Goedkoper boodschappen doen - hoe?
dinsdag 1 mei 2012 om 14:20
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!
Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.
Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....
Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.
Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.
Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....
Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.
Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?

dinsdag 1 mei 2012 om 14:23
Ik schreef al in een ander topic: tegen sluit op de markt gaan shoppen, geldt ook voor supermarkten en hun versproducten, want dan willen ze ervan af. Ik merk bij mezelf dat voor een hele week inkopen toch het beste is, en restjes invriezen. Scheelt een hoop geld. Als je vaker naar de supermarkt gaat, geef je toch meer uit.

dinsdag 1 mei 2012 om 14:30
Wij zijn zo'n 200¤ aan boodschappen kwijt met z'n tweeen. We ontbijten thuis, nemen de lunch mee en koken s'avonds. (we eten wel vaak s'avonds buiten de deur).
Het geld dat ik aan mijn huisdieren besteed, zo'n 75¤ reken ik hierin niet mee. Ik ga dan ook speciaal naar zo'n dierenzaak om dat te kopen.
Wasmiddel en schoonmaakspul kopen we bij de makro in van die mega verpakkingen.
Het geld dat ik aan mijn huisdieren besteed, zo'n 75¤ reken ik hierin niet mee. Ik ga dan ook speciaal naar zo'n dierenzaak om dat te kopen.
Wasmiddel en schoonmaakspul kopen we bij de makro in van die mega verpakkingen.
dinsdag 1 mei 2012 om 14:32
Je kunt je eigen kassabonnen analyseren om te zien waar je veel geld aan uitgeeft. Ik eet weinig vlees en koop nooit gesneden groente of kant-en-klaar maaltijden, behalve met 35%. Gooi ook bijna nooit iets weg. Dus alles gebruiken wat je koopt, restjes groente, rijst, pasta kun je bv. nog gebruiken in een (lunch)salade of soep voor de volgende dag. Verder zijn chips, koek, sapjes en frisdrank natuurlijk onnodige (en ongezonde) zaken, je kunt beter water en thee drinken. Het is net wat je zelf belangrijk vindt - ik koop bijv. wel avocado, exotisch vers fruit en verse vis als ik daar zin in heb. Letten op de aanbiedingen is altijd handig. En minder eten.

dinsdag 1 mei 2012 om 14:41
quote:saracenen schreef op 01 mei 2012 @ 14:22:
Wat koop je zoal dan? Hoe ziet je weekmenu/ je laatste (week)boodschappenbriefje eruit?
Ik moet zeggen dat ik die nu niet bij de hand heb... Meestal kijken we in het weekend de folders door en schrijven de aanbiedingen op en kijken wat voor avondeten we daarvan gaan maken.
Daarnaast de producten die snel op gaan (brood, beleg, sapjes)...
Verder kopen we idd vaak de 1+1 of 2+1 aanbiedingen en slaan die op in onze voorraadkast. We hebben niet een al te grote vriezer, maar als we kliekjes hebben bewaren we die en hebben we 1x per week restjesdag (vandaag dus voor mij, klein kliekje!!!).
Vlees koop ik ook vaak als het afgeprijsd is, dat vries ik dan in als we niet van plan zijn dit snel op te eten.
Wat koop je zoal dan? Hoe ziet je weekmenu/ je laatste (week)boodschappenbriefje eruit?
Ik moet zeggen dat ik die nu niet bij de hand heb... Meestal kijken we in het weekend de folders door en schrijven de aanbiedingen op en kijken wat voor avondeten we daarvan gaan maken.
Daarnaast de producten die snel op gaan (brood, beleg, sapjes)...
Verder kopen we idd vaak de 1+1 of 2+1 aanbiedingen en slaan die op in onze voorraadkast. We hebben niet een al te grote vriezer, maar als we kliekjes hebben bewaren we die en hebben we 1x per week restjesdag (vandaag dus voor mij, klein kliekje!!!).
Vlees koop ik ook vaak als het afgeprijsd is, dat vries ik dan in als we niet van plan zijn dit snel op te eten.
dinsdag 1 mei 2012 om 14:43
Ik merk bij ons dat er vrij veel geld uitgegeven wordt aan koekjes/chips/drinken wat natuurlijk volledig overbodig is...
Ik vind trouwens 300 p/m echt niet veel...dat is ¤10 per dag...¤5 pppd....
Wij willen altijd vers fruit hebben (sinaasappels, limoen, banaan, appels voor smoothies) dat kost zo'n ¤1,50 per dag...
stukje vlees is ook vaak ¤2,50
gemiddeld ¤2 aan groente
gemiddeld ¤1 aan aardappelen/rijst/pasta oid
¤1 aan toetje
¤1 aan wat lekkers/drinken
¤1 aan brood/beleg
gemiddeld he...we hebben ook uitschieters naar boven en naar onderen...
Ik vind trouwens 300 p/m echt niet veel...dat is ¤10 per dag...¤5 pppd....
Wij willen altijd vers fruit hebben (sinaasappels, limoen, banaan, appels voor smoothies) dat kost zo'n ¤1,50 per dag...
stukje vlees is ook vaak ¤2,50
gemiddeld ¤2 aan groente
gemiddeld ¤1 aan aardappelen/rijst/pasta oid
¤1 aan toetje
¤1 aan wat lekkers/drinken
¤1 aan brood/beleg
gemiddeld he...we hebben ook uitschieters naar boven en naar onderen...
dinsdag 1 mei 2012 om 14:43
quote:achnein schreef op 01 mei 2012 @ 14:40:
Naar beneden kijken De a-merken staan op ooghoogte, de goedkopere daar bewust onder. Zo pakken mensen vaak een a-merk.Ik koop ook haast nooit A-merken. Alleen als deze echt voordelig in de aanbieding zijn en als ze beter zijn. Zo koop ik vaak wel het dure merk drinkyoghurt omdat die goedkope niet te drinken zijn, koop ik duur brood en volkoren pasta omdat ik PDS heb.
Naar beneden kijken De a-merken staan op ooghoogte, de goedkopere daar bewust onder. Zo pakken mensen vaak een a-merk.Ik koop ook haast nooit A-merken. Alleen als deze echt voordelig in de aanbieding zijn en als ze beter zijn. Zo koop ik vaak wel het dure merk drinkyoghurt omdat die goedkope niet te drinken zijn, koop ik duur brood en volkoren pasta omdat ik PDS heb.
dinsdag 1 mei 2012 om 14:44
Houd je aan je lijstje, dat doet de helft! Schrijf dus van te voren op hoeveel dagen je die week thuis eet, bedenk wat je gaat eten die week, en koop dat dan. Niets meer, niets minder.
Als we bij de Aldi boodschappen doen, zijn we rond de 60 eu per week kwijt (kattenvoer zit hier niet bij, komt van dierenarts, grint wel) en bij de AH ongeveer 100 euro.
Wij drinken geen Cola oid, dus dat scheelt bakken geld. Wel drinken we koffie, thee en roosvicee eigen merk van de Aldi. En af en toe wat sap.
Als we bij de Aldi boodschappen doen, zijn we rond de 60 eu per week kwijt (kattenvoer zit hier niet bij, komt van dierenarts, grint wel) en bij de AH ongeveer 100 euro.
Wij drinken geen Cola oid, dus dat scheelt bakken geld. Wel drinken we koffie, thee en roosvicee eigen merk van de Aldi. En af en toe wat sap.

dinsdag 1 mei 2012 om 14:44
Wij geven zo'n 200 euro per maand uit, inclusief babyvoeding (1 pak per week). Ik doe boodschappen bij jumbo en dat scheelt al een heleboel. Verder doe ik geen rare dingen, alleen ga ik maar 1 keer per week boodschappen doen en ik maak van tevoren een briefje. En van bv macaroni, rijst, smeerkaas, broodbeleg etc. neem ik eigen merk. Alleen cola heb ik van coca cola en de rest is voornamelijk eigen merk producten. Wasmiddel koop ik bij de hema en wasverzachter neem ik mee uit Duitsland (mijn ouders wonen daar, dus ik rij er niet speciaal heen hoor). Dat scheelt echt een hoop!
dinsdag 1 mei 2012 om 14:50
Wij geven rond de ¤300 uit, 2 volwassenen, 2 kinderen. Koop voornamelijk bij Lidl en als ik ergens anders shop, dan koop ik vooral Euroshopper of zo (onderste plank, zoals al eerder gezegd). Geen A-merken in ieder geval.
Verder geen kant-en-klaar maaltijden, geen voorgesneden groenten en vooral de tijd nemen en letterlijk prijzen vergelijken in de winkel.
Edit: ik moet eerlijk toegeven, dat als wij geld zat zouden hebben, dat ik dit allemaal niet zou doen, dan zou ik me gewoon scheelkopen bij de AH zonder na te denken.
Verder geen kant-en-klaar maaltijden, geen voorgesneden groenten en vooral de tijd nemen en letterlijk prijzen vergelijken in de winkel.
Edit: ik moet eerlijk toegeven, dat als wij geld zat zouden hebben, dat ik dit allemaal niet zou doen, dan zou ik me gewoon scheelkopen bij de AH zonder na te denken.
dinsdag 1 mei 2012 om 14:53
Ik doe juist helemaal niks met die aanbiedingen in boekjes en folders. Ik denk dan - heel achterdochtig - dat Albert Heijn die folders niet verspreidt omdat dat voor mij zo voordelig zou zijn, maar juist omdat dat voor AH een goed plan is. Het zijn vaak ook snacks en luxe dingen in de aanbieding, die ik normaal ook niet zou kopen.
Dus zelf bedenk ik wat ik ga eten in de week. Ik hou rekening met de seizoenen, dus altijd seizoensgroente. We eten geen vlees, dat scheelt veel geld, en frisdrank is hier ook nooit in huis. Wasmiddel en shampoo koop ik altijd wat in de aanbieding is, het merk maakt me niks uit. Ik ben gek op koken dus pakjes, blikjes en zakjes komen er niet in, zelfs brood en pasta en mayonaise maak ik zelf. Ik koop dus voornamelijk groente en fruit en wat kruidenierswaren.
We redden het met z'n tweeën voor 150 euro per maand, makkelijk.
Dus zelf bedenk ik wat ik ga eten in de week. Ik hou rekening met de seizoenen, dus altijd seizoensgroente. We eten geen vlees, dat scheelt veel geld, en frisdrank is hier ook nooit in huis. Wasmiddel en shampoo koop ik altijd wat in de aanbieding is, het merk maakt me niks uit. Ik ben gek op koken dus pakjes, blikjes en zakjes komen er niet in, zelfs brood en pasta en mayonaise maak ik zelf. Ik koop dus voornamelijk groente en fruit en wat kruidenierswaren.
We redden het met z'n tweeën voor 150 euro per maand, makkelijk.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 1 mei 2012 om 15:03
ohja, nog een tip voor je boodschappen gaat doen, kijk eens wat je eigenlijk allemaal nog hebt liggen! Pasta, rijst, tacos, lasagne, veel van die dingen staan bij ons standaard in de kast. als je hier alleen bij haalt wat je niet hebt, scheelt dat ook een hoop. ook hebben wij twee (kleine) vriezers. Wij kopen vlees dus in grootverpakking en vriezen dat in kleine porties in. Voor pasta hoef je er dan alleen nog groente bij te kopen, en exact dezelfde groente kunnen ook bij de tacos, of door de groente soep.
ons menu voor deze week:
Bietjes, pizza, rode pasta, zuurkool, kip tandori, pannekoeken, pasta spinazie.
Aardappels hadden we nog, pasta en saus ook, rijst ook en kip ook, pannekoeken mix is bijna altijd standaard in huis (grootverpakking Aldi).
Dan hoef je alleen nog: bietjes, vlees voor bij bietjes, pasta groente (tomaten, paprika, ui), gehakt (groot verpakking, genoeg voor 4 keer), zuurkool + rookworst, tandori saus, melk en spinazie te kopen.
En dan komt er natuurlijk brood, broodbeleg, wc papier, kattengrint, fruit, koffie, sap, keukenrol af en toe was en afwas middel bij.
Als ik niets in huis had, was ik natuurlijk meer kwijt, maar als je slim in koopt, met grote verpakkingen, ben je echt goedkoper uit!
ons menu voor deze week:
Bietjes, pizza, rode pasta, zuurkool, kip tandori, pannekoeken, pasta spinazie.
Aardappels hadden we nog, pasta en saus ook, rijst ook en kip ook, pannekoeken mix is bijna altijd standaard in huis (grootverpakking Aldi).
Dan hoef je alleen nog: bietjes, vlees voor bij bietjes, pasta groente (tomaten, paprika, ui), gehakt (groot verpakking, genoeg voor 4 keer), zuurkool + rookworst, tandori saus, melk en spinazie te kopen.
En dan komt er natuurlijk brood, broodbeleg, wc papier, kattengrint, fruit, koffie, sap, keukenrol af en toe was en afwas middel bij.
Als ik niets in huis had, was ik natuurlijk meer kwijt, maar als je slim in koopt, met grote verpakkingen, ben je echt goedkoper uit!
dinsdag 1 mei 2012 om 15:14
Wij geven ook ¤300 uit voor twee personen, en daar eten we redelijk luxe van. Ik haal het meeste bij de Lidl en vul dat aan met de AH en soms de slager. Verzorgingsproducten en wasmiddel koop ik altijd in grotere hoeveelheden in de aanbieding.
Ik maak weekmenu's en eens in de zoveel tijd eten we de voorraad leeg. Ook kook ik regelmatig voor 2x, bijvoorbeeld van een hartige taart kunnen wij 2 avonden eten.
Ik maak weekmenu's en eens in de zoveel tijd eten we de voorraad leeg. Ook kook ik regelmatig voor 2x, bijvoorbeeld van een hartige taart kunnen wij 2 avonden eten.

dinsdag 1 mei 2012 om 15:19
Alles is hier al gezegd volgens mij maar toch nog even mijn tips:
1. maak een lijstje van wat je nodig hebt
2. download seizoenswijzers voor fruit en groenten. In het seizoen = goedkoop
3. leer koken wat er in de seizoenswijzer staat
4. vergeet sapjes, drinkyoghurt, chips, twaalf soorten broodbeleg, frisdrank en snoepgoed.
5. Koop grootverpakkingen kruiden, specerijen, kruidenierswaren en peulvruchten
1. maak een lijstje van wat je nodig hebt
2. download seizoenswijzers voor fruit en groenten. In het seizoen = goedkoop
3. leer koken wat er in de seizoenswijzer staat
4. vergeet sapjes, drinkyoghurt, chips, twaalf soorten broodbeleg, frisdrank en snoepgoed.
5. Koop grootverpakkingen kruiden, specerijen, kruidenierswaren en peulvruchten
dinsdag 1 mei 2012 om 15:23
Simpel maar effectief, dingen die lang houdbaar zijn koop ik in grote hoeveelheiden als er minimaal 33% korting op zit.
Bv; shampoo, wasmiddel, afwasmachinetabletten, allesreiniger, afwasmiddel, deo, douchecreme etc..
Scheelt toch al snel heel wat euro's. Ik koop bovenstaande producten nl nooit voor de hele prijs...
Bv; shampoo, wasmiddel, afwasmachinetabletten, allesreiniger, afwasmiddel, deo, douchecreme etc..
Scheelt toch al snel heel wat euro's. Ik koop bovenstaande producten nl nooit voor de hele prijs...

dinsdag 1 mei 2012 om 15:26
Wat koop je dan zoal? Ga je met een boodschappen lijst op zoek naar de dingen die je echt moet hebben of loop je langs de schappen en pak je gewoon wat je tegenkomt? Het kan ook al veel schelen als je een lijst maakt met wat je nodig hebt/ wilt hebben, en die lijst volgt.
Wij geven gemiddeld zo'n 350,- uit (2 volwassenen en 3 kleine kinderen).
Wij geven gemiddeld zo'n 350,- uit (2 volwassenen en 3 kleine kinderen).
dinsdag 1 mei 2012 om 15:35
Wij geven rond 350-400¤ per maand uit met 2 volw, 2 kinderen en 2 katten. Ik wil wel minder uitgeven, en dat lukt ook wel eens in weken dat je houdbare dingen nog op voorraad hebt, maar ook die houdbare dingen moeten zo nu en dan aangevuld worden! Wat valt er bij jullie dan allemaal onder de boodschappen? Bij mij echt alles, dus ook brood (van de bakker, dat is het enige waar ik niet op wil besparen), bier/wijn, tabak, wasmiddel, kattenvoer, kattenbakvulling, luiers, shampoo, douchezeep etc
Dan kom ik gemiddeld (hoe ik ook mijn best doe het te verminderen) toch echt elke keer wel weer aan dat bedrag!
Dan kom ik gemiddeld (hoe ik ook mijn best doe het te verminderen) toch echt elke keer wel weer aan dat bedrag!
dinsdag 1 mei 2012 om 15:39