Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Kent iemand trouwens de repen van NAKD? Zijn obv gedroogd fruit en noten. Hartstikke duur, dus ik heb ze zelf gemaakt en daar variaties op bedacht. Dit zijn mijn favo's:

40 gr rauwe cashewnoten, 40 gr dadels, 15 gr rozijnen, 5 gr cacao, stukje sinaasappelschil (van bio sinaasappel). Doe dit in de keukenmachine, malen tot het begint te klonteren en er dan repen/ balletjes van maken en even af laten koelen in de koelkast.

Deze is ook lekker, lijkt qua smaak op ontbijtkoek maar dan veel lekkerder:

50 gr amandelen 35 gr dadels 15 gr rozijnen. Speculaaskruiden naar smaak, snufje zout en ook weer malen met de keukenmachine. Nog lekkerder om ipv kant en klare speculaaskruiden zelf flink wat kaneel, zelf gemalen kardamom en beetje kruidnagelpoeder erbij te doen!

De dadels en vijgen van de albert heijn en de rozijnen van de jumbo zijn zonder conserveringsmiddelen.
Fijne recepjes! Ik mis mijn 'tussendoortjes' ook wel een beetje.....greep eerder vaak naar mueslirepen enz.

Nu neem ik vaak een stuk fruit met wat nootjes (banaan en cashewnoot is een hele lekkere combi!). Stuk komkommer kan ook of een cracker met hüttenkäse.

Wat ontbijt betreft eet ik het liefst havermout gekookt in amandelmelk of sojamelk, lijnzaad en sesamzaad erbij, en fruit (liefst rood fruit, lekker zoet en zacht )

Ik wacht met smart op mijn blender die over een paar weken komt... de groentesapjes doe ik dus nog niet..
quote:rawfoodje schreef op 02 mei 2012 @ 20:07:

Boselfje, ik heb de roestvrijstalen Vitamix 5200 ! Hier in Nederland besteld bij een rawfoodwinkel (rawfoodvena.nl)

Superservice !

Dames, het "bijzondere" aan een Vitamixblender is dat deze de cellen van de groenten en het fruit wel fijnmaalt maar niet kapot maakt .... zodat de voedingsstoffen hierin optimaal bewaard blijven. Een "gewone" blender maalt deze cellen kapot waardoor de voedingswaarde veel minder wordt .Klinkt goed. Ik heb even gekeken maar schrok toch wel heel erg van de prijs. 649 euro, voor een blender.
Zodeknetters...
Bedankt voor alle tips! Ga ze zeker uitproberen, dacht dat het aan mij lag dat ik er niet op kan teren; maar gelukkig valt dit wel mee quote:boselfje schreef op 03 mei 2012 @ 18:12:

[...]

Ook heb ik een bakje met stukjes kokosolie (is vast bij kamertemperatuur) in mijn tas. Ter vervanging van chocoladedrang onderweg:) Dat eet ik wel alleen als niemand het ziet, vind het altijd een beetje raar staan:) .

Boselfje, doe je dit omdat je het lekker vindt, of omdat het zou helpen voor een stabiele bloedsuikerspiegel?

Ik heb ook het boek van Annemarie Postma en zei beveelt dat ook aan, maar vind het zo'n raar idee. haha
Eigenlijk om verschillende redenen. Fruit krijg ik honger van. Nootjes zijn soms onhandig omdat er stukjes tussen mijn tanden blijven zitten soms en ik kan niet altijd mn tanden poetsen. Ik vind het ook lekker, geeft een beetje hetzelfde mondgevoel als chocola. Het is ook lekker om er cacao en evt. stevia of palmsuiker doorheen te roeren nadat je het even hebt gesmolten en daarna weer laten stollen. Dan heb je homemade chocolate, Mmm! Het zijn natuurlijk ook hele goede vetten, dus ook gezond om af en toe te nemen.
Ik krijg ook honger van de fructose in fruit . Hebben jullie dit ook met gedroogd fruit? Eet veel liever noten , hmmmm vooral amandelen. Deze geven ook een energieboost zonder de bloedsuiker schommelingen. Daarnaast veel groente en rauwkost, veel worteltjes tussendoor, goed voor de spijsvertering.

Ja, de vitamixblender is een rip uit je lijf maar dan heb je ook wat !
Al een tijdje lees ik mee. Ik heb ook 2 boeken van A.A. Graag wil ik een paar kilo kwijt. Het probleem is, dat ik juist aankom, ik ben bang, dat de nootjes de boosdoener zijn. Ik kan er ook moeilijk van afblijven, ze smaken naar meer. Hoe doen jullie dat? Ook heb ik moeite om van de zaden en pitten af te blijven.

Hoeveel noten nemen jullie?
Ik neem een klein handje over de hele dag (als ik al neem, doe ik niet elke dag)
Hoi Kim, welkom! Eet je wel genoeg en gevarieerd? Het ligt er natuurlijk aan hoeveel nootjes je dan eet, maar ik eet er af en toe best wel wat op een dag (zeker als ik ze zelf heb geroosterd) en kom er namelijk niet van aan...

Deze week hebben we weer een detoxweekendje ingelast, valt me deze keer best zwaar! We hebben het eerder gedaan en toen beviel het goed, maar ik heb de hele tijd zin om gewoon te eten en vanavond lekker ergens te gaan eten :( Even doorzetten maar en hopen dat het straks beter gaat.

Heb ik nog nooit van gehoord trouwens, die stukjes kokosolie! Ik bak er vaak in, dus het klinkt voor mij een beetje raar, net alsof je gewoon boter als tussendoortje gaat eten....
essssther bedankt.

Ja ik eet genoeg en gevarieerd, ik moet wel oppassen met koolhydraten, daar kom ik gauw van aan.

Ik heb het Cambridge dieet gevolgd, waar ik flink mee ben afgevallen, maar ik merk dat ik zo makkelijk weer aankom daarom de boeken van A.A bestudeerd, want dat spreekt me aan.

Maar eigenlijk ben ik dus verslaafd aan noten en er zitten veel calorieen in. B.v 50 gr walnoten 325 cal. Ik kan het niet bij 1 handje laten, dus daarom voorlopig maar niet meer aanraken.

Wat is een detox kuur? neem je dan alleen groentesappen? dat spreekt me b.v. niet aan.
Niet naar cal kijken Kim.

Sowieso is alles 'met mate'.

Kijk gewoon of je bijvoorbeeld walnoten door een salade kan doen bijvoorbeeld ipv tussendoor. Is dat een idee?

Ik heb zo een receptie met warm en koud buffet... Dat is vaak weer een uitdaging om het meest gezonde te nemen.
Noten zijn dan wel gezond maar nog steeds enorm vet. Het zijn wel gezonde vetten maar daar heeft je pens in feite geen boodschap aan.

Het is een cliché maar tijdelijk lijnen werkt gewoon niet. Als je altijd 8 boterhammen per dag at, warm eten en allerlei tussendoortjes en dit laat je weg bij een dieet waarna je bij het bereiken van het ideale gewicht weer begint aan je oude gewoonten, dan kom je natuurlijk gewoon weer aan. Er word niet voor niets gezegd dat het een levensstijl moet worden! Zo doe ik het dus en dat gaat aardig.

Ik ontbijt met magere kwark en prak hier een banaan doorheen met lijnzaad en zoetstof. Heerlijk, net een fruithapje. Tussen door eet ik bv beschuit met appelstroop, ook heerlijk met een beetje boter. Tussen de middag volkorenbrood met mager beleg of bv salade. Ik let op de koolhydraten en doe 3 keer krachtraining per week.

Maak het je doel om zo gezond mogelijk bezig te zijn op een dag. Je moet gezond willen eten en dus de koek laten staan omdat je lichaam daar niks mee kan en met dat volkoren beschuitje met appelstroop ( ijzer ) juist wel!
Cheryl, waarom zoetstof en mager beleg/magere kwark?

Overal waar vetten uitgehaald zijn of wat kunstmatig is, is heel slecht voor je lijf en heeft daar helemaal niks aan.

Die gezonde vetten uit noten, wordt door je hele lijf gebruikt, niet alleen door je 'pens'. Mits je met mate eet.
noten, zaden en pitten zijn juist heel erg AA-proof en nog lekker ook.

Voor degenen die honger krijgen van fruit, lees het boek van Amber, daar legt ze het heel goed in uit en haar oplossing is om een paar noten erbij te eten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@kim65 als noten inderdaad jouw 'valkuil' zijn en je niet kunt stoppen met eten ervan, dan is het misschien inderdaad wijs om ze niet meer als tussendoortje te eten, maar bv door een salade heen te doen (krijg je wel de goede vetten binnen). En andere tussendoortjes, zoals een rijstewafel met humus of een gekookt eitje, doet dat meer voor je? Ik herken het namelijk wel; ben ook echt een koolhydratenjunkie. Ik ontbijt nu dus vaak met eiwitten (roereieren of havermout met feta bv), om dat tegen te gaan. Als ik alleen muesli eet heb ik er ook echt meer last van.

Wat betreft het detoxen; is inderdaad alleen groentesappen en groente-fruit sappen. We doen het wel redelijk relaxt hoor; maar 1 dag sapjes en de dag ervoor en erna alleen groente en fruit eten. Maar merk nu al dat ik meer energie heb, dus voor mij werkt het wel. Laatste tijd enorm druk geweest en regelmatig slecht gegeten, dus had wel even behoefte aan een gezondheidsboost ;)

@cheryl, ik sluit me aan bij Francisca, waarom de zoetstoffen en magere kwark? Juist veel beter om volvette zuivel te gebruiken (maar dan liever niet van koe, ik gebruik tegenwoordig vaak geitenyoghurt en melk, is echt lekker!). En ipv zoetstoffen kun je het beter zoeten met fruit of evt beetje honing ofzo... zoetstoffen zijn echt een ramp voor je lichaam.
Hoi,

Leuk om te zien dat mijn topic het nog goed doet.

Ik eet zelf ook weer 2 weken volgens amber. Ik heb ooit ook een tijd gesonja-bakkert en viel toen wel meer (lees sneller) af.

Had volgens mij ook wel meer honger maar mocht bijvoorbeeld wel brood en crackers wat makkelijker te maken is dan bijvoorbeeld een salade mee naar je werk zoals bij amber

Heb de 2 methodes eens naast elkaar gelegd, en het valt me op dat sonja anti-vet is en juist suiker-producten gebruikt zoals ontbijtkoek, eierkoek en jam, en dat amber eigenlijk anti suiker is maar juist pro-vet (wel de goede vetten dan).

De overeenkomst is wel dat ik bij beide methodes gewoon veel minder eet en dus wel afval. Hoewel het bij amber langzamer gaat. Zou dat aan de goede vetten liggen of zou ik nog steeds teveel eten omdat amber geen hoeveelheden aangeeft en sonja wel?

Wie heeft het bij het juiste eind? Ik denk amber, maar bij sonja viel ik wel meer af.

Wat is jullie ervaring?
Sonja is puur bezig met afvallen en gebruikt daar idd veel suiker voor en dan ook nog veel bewerkte suiker wat erg slecht is voor je lichaam. Amber heeft het vooral over gezond eten, dingen eten die je lichaam ook als voedsel herkent en ook iets mee kan. Afvallen is daar een fijn gevolg van wanneer je overgewicht hebt. Je eet gewoon puurder en gezonder met Amber dan met Sonja
thanks rosanna,

Ik denk dat amber zeker op de langere termijn beter is.

Sonja met name op de korte termijn?

Ik eet veel salades bij amber, voel me soms net een konijn :-)

zit ik weer blaadjes te kauwen.

Viel de eerste week gelijk 2 kilo af, maar de afgelopen week gebeurde er niet veel ondanks zelfde eetpatroon.

Pf fmoeilijk om dan door te zetten, maar ga het toch proberen. wil toch wel 10 kilo kwijt het liefst z.s.m :-) maarrr ik wil ook graag dat het op de langere termijn eraf blijft.

Misschien vind ik hier weer wat motivatie op dit forum!
Sonja schaar ik persoonlijk onder de crashdieëten en dat is nooit een goed plan. Probeer voor jezelf de motivatie te vinden in gezond eten en afvallen los te laten
Je kan ook gewoon zuurdesembrood eten ipv van een salade.

Dat doe ik. Of crackers van amarant.
Hoi, ik lees al een tijdje mee en heb nu ook het AA boek in huis. Nog niet helemaal uit, maar wel een eye opener!

Ik denk ook zeker dat AA zeker op termijn beter is dan SB, bij AA gaat het om de kwaliteit van wat je in je mond stopt, bij SB eet je heel veel 'lege' producten
Precies Illy.... Er is niks gezonds aan, vruchtenhagel of eierkoeken...
Ik zie veel over noten voorbijkomen... wat is nou een normale hoeveelheid noten per dag? Wat is een handje? In het boek staat 6 nootjes. Beetje weinig vind ik.
Ligt er aan wat voor noten. Als tussendoortje vind ik 6 walnoten wel genoeg, 6 pinda's weer een beetje weinig.

Je moet er wel 'noten' van maken, anders klinkt het helemaal zielig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven