Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Ik denk dat Yraatje fundamentalisten bedoelt. Daar heb ik persoonlijk ook weinig mee op, ongeacht welkgeloof of ideologie ze aanhangen. Mensen die verblind zijn door hun eigen gelijk vind ik een beetje eng.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:55:

[...]

Ik ben het met je eens dat je geen hekel hoeft te hebben aan joden om het niet met de politiek van Israel eens te zijn. Maaaaaaaar.... en dat is een serieuze vraag: hoe verhoudt zich dat tot het ineens minder erg gaan vinden dat joden massaal uitgeroeid zijn?

Mensen zien die politiek op TV, denken er het hunne van en beginnen de hele oorlog wat minder erg te vinden. Daarbij is het lang geleden en voor veel mensen die niemand verloren zijn in de oorlog is het al een ver van mijn bed show. Het maakt het gebeurde niet minder erg, maar mensen staan er minder bij stil.

Joden zijn niet de Israelische politiek. En de joden die in Auschwitz bijvoorbeeld vergast zijn, hadden niets met Israel anno 2012 te maken.

Nee, eens. Maar zo wordt door veel mensen niet gedacht. Joden zijn Joden, Rost van Tonningen is een zoon van... "Dat is de zoon van een verzetsman, dat is een goeie", "dat is er een van een NSB-er, dat is niet goed" Zo wordt er gedacht.

Het is dan op zijn minst vreemd te noemen dat je 6 miljoen slachtoffers - of dichter bij huis, 75% van het totale aantal mensen dat er was - "gematigder" afkeurt omdat er ergens anders op de wereld in een andere tijd politiek bedreven wordt.

En dit is nou al de tweede keer dat je zegt dat je orthodoxen eng vindt. Mag ik vragen waarom? Wat doen orthodoxe joden dan dat voor jou zo eng is?

Als ik het heb over orthodoxen heb ik het niet alleen over joden. Maar over álle orthodoxen.

Ik vind ze eng omdat ze iets niet van twee kanten kunnen belichten. Alleen datgene waar zij voor staan is goed. En in sommige gevallen is dat zo, maar heel vaak zijn er gewoon twee kanten aan een medaille en is niet alles goed of fout.

Maar goed... zolang zij mij in mijn waarde laten en privé hun eigen orthodoxe geloof belijden heb ik er geen problemen mee...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:55:

[...]

Wat doen orthodoxe joden dan dat voor jou zo eng is?

Hmm, bespugen van andere mensen omdat ze hun leefwijze niet accepteren noem ik best eng.

Dat doet me er aan denken, FV, vertel eens wat over je eigen achtergrond. Misschien helpt me dat jouw standpunten begrijpen.
quote:Pompadoer schreef op 27 april 2012 @ 16:02:

Ik denk dat Yraatje fundamentalisten bedoelt. Daar heb ik persoonlijk ook weinig mee op, ongeacht welkgeloof of ideologie ze aanhangen. Mensen die verblind zijn door hun eigen gelijk vind ik een beetje eng.Nou ja... die dus...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:56:

[...]

Nee hoor. Ik negeer je om hele andere redenen.

Je negeert me alleen als het je uitkomt, en reageert op me als het je uitkomt.

Als je zo stoer bent me te negeren; leg me dan maar uit waarom, misschien kan ik er nog wat van leren.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:04:

[...]

Hmm, bespugen van andere mensen omdat ze hun leefwijze niet accepteren noem ik best eng.

Dat doet me er aan denken, FV, vertel eens wat over je eigen achtergrond. Misschien helpt me dat jouw standpunten begrijpen.Is die relevant voor de discussie dan? Wat wil je horen?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:48:

Ik zie ze wel, en zie ook je postings waar ik het over het algemeen mee eens ben, dus vandaar dat ik er niet op reageer. De paar keer dat ik het niet met je eens was, ging dat om zulke futiliteiten dat het de moeite niet was om ook nog eens met jou in discussie te gaan.Hier schrijf je waarom je negeert, dus schaarde ik me daar ook onder.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 16:04:

[...]

Als ik het heb over orthodoxen heb ik het niet alleen over joden. Maar over álle orthodoxen.

Ik vind ze eng omdat ze iets niet van twee kanten kunnen belichten. Alleen datgene waar zij voor staan is goed. En in sommige gevallen is dat zo, maar heel vaak zijn er gewoon twee kanten aan een medaille en is niet alles goed of fout.

Maar goed... zolang zij mij in mijn waarde laten en privé hun eigen orthodoxe geloof belijden heb ik er geen problemen mee...

ja, je had er bij gezegd dat je alle orthodoxen bedoelde. Maar goed, orthodoxe religies heb je in allerlei soorten en maten, en ik ken ze niet allemaal. Je noemt ze in ieder geval twee keer in een discussie over joden, en ik vroeg me daarom af wat orthodoxe joden dan precies doen in jouw ogen wat zo eng is.

Maar ik begrijp inmiddels dat je fundamentalisten bedoelt, of misschien zelfs wel terroristen? Kan dat ook nog?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:06:

[...]

Is die relevant voor de discussie dan? Wat wil je horen?

Het is relevant voor deze discussie als jij bijvoorbeeld uit een familie van verzetsmensen komt, of uit een familie die slachtoffer is geworden van Hitlers moordmachine (omdat je familie misschien joods is, of jehova of roma) of dat je uit een familie van NSB'ers en SS'ers komt.

Allemaal relevant voor jouw standpunt in deze discussie. En in het kader van gelijk oversteken: mijn ene opa hielp kinderen onderduiken op het platteland van Groningen, de andere is korte tijd tewerkgesteld in Duitsland en heeft daarna ondergedoken gezeten.
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 16:09:

[...]

Hier schrijf je waarom je negeert, dus schaarde ik me daar ook onder.

Die posting was voor Pompadour bedoeld.

Ik probeer zo min mogelijk ook nog op jouw postings te reageren omdat je enerzijds min of meer dezelfde standpunten verkondigt als een aantal andere mensen op wie ik al druk aan het reageren was, dus dan zou ik tegen jou hetzelfde gaan zeggen en dat schiet ook niet op. Anderzijds heb je een aantal uitspraken gedaan waardoor ik gewoon geen zin heb om met je te praten en ook niet de illusie heb dat we in ieder geval in dit topic en over dit onderwerp ooit leuke of elkaar respecterende gesprekspartners zullen worden.

Ik begreep dat dat zo'n beetje wederzijds was en dat vind ik ook prima.
Am Yisrael Chai!
quote:Pompadoer schreef op 27 april 2012 @ 16:02:

Ik denk dat Yraatje fundamentalisten bedoelt. Daar heb ik persoonlijk ook weinig mee op, ongeacht welkgeloof of ideologie ze aanhangen. Mensen die verblind zijn door hun eigen gelijk vind ik een beetje eng.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:13:

[...]

Het is relevant voor deze discussie als jij bijvoorbeeld uit een familie van verzetsmensen komt, of uit een familie die slachtoffer is geworden van Hitlers moordmachine (omdat je familie misschien joods is, of jehova of roma) of dat je uit een familie van NSB'ers en SS'ers komt.

Allemaal relevant voor jouw standpunt in deze discussie. En in het kader van gelijk oversteken: mijn ene opa hielp kinderen onderduiken op het platteland van Groningen, de andere is korte tijd tewerkgesteld in Duitsland en heeft daarna ondergedoken gezeten.Ik heb al eerder in de discussie aangegeven dat ik geen oorlogstrauma heb, volgens mij. Of misschien was het in de eerdere discussie over dit onderwerp. In dat geval: bij deze.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:17:

[...]

Ik heb al eerder in de discussie aangegeven dat ik geen oorlogstrauma heb, volgens mij. Of misschien was het in de eerdere discussie over dit onderwerp. In dat geval: bij deze.Het hoeft ook niet zo te zijn dat jij een oorlogstrauma hebt. Maar misschien je familie wel en werkt dat door op jou.
pfffff wat een discussie zeg!

Kunnen we het nou nooit eens gewoon met elkaar eens zijn??

(zou best makkelijk zijn )
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:12:

[...]

ja, je had er bij gezegd dat je alle orthodoxen bedoelde. Maar goed, orthodoxe religies heb je in allerlei soorten en maten, en ik ken ze niet allemaal. Je noemt ze in ieder geval twee keer in een discussie over joden, en ik vroeg me daarom af wat orthodoxe joden dan precies doen in jouw ogen wat zo eng is.

Maar ik begrijp inmiddels dat je fundamentalisten bedoelt, of misschien zelfs wel terroristen? Kan dat ook nog?

Met name fundamentalisten. Maar de terroristen van nu vind ik ook wel engerds, ja.

En over wat ik bijvoorbeeld eng vindt aan orthodoxe joden (omdat we het er nu over hebben en daar bedoel ik dus niet de orthodoxe joden mee die anderen niet lastig vallen!!) is dat ze meisjes beschimpen en bespugen omdat ze niet zo gekleed zijn als zou moeten.

Maar goed... dat zou ik net zo eng vinden van die katholiek (mijn geloof) die dat zou doen...
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 16:18:

[...]

Het hoeft ook niet zo te zijn dat jij een oorlogstrauma hebt. Maar misschien je familie wel en werkt dat door op jou.

Je kan alleen de holocaust stellig en zonder voorbehoud afkeuren als er sprake is van een oorlogstrauma bij jouzelf of je familie?
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 16:19:

[...]

Met name fundamentalisten. Maar de terroristen van nu vind ik ook wel engerds, ja.

En over wat ik bijvoorbeeld eng vindt aan orthodoxe joden (omdat we het er nu over hebben en daar bedoel ik dus niet de orthodoxe joden mee die anderen niet lastig vallen!!) is dat ze meisjes beschimpen en bespugen omdat ze niet zo gekleed zijn als zou moeten.

Maar goed... dat zou ik net zo eng vinden van die katholiek (mijn geloof) die dat zou doen...Want dat doen ze allemaal?
Am Yisrael Chai!
quote:Eefje1979 schreef op 27 april 2012 @ 16:18:

pfffff wat een discussie zeg!

Kunnen we het nou nooit eens gewoon met elkaar eens zijn??

(zou best makkelijk zijn )

Zou wel makkelijk zijn, maar is wel een utopie!!

Zoveel mensen zoveel meningen...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:20:

[...]

Want dat doen ze allemaal?Lees het nou nog eens????
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:19:

[...]

Je kan alleen de holocaust stellig en zonder voorbehoud afkeuren als er sprake is van een oorlogstrauma bij jouzelf of je familie?Nee hoor, want ik keur 'm ook af. Het is misschien wel een verklaring voor jouw zwart-wit denken.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 16:21:

[...]

Lees het nou nog eens????Ik zie het nu staan, inderdaad. Waarom dan toch álle orthodoxen eng noemen? Nou ja, maakt me ook niet uit verder, whatever floats your boat.
Am Yisrael Chai!
Elke keer komt toch weer dat aapje uit de mouw waar de zgn genuanceerde meningen op gebaseerd zijn. Toch die moeite met joden. Fv, deze discussie is volstrekt zinloos. Als ik jou was zou ik je mening niet eens meer verdedigen. Het is al bepaald. Het blijkt niet voor niks zo hard te kunnen zijn over de joodse oorlogsslachtoffers en deze gelijk te stellen aan ssers. Als ik je een tip mag geven, breek de discussie af. Hier krijg je alleen maar een zuur rot gevoel van.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:15:

[...]

Die posting was voor Pompadour bedoeld.

Ik probeer zo min mogelijk ook nog op jouw postings te reageren omdat je enerzijds min of meer dezelfde standpunten verkondigt als een aantal andere mensen op wie ik al druk aan het reageren was, dus dan zou ik tegen jou hetzelfde gaan zeggen en dat schiet ook niet op.

En dat is nu dus precies waar ik nu echt pissig over begin te worden; je schaart 'ons' allemaal onder een noemer zonder dat je leest wat we schrijven.

Anderzijds heb je een aantal uitspraken gedaan waardoor ik gewoon geen zin heb om met je te praten en je noemt dit dan echt ene discussie, als je de helft negeert omdat het je niet aanstaat? Ik heb uitspraken gedaan die jij op jouw manier interpreteert, ook al licht ik het daarna toe, dan nog blijf je bij je eigen interpretatie, hoe kortzichtig

en ook niet de illusie heb dat we in ieder geval in dit topic en over dit onderwerp ooit leuke of elkaar respecterende gesprekspartners zullen worden. Daar maak je het zelf naar, ik lees wat jij schrijft, ik heb het fatsoen er op in te gaan en jij negeert me gewoon omdat het je niet aanstaat? Tja dan worden we niet echt 'gesprekspartners' he?

Ik begreep dat dat zo'n beetje wederzijds was en dat vind ik ook prima. Ik hoef verder ook geen uren met jou te babbelen over dit onderwerp, maar hoe jij dit probeert te 'winnen' getuigt van geen enkel respect naar je mede gesprekspartners (ok, alleen ik dus..) Jammer...
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 16:24:

Elke keer komt toch weer dat aapje uit de mouw waar de zgn genuanceerde meningen op gebaseerd zijn. Toch die moeite met joden. Fv, deze discussie is volstrekt zinloos. Als ik jou was zou ik je mening niet eens meer verdedigen. Het is al bepaald. Het blijkt niet voor niks zo hard te kunnen zijn over de joodse oorlogsslachtoffers en deze gelijk te stellen aan ssers. Als ik je een tip mag geven, breek de discussie af. Hier krijg je alleen maar een zuur rot gevoel van.Het valt wel mee, hoor. Ik ben in ieder geval wel blij dat jij oa dat ook gewoon ziet. Dank daarvoor.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:24:

[...]

Ik zie het nu staan, inderdaad. Waarom dan toch álle orthodoxen eng noemen? Nou ja, maakt me ook niet uit verder, whatever floats your boat.Alle orthodoxen/fundamentalisten van alle geloven en rassen (die dit buitenshuis tentoonspreiden) vind ik eng, omdat er geen ruimte is voor een ander beeld dan dat van hun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven