Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 15:50:

'dat mensen het niet aankunnen' is lariekoek. Het verhaal van een enkeling zegt niets.

Lezen. Die 'enkeling', heeft het over de talloze mensen (waarvan hij er velen kent) die de gruwelen van oorlog nog iedere minuut van de dag met zich meedragen. Voor die mensen, zei hij, is het iedere minuut van de dag dodenherdenking, omdat ze het nooit meer uit hun hoofd krijgen. Ze zitten gevangen in hun eigen trauma's en beschadigingen. Hoezo 'lariekoek'? Ik vind je ongelofelijk bot (zelfs wreed) overkomen.

En het feit dat het voorlezen van het gedicht over de SS'er is geschrapt vanwege de controverse zegt ook genoeg. Het kan dus NIET. Dat blijkt.

Het gedicht heeft in alle media een podium gekregen. Plus op het journaal is er een soort 'clip' van gemaakt en uitgezonden. Me dunkt.

De omgekomen nazi's hebben dit jaar meer aandacht gekregen dan de omgekomen Joden. Dat moet jou toch vrolijk en tevreden stemmen.
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 16:01:

[...]

Lezen. Die 'enkeling', heeft het over de talloze mensen (waarvan hij er velen kent) die de gruwelen van oorlog nog iedere minuut van de dag met zich meedragen. Voor die mensen, zei hij, is het iedere minuut van de dag dodenherdenking, omdat ze het nooit meer uit hun hoofd krijgen. Ze zitten gevangen in hun eigen trauma's en beschadigingen. Hoezo 'lariekoek'? Ik vind jou ongelofelijk bot (zelfs wreed) overkomen.

En het feit dat het voorlezen van het gedicht over de SS'er is geschrapt vanwege de controverse zegt ook genoeg. Het kan dus NIET. Dat blijkt.

Het gedicht heeft in alle media een podium gekregen. Plus op het journaal is er een soort 'clip' van gemaakt en uitgezonden. Me dunkt.

De omgekomen nazi's hebben dit jaar meer aandacht gekregen dan de omgekomen Joden. Dat moet jou toch vrolijk stemmen.

Hoezo zou dat jij vrolijk stemmen?

En een 'enkeling' die het over talloze mensen heeft? Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar.

Ik ken namelijk ook talloze mensen zoals Dirk en Auke. Echt tallozen.

En als die mensen elke minuut herdenken, dan kan dat op 4 mei (die paar minuten) toch wel even anders?

@ geheimtaal

Nee, dit slaat nergens op. Jij legt de bal weer neer op een punt dat we allang hadden gepasseerd. Dat je argumenten op zijn, prima, maar kom niet weer op de proppen met de basisstelling.
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 16:01:

[...]

Lezen. Die 'enkeling', heeft het over de talloze mensen (waarvan hij er velen kent) die de gruwelen van oorlog nog iedere minuut van de dag met zich meedragen. Voor die mensen, zei hij, is het iedere minuut van de dag dodenherdenking, omdat ze het nooit meer uit hun hoofd krijgen. Ze zitten gevangen in hun eigen trauma's en beschadigingen. Hoezo 'lariekoek'? Ik vind je ongelofelijk bot (zelfs wreed) overkomen.

De omgekomen nazi's hebben dit jaar meer aandacht gekregen dan de omgekomen Joden. Dat moet jou toch vrolijk en tevreden stemmen.

Ik ben het er wel mee eens dat als dit gedicht en dus het onderwerp (nog) zo gevoelig ligt dat dit beter binnenskamers had kunnen worden "uitgevochten".

Welke partij er ook mee naar buiten is gekomen in de media, dit had beter anders aangepakt kunnen worden.

Waarschijnlijk heeft het nu zelfs meer aandacht gekregen dan wanneer het was voorgelezen zoals het altijd gebeurt.

Het geeft wel aan dat dit onderwerp nog steeds, bijna 70 jaar na dato, hevig leeft onder de overlevenden van de oorlog, maar ook onder de generaties daarna.

Los van het feit wat ik persoonlijk vind (dat het gedicht wel gekund had dus) kan ik me voorstellen dat dit op dit moment en publique niet kan.
Ik kan me dat ook best voorstellen. Maar ik realiseer me ook dat er nooit een goed moment komt. Dodenherdenking is heilig verklaard en dat zal altijd zo blijven.

Het ligt daadwerkelijk gevoelig bij een selecte groep. Ook bij organisaties met enorm veel macht.

De meeste mensen die vinden dat 'het niet kan' hebben helemaal niemand verloren maar zijn opgevoed met goed-kwaad ideeen welke onjuist zijn. Een fatsoenskwestie dus.

De meeste mensen die zich er tegen verzetten maken zeer graag gebruik van de weerstand van die nabestaanden. Ik hoef met die grote groep mensen die geen stakeholder zijn maar wel fatsoenpolitie moeten uithangen geen rekening te houden.

Daarom vind ik het zeer goed dat er een controverse omheen is ontstaan.

Binnenskamers was niet goed geweest. Het is goed dat dodenherdenking dit jaar zo leefde. Het ging ergens over. Dat is belangrijk.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:07:

Nogmaals: lezen. Al die dooie SS'ers en nazi's zijn niks tekort gekomen dit jaar. Ze hebben meer aandacht gekregen dan de door hun vermoorde Joden, Roma's enz.

Dat moet jou toch tevreden en vrolijk stemmen?

En een 'enkeling' die het over talloze mensen heeft? Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar.

Het is een Jood die zijn hele familie is kwijtgeraakt in de oorlog.

Schrijft erover en ook voor tv is hij met het onderwerp bezig.

Maar goed, buiten dat, is het algemeen bekend dat mensen die de oorlog hebben overleefd last kunnen hebben van oorlogstrauma's in allerlei gradaties. En dat velen er gewoon 24 uur per dag mee in hun hoofd zitten en er nooit meer van los komen.

En als die mensen elke minuut herdenken, dan kan dat op 4 mei (die paar minuten) toch wel even anders?

OMG, wreed.

Oh echt? Ken jij talloze SS'ers danwel nazi's plus famillies die ook zo lijden? Vertel. Of speel je hier gewoon voor advocaat van de duivel van het verleden?

.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 15:50:

[...]

En Auke? Die is dus ook nabestaande. Of denk je dat al die 'foute figuren' geen nabestaanden hebben?

Diegenen die in Auschwitz zijn overleden hebben ook geen fluit aan die herdenking hoor. Echt niet. Daar gaat de herdenking namelijk ook helemaal niet over.

Nee, daar ga ik zeker niet over. Net zo min als anderen erover gaan wat ik weer herdenk.

Maar 'dat mensen het niet aankunnen' is lariekoek. Het verhaal van een enkeling zegt niets.

De familie van zo'n Dirk heeft 67 jaar de mond moeten houden. Wat mij betreft is dat nu afgelopen. Ik ga daar inderdaad niet over, maar ben blij dat het in ieder geval leeft.

Maar: volgens de officiele doelstellingen herdenken 'we' op 4 mei ALLE gevallenen. Daar hoort Dirk ook bij. Dat zo'n gedicht niet kan, ok, maar die kransen, dat Beatrix erbij staat, de hele rambam, dat is ook voor jongens als Dirk.

Of je het nu leuk vindt of niet.Ik krijg enorme zin om hele vervelende dingen te typen als ik dit gevoelloze, betweterige en domme gezwets lees dat ik het er maar even bij laat.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:22:

[...]

Ik krijg enorme zin om hele vervelende dingen te typen als ik dit gevoelloze, betweterige en domme gezwets lees dat ik het er maar even bij laat.Doe eens normaal zeg. Men je in de discussie met argumenten of sodemieter op. Dit slaat nergens op.
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 16:21:

[...]

Nogmaals: lezen. Al die dooie SS'ers en nazi's zijn niks tekort gekomen dit jaar. Ze hebben meer aandacht gekregen dan de door hun vermoorde Joden, Roma's enz.

Ook jij hebt daar je steentje aan bijgedragen.

Dat moet jou toch tevreden en vrolijk stemmen?

[...]

Het is een Jood die zijn hele familie is kwijtgeraakt in de oorlog.

Schrijft erover en ook voor tv is hij met het onderwerp bezig.

Maar goed, buiten dat, is het algemeen bekend dat mensen die de oorlog hebben overleefd last kunnen hebben van oorlogstrauma's in allerlei gradaties. En dat velen er gewoon 24 uur per dag mee in hun hoofd zitten en er nooit meer van los komen.

[...]

Wreed.

[...]

Oh echt? Ken jij talloze SS'ers danwel nazi's plus famillies die ook zo lijden? Vertel. Of speel je hier gewoon voor advocaat van de duivel van het verleden?

Nogmaals: bij mij in de familie zijn de trauma's door toedoen van de nazi's ook niet van de lucht.

Maar de geweldspiraal moet ergens doorbroken worden.

Auke schrijft dat de moeder van Dirk werd verscheurd door de oorlog. Die moeder staat niet op zichzelf.

Ik denk dat het tijd is om al dat verdriet (van nabestaanden die dus geen rol hadden in de oorlog) ook een plaats krijgt. Die mensen hebben bijna 70 jaar kun mond moeten houden.

Maar ik vrees dat we er niet uit gaan komen.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:26:

[...]

Doe eens normaal zeg. Men je in de discussie met argumenten of sodemieter op. Dit slaat nergens op.Ja, ga maar lekker ruig tekeer. Dat past wel bij jou.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:17:

Ik kan me dat ook best voorstellen. Maar ik realiseer me ook dat er nooit een goed moment komt. Dodenherdenking is heilig verklaard en dat zal altijd zo blijven.

Het ligt daadwerkelijk gevoelig bij een selecte groep. Ook bij organisaties met enorm veel macht.

De meeste mensen die vinden dat 'het niet kan' hebben helemaal niemand verloren maar zijn opgevoed met goed-kwaad ideeen welke onjuist zijn. Een fatsoenskwestie dus.

De meeste mensen die zich er tegen verzetten maken zeer graag gebruik van de weerstand van die nabestaanden. Ik hoef met die grote groep mensen die geen stakeholder zijn maar wel fatsoenpolitie moeten uithangen geen rekening te houden.

Daarom vind ik het zeer goed dat er een controverse omheen is ontstaan.

Binnenskamers was niet goed geweest. Het is goed dat dodenherdenking dit jaar zo leefde. Het ging ergens over. Dat is belangrijk.

Ik denk dat voor diegenen die er inderdaad dagelijks nog mee moeten leven het wel beter was geweest dat het binnenskamers was gegaan.

In het begin van dit topic stond ik er niet bij stil dat er nog zoveel mensen zijn die de oorlog nog dagelijks meemaken, als slachtoffer van de oorlog of als de nabestaanden (of familieleden).

Van hen kan ik me ook heel goed voorstellen dat zij de oorlog wel degelijk als zwart-wit bekijken, zonder grijstinten ertussen.

Van diegenen die met de oorlog niets van doen hebben gehad kan ik me niet voorstellen dat ze nog zo zwart-wit denken en nog zo in een goed-fout mentaliteit.

Ik denk echter wel, dat dit gedicht op dit moment te vroeg kwam. Niet voor diegenen die met de oorlog niets van doen hebben gehad, maar voor alle overlevenden die het dagelijks nog meemaken.

Ik denk dan ook dat in de toekomst een dergelijk gedicht zeker mogelijk moet zijn bij een herdenking op vier mei, maar niet zolang er nog mensen leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt.
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 16:33:

[...]

Ik denk dat voor diegenen die er inderdaad dagelijks nog mee moeten leven het wel beter was geweest dat het binnenskamers was gegaan.

In het begin van dit topic stond ik er niet bij stil dat er nog zoveel mensen zijn die de oorlog nog dagelijks meemaken, als slachtoffer van de oorlog of als de nabestaanden (of familieleden).

Van hen kan ik me ook heel goed voorstellen dat zij de oorlog wel degelijk als zwart-wit bekijken, zonder grijstinten ertussen.

Van diegenen die met de oorlog niets van doen hebben gehad kan ik me niet voorstellen dat ze nog zo zwart-wit denken en nog zo in een goed-fout mentaliteit.

Ik denk echter wel, dat dit gedicht op dit moment te vroeg kwam. Niet voor diegenen die met de oorlog niets van doen hebben gehad, maar voor alle overlevenden die het dagelijks nog meemaken.

Ik denk dan ook dat in de toekomst een dergelijk gedicht zeker mogelijk moet zijn bij een herdenking op vier mei, maar niet zolang er nog mensen leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt.Het heeft lang geduurd maar het muntje is dan eindelijk toch gevallen
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 16:33:

[...]

Ik denk dan ook dat in de toekomst een dergelijk gedicht zeker mogelijk moet zijn bij een herdenking op vier mei, maar niet zolang er nog mensen leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt.

De meeste mensen die zo fel reageren, ook hier, hebben helemaal niets te maken gehad met die oorlog. Zijn geen nabestaande, niets, maar geloven heel stellig in goed-en-slecht.

En ik ben het met je eens dat dat gedicht misschien niet kan. Laat onverlet dat dodenherdenking formeel ook voor mensen als Dirk is. Alle slachtoffers worden herdacht. Dus ook Dirk.

En dat had ik me nog nooit gerealiseerd.

[...]

@ geheimtaal

Nee, dit slaat nergens op. Jij legt de bal weer neer op een punt dat we allang hadden gepasseerd. Dat je argumenten op zijn, prima, maar kom niet weer op de proppen met de basisstelling.

Ik kom weer op het beginpunt uit dat ik SS-ers herdenken te gek voor woorden vind..

En dat zeg ik als ik dat wil.

Daar verandert twee dagen discussie voor mij niks aan.

Hou jij eens op met om je heen slaan.
Jukebox, zeg jij in je priveleven ook dat je ss-ers herdenkt?
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 16:38:

[...]

Ik kom weer op het beginpunt uit dat ik SS-ers herdenken te gek voor woorden vind..

Hou jij eens op met om je heen slaan.

Dat is uiteraard je goed recht.

En om me heen slaan? We slaan hier allemaal om ons heen geloof ik.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:22:

[...]

Ik krijg enorme zin om hele vervelende dingen te typen als ik dit gevoelloze, betweterige en domme gezwets lees dat ik het er maar even bij laat.

Maar waarom krijg je die zin dan?

Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde: NOOIT meer oorlog. NOOIT meer die situatie van toen.

We staan er allemaal bij stil op 4 mei (en ik moet bekennen, voor mij is dat niet alleen op 4 mei tijdens die 2 minuten stilte....). En of ik dan nu wel mensen herdenk wat jij eigenlijk niet vind kunnen of andersom... dat maakt dan toch eigenlijk niets uit?

Misschien is het van mij ook makkelijker gezegd en gedaan (nou ja, niet misschien), maar in mijn geval: ik ken geen mensen die in WOII zijn omgekomen, ik ken geen mensen die mensen kenden die zijn omgekomen, dus ik herdenk sowieso niet de personen.

Ik denk aan de vreselijke gebeurtenissen toen en dat we met zijn allen moeten voorkomen dat dit ooit weer gebeurt.
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 16:40:

Jukebox, zeg jij in je priveleven ook dat je ss-ers herdenkt?

Zucht.. Nee.

Waar zou ik dat precies beweren?

Jammer dat ik hier zelf blijkbaar wordt gezien als de antichrist en een soort nazi.

Als dat blijkbaar de manier is om naar anderen te kijken hebben we bar weinig geleerd van die extreem bloederige twintigste eeuw.

Het enige wat ik belangrijk vind is het doen van een handreiking naar je vroegere vijand. Is dat zo kwaadaardig en fout?
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:37:

[...]

Het heeft lang geduurd maar het muntje is dan eindelijk toch gevallenIk had het al eerder gezegd hoor.... Lees maar terug...
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 15:52:

Tja, ik vind SS-ers herdenken echt te gek voor woorden.

Ligt er aan als nabestaande van gesneuvelde Waffen-SS ers een krans willen leggen, toespraken willen houden en 1 minuut stilte in acht willen nemen staat ze dat vrij.

Bij voorkeur op de de Duitse begraafplaatsen en dat gebeurd ook ieder jaar, bijvoorbeeld op de Duitse Oorlogsbegraafplaats Ysselsteyn.

Voor alle duidelijkheid, Ysselsteyn is geen specifieke Waffen-SS begraafplaats.

http://www.ambafrance-nl.org/Herdenkingsbijeenkomst
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:37:

[...]

De meeste mensen die zo fel reageren, ook hier, hebben helemaal niets te maken gehad met die oorlog. Zijn geen nabestaande, niets, maar geloven heel stellig in goed-en-slecht.

Dat weet ik niet... Ik ken ze niet... en ik ken de achtergronden ook niet....quote:

En ik ben het met je eens dat dat gedicht misschien niet kan. Laat onverlet dat dodenherdenking formeel ook voor mensen als Dirk is. Alle slachtoffers worden herdacht. Dus ook Dirk.

En dat had ik me nog nooit gerealiseerd.Nu nog niet kan...
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 16:38:

[...]

Hou jij eens op met om je heen slaan.2 dagen???? Dit topic loopt al wat langer
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 16:41:

[...]

Maar waarom krijg je die zin dan?

Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde: NOOIT meer oorlog. NOOIT meer die situatie van toen.

We staan er allemaal bij stil op 4 mei (en ik moet bekennen, voor mij is dat niet alleen op 4 mei tijdens die 2 minuten stilte....). En of ik dan nu wel mensen herdenk wat jij eigenlijk niet vind kunnen of andersom... dat maakt dan toch eigenlijk niets uit?

Misschien is het van mij ook makkelijker gezegd en gedaan (nou ja, niet misschien), maar in mijn geval: ik ken geen mensen die in WOII zijn omgekomen, ik ken geen mensen die mensen kenden die zijn omgekomen, dus ik herdenk sowieso niet de personen.

Ik denk aan de vreselijke gebeurtenissen toen en dat we met zijn allen moeten voorkomen dat dit ooit weer gebeurt.Ik krijg zin om heel vervelende dingen te typen omdat ik er simpelweg niet bij kan dat mensen zo gevoelloos kunnen zijn dat ze vinden dat een SS'er = landverrader en oorlogsmisdadiger ook bij de herdenking van de slachtoffers herdacht moet worden.

Dat die mensen het in hun hoofd halen om hun kind te vernoemen naar een SS'er vind ik ongeveer van dezelfde orde.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:42:

[...]

Zucht.. Nee.

Jammer dat ik hier zelf blijkbaar wordt gezien als de antichrist en een soort nazi.

Als dat blijkbaar de manier is om naar anderen te kijken hebben we bar weinig geleerd van die extreem bloederige twintigste eeuw.

Het enige wat ik belangrijk vind is het doen van een handreiking naar je vroegere vijand. Is dat zo kwaadaardig en fout?

Zucht.

Waar jij dat beweert?

Je doet niks anders.
Zoals Nausicaa Marbe in de Volkskrant vandaag zegt: het 4/5 mei comite had Auke nooit moeten vragen (wat zijn dat trouwens voor ouders die hun kind naar een nazi vernoemen?). En: als de daders de oorlog hadden gewonnen was 4 mei een gewone dag in een Judenfrei Derde Rijk geweest.
[quote]jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:42:

[...]

Zucht.. Nee.

Het enige wat ik belangrijk vind is het doen van een handreiking naar je vroegere vijand. Is dat zo kwaadaardig en fout?[/quote]

En dat wil jij wel eventjes voor de slachtoffers en nabestaanden beslissen? Het moet niet veel gekker worden want ik vind dat inderdaad kwaadaardig en fout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven