, en andere zaken die volkomen ongepast waren in de Nederlandse samenleving, ook in die tijd.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 11:11:

[...]

Amerikanen. Engelsen. De RK-kerk in zuid Amerika.

Over het algemeen ken/zie ik eigenlijk alleen mensen die bijvoorbeeld de genocide van de Amerikanen onder de Indianen afkeuringswaardig vinden.

Ook in films waarin dit onderwerp behandeld wordt is de kritiek van de filmmakers op dat deel van de Amerikaanse geschiedenis overduidelijk te zien.

De mensen die deze moordenaars als toffe peren zien zijn dan toch zij die, zoals hier al eerder aangegeven, dezelfde ideeën hebben of begrip op kunnen brengen voor de gedachtegang er achter?

Ik kan me daar zelf dus echt niks bij voorstellen.
quote:ketricken schreef op 27 april 2012 @ 11:15:

[...]

Eens.

Daarmee zeg je dus dat het vergassen van joden, zigeuners, homos, zwakzinnigen best een toffe actie was, want daarmee zijn we nu wel zo lekker rijk geworden.

Met andere woorden: dan keur je het middel goed, omdat je het eindresultaat zo fijn vindt.

Ik geloof gelukkig dat de meeste mensen liever wat minder economische voorspoed hebben als ze daarvoor eerst zulke gruweldaden moeten goedkeuren.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 11:11:

[...]

Amerikanen. Engelsen. De RK-kerk in zuid Amerika.Voorbeelden?
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:13:

[...]

Maar die hebben dan toch ook dezelfde ideeën als hij? Ze vinden hem tof omdát hij heeft gedaan wat zij goed vinden.

Right.

Jij zegt het wat korter, dat bedoel ik dus ook.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:17:

[...]

Daarmee zeg je dus dat het vergassen van joden, zigeuners, homos, zwakzinnigen best een toffe actie was, want daarmee zijn we nu wel zo lekker rijk geworden.

Met andere woorden: dan keur je het middel goed, omdat je het eindresultaat zo fijn vindt.

Ik geloof gelukkig dat de meeste mensen liever wat minder economische voorspoed hebben als ze daarvoor eerst zulke gruweldaden moeten goedkeuren.Jij bent echt ongelooflijk he? Je ziet alleen wat je wil zien.
.
quote:eleonora schreef op 27 april 2012 @ 11:09:

[...]

Welke uitvoerders van genocides door de eeuwen heen worden volgens jou nu als toffe peren gezien?

Is het niet zo dat groepsmoordenaars immer als wreed en fout worden beschouwd, ondanks het 'succes' wat men had met het uitmoorden van onschuldigen?

Ik heb het nu even niet over oorlog/gevechten he, puur om groepen die een andere groep uitmoorden of uitgemoord hebben, mannen, vrouwen, kinderen, zwangeren, íedereen, omdat ze tot een bepaalde groep/volk behoorden?

Geen idee, omdat ik niet weet in welke landen er verder allemaal genocide is gepleegd.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld in Turkije ergens (maar ik weet niet helemaal zeker hoe en wat) een "gevalletje" ontkenning genocide is.

Ik denk dat zoiets ook zou zijn gebeurd in het geval dat de nazi's hadden gewonnen....
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 11:16:

[...]

Ok, dat is mooi gerelativeerd. Maar probeer je nu, met beide benen op de aarde, zelf te verplaatsen in de situatie. Wie zijn de jongens die zich aanmelden bij een escader als de SS? Wat voor types denk je dat het zijn? Brave padvinders? Of toch eerder mensen die al een bepaalde inslag hebben? Bedenk nogmaals de rook van Rotterdam, het deporteren van joden, het fusileren van burgers, en andere zaken die volkomen ongepast waren in de Nederlandse samenleving, ook in die tijd.Júist in die tijd. Ik ben bang dat als het in de huidige maatschappij zou gebeuren, er veel meer mensen het best wel lekker tof zouden vinden dan toen. De hufterigheid van de maatschappij en de enorme relativeringsdrang en anti-autoriteit hype, heeft de deur wagenwijd opengezet om nu méér begrip en bewondering te hebben voor dergelijke types als toen.
Am Yisrael Chai!

[...]

Ok, dat is mooi gerelativeerd. Maar probeer je nu, met beide benen op de aarde, zelf te verplaatsen in de situatie. Wie zijn de jongens die zich aanmelden bij een escader als de SS? Wat voor types denk je dat het zijn? Brave padvinders? Of toch eerder mensen die al een bepaalde inslag hebben? Bedenk nogmaals de rook van Rotterdam, het deporteren van joden, het fusileren van burgers, en andere zaken die volkomen ongepast waren in de Nederlandse samenleving, ook in die tijd.

Alsof alleen uitschot dienst nam bij de SS. Er waren er die uit volle overtuiging de wapens opnamen om tegen de grootste bedreiging ooit te vechten: het communisme.

En laten dat nou de zelfde mensen zijn die vrijwillig de wapens op zouden nemen als er ooit een oorlog met 'de' Islam uit zou breken...

[...]

Ok, dat is mooi gerelativeerd. Maar probeer je nu, met beide benen op de aarde, zelf te verplaatsen in de situatie. Wie zijn de jongens die zich aanmelden bij een escader als de SS? Wat voor types denk je dat het zijn? Brave padvinders? Of toch eerder mensen die al een bepaalde inslag hebben? Bedenk nogmaals de rook van Rotterdam, het deporteren van joden, het fusileren van burgers, en andere zaken die volkomen ongepast waren in de Nederlandse samenleving, ook in die tijd.Het ligt eraan wanneer ome Dirk zich heeft aangemeld bij de SS. Als dat na Rotterdam ed gebeurde kon hij het inderdaad weten en was hij hartstikke fout. Maar je had ook de Jeugdstorm beweging en de kinderen die zich daarvoor aanmeldden zagen het echt wel als een soort padvinderij. Je mocht een uniform aan en leuk met vlaggen zwaaien. Denk je nou echt dat zij enig idee hadden wat daarachter zat? Natuurlijk niet.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:20:

[...]

Júist in die tijd. Ik ben bang dat als het in de huidige maatschappij zou gebeuren, er veel meer mensen het best wel lekker tof zouden vinden dan toen. De hufterigheid van de maatschappij en de enorme relativeringsdrang en anti-autoriteit hype, heeft de deur wagenwijd opengezet om nu méér begrip en bewondering te hebben voor dergelijke types als toen.Over cultuurpessimisme gesproken. Ik ben dit dus weer pertinent met je oneens.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:15:

Mensen vinden Wilders ook een toffe peer omdat ze het met hem eens zijn, bijvoorbeeld.

Even voor alle duidelijkheid: Ik vind Wilders een rare man. Ik kan er soms om lachen omdat hij zo dom uit de hoek kan komen, maar daar is alles mee gezegd.

Dus voor ik aan de PVV-kant word neergezet wilde ik dat toch even gezegd hebben...
Oei, wat wordt er slecht naar elkaar geluisterd hier.

Mensen lezen wat ze willen lezen, en geven geen duimbreedte toe.

Ik heb deze hele discussie van het begin tot het eind gelezen, en er is helemaal geen sprake van dat Yraatje of ES1977 het eens zijn met de daden van de nazis.

Verre van dat.

En ik begrijp wat ES bedoelt. Je weet niet hoe we er met zijn allen in hadden gestaan als het allemaal totaal anders was verlopen. Niemand kan het weten.

Tuurlijk kent elk weldenkend mens het verschil tussen goed of kwaad. Maar wat als je leven van het kind op het spel staat door te kiezen voor goed? Is het niet makkelijker om dan maar je ogen te sluiten voor het kwaad?

Er zijn in het verleden inderdaad hele volken uitgemoord door beschavingen die aan de bakermat van onze beschaving hebben gestaan. Door manipulatie van geschiedschrijving, verzwijging en het doel heiligt de middelenpropaganda, staat niemand er meer bij stil.
De keuze van ouders/voorouders kun je kinderen nooit kwalijk nemen.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 11:19:

[...]

Jij bent echt ongelooflijk he? Je ziet alleen wat je wil zien.

We hebben het nog steeds niet over "ach, we moesten toen wat meer belasting betalen, maar kijk wat het heeft opgeleverd".

We hebben het gewoon nog steeds over het systematisch vergassen en vermoorden van 6 miljoen joden, tussen de 400.000 en 500.000 zigeuners, meer dan 200.000 gehandicapten, tussen de 80.000 en 200.000 vrijmetselaars en Jehova Getuigen, 2 miljoen etnische Polen, 15000 homoseksuelen en een stuk of 3 miljoen Russen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 11:13:

[...]

Maar die hebben dan toch ook dezelfde ideeën als hij? Ze vinden hem tof omdát hij heeft gedaan wat zij goed vinden.Nee zij vinden hem tof omdat ze in ontkenning leven over wat hij gedaan heeft en omdat in die tijd iedereen een gratis huis en werk had. Omdat hij een 'wijze leider' en omdat hij 'meer goede dan slechte dingen' heeft gedaan. En omdat hij de ware overwinnaar van WO II is.
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 11:26:

Oei, wat wordt er slecht naar elkaar geluisterd hier.

Mensen lezen wat ze willen lezen, en geven geen duimbreedte toe.

Ik heb deze hele discussie van het begin tot het eind gelezen, en er is helemaal geen sprake van dat Yraatje of ES1977 het eens zijn met de daden van de nazis.

Verre van dat.

En ik begrijp wat ES bedoelt. Je weet niet hoe we er met zijn allen in hadden gestaan als het allemaal totaal anders was verlopen. Niemand kan het weten.

Tuurlijk kent elk weldenkend mens het verschil tussen goed of kwaad. Maar wat als je leven van het kind op het spel staat door te kiezen voor goed? Is het niet makkelijker om dan maar je ogen te sluiten voor het kwaad?

Er zijn in het verleden inderdaad hele volken uitgemoord door beschavingen die aan de bakermat van onze beschaving hebben gestaan. Door manipulatie van geschiedschrijving, verzwijging en het doel heiligt de middelenpropaganda, staat niemand er meer bij stil.+1 uit de grond van mijn hart
quote:ketricken schreef op 27 april 2012 @ 11:21:

[...]

Het ligt eraan wanneer ome Dirk zich heeft aangemeld bij de SS. Als dat na Rotterdam ed gebeurde kon hij het inderdaad weten en was hij hartstikke fout. Maar je had ook de Jeugdstorm beweging en de kinderen die zich daarvoor aanmeldden zagen het echt wel als een soort padvinderij. Je mocht een uniform aan en leuk met vlaggen zwaaien. Denk je nou echt dat zij enig idee hadden wat daarachter zat? Natuurlijk niet.

Elk weldenkend mens wist waar Hitler voor stond. Je kon er mee eens zijn of niet, maar niemand had er een 'Rotterdam' voor nodig om te weten dat Hitler wel erg onkies was.

Ik haal Rotterdam erbij omdat Yraa schijnt te denken dat men in het knusse gezellige Nederland anno 1942 niet echt wist wat er gaande was, dat de communicatie stroef verliep, etc. etc.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 11:20:

[...]

Geen idee, omdat ik niet weet in welke landen er verder allemaal genocide is gepleegd.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld in Turkije ergens (maar ik weet niet helemaal zeker hoe en wat) een "gevalletje" ontkenning genocide is.

Ik denk dat zoiets ook zou zijn gebeurd in het geval dat de nazi's hadden gewonnen....De volkerenmoord onder de Koerdische bevolking wordt inderdaad 'officieel' ontkend. Door het leger bijvoorbeeld. De bevolking en de wereld weet door o.a. Amnesty wel beter hoor. Amnesty voert ook al jaren strijd tegen deze misstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven