Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, zazu! Ja wat een giller zeg ... Bakker is mijn vader en de indische dame achter de toonbank mijn stiefmoeder ;))

Heerlijk om daar te wonen mis het nog vaak.

Maja: hooi is ideaal, en als straks je vruchten aan je plant hangen kun je dat hooi weer gebruiken om onder de rijpende vruchten te leggen. Zo zijn ze minder bevattelijk voor ziekten. Bolletjesplastic kan trouwens ook heel goed.

Pliert: nu dus wel! Super! Mag ik vragen waarom je de zaden tussen wattenbolletjes laat kiemen?
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 03 mei 2012 @ 15:16:

Pliert: nu dus wel! Super! Mag ik vragen waarom je de zaden tussen wattenbolletjes laat kiemen?Eerlijk gezegd, geen idee. Ik deed vroeger als kind wel eens zaadjes in een flesje en dat liet ik dan in de zon staan. Daar moest ik aan denken. Werkt iig wel
quote:summer73 schreef op 03 mei 2012 @ 15:16:

Hahaha, zazu! Ja wat een giller zeg ... Bakker is mijn vader en de indische dame achter de toonbank mijn stiefmoeder ;))

Ff totaal off topic; kom er net vandaan! Alleen stonden er 2 jonge blonde dames achter de toonbank. Zaterdagpersoneel?

Nu ja, heb halfje speltbrood, halfje pain de bologne, noten ontbijkoek en een kersen kwark cake/taartje. Dus je hebt weer voor omzet gezorgd, haha.

Hebben jullie 2 vestigingen trouwens?
Haha wat ontzettend leuk! Speltbrood is lekker! ik heb net nog een plakje suikerbrood met noten genomen. Het is bijna misdadig dat mijn vader die dingen maakt, je zou denken dat hij er E621 in stopt want ik heb grote moeite er af te blijven

De noten ontbijtkoek, mmmmmm....

Ja ook op de kstr

Ik denk zaterdagpersoneel, mijn vader begint de nacht ervoor al, zijn vrouw rond 4 of 5 uur, dus die gaan meestal rond 1500 naar huis.. ( als ze geluk hebben :-) )
Computer says nooooo
Ontopic ook nog maar even dan: ik doe niks in de tuin want heb het koud en vind het te nat.
Computer says nooooo
Ah ja, ik was bij die andere, tegenover de Appie, maar de goede dus. Grappig, kom daar drie x in de week ofzo en had de bakkerswinkel echt nog nooit gezien (nu ja, vast wel gezien, maar niet bewust). Hoewel ik er wel altijd na 19.00 uur kom, dus dan valt het niet zo op denk ik. Het is dus echt vlakbij :D

Goed, volgende week dan maar weer een poging en dan wat eerder op de dag ;)

Suikerbrood met noten moet ik dus ook hebben? :P

7 jaar geleden woonde ik trouwens een paar jaar in een zijstraatje van de JP Heije, dus ook ontzettend dichtbij, maar dan bij de andere ;)

On topic; ik vind het ook te nat en te koud en bovendien valt er nu weinig te doen alleen maar af te wachten. Saai is dat!

Binnen groeit de komkommer ineens vrij hard en mn nieuwe courgette. En de peper en paprikaplantjes krijgen ook hun eigen blaadjes. En iets anders ook dat er al 2 maanden staat ofzo, maar ontzettend traag is.... en nog steeds geen idee wat het is. Ik mis de aubergine nog, zou dat het kunnen zijn? Zijn die enorm traag?
Leuke buurt ook, jph! Ohohoh wat mis ik mijn geboortestad ik ben geboren in dat ziekenhuisje in die buurt (wlhlmn) , waar nu allemaal hippe appartementen zitten en opgegroeid in de straat waar de andere bakkerij zit. En dan ga je op de helft van je leven in het oosten bivakkeren, haha...

Ik moet eigenlijk mijn tomaten, aubergines en paprika's verpotten en in het buitenkasje zetten, want het groeit echt de pan uit en alles heeft al bloemetjes! Aubergine blijft bij mij dus niet achter, zazu.

Ik had afgelopen week nog wat mislukte slaplantjez naar buiten gedaan in de volle grond die zijn ontzettend leuk aan het bijtrekken! Ben er blij mee!
Computer says nooooo
Oh, mss is het dan geen aubergine, maar dan heb ik echt geen idee wat het wel is.... Het staat er iig al sinds maart en pas nu sinds 4 dagen ofzo krijgt hij eigen blaadjes. Nu gaat het ineens wel veel harder.

Enne, het is hier zeker leuk en hartstikke leuke buurten, maar in beide wijken krijg je écht niet zo'n tuin als jij nu hebt hoor. Dus iedere nadeel heb ze voordeel he (ofzo:P). Nu goed, de Sophialaan etc. even uitgezonderd, daar hebben ze vast met gemak ook zo'n tuin, maar dan voor een paar miljoen ;)
Hahaha ... Over Cruiff gesproken: die haalt daar ook vask een broodje! Mijn vader heeft zijn laatste boek gekregen van hemzelf ;)

Nee, ik stort me nu ook maar vol overgave op die tuin want die had ik in asd inderdaad niet gehad.

Plaats anders een foto v je plantje?
Computer says nooooo
Hier begint nu ook alles goed te groeien in de moestuin. Alleen nog steeds grote ruzie met de wilde konijnen die mijn zaailingen vermoorden . Ik had hele mooie broccoli, met de nadruk op hád. Nou ja, konijnen hebben weer lol gehad en heel misschien dat de broccoli (het zijn nu kale stelen) zich nog herstelt.

Ik had ook de tomaten naar buiten gedaan, maar gelijk daarna 2 heftige hagelbuien, dus planten, op 2 na, helemaal kapot .

Wel al veel radijzen geoogst, sla, rucola en veel raapstelen. Vooral de raapstelen deden het erg goed, Spinazie is weer niet goed gelukt dit jaar en ga ik ook niet meer doen. De konijnen vreten alles op waar je bij staat en de oogst is zeer minimaal.
Bij mij is het allemaal wat armoedig, gebeurt niet veel en de komkommer is dood gegaan...

Ik ga binnenkort een weekje op vakantie en daarna koop ik in het tuincenrum maar plantjes. Alleen de courgette en pompoen doen het goed...
Anky, heb je wel scherpzadige spinazie gezaaid? Voor rondzadig is t nog te vroeg, groeit heel traag. De scherpzadige gaat hier als een trein, al 2 keer van gegeten. Maar ik heb dan ook gelukkig geen last van konijnen

Hier ook al raapstelen, radijzen en spinazie gegeten. Ga zo weer radijzen zaaien, ze waren heerlijk. Lenteui blijft sprieterig maar groeit toch gestaag door, de courgette bloeit en de tomaat heb ik maar weer even binnen gezet, die stond te verpieteren in de kou, ik hoop dat-ie wat bijtrekt..
Jammer Janna! Had je zaden besteld of bij t tuincentrum gekocht?
Op zich groeit de spinazie wel goed, alleen de konijnen zijn sneller. Nu de blaadjes wat groter zijn laten ze het wel staan, maar die zaailingen vreten ze, ondanks netten, stelselmatig op. Gelukkig lusten ze geen tomaten .

(en als ik heel eerlijk ben heb ik ook een hekel aan het wassen van de spinazie )

Tomaten hebben het hier ook zwaar in de kou, maar staan, uit nood, al in de vaste bakken. Ik hoop dat het snel wat warmer en minder nat wordt.

Vandaag wel weer lekker pluksla met rucola en platte peterselie op. Die gaan als een speer.
quote:summer73 schreef op 05 mei 2012 @ 18:31:

Plaats anders een foto v je plantje?

Sure, maar hij is echt nog klein hoor, dus weet niet of je al iets kunt zien er aan. Dit is dus een plantje van 2 maanden ofzo. Hij staat nu wat scheef, maar daar kwam het licht vandaan

http://i48.tinypic.com/112e79e.jpg
quote:Moosey schreef op 06 mei 2012 @ 17:44:

Jammer Janna! Had je zaden besteld of bij t tuincentrum gekocht?Ik had ze ergens besteld bij iemand die het meer als hobby had, naam ben ik even kwijt, staat vast wel op de zakjes maar die liggen op zolder. Het was niet duur, maar toch jammer..
Zazu, pastinaak misschien?

Wat jammer van je planten, janna!
Computer says nooooo
Ja, ik vind het ook jammer. Het gaat mij niet zozeer om voordelig uit te zijn met eigen groenten, maar wel het plezier aan zaaien, vol spanning iedere dag kijken, het planten in de tuin en dan iedere dag even een rondje lopen, het eerste tomaatje uit eigen kweek, mutserig misschien, maar jullie begrijpen het vast wel..

Dit jaar dan maar gekochte plantjes en volgend jaar weer een poging.
anoniem_80053 wijzigde dit bericht op 06-05-2012 23:29
Reden: .
% gewijzigd
quote:summer73 schreef op 06 mei 2012 @ 22:39:

Zazu, pastinaak misschien?

Wat jammer van je planten, janna!

Echt? Hebben die niet blaadjes met ribbeltjes aan de rand? Want ik heb wel pastinaak, maar dan heb ik wat briefjes verwisseld :P

En ja Janna, dat vind ik ook zo leuk:D Want goedkoper is het volgens mij echt niet, juist omdat je helemaal met het seizoen mee gaat en alles voor een schijntje te koop is als het ook bij jou klaar is.
Ah hier ook de komkomer overleden :( Had gelukkig wel ook nog wat gezaaid en die zijn opgekomen dus misschien dat we toch nog lekker eigen komkomertjes kunnen eten

Gisteren heb ik ook weer radijsjes geoost en kreeg ik van mijn buurman 2 lekkere kropjes sla. Echt lief!
Misschien dat diegene toch oud zaad heeft verkocht dan Janna. Jammer. En volgens mij doen we het allemaal voor de lol van t zien opkomen en groeien hoor, helemaal niet mutserig. Ik word er althans enorm blij van :-)

Zazu, pastinaak heeft gekartelde bladen inderdaad, dus dat is t volgens mij niet. De kiembladen doen mij aan courgette denken, maar die heeft ook gekartelde bladen, en groeit sowieso heel snel, dus dat zal ook niet. Komkommer?
quote:Moosey schreef op 07 mei 2012 @ 09:45:

Zazu, pastinaak heeft gekartelde bladen inderdaad, dus dat is t volgens mij niet. De kiembladen doen mij aan courgette denken, maar die heeft ook gekartelde bladen, en groeit sowieso heel snel, dus dat zal ook niet. Komkommer?

Nope, de komkommer en de courgette zijn al op en zijn beide erg snel en groot bij mij. Komkommer heeft bij mij trouwens ook gekartelde bladen ;) Deze is extreem traag. Kan het echt geen aubergine zijn dan? Want die mis ik dus nog wel. Hoewel die dus super hard gaat bij Summer, loopt mijne misschien gewoon heel erg achter ofzo? :P

Goh, leuk raadsel. Nu, over een paar weken zullen we het wel weten denk ik als hij wat groter is. Kijken wie er door mag voor de magnetron ;)
Hahaha Zazu en de prijsvraag .. bij mij kreeg de pastinaak pas na een tijd gekartelde randjes, en zag het er in het begin ongeveer zo uit als jouw foto.. Aubergine had hier veel rondere blaadjes. Het ontkiemen leek eeuwen te duren, maar toen dat eenmaal was gebeurd, ging het inderdaad snel. Nu hebben ze bloemetjes

Maarja .. ik weet het ook niet, natuurlijk.. Weet je nog wat je verder gezaaid hebt?
Computer says nooooo
Urm.... bij mij zag ELK plantje er in het begin uit zoals die foto :D

Maare, alles kan, alleen was mijn pastinaak verder heel snel en die heb ik zelfs al buiten gezet. Maar alles kan dus, omdat dit iets is van de eerste zaai en toen dacht ik nog dat ik het allemaal wel even onthield, dus hij heeft geen briefje :D

Ik weet niet meer wat ik verder allemaal heb gezaaid, heb dat wel thuis opgeschreven. Vanavond eens kijken.

Zo zeg, spannend joh! ;)
Hahaha ... het blijft gek he, zo'n verdwaald zaadje

Ik had het de laatste zaai toen in het bakje van de patissons er ineens een tomaat de kop op stak
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven