Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Hallo allemaal,

Pff, soms zit ik de hele dag achter de pc en ben dan blij dat hij uit staat. Dus dat schiet het forummen er een beetje bij in.

Opvoedmethodes: Wij doen ook vanalles wat. Inderdaad wat goed voelt. En goed kijken wat bij A past. Ik ben niet zo van laten huilen, maar als ik merk dat het vermoeidheid is, dan heeft het niet zoveel nut om haar op te pakken, want dan kan ze al helemaal niet slapen.

Dragen enzo: Mijn vriend vind het prettig om haar in de baby-bjorn te dragen. Tijdens koninginnedag was dat bijvoorbeeld veel praktischer tussen de mensenmassa op de vrijmarkt, dan met een kinderwagen. Ik heb haar liever in de kinderwagen. Vind ik leuk om te duwen, ik kan haar aankijken en makkelijk boodschappen meenemen. Dus hier ook vanalles wat.

Aan tafel: Wij eten tegenwoordig rond een uur of 7. Maar we eten ook wel eens 's middags warm. Net hoe het uit komt.

Op koninginnedag waren we in een andere stad en zijn we naar een wokrestaurant geweest. Ging prima. Verder hadden we overdag melkpoeder een en isoleerkan met warm water mee. En ze heeft in de parkeergarage live gedronken. Met een beetje creativiteit gaat dit wel goed. En we hebben ook de mazzel dat A heel flexibel is en niet zo vast zit aan een ritme.

Eten: A vindt noodles heel erg leuk om te eten. We doen er dan stukjes broccoli, tomaat en roerei doorheen. Ze graait dan in het bord en brengt zo een hap naar haar mond. Een enorme bende, maar heel leuk. Krieltjes kan ze ook goed eten. Verder heeft ze spinazie en boontjes gehad.

Verder eet ze banaan en peer en sabbelt aan een soepstengel. Vanmiddag maakte vriend 'milkshake'. Hij maakte een banaan heel fijn en deed die door haar melk. En toen flink schudden.

Qua borstvoeding geef ik in ieder geval 's ochtends. En verder als het zo uitkomt. En zo niet, dan kolf ik eind van de middag en voor het slapengaan. We maken dan meestal een combi tussen mijn melk en aanmaak. (stond op internet dat dat een mooie manier was om te wennen.)

Verder kan A een seconde of 5 zelfstandig zitten. Tandjes zijn nog niet in aantocht. Kiekeboe-spelletjes vind ze fantastisch en ze lacht dan heel hard. Een beginnend schaterlachje.

Morgen hebben we afspraken vlakbij vriends moeder aan de andere kant van nl, dus mag ze lekker oppassen en de schade weer even inhalen.
Fruitfris is er ook nog

Kolf je nu helemaal niet meer?

Nog even over dat meeeten. Nu is het natuurlijk geen probleem omdat zij toch nog niet echt meeet. Ik vroeg mij meer af hoe ik dat straks over een jaar of zo voor elkaar moet krijgen. Ik denk dat het zo zal gaan dat ik of man op vrije dagen het eten zoveel mogelijk voorbereid zodat we alleen nog maar op hoeven te warmen als we thuis komen en dat dan diegene die mel Liesje thuis is alvast met haar eet en de ander later. Samen eten komt dan in het weekend wel. Misschien gaat zij tegen die tijd wel wat later naar bed. Momenteel is echt 19:00. Als ze hopelijk straks een vaste middagslaap overdag doet dan probeer ik misschien erop aan te sturen dat ze s'avonds een half uur of uur later naar bed gaat.
@Elize: Van harte gefeliciteerd!!! En Joris is dus een broodjes-eter. Dat is dan wel weer fijn.

@Samen eten: Wij eten even na half 7. K. heeft dan al gegeten. Is te laat voor haar. Samen eten is leuk vind ik zelf als ze ook echt een beetje zelf kunnen eten en met de pot mee kunnen eten. Dat komt vanzelf. Hier is het nu half 7 geworden. Dan kunnen we met zijn allen eten. Het is ook wel een periode zo geweest dat ik om 6 uur met de kinderen at, en mijn vriend later alleen. Of alleen de kinderen om 6 uur, en ik samen met vriend.

@Es: natuurlijk wil jet het liefst met zijn alleen aan tafel eten, maar dan moet dat wel haalbaar zijn. Voor nu maakt, ook voor het kind zelf, niet veel uit denk ik zo.

En bedankt voor het juichen Es. en terechjt ook; want het zet zich (voorlopig) door. Erg fijn. Alleen vannacht heeft zoon geen oog dicht gedaan. Hij was uit logeren geweest en dat was blijkbaar toch te veel voor hem. Zijn hoofd stond maar niet stil, hij was erg gespannen en heeft daardoor, bijna niet geslapen. Arm ventje. En arme ik:-).

@Sperzie: S. neemt gewoon waar hij op dat moment zin in heeft volgens mij. Gelijk heeft hij ook:-)!

@Lisanne: Misschgien toch ook tandjeswerk; dat je s'nachts weer even liep te hannessen? Ik heb dentitox gehaald voor de tandjes. Dat verdoofd wel echt. En als K. echt last heeft van tandjes dan gee fik haar s'nachts ook een zetpilletje. Ze kunnen er namelijk echt wel goed pijn van hebben.

@Fruitfris: Gaat allemaal wel lekker bij jullie zo te lezen. Fijn hoor! Wat grappig ook; noodles:-)

@Es; lees nu je laatste post pas. Zo zal het inderdaad gaan. Toen ik alleen de oudste had dan deed ik dat ook altidj. Voorkoken zodat ik alleen maar op hoefde te warmen voor hem. Anders werd het te laat. Ik en man aten dan later samen.

Dan word het smane eten echt iets voor het weekend. Maar het is inderdaad ook zo dat ze straks overdag nog slapen en dan later naar bed gaan. Dsu dat kan het al oplossen.
Gistermiddag mocht oma oppassen en bleven we ook slapen.

Helaas heeft A de hele middag lopen huilen en jengelen. Arme oma.

's nachts werd A een paar keer krijsend wakker. Normaalgesproken als ze een keer 's nachts komt, dan valt ze vaak snel weer in slaap. En dan hoeft ze niet altijd te drinken. Nu was ze echt overstuur. Dus kort nachtje.

Vanochtend was het wel redelijk oké, maar ze lijkt wel eenkennig te worden ofzo. En ze had een beetje een rochel (klonk als iemand die al 50 jaar rookt)

Vanmiddag ben ik met haar gaan winkelen in Duitsland omdat vriend daar in de buurt moest zijn. (half uurtje bij ons vandaan is de grens). Het valt me op dat er hier ook toetjes met chocolade zijn, terwijl dit in nl wordt afgeraden voor deze leeftijd. En allemaal babykoekjes enzo.

Ik heb A wel in 2 uur tijd 3 keer moeten verschonen. Gelukkig waren de toiletvoorzieningen goed en vindbaar. Ben ik altijd wel blij mee.

Thuisgekomen leek het of A besefte dat ze weer thuis was. Ze begon helemaal te stralen, geluidjes te maken en met haar voetjes te trappelen (ik vergelijk het wel eens met een hondje dat blij met de staart kwispelt).

Morgenochtend ga ik met haar naar mijn ouders. Want mijn broer en schoonzus met hun zoontje (die van 3 weekjes ouder dan A) zijn er ook.
Es, wil je de nieuwe maten nog even toevoegen?

Hier zijn ze nog een keer:

6 maanden

64,5 cm

6425 gram

Thanx
Hier ook onze maten:

5,5 maand

70 cm

8245 gram
yehhhhhh e heeft al twee dagen doorgeslapen gister van zes tot zes en vanacht van negen tot half zeven.

nu om elf laatste flesje gegeven dus Ben benieuwd hoelaat die komt....

verder morgen denk ik meer want tikt niet fijn op mobiel. nog steeds ziek zwak en misselijk
Ik heb op hyves geschreven.....
ik kan al maanden hyves niet opkomen snap er geen bal van als ik online ben en na n andere pagina gaat ben ik ineens steeds uitgelogd weer dus kom geen steek verder zo

kunnen we geen facebook nemen?
hoi Milo,

ik ben vrienden met Sperzie, Es en Noerie op Facebook. Ik heb net ook een groep voor ons aangemaakt maar daar kun je alleen aan worden toegevoegd als je vrienden bent met één van ons. Je moet dus ons zien te vinden (echte namen staan op Hyves... lukt het je om daar nog één keer in te loggen?) of je probeert via deze link een uitnodiging te vragen. Lukt dat?
hoihoi,

facebook..zal ik dat ook eens proberen?

onze statistieken:

6.5 maanden: 8115 gram en 68cm

Verder helemaal goedgekeurd door de nieuwe cb-arts. Gelukkig weer een zeer relaxt iemand (nu van onze leeftijd, de vorige ging met pensioen) die zelf in de kleine kinderen zit en ook 's nachts een papfles geeft

hebben jullie je ook zo geirriteerd aan het wij jonge ouders artikel over slapen? alsof het je eigen schuld is als een kindje niet wil in- of doorslapen. Goed ik was kwaad en broed nog op een boze email!

Verder doet ons slecht slapende kindje het heel goed. Hij ligt nu al bijna 2 uur in zijn eigen bed te slapen, daat is mooi want ik meot solliciteren en een hele grote knuffel uil maken. die wil ik af hebben voor vrijdag mijn schoonmoeder op visite komt.

J. wil eigenlijk steeds zitten en staan, liggen is voor baby's denkt hij volgens mij.

En als hij staat zet hij steeds pasjes naar voren....nog niet gaan lopen zeg ik dan maar tegen hem.

Hij heeft ook besloten dat zijn klamboe leuk speelgoed is, dus die moeten we maar snel boven zijn bed weghalen en zijn bedrand is heerlijk knabbelmateriaal voor zijn 2 vlijmscherpe ondertandjes. Zijn zus heeft dan nooit gedaan, maar nu zitten er binnen 3 dagen zeker 150 krassen op.

Oja: ook nu in afwachting van het uwv telefoontje van vandaag...ben benieuwd wat ze gaat zeggen.
Dag dames,

Even snel en illegaal vanaf werk (erg he, dan de meeste tijd om even te posten....)

Eerste even de stats:

F met 6 maanden 8700(!!!) gram en 72 cm (even gekeken zijn zus was dit met 1 jaar....)

Verder gaat het slapen slecht, erg onrustig wordt elke 1 a 2 uur even wakker voor een speen en een aai over zijn bol... vermoeiend. Verder zijn we begonnen met de fruithap maar daar reageert hij erg heftig op, ca. 10 poepluiers per dag en zijn billen liggen helemaal open..... volgens het cb een kwestie van door zetten. Gaan nog niet overstappen op de nr.2 voeding omdat hij zo heftig reageert, eerst maar eens aan het fruit en groente laten wennen.

Vanwege het slapen en zijn darmen vandaag maar weer eens naar de osteopaat geweest, hoop dat zij wat kan helpen

Sorry voor de ego, vanavond hopelijk wat meer (als zoon een beetje wil slapen....)
Ik beloof plechtig een dezer dagen de tabel aan te passen en ook op iedereen te reageren.
Hoi,

Ik kan jullie niet vinden via facebook.

De link van Elyze werkt niet? En ik vind ook geen achternamen op hyves, dus dan wordt het allemaal wel ingewikkeld.

Sanloes, ik heb het artikel wel gelezen. Volgens mij ging het over de kinderen telkens terugleggen ipv toegeven en bij je houden. Ik kreeg het idee dat het artikel vooral bedoeld was voor ouders die het te ver hebben laten gaan. Dus bij iedere kik de kinderen er maar weer uit halen. En dan vooral kinderen die heel goed weten dat dat de manier is om aandacht te krijgen. (of ben ik in de war met een ander artikel?).

Wat ga je doen met die uil? Is dat een crea-bea-projectje van jezelf? En wat zei het uwv?

Wij hebben ook al dingetjes boven het bed weggehaald. We hebben ook het idee dat ze doorheeft dat wanneer je op het handje van nijntje drukt, er een muziekje komt. Want daar grijpt ze steeds naar. Maar dat kan ook de interpretatie van mij zijn

Linnepin: Hè, dat gaat niet zo lekker volgens mij. Even doorbijten meid.

Zondag ben ik met A naar mijn ouders geweest. Mijn broer + vrouw en zoontje waren er ook. Wat een verschil tussen een meisje en een jongetje en dan ook nog die 3 weken die er tussen zitten. Leuk om te zien dat hij verder is met brabbelenen een tandje heeft en dat zij wat verder is met bewegen en eten.

Ik heb een superleuke foto gemaakt van mijn moeder die ze beide op schoot heeft, waarbij de kinderen elkaar aankijken.

Wel verder een tegenstelling: neefje was huilerig ivm tandje en A was supervrolijk. (dat eenkennige en van huis zijn waar ik het de vorige keer over had was dus niet van toepassing)

Enne, de vorige keer zij ik dat A een paar seconden zelf kan zitten. Nou, als ze zich aan de badrand vasthoudt, kan ze prima zelf zitten. (en dan voorzichtig proberen een bootje te pakken, zonder weg te glijden)
Hoi fruitfris, ik heb een tijdje geleden mijn facebook-account als krabbel op onze hyve gepost dus als je die link volgt kun je mij een uitnodiging sturen. De link hierboven werkt denk ik niet omdat de groep geheim is.

Vandaag is Joris weer goedgekeurd door het CB: 8300 gram bij 7,5 maand (lengte niet nauwkeurig gemeten, ongeveer 69 cm).
Hallo dames!

Het is een tijd geleden maar af en toe lees ik met jullie mee hoor. Het is lekker druk geweest op kantoor (lees: heeeeel druk) waardoor ik wat minder tijd had om te lezen of te reageren. Tijdens het kolven thuis lees ik vaak met jullie mee en daar geniet ik van maar via de mobiele app kan ik steeds niet reageren (irritant!) Maar hierbij mijn update: 6 mnd (was ze vorige week) 66.5 cm en 7370 gr

Het gaat heel goed met N. Ze is een enorme lachebek. Iedereen staat er versteld van dat ze echt de hele dag (als ze niet slaapt hihi) lacht. De reklame van Bol.com is echt op haar gebasseerd

Ze is een lekkere dikkerd en slaapt nog steeds heel goed. (sorry moeders met gebroken nachten... ik heb echt met jullie te doen) Ik klop het meteen af maar het is nooit meer voorgekomen dat ze 's nachts wakker wordt ze slaapt elke nacht van 21 uur tot 8 non stop.

We zijn vorige week begonnen met bijvoeden, eerst op de Rapley methode maar ik zat steeds met hartkloppingen te kijken of ze zich ging verslikken dus ik ben begonnen met pureren en prakken En ons vreetzakkie vindt het heerlijk! Tot nu toe gaan de worteltjes, broccoli en fruit er prima in.

Vanmiddag krijgt ze voor het eerst een prik. mama vindt het niet zo tof. Heeft iemand nog tips?

Fijne dag! (hopleijk met wat zonneschijn )
Hee marie!

Wat leuk! En wat heerlijk dat N.zo goed gaat. Vanmiddag de 1e prik pas? Ga je naar een alternatief CB? Tips...in ieder geval zetpilletjes in huis halen. Mocht ze hulerig worden of een beetje verhoging krijgen dan zou ik haar dat geven. Slaapt ze lekker op. Verder voeding meenemen naar het CB. Kun je haar meteen wat geven asl troost na de prik. Succes!

En dat A al kan zitten Fruitfris! Is hier echt nog geen sprake van. Ik ga wel einde week een tweedehands tripp trapp kinderstoel ophalen. Want binnekort zal het zitten toch wel eens gaan lukken., Gezellig vind ik dat, als ze aan tafel kunnen zitten.

@Linnepin: Heftige tijden dus even. Wat balen dat hij zo heftig reageert op de bijvoeding. Geef je dan wel steeds hetzelfde? En is overstappen op nr. 2 dan ook heftig voor de darmen? Want ik kan me wel zo voorstellen dat dat wat beter vult en dat daardoor de nahten misschien wat beter gaan. Sterkte! Hou vol! Er komt een einde aan; ooit!

Hier een paar nachten doorslapen gehad, maar de afgelopen nachten toch weer moeten voeden rond 4/5 uur. Maar dat is niet zo erg, want verder slaapt ze prima. Hoef ik er echt maar 1 keer uit s'nachts.

Verder is K. helemaal verzot op de kleine rijstewafels. Erg grappig om te zien.

Hier morgen naar het CB. Ik ben benieuwd. We lopen een beetje achter met de afspraken. Want K. is al bijna 7 maanden.
Vanmorgen maar eens het CB gebeld,

aangezien ons vreetzakkie toch wel erg veel eet naar mijn idee!

Voorbeeld, gisteren op het dagverblijf: 6.15 borstvoeding thuis, 9.30 fruit 200 gram, 11.00 fles 200 cc, 11.30 een hele! boterham, 15.00 fles 200 cc, 16.30 groente 200 gram, 18.30 borstvoeding thuis.

Nu blijkt dat hij eigenlijk wel een fles teveel krijgt, dus daarvoor in de plaats krijgt hij nu iets van sap met een rijstwafeltje, maar als dat niet genoeg is mag hij ook een halve boterham.

Ik ga eens kijken hoe ik het nu in ga vullen, want brood gaat nog niet altijd even goed, dus misschien als hij slecht brood eet, in de middag een halve fles ipv sap geven.

Ik ben blij dat ik gebeld heb, want mijn schoonmoeder gaf mij het idee dat S echt wel die 2 flessen overdag moest hebben! En ik kreeg het idee dat ik mijn kind aan het over voeren was... Haha

Marie, nu pas een prik? Weinig tips, lekker knuffelen als het voorbij is!
Noerie, wat voor rijstwafels geef jij?
@fruitfris: ik heb jou gevonden op FB en je een vriendschapsverzoek gestuurd!
@Sperzie: Ik geef die kleine rijstewafeltjes van bambix. Deze zijn zoutloos. En ik vind het eigenlijk niet heel veel klinken was S. eet. K. is ook zo'n vreetzak:-)
Ok, die ga ik dan even zoeken! Ik heb wel koekjes in huis van bambix, die doe ik soms ook door het fruithapje. Maar het eten is wel normaal, maar 2 borstvoedingen en 2 flessen is wat veel! Hoeveel flessen krijgt K nog?

Als blijkt dat S honger heeft krijgt hij gewoon wat extra hoor, ik zet hem niet op dieet, maar omdat ik nu gestopt ben met borstvoeding overdag, vroeg ik me af hoeveel flessen ik er nog in moet 'gieten' bij S! Maar doordat hij al zo goed andere dingen eet, mag het dus minder met die flessen!
Sperzie een fles teveel? Heb jij ook zo een cb dat zegt dat je max vier voedingen op een dag mag geven? Hier gelukkig niet en als ze dat wel zouden proberen voor te schrijven zou ik er lak aan hebben eerlijk gezegt.

Noerie, zitten gaat hier ook nog niet los (hooguit een paar sec), maar in de Tripp Trap gaat het heel erg goed. Ik zet haar daar trouwens alleen voor de hapjes in. En ze houdt het ook niet te lang vol dat bleek gisteren toen ik haar avondeten wilde geven. Ze was namelijk heel erg moe en opeens viel ze voorover met haar hoofd op tafel. Heel grappig gezicht, maar wel sneu voor het meisje natuurlijk. Ze moest ook heel hard huilen. Toen maar snel de borst gegeven en naar bed gebracht. Ze lag er dus al om 18:15 in en heeft geslapen tot 7:15. Wel twee voedingen tussendoor.

Wat fijn dat de nachten nu een stuk beter gaan bij jullie trouwens. Lukt het zoonlief ook alweer wat beter te slapen?

Fruitfris, 7up en Sperzie, hoe gaat het afbouwen van de borstvoeding?

Elize, hoe gaat het eten bij jou? Ergo babydrager al in huis en uitgeprobeerd?

Sanloes, wat zegt het uwv? Hier zijn de spijlen van het bed ook leuk speelgoed. Ze vindt het erg grappig om er met haar speen tegenaan te slaan, maar moet dan huilen als ze daarbij de speen verliest. Ik wordt nu s'ochtends altijd wakker van een speen die tegen de spijlen aan tikt.

Friutfris, mij viel laast ook op dat er in Duitsland in de babypotjes andere dingen zitten als in NL. Dingen die in Nederland pas met 8 maanden ern zitten zoals pasta zitten in DE al in de 6 maanden potjes en met fruit en groente ook wat verschillen. Dat bevestigt mij er toch wel in dat het uiteindelijk niet zo heel veel uitmaakt wat je geeft aan je kind, zolang er geen allergien bekend zijn en zo. Dat schreef Sperzie geloof ik laast ook al.

Ik geef momenteel trouwens voornamelijk potjes. Vind het lekker makkelijk al moet ik ook maar weer eens met de staafmixer aan de gang. Daarnaast krijgt ze stukjes fruit en groente van ons eten (daar doet ze eigenlijk niets mee) en brood(korst) soms met boter. Dat vindt ze heerlijk.

Op kokhalzen heb ik Liesje nog niet kunnen betrappen, dus ook niet bang voor Rapley. Maar ik vind de combi wel fijn en op die manier krijgt zij ook echt iets binnen van de bijvoeding en is het niet alleen spelen, dat vind ik ook wel fijn.

Nu ben ik vast vanalles vergeten waar ik ook nog op had kunnen reageren, mijn excuses dat doe ik niet express en het is niet zo dat ik iemand bewust negeer of zo.

Oh ja nu weet ik al meer

Milo, ik zag op het herfstmama topic dat het weer helemaal ruk is met je gezondheid. Daarom maar (weer) een knuffel en mijn bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Zotte, ben jij er ergenlijk nog?

Zizaza, ik heb er nu even een tijdje geen tijd voor gehad maar bij naarder inzien is het geloof ik best gezellig op d&v en staan er ook wel leuke dingen. Ik kom zeker weer eens buurten, volgens mij heb ik jou al gespot, Sanloes zat er toch ook? Hoe gaat het met het zoeken naar werk?

Marie, alleen meelezen voor je eigen vermaak, dat kan natuurlijk niet. Jij moet ons ook vermaken. Je dochter gaat wel laat naar bed. Dat komt zeker omdat ze overdag nog veel slaapt? Ik zou ook best willen dat Liesje later naar bed zou gaan (en later wakker zou worden al heb ik met alles na 6 uur niet zoveel moeite en dat is het eigenlijk standaard) zodat vooral man nog wat aan haar heeft als hij gewerkt heeft, maar dat lukt niet. Uiterlijk 7 uur stort ze in momenteel. Terwijl ik helemaal niet van het soort ben dat vindt dat kinderen uiterlijk om 7 uur in bed moeten liggen. Dus ik stuur daar niet op aan. Maar ik kan haar niet dwingen om anders te slapen dat is mij na bijna 7 maanden wel duidelijk.
Oh nu staat Sperzie ertussen. Je geeft al maar vier voedingen, ik vindt dat eigenlijk keurig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven