Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
donderdag 26 april 2012 om 13:33
Wat vinden jullie:
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
vrijdag 4 mei 2012 om 21:43
Die opmerking neem ik je inderdaad niet in dank af nee. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat jij zegt dat je er eigenlijk meer begrip voor hebt dat iemand. zich dan maar aansluit bij de bezetter die dat soort haat predikt met zulke gevolgen. En de gevolgen waren niet meteen helemaal bekend nee, maar het was een publiek geheim dat de Joden naar het Oosten getransporteerd werden.
Ik kan er niet bij. Echt niet.
Buiten dat, je hebt het over 'ervoor gaan liggen'. Hoe snel ga je liggen als je je aansluit bij de bezetter?
Ik kan er niet bij. Echt niet.
Buiten dat, je hebt het over 'ervoor gaan liggen'. Hoe snel ga je liggen als je je aansluit bij de bezetter?

vrijdag 4 mei 2012 om 21:44
@ Francelle:
Hoe bedoel je? Ik volg je niet.
@ susv:
Wederom een opmerking die ik naar jou had kunnen maken. Want dat geldt toch ook voor Dirk?
Ik weet het namelijk niet. Jij blijkbaar wel.
@ geheimtaal
Ik vul helemaal niets in. Je zegt het zelf.
@ meisje22
Oorlog bestaat bij de gratie van mensen die hun klep houden. Dat is altijd de meerderheid. Doordat die mensen hun mond houden kunnen anderen hun gang gaan.
Maar die meerderheid, daar hoor je nooit iemand over. Terwijl die de macht hebben om terreur te stoppen. Echt waar.
Een volk dat voor tirannen zwicht..
@ susv:
Wederom een opmerking die ik naar jou had kunnen maken. Want dat geldt toch ook voor Dirk?
@ geheimtaal
@ meisje22
Oorlog bestaat bij de gratie van mensen die hun klep houden. Dat is altijd de meerderheid. Doordat die mensen hun mond houden kunnen anderen hun gang gaan.
Maar die meerderheid, daar hoor je nooit iemand over. Terwijl die de macht hebben om terreur te stoppen. Echt waar.
Een volk dat voor tirannen zwicht..
vrijdag 4 mei 2012 om 21:44

vrijdag 4 mei 2012 om 21:48
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:46:
@ geheimtaal
Ik weet het echt niet. Misschien was ik laf. Waarschijnlijk wel zelfs. Maar wat wil je daar mee zeggen?Dat je enerzijds mensen veroordeelt die geen keuze maken, maar als jou wordt gevraagd wat jij denkt dat jij had gedaan jij zegt dat je het niet weet. Kortom, je spreekt jezelf behoorlijk tegen.
@ geheimtaal
Ik weet het echt niet. Misschien was ik laf. Waarschijnlijk wel zelfs. Maar wat wil je daar mee zeggen?Dat je enerzijds mensen veroordeelt die geen keuze maken, maar als jou wordt gevraagd wat jij denkt dat jij had gedaan jij zegt dat je het niet weet. Kortom, je spreekt jezelf behoorlijk tegen.

vrijdag 4 mei 2012 om 21:48
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:48:
[...]
Dat je enerzijds mensen veroordeelt die geen keuze maken, maar als jou wordt gevraagd wat jij denkt dat jij had gedaan jij zegt dat je het niet weet. Kortom, je spreekt jezelf behoorlijk tegen.Ik veroordeel mezelf dus ook in dat geval en vind dat je moet leren van oorlogen.
[...]
Dat je enerzijds mensen veroordeelt die geen keuze maken, maar als jou wordt gevraagd wat jij denkt dat jij had gedaan jij zegt dat je het niet weet. Kortom, je spreekt jezelf behoorlijk tegen.Ik veroordeel mezelf dus ook in dat geval en vind dat je moet leren van oorlogen.
vrijdag 4 mei 2012 om 21:50
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:30:
Jukebox, ik geloof in eigen verantwoordelijlkheid van de mens.
Ook als je 17 bent.Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?
Jukebox, ik geloof in eigen verantwoordelijlkheid van de mens.
Ook als je 17 bent.Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?
vrijdag 4 mei 2012 om 21:51
quote:jaap schreef op 04 mei 2012 @ 21:50:
[...]
Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?Ik vroeg jou eerder wanneer jij vond dat een SS-ers wel verantwoordelijk was voor zijn daden.
[...]
Kind van 3? Waar begin je met eigen verantwoordelijkheid? En hoe groot IS die eigen verantwoordelijkheid? Kan je het gewicht van de hele wereld op je nek nemen? Het hele universum? Weet je steeds haarscherp waar je daden toe leiden op elk moment?Ik vroeg jou eerder wanneer jij vond dat een SS-ers wel verantwoordelijk was voor zijn daden.

vrijdag 4 mei 2012 om 21:55
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:44:
@ Francelle:
@ susv:
@ geheimtaal
@ meisje22
Een volk dat voor tirannen zwicht..Ik vroeg aan jou of we het er nu over eens waren dat de oom van Dirk in principe dus in Arnhem gevochten kon hebben?
@ Francelle:
@ susv:
@ geheimtaal
@ meisje22
Een volk dat voor tirannen zwicht..Ik vroeg aan jou of we het er nu over eens waren dat de oom van Dirk in principe dus in Arnhem gevochten kon hebben?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
vrijdag 4 mei 2012 om 21:57

vrijdag 4 mei 2012 om 22:02
Doe niet zo uit de hoogte Jukebox.
Vind jij het maar een begrijpelijkere keus dat je je aansluit bij een bezetter die doordrenkt is van haat, dood en verderf.
Ik heb kramp in mijn handen van het mobiel forummen. Ik heb geen begrip voor wat je schrijft en ik maak dus nu de keus om tv te gaan kijken. Er zijn een hoop interessante dingen te zien en dat is niet zo vaak het geval met tv. Ik grijp mijn kans.
Vind jij het maar een begrijpelijkere keus dat je je aansluit bij een bezetter die doordrenkt is van haat, dood en verderf.
Ik heb kramp in mijn handen van het mobiel forummen. Ik heb geen begrip voor wat je schrijft en ik maak dus nu de keus om tv te gaan kijken. Er zijn een hoop interessante dingen te zien en dat is niet zo vaak het geval met tv. Ik grijp mijn kans.