2 minuten stilte

04-05-2012 20:06 499 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist voor de tv en het viel mij op dat sommige mensen niet het respect hebben om even 2 minuten stil te zijn. Het gaat dan op mensen op straat die gewoon doorpraten.
quote:elninjoo schreef op 04 mei 2012 @ 22:36:

[...]

Daar is de sportschool ook voor: trainen met harde muziek. Als mensen stil willen zijn doen ze dat maar op 'n stille plek, niet op plaatsen waar actie is. Als je uit eten bent, wil je toch ook niet dat het opeens stilvalt in 't restaurant? Mensen die er zoveel belang aan hechten in stilte te zitten om 20 uur moeten maar niet uit eten gaan op 4 mei.mee eens
Ik was gisteren op Schiphol. Toen ik de 'slurf' uitliep, begonnen de trompetten te spelen. De meeste mensen stonden twee minuten stil (vaak ook de buitenlandse mensen). Maar er waren ook nog wel mensen (Nederlanders, viel me op) die gewoon doorliepen. Er werd niet gewerkt, niet bij de controleapparaten, niet door de bagagemannen, door niemand. Vliegtuigen landden niet en stegen niet op.
quote:astrape schreef op 05 mei 2012 @ 14:39:

Ik was gisteren op Schiphol. Toen ik de 'slurf' uitliep, begonnen de trompetten te spelen. De meeste mensen stonden twee minuten stil (vaak ook de buitenlandse mensen). Maar er waren ook nog wel mensen (Nederlanders, viel me op) die gewoon doorliepen. Er werd niet gewerkt, niet bij de controleapparaten, niet door de bagagemannen, door niemand. Vliegtuigen landden niet en stegen niet op.Tof dat ze op het drukke Schiphol ook gewoon de boel stillegden.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Wij waren gisteren bij de sauna, en om 8 uur werd de muziek even uitgezet. Niets mis mee, iedereen was stil.

Als we "gewoon thuis" waren, dan zouden we er geen aandacht aan besteden, maar als je buiten de deur bent is het toch niet zo'n moeite om even stil te zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:shahla schreef op 05 mei 2012 @ 14:31:

[...]

Ja, dat probeer ik ook zo'n beetje duidelijk te maken in mijn vorige post. Als het prioriteit voor je heeft of je wilt er in elk geval aandacht aan besteden dan houd je die tijd heus wel in de gaten.

Maar kennelijk mag je er niks van zeggen als het je opvalt dat het geen prioriteit had. Dan is dat tegen het zere been of zo?

Zou het misschien ook een generatieding kunnen zijn?

Ik weet niets van de leeftijden hier natuurlijk maar ik denk dat de generatie 35+ de herdenking nog heel erg aan de tweede wereldoorlog zelf koppelt. Omdat zij waarschijnlijk nog echt de verhalen uit eerste hand hebben gehoord en/of nog zelf hebben meegemaakt.

De generatie erna ziet het denk ik toch abstracter, waardoor 4 mei voor hen misschien minder beladen is en zij meer met het concept herdenken iets hebben...en of dat dan om 20:00uur is of op een ander tijdstip is dan wellicht minder boeiend.

Je ziet het ook aan de andere discussies hier en in de media ( zoals dat wel of niet herdenken van Duitse soldaten). Ook daarvan denk ik dat de echte pijn niet meer voelbaar is voor de jongere generaties. De verhalen zijn vierderhands geworden en daarom voor de meesten moeilijker in te leven. Waardoor het ook voor hen makkelijker is om daar ruimdenkender mee om te gaan.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat 4 mei om 20:00 uur een moment van stilte moet zijn en blijven.
Misschien heb je wel gelijk, Boedha.

Ik ben in elk geval wel 35+ (38) en ik heb het vanuit mijn jeugd meegekregen dat we op 4 mei twee minuten stil waren. Dat gold voor de hele buurt. Dan was het echt stil en niemand was op straat. Dat hoorde er gewoon bij. Daar deed je hoe dan ook aan mee. Heb het ook 'door gegeven' aan mijn kinderen en ik merk dat zij er minder mee hebben. Maar ze deden wel mee.

Op zich ken ik weinig familie oorlogsverhalen. Mijn familie is er ook relatief ongeschonden door gekomen dus er hingen geen trauma's in de lucht, zogezegd. Ik heb gewoon het idee dat het pakweg 25 - 40 jaar geleden meer Nationaal was en dat er steeds meer 'de klad' in komt.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:snoesje666 schreef op 05 mei 2012 @ 14:43:

Wij waren gisteren bij de sauna, en om 8 uur werd de muziek even uitgezet. Niets mis mee, iedereen was stil.

Als we "gewoon thuis" waren, dan zouden we er geen aandacht aan besteden, maar als je buiten de deur bent is het toch niet zo'n moeite om even stil te zijn.Wat is de reden dat je er geen aandacht aan besteedt als je thuis bent?
@Boedha... daar heb je wel een punt hoor. Daar had ik het laatst ook over met een vriendin. Wij hebben alles nog uit eerste hand gehoord (van opa's en oma's). Ook nog het effect van mijn opa's verleden op de jeugd van mijn vader. Onze kinderen horen het via ons, maar zullen nooit de emotie er bij zien die wij hebben gezien bij onze grootouders als zij het verhaal vertelden.
Ik vind het overdreven om alleen op 4 mei eventjes "respectvol" te zijn. Wat mij betreft moet je dat altijd zijn. Als ik op 4 mei buiten de deur even stil ben, dan is dat ook uit respect naar andere mensen, die dat op prijs stellen.

Ik zou bijvoorbeeld niet lawaai maken in mijn eigen tuin ofzo, maar niemand die er last van heeft wat ik in mijn eigen huis doe.
Ik vind het bijzonderder om te zien hoe uitbundig hier (gggrrristelijk dorp) gevlagd werd op Koninginnedag, en hoe weinig vlaggen er gisteravond hingen (halfstok). Terwijl veel mensen vandaag wel weer vlaggen.
quote:snoesje666 schreef op 05 mei 2012 @ 14:59:

Ik vind het overdreven om alleen op 4 mei eventjes "respectvol" te zijn. Wat mij betreft moet je dat altijd zijn. Als ik op 4 mei buiten de deur even stil ben, dan is dat ook uit respect naar andere mensen, die dat op prijs stellen.

Ik zou bijvoorbeeld niet lawaai maken in mijn eigen tuin ofzo, maar niemand die er last van heeft wat ik in mijn eigen huis doe.Maar als je op 4 mei 2 minuten stil bent betekent dat toch niet dat je de rest van het jaar niet respectvol kan reageren op oorlogslachtoffers en ze niet kan herdenken?
quote:Tuorrebout schreef op 05 mei 2012 @ 14:57:

@Boedha... daar heb je wel een punt hoor. Daar had ik het laatst ook over met een vriendin. Wij hebben alles nog uit eerste hand gehoord (van opa's en oma's). Ook nog het effect van mijn opa's verleden op de jeugd van mijn vader. Onze kinderen horen het via ons, maar zullen nooit de emotie er bij zien die wij hebben gezien bij onze grootouders als zij het verhaal vertelden.

Ja, dat bedoel ik. En dat de jeugd de verhalen moet blijven kennen is voor mij een feit maar je kunt (gelukkig maar!) niet van ze verwachten dat het dezelfde impact heeft als op "onze" generatie.

Daarom zijn die discussies over wel of niet stil zijn en wie of wat herdenken we nou eigenlijk onvermijdelijk. En net zoals je het een oorlogsslachtoffer niet kwalijk kan nemen dat hij een Duitse soldaat niet kan herdenken, kun je het de jeugd ook niet kwalijk nemen dat zij hier anders in staan. Het is denk ik een kwestie van tijd dat die laatste opvatting steeds meer ruimte zal krijgen.

Zolang we maar met elkaar in gesprek blijven hierover, en respect voor elkaars standpunten kunnen blijven opbrengen, is er mi niet zoveel aan de hand.
quote:Vinyl schreef op 05 mei 2012 @ 10:53:

[...]

Ik vind dat ook de medewerkers in restaurants en sportscholen de mogelijkheid moeten hebben om te herdenken. Dus ja, ik vind het logisch als ook daar 2 minuten stilte in acht wordt genomen.Dan lopen degenen die dat willen maar even naar de personeelsruimte, vind dus niet dat je de muziek in het restaurant stil moet leggen. Als mensen actief willen herdenken dan waren ze wel thuis gebleven ipv uit eten te gaan, vind ik persoonlijk. En als het personeel even 2 minuten niet bedient maar er verder niet opvallend over doet door gewoon even naar achter te lopen, zal dat ook niet storend zijn.
quote:shahla schreef op 05 mei 2012 @ 14:18:

[...]

Ik snap eigenlijk niet hoe je dat kunt vergeten maar oké, dat kan kennelijk gebeuren.Ben daar ook nooit mee bezig, niet met welke datum het is en ook niet met hoe laat 't is. Als ik alleen thuis was geweest had ik waarschijnlijk 'n dvdtje op staan rond dat tijdstip. Als ik met m'n vriendin samen had gegeten hadden we gewoon gelachen en gebabbeld. Als ik onderweg was geweest had ik er ook niet bij stil gestaan en had waarschijnlijk met 'n cd mee zitten zingen.
Ik was een keer op 4-5 in een Amsterdams restaurant aan het eten met vrienden. Om 20.00 uur werd door de eigenaar om stilte verzocht en iedereen ging staan. Ook de vele buitenlanders die daar aten. De radio stond afgestemd op de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Ik vond dat een heel mooi gebaar.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:19:

Ik was een keer op 4-5 in een Amsterdams restaurant aan het eten met vrienden. Om 20.00 uur werd door de eigenaar om stilte verzocht en iedereen ging staan. Ook de vele buitenlanders die daar aten. De radio stond afgestemd op de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Ik vond dat een heel mooi gebaar.En ook een volstrekt normaal gebaar, wat mij betreft,
quote:elninjoo schreef op 05 mei 2012 @ 17:12:

[...]

Ben daar ook nooit mee bezig, niet met welke datum het is en ook niet met hoe laat 't is. Als ik alleen thuis was geweest had ik waarschijnlijk 'n dvdtje op staan rond dat tijdstip. Als ik met m'n vriendin samen had gegeten hadden we gewoon gelachen en gebabbeld. Als ik onderweg was geweest had ik er ook niet bij stil gestaan en had waarschijnlijk met 'n cd mee zitten zingen.Verbaast me niet van jou
[quote]noodles schreef op 05 mei 2012 @ 14:37:

Ik was het gisteren vergeten (voor het eerst moet ik erbij zeggen).

Ik zat een sigaretje te roken op balkon en het viel me ineens op hoe stil het was, toen pas viel het kwartje.

ik was alleen en dus wel stil, maar niet bewust. Daar baal ik wel van.

Het is je vergeven hoor
Als ik op 4 mei opsta weet ik dat het 4 mei is, daar zal ik toch niet de enige in zijn en 4 mei is om 20:00 uur de dodenherdenking, dat zal toch iedere nederlander weten mag ik hopen, via opvoeding thuis/ school/ nieuws. Persoonlijk snap ik niet dat iemand dat/ de tijd kan vergeten, na het avond eten kijk ik (je) wat vaker op de klok, dat is toch niet zo moeilijk.

Zelf houd ik er iig rekening mee en gelukkig velen met mij, ik vind het nml. wel een stuk fatsoen om respect te tonen.

Op 4 mei worden naast de burgers en militairen die gevallen zijn in de tweede wereld oorlog ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten en vredesoperaties herdacht.
quote:elninjoo schreef op 05 mei 2012 @ 17:04:

[...]

Dan lopen degenen die dat willen maar even naar de personeelsruimte, vind dus niet dat je de muziek in het restaurant stil moet leggen. Als mensen actief willen herdenken dan waren ze wel thuis gebleven ipv uit eten te gaan, vind ik persoonlijk. En als het personeel even 2 minuten niet bedient maar er verder niet opvallend over doet door gewoon even naar achter te lopen, zal dat ook niet storend zijn.Ja natuurlijk, vooral aan jezelf denken, daar wordt de wereld een stuk mooier van
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:boedhabuikje123 schreef op 05 mei 2012 @ 15:09:

[...]

Ja, dat bedoel ik. En dat de jeugd de verhalen moet blijven kennen is voor mij een feit maar je kunt (gelukkig maar!) niet van ze verwachten dat het dezelfde impact heeft als op "onze" generatie.

Zolang we maar met elkaar in gesprek blijven hierover, en respect voor elkaars standpunten kunnen blijven opbrengen, is er mi niet zoveel aan de hand.

Ik ben nu 26 jaar.

Ik heb nooit oorlogsverhalen van familieleden gehoord. Ik weet dus helemaal niet wat de impact geweest is in directe kring. Voor mij is het dus abstracter, zoals Boeddhabuikje zegt.

Ik heb geen persoonlijk geval te herdenken. Wel vind ik het normaal dat er rekening wordt gehouden met degenen die bewust bezig zijn met herdenken.

Rekening met anderen houden heeft niet zoveel te maken met leeftijd/ generatie, als wel met een persoonlijk gevoel voor fatsoen.

Ik snap ook niet wat het probleem is om 120 seconden je klep te houden.

Ik zou me schamen om om 20:00 herrie te maken of vol gas te geven met de auto- zoals sommige inwoners menen zich niet in te kunnen houden om die tijd.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:astrape schreef op 05 mei 2012 @ 17:20:

[...]

En ook een volstrekt normaal gebaar, wat mij betreft,

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo normaal.

Waarom moet iedereen er maar toe verplicht worden.

Ik heb het niet zo met dat massale gedoe, met de massa mee doen omdat het hoort of moet.
quote:_flower_ schreef op 05 mei 2012 @ 19:48:

[...]

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo normaal.

Waarom moet iedereen er maar toe verplicht worden.

Ik heb het niet zo met dat massale gedoe, met de massa mee doen omdat het hoort of moet.

Maar als je niet wilt meedoen met de 2 minuten stilte dan doe je dat toch niet? Niemand verplicht jou om stil te zijn.

Het staat alleen wel heel asociaal en ordinair als je gewoon doorgaat.
quote:piratorart schreef op 05 mei 2012 @ 17:58:

[...]

Ja natuurlijk, vooral aan jezelf denken, daar wordt de wereld een stuk mooier van Inderdaad. Waarom zou je twee minuten per jaar opofferen voor mensen die je niet eens kent? Gewoon doorgaan met je ding doen. Onzinnig gedoe allemaal.
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 20:01:

[...]

Inderdaad. Waarom zou je twee minuten per jaar opofferen voor mensen die je niet eens kent? Gewoon doorgaan met je ding doen. Onzinnig gedoe allemaal.Omdat door die mensen die jij niet kent je nu in een vrij land leeft. Daarom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven