2 minuten stilte

04-05-2012 20:06 499 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist voor de tv en het viel mij op dat sommige mensen niet het respect hebben om even 2 minuten stil te zijn. Het gaat dan op mensen op straat die gewoon doorpraten.
Wat nog meer naar is als dit land bezet was gebleven... Dat je geen eigen mening mag hebben, dat je altijd bespied wordt omdat men je van afwijkende gedachten kan beschuldigen.

Dat je vrienden met een andere afkomst of allochtone voorouders ook worden afgevoerd of als minderwaardig worden beschouwd.

Kortom: wat een fijne samenleving zou dat zijn!

Of je, zoals sommigen hier denken, in zo´n samenleving alleen aan jezelf hoeft te denken, is ook nog maar de vraag.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 16:46:

[...]

Hier kan ik me wel in vinden.

Bovendien vind ik de wereld niet vrij van oorlogen, ook anno nu lopen we hier gevaar op terroristische aanslagen vanuit 'n andere cultuur. En als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, hadden we dan echt zoveel andere geleefd nu? Denk dat oorlogen van alle tijden en volkeren blijven, daarom vind ik het herdenken ook 'n beetje 'n wassen neus, zeker als je zelf niets persoonlijks hebt te herdenken.

Ik denk dat we wel degelijk anders geleefd hadden nu als de andere partij had gewonnen. Hoe dat zou zijn zou ik niet kunnen weten. Maar ik denk toch dat we blij kunnen zijn dat we dat ook niet weten.

Verder denk ik wel ook dat oorlogen van alle tijden en volkeren zijn en waarschijnlijk zullen blijven.
quote:fashionvictim schreef op 06 mei 2012 @ 17:13:

[...]

Toen ik nog kind was, was het vrij normaal om ook langs de snelweg je auto twee minuten stil te zetten, ik heb wel een paar keer op de vluchtstrook met mijn ouders in de auto gezeten, en dan stond er een heel rijtje auto's voor en achter je, dat kan ik me nog goed herinneren.

Vroeger was het toch maar 1 minuut stilte?

Zelf ben ik normaal gesproken wel stil met dodenherdenking, al is het alleen maar uit beleeftheid. De afgelopen keer wel vergeten, maar toen zat ik in xhet vliegtuig en was sowieso met andere dingen bezig.
quote:wcpapiertje schreef op 06 mei 2012 @ 18:29:

[...]

Vroeger was het toch maar 1 minuut stilte?En dan nog, als je 1 minuut stil bent kun je gerust alsnog je auto twee minuten stil zetten. Als je pas begint met parkeren aan het begin van de minuut kun je al weer meteen vertrekken als je eenmaal staat.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

[...]

De afgelopen keer wel vergeten, maar toen zat ik in xhet vliegtuig en was sowieso met andere dingen bezig.Alsof we hier op de grond níet met andere, hele leuke dingen bezig kunnen zijn, om 8 uur ''s avonds..? Wat heb je in een vliegtuig nou zo nodig voor belangrijks te doen, waar je niet even 2 minuten mee kan ophouden?
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 16:46:

[...]

Hier kan ik me wel in vinden.

Bovendien vind ik de wereld niet vrij van oorlogen, ook anno nu lopen we hier gevaar op terroristische aanslagen vanuit 'n andere cultuur. En als de Duitsers de oorlog hadden gewonnen, hadden we dan echt zoveel andere geleefd nu? Denk dat oorlogen van alle tijden en volkeren blijven, daarom vind ik het herdenken ook 'n beetje 'n wassen neus, zeker als je zelf niets persoonlijks hebt te herdenken.

Meen je dit serieus? Dan was het normaal geweest om in kampen de rassen die je niet aanstonden te vermoorden?

Ik ben vorig jaar in Auschwitz geweest. Honderdduizenden mensen die daar werkten, behandeld werden als dieren. Kaalgeschoren, met honderden in een barak. Aangevreten door ratten. Je kon beter bovenop een stapelbed slapen, zodat niet de buiktyfusdiarree van een ander over je heen liep 's nachts.

30.000 mensen gingen er destijds per dag door de gaskamers. Volproppen, gaskorrels erin, doodsstrijd die vrouwen en kinderen snel verloren waardoor mannen bovenop kwamen en alsnog stierven.

Een grote klont mensen, dood. Bloed, ontlasting, urine, kots. Deze klont mensen moesten door hun gelijken uit elkaar gehaald worden en naar de ovens worden vervoerd. De gaskamers werden opnieuw schoongemaakt, ontdaan van kots en bloed en opnieuw gewit, klaar voor de volgende paar honderd.

Dag in dag uit. 30.000 per dag. Alleen Auschwitz Birkenau al 1,1 miljoen mensen. Joden, zigeuners.

En waarom? Omdat een idioot vond dat dat goed was. Dat zij er niet hoorden.

Mensen zoals jij en ik. Mensen!

En jij denkt dat er niet zoveel anders zou zijn nu, als deze nazi's aan de macht waren gebleven? Dan had dit kwaad dus gewonnen. Wat denk je dat dat had gedaan met vrijheid, met mensen, met de manier van leven als dit 'normaal' zou zijn geworden?

Ik ben flabbergasted.
Ik was bij de tapas met een paar vriendinnen en in eens was het stil. Net op het moment dat we de slappe lach hadden. We hebben ons verder wel stil gehouden. Dat doe je gewoon, uit respect.
quote:Meen je dit serieus? Dan was het normaal geweest om in kampen de rassen die je niet aanstonden te vermoorden?

Persoonlijk denk ik dat die fase ook wel weer was overgegaan zonder dat we officieel bevrijd waren. Kan 'n naieve gedachte zijn, maar denk dat Duitsland zich ook meer gevoegd zou hebben naar internationale normen en waarden vanwege de economische voordelen.

Denk dat we nu ook wel nadelen ondervinden doordat we alles wat dat regime met zich meebracht nu uberfout vinden. Bijvoorbeeld genetische selectie, terwijl me dat best voordelen lijkt te hebben.
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 19:53:

[...]

Persoonlijk denk ik dat die fase ook wel weer was overgegaan zonder dat we officieel bevrijd waren. Kan 'n naieve gedachte zijn, maar denk dat Duitsland zich ook meer gevoegd zou hebben naar internationale normen en waarden vanwege de economische voordelen.

Denk dat we nu ook wel nadelen ondervinden doordat we alles wat dat regime met zich meebracht nu uberfout vinden. Bijvoorbeeld genetische selectie, terwijl me dat best voordelen lijkt te hebben.

Duitsland had zich niet geschikt, als het aan hen had geleden waren er geen internationale normen en waarden, was er überhaupt geen internationaal meer. Alles zou Duits rijk worden.

Natuurlijk zijn er voordelen aan genetische selectie, bijvoorbeeld het uit kunnen sluiten van erfelijke ziekten. Maar de Mengele-manier mag toch nooit de basis zijn. Rassen die slechts ondergeschikt waren aan het arische ras gewoon maar als proefpersonen gebruiken, want ze zijn toch niets waard. Om te kotsen!

Dat was allemaal uberfout, ik kan er niks anders van maken.

Ga alsjeblieft eens naar Auschwits Birkenau. Loop er eens een dag rond met een gids. Echt, hoe anders zul je dan tegen het leven aankijken...

[...]

Vroeger was het toch maar 1 minuut stilte?

Zelf ben ik normaal gesproken wel stil met dodenherdenking, al is het alleen maar uit beleeftheid. De afgelopen keer wel vergeten, maar toen zat ik in xhet vliegtuig en was sowieso met andere dingen bezig.In welke ijstijd dan? Ik weet niet beter dan 2 minuten
quote:VotesforLeo schreef op 06 mei 2012 @ 20:20:

[...]

In welke ijstijd dan? Ik weet niet beter dan 2 minutenOp wikipedia is te lezen dat bij de aller eerste herdenking er 1 minuut stilte werd gehouden.
Ik snap het principe van even 2 minuten stilte houden voor de gevallenen in alle oorlogen, maar persoonlijk heb ik er helemaal niets mee. Als ik alleen of met niet herdenkers ben vergeet ik het dan ook helemaal als het tijd is om stil te zijn, maar ik zal niet bewust door andermans stilte heen kletsen als ik wel in de omgeving van herdenkers ben of in openbare ruimten.

Ik heb het gevoel dat heel veel mensen zo denken als ik en dat we eigenlijk voor het grootste deel stil zijn om een ander te plezieren.
Wat kan het verrotten, 1 minuut, of 20 minuten. Laat gaan. Googelen kunnen we allemaal. De inhoudelijke discussie is waar het over gaat.

Respect Vinyl!
quote:iris1969 schreef op 06 mei 2012 @ 20:55:

Ik heb het gevoel dat heel veel mensen zo denken als ik en dat we eigenlijk voor het grootste deel stil zijn om een ander te plezieren.Dat gevoel heb ik nou helemaal niet, gek he. Integendeel. Ik heb namelijk het gevoel dat de meesten tijdens die twee minuten oprecht en heel goed beseffen en voelen waarvoor we het doen.
quote:iris1969 schreef op 06 mei 2012 @ 20:55:

Ik snap het principe van even 2 minuten stilte houden voor de gevallenen in alle oorlogen, maar persoonlijk heb ik er helemaal niets mee. Als ik alleen of met niet herdenkers ben vergeet ik het dan ook helemaal als het tijd is om stil te zijn, maar ik zal niet bewust door andermans stilte heen kletsen als ik wel in de omgeving van herdenkers ben of in openbare ruimten.

Ik heb het gevoel dat heel veel mensen zo denken als ik en dat we eigenlijk voor het grootste deel stil zijn om een ander te plezieren.Ik vraag me ook idd af als die restauranteigenaar uit het voorbeeld van Oriane geen initiatief tot stilte had genomen, hoeveel tafeltjes er uit zichzelf zouden hebben gezwegen.
quote:mimsey schreef op 06 mei 2012 @ 15:47:

[...]

OT: ik ook, of eigenlijk went het nog niet, maar ik kan die kleurige nergens meer vinden, helaas...

kun je er toch zo weer in plaatsen? Sorry OT
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:elninjoo schreef op 06 mei 2012 @ 21:08:

[...]

Ik vraag me ook idd af als die restauranteigenaar uit het voorbeeld van Oriane geen initiatief tot stilte had genomen, hoeveel tafeltjes er uit zichzelf zouden hebben gezwegen.Ik heb nog nooit een tafel horen praten, dus ik denk dat alle tafels stil zouden zijn.
Zoals altijd ben ik twee minuten stil geweest, en zoals Charlotte Fontijne het zo mooi verwoordde op de Dam: je hoorde de stilte spreken. Er zijn kennelijk mensen die er niets mee hebben, maar dat begrijp ik niet. Sorry. Het gaat om respect, die twee minuten stilte. Is dat zo moeilijk op te brengen?

Ik heb vooral gedacht aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog - de mensen die op industriële schaal zijn vernietigd en alle anderen die door de nazi's zijn vermoord. En aan alle mensen die het leven hebben gelaten om ons te bevrijden.

Maar ik heb ook gedacht aan de nazi die bij mijn opa en oma op de deur van de deel naar de keuken heeft gebeukt, maar die deur niet heeft opengedaan. Hij zat niet op slot. In die keuken zaten mijn opa en oma met een knecht, een meid, tien kinderen en zes onderduikers. Als hij die had opengedaan, was ik er nu niet geweest. Ik weet niet of hij de oorlog heeft overleefd, maar ik ben hem dankbaar. En ik denk elke 4 mei aan hem.
anoniem_151209 wijzigde dit bericht op 06-05-2012 21:43
Reden: woordje gewijzigd
% gewijzigd
Het verbaast me, schokt me, dat er uberhaupt weldenkende, intelligente mensen zijn die er zo over denken als bijvoorbeeld Elninjoo en Iris.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Vinyl schreef op 06 mei 2012 @ 19:58:

[...]

Dat was allemaal uberfout, ik kan er niks anders van maken.

Ga alsjeblieft eens naar Auschwits Birkenau. Loop er eens een dag rond met een gids. Echt, hoe anders zul je dan tegen het leven aankijken...

ik ben ooit (o.a.) in Yad Vashem geweest, heel veel jaar geleden, als ik er nu aan terugdenk lopen de rillingen me nog over mn hele lichaam.

Daarom kan ik me het ook moeilijk voorstellen dat mensen 'er niets mee hebben' Iedereen mag doen en laten wat ie wil natuurlijk maar voor mij voelt het anders. Ik kan niet anders dan herdenken. Gewoon even 2 minuten stil, velen hadden minder nodig om te sterven.
In de laatste dagen van auswitch werden 8000 mensen per dag vergast. De verbrandingsovens konden dat niet meer aan dus gooiden ze de dode mensen op een veld, benzine erover, vlammetje erbij en klaar.

450.000 mensen alleen daar al, vermoord in twee jaar. Daar zijn beelden van. Geen foto's maar films....Schakel gewoon op dit moment eens over naar discovery. En dat is geen in scene gezette slashermovie. De angst druipt van je scherm af. Slashermovies houden zich bij gods gratie verre van kleine kinderen. Ik noem maar even wat. Ok is het geen geromantiseerd drama zoals zwartboek....

Snap dat dat niet convenient is, en dat een aflevering 'jongens tegen de meisjes' meer 'lachuh' is... Maar toch. Dat afdoen als 'ach, ik heb er niks mee' getuigt mijns inziens van heel grote oppervlakkigheid. 2 minuten je bek houden en daar stil bij staan zijn mijns inziens nog veel en veel te kort.
Het is maar 70 jaar geleden. Iets meer dan 20 jaar voor ik werd geboren. En 20 jaar? Man, 20 jaar geleden was ik voor mijn gevoel nog maar 15. 70 jaar is niks.

Er zijn 50 miljoen mensen gestorven in 5 jaar. Waarvan het merendeel onschuldige burgers.
quote:Oriane schreef op 06 mei 2012 @ 22:55:

In de laatste dagen van auswitch werden 8000 mensen per dag vergast. De verbrandingsovens konden dat niet meer aan dus gooiden ze de dode mensen op een veld, benzine erover, vlammetje erbij en klaar.

450.000 mensen alleen daar al, vermoord in twee jaar. Daar zijn beelden van. Geen foto's maar films....Schakel gewoon op dit moment eens over naar discovery. En dat is geen in scene gezette slashermovie. De angst druipt van je scherm af. Slashermovies houden zich bij gods gratie verre van kleine kinderen. Ik noem maar even wat. Ok is het geen geromantiseerd drama zoals zwartboek....

Snap dat dat niet convenient is, en dat een aflevering 'jongens tegen de meisjes' meer 'lachuh' is... Maar toch. Dat afdoen als 'ach, ik heb er niks mee' getuigt mijns inziens van heel grote oppervlakkigheid. 2 minuten je bek houden en daar stil bij staan zijn mijns inziens nog veel en veel te kort.

Zo eens Oriane.

Ik kijk expres niet....dan slaap ik echt niet meer. Zoals je het omschrijft staat het kippenvel al op mijn armen.

Ik geloof dat deze discussie jaren later wellicht wel gevoerd kan worden, het is nu idd nog maar 70 jaar geleden. En ik krijg bij sommigen ook meer het idee dat het meer gemakzucht is dan werkelijk die twee minuten niet stil willen zijn.

Gewoon, omdat het even niet past in de dagbesteding ofzo. En zo'n instelling gaat voor mij verder dan alleen wel of niet stil willen zijn op 4 mei. Ik noem dat doorgeslagen individualisme
quote:Oriane schreef op 06 mei 2012 @ 22:55:

Je kunt er ook heel goed bij stil staan dat deze oorlog meer nog dan welke andere oorlog onnoemelijk veel leed en slachtoffers met zich heeft meegebracht zonder specifiek op 4 mei 2 minuten stil te zijn. Dat doe ik bijv. als ik er een film over zie of een documentaire en niet persé op 4 mei.

Overigens vind ik het wel heel goed dat de herdenking tegenwoordig wat algemener van aard is geworden dan alleen WO II, want de ellende in de wereld is er helaas niet minder om geworden .
quote:_flower_ schreef op 06 mei 2012 @ 17:17:

[...]

Lijkt mij ook.

Het is toch niet om stoer te doen.Dát betwijfel ik dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven