Emigreren naar Aruba

07-05-2012 09:38 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend & ik willen graag naar Aruba emigreren. Alleen weten we niet zo goed hoe we dat goed moeten aanpakken.

Vanuit Nederland een huis zoeken?

Vanuit Nederland solliciteren?

Kunnen onze katten mee?

Moet je van te voren veel geld gespaard hebben om daar te kunnen wonen?

Heeft er iemand ervaring in?
Ik zou eerst maar eens kijken of er werk te vinden is. Volgens mij is er nl niet zoveel werkgelegenheid daar. En dat zou ik vanuit hier doen ja.

Je op klinkt overigens nogal als een opwelling. Alsof dit net zo ff bedacht is bij de koffie. Waarom wil je emigreren en waarom daarheen? Volgens mij zijn er ook bureau's die je hiermee op weg kunnen helpen. Misschien dat even uitzoeken?
Heb je überhaupt al zelf gezocht op het net?

http://www.beautiful-arub ... emigreren_naar_aruba.html

http://www.beautiful-arub ... sch_aruba_huisdieren.html

http://www.emigrerenforum.nl/forumdisplay.php?f=938
Ow, en de katten kunnen niet mee. Aruba is een katten-vrij eiland
quote:Ivetje schreef op 07 mei 2012 @ 09:43:

Ik zou eerst maar eens kijken of er werk te vinden is. Volgens mij is er nl niet zoveel werkgelegenheid daar. En dat zou ik vanuit hier doen ja.

Je op klinkt overigens nogal als een opwelling. Alsof dit net zo ff bedacht is bij de koffie. Waarom wil je emigreren en waarom daarheen? Volgens mij zijn er ook bureau's die je hiermee op weg kunnen helpen. Misschien dat even uitzoeken?

Dat is zeker geen opwelling.

We hebben het er al vaker over gehad.

We willen emigreren omdat we het allebei helemaal hebben gehad met Nederland. Op verschillen opervlakken.

Het weer: we zijn allebei mensen die van de zon houden. En absoluut niet van regen/sneeuw en/of koud weer.

We willen daarheen omdat ze daar ook Nederlands spreken. Dat is voor ons beide al een goed begin.
quote:plukjepulk schreef op 07 mei 2012 @ 09:43:

Heb je überhaupt al zelf gezocht op het net?

http://www.beautiful-arub ... emigreren_naar_aruba.html

http://www.beautiful-arub ... sch_aruba_huisdieren.html

http://www.emigrerenforum.nl/forumdisplay.php?f=938Ja ik heb al op verschillende site's gekeken. Alleen er staan zo'n verschillende dingen op.
Klinkt niet echt doordacht.

Ik zou eerst zorgen dat je daar werk hebt. Dan kun je een huis zoeken.
Nee, dat klinkt inderdaad heel weloverwogen allemaal.. Ben je er al eens geweest? En enig idee wat je daar gaat doen voor de kost?
quote:Moosey schreef op 07 mei 2012 @ 09:50:

Nee, dat klinkt inderdaad heel weloverwogen allemaal.. Ben je er al eens geweest? En enig idee wat je daar gaat doen voor de kost?

Nee we zijn er nog nooit geweest. Dat is natuurlijk ook iets wat we van te voren wel willen. Het land trekt ons gewoon aan omdat ze Nederlands spreken. De zon er altijd schijnt.

Maar dat is in Curacao ook zo.

Waarom dan toch Aruba? Die vraagt kan ik beter vragen aan mijn vriend.

Ik vind het vooral belangrijk dat ze Nederlands spreken omdat dat al scheelt op veel gebieden.

En dat de zon schijnt.

We hebben allebei een of meerdere opleidingen afgerond.

Alleen het is niet echt een eiland waar ze veel werkgelegenheid hebben. En dat is wel erg balen.

Wat zouden jullie kiezen?

Aruba of Curacao?
Pfff ik zou je er eerst maar even in verdiepen voordat je hier alles (werk, huis etc) opzegd, en het toch ineens heel erg tegenvalt.
Twee kennissen van mij (een stel) zijn 5 jaar geleden geemigreerd naar Aruba. Ze zijn er zelf erg gelukkig maar van vrienden die hen bezoeken hoor ik dat ze het maar een klein, vervuild en Amerikaans eiland vinden. Ze hebben zelf katten meegenomen dus die kunnen gewoon mee. Een van de twee had vantevoren wel een baan geregeld vanuit Nederland, de ander heeft pas later een werkvergunning gekregen want dat is niet zo makkelijk. Ze vinden het leven er een stuk relaxter dan in Nederland. Het klimaat vinden ze prima; geen kou, wel regenperiodes. Een blog van hun avonturen kun je vinden op http://www.bloggers.nl/Macamba
Je gaat emigreren maar bent nog nooit in het land geweest?????

Snap daar echt niets van, sorry.
quote:vlinder72 schreef op 07 mei 2012 @ 09:58:

Je gaat emigreren maar bent nog nooit in het land geweest?????

Snap daar echt niets van, sorry.

Nee klopt.

Dat snap ik.

Ons gevoel is gewoon érg sterk naar zo'n land.
Eerst maar es op (lange) vakantie er naartoe, kijken of het net zo is als je verwacht... En daar wat onderzoek doen..
En zeker eerst gewoon eens op vakantie gaan.

Ik denkd at elke Nederlander wel eens droomt over wonen op een zonevergoten eiland, waar ze nog Nederland praten ook..Maar er is wel sprake van een enorm cultuur verschil! Ik zou helemaal gek worden van het trage tempo...

Als je een timmerman besteld mag je hopen dat die op komt dagen, en officiele papieren kunnen weken/maanden duren.

En geen mooie klerrijke herfst, geen koude sinterklaas...

ik vind het heerlijk om op vakantie te gaan, maar besef mij dan altijd terdege dat ik een rasechte hollander ben... Uiteraard kan dat bij jullie heel anders zijn!! Mochten jullie dit echt willen dan wens ik jullie al het goeds! Maar probeer ook te relativeren en probeer het eerst goed uit!
Naar zo'n land? Je hebt geen idee wat voor land het is! Daarbij, Curacao en Aruba verschillen nog eens erg veel van elkaar.

Ik vind dit echt op zijn zachtst gezegd, heel vreemd.
Ik ben op 21 jarige leeftijd naar Sint Maarten verhuisd, Mijn voorbereiding:

Ik heb bij vrienden van mijn ouders geinformeerd; zij hebben op alle Antilleneilanden gewoond en wisten mij te vertellen dat ik (in 1994)) de meeste kans op werk zou hebben op Sint Maarten.

Daarna ben ik met vriend (die met mij mee wilde) 3 weken naar Sint Maarten gegaan om werk en woning te zoeken. Vriend kon meteen een baan krijgen, appartement ook geregeld. Mijn ervaring is dat je makkelijker ter plekke en eventueel via via een baan en woning kunt vinden. Toentertijd was er geen internet, misschien nu makkelijker.

Na die drie weken zijn we teruggegaan naar NL en hebben huur opgezegd, auto verkocht en zaken geregeld om naar buitenland te verhuizen.

Eenmaal terug op het eiland had ik binnen 6 weken een baan op het Franse gedeelte. Was (toen) makkelijker dan op het NL gedeelte want Frankrijk=Europese Unie en dus recht op werkvergunning wat je op de NL Antillen niet hebt. Kijk daar nu dus goed naar nu de statussen van de Antillen veranderd zijn!

Uiteindelijk 3,5 jaar daar gewoond, vriend woont er nog steeds.

Ik denk nog regelmatig met plezier terug op die tijd ondanks zware tegenvallers (enkele orkanen) en financieel niet altijd makkelijk. Ik zeg doen!
louise1 wijzigde dit bericht op 07-05-2012 10:08
Reden: Stukje vergeten
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:ster89 schreef op 07 mei 2012 @ 10:03:

Naar zo'n land? Je hebt geen idee wat voor land het is! Daarbij, Curacao en Aruba verschillen nog eens erg veel van elkaar.

Ik vind dit echt op zijn zachtst gezegd, heel vreemd.

Ik heb wel een idee wat voor land het is hoor.

Ik praat veel met mensen die er ook naartoe zijn gegaan. Dat is wel niet hetzeldfe. Dat is ook zo. Maar zo krijg je er wel een idee van.
Wel zon maar ook veel wind. Voo zover ik me kan herinneren van mijn eigen tocht naar Aruba (ja ik hád daar een baan in 1995 maar deed het uiteindelijk niet toen ik er geweest was) was er erg veel verschil tussen de verschillende delen van het eiland. Een deel mooi en luxe waar veel toeristen kwamen en waarbij een huis niet te betalen was qua huur. Daarvoor moest je echt verder weg en dat was soms ook heel eenzaam. Een toekomstige collega woonde in een heel achteraf gebeuren en ik durfde dat helemaal niet aan. Het leek me niks. Bovendien is de dagindeling heel anders op aruba. Ik zou weliswaar een lange pauze hebben maar lang door moeten werken. Dan hou je dus helemaal niks over van de dag en dat is dus ook geen sprookje zoals je je misschien voorstelt als je denkt aan aruba. Er was toen ook veel armoede, criminaliteit etc in die tijd, ik heb geen idee of dat beter is geworden maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.

In welke branche zouden jullie dan eventueel willen werken? Ik vond de salarissen laag en zoals gezegd de huren hoog.

Het is maar wat je wilt -) Er zijn nog andere landen met een zonnetje en een andere taal kan je altijd leren.

Ga er eerst eens kijken, rij het eiland rond (dat heb je zo gedaan namelijk want er is geen bal te doen verder) en kijk dan nog eens of het je echt leuk lijkt.
Misschien eerst maar eens een lange vakantie boeken naar Aruba? Probeer dan een glimp op te vangen vh dagelijks leven. Praat met de locals, kijk of je mensen kunt spreken die de stap al gezet hebben en je meer kunnen vertellen over een nieuw leven opbouwen op Aruba.

Neem contact op met de Arubaanse ambassade voor info over emigreren, werkvergunning etc.

Als jullie dat allemaal gedaan hebben heb je misschien een beetje fundering om zo'n grote beslissing te nemen.
Wat voor land is het dan? Wat is de overwegende Godsdienst? Welke taal spreekt de lokale bevolking? Ga je die taal ook leren? Dat zou je nodig kunnen hebben namelijk, of denk je dat dat niet nodig is omdat je al Nederlands spreekt?

En dat waren de simpele vragen.
Ga eerst maar eens op vakantie naar Aruba en kijk of je het echt wel zo leuk vindt. Ik zou nooit gaan emigreren als je het land/eiland niet kent, er nog nooit ben geweest.

Mijn zusje woont daar en ik ben er verschillende malen geweest.

Heel toeristisch, erg Amerikaans en duur. De meeste producten worden geïmporteerd en de prijzen gaan dus een paar keer over de kop. Het is klein en je levensstandaard wordt heel anders: minder kledingwinkels, minder werkgelegenheid, als je ambitie hebt, kun je die beter thuis laten. Je moet tevreden zijn met minder welvaart dan je hier in Nederland gewend bent. Even naar de Hema zit er niet in, enz.

Ik heb zelf op Curacao gewoond en daar hadden wij gewoon poezen, dus dat kan wel.

Verder moet je kijken of je daar een woon- en werkvergunning kunt krijgen, anders word je zo het eiland weer afgeknikkerd.

Kijk ook eens naar Curacao of andere eilanden in die buurt.

Ik ga er in het najaar weer heen! Heerlijk voor vakantie en blij als ik weer terug ben in Nederland.
quote:louise1 schreef op 07 mei 2012 @ 10:04:

Ik ben op 21 jarige leeftijd naar Sint Maarten verhuisd, Mijn voorbereiding:

Ik heb bij vrienden van mijn ouders geinformeerd; zij hebben op alle Antilleneilanden gewoond en wisten mij te vertellen dat ik (in 1994)) de meeste kans op werk zou hebben op Sint Maarten.

Daarna ben ik met vriend (die met mij mee wilde) 3 weken naar Sint Maarten gegaan om werk en woning te zoeken. Vriend kon meteen een baan krijgen, appartement ook geregeld. Mijn ervaring is dat je makkelijker ter plekke en eventueel via via een baan en woning kunt vinden. Toentertijd was er geen internet, misschien nu makkelijker.

Na die drie weken zijn we teruggegaan naar NL en hebben huur opgezegd, auto verkocht en zaken geregeld om naar buitenland te verhuizen.

Uiteindelijk 3,5 jaar daar gewoond, vriend woont er nog steeds.

Ik denk nog regelmatig met plezier terug op die tijd ondanks zware tegenvallers (enkele orkanen) en financieel niet altijd makkelijk. Ik zeg doen!

Waar heb je toen vergunningen aanvraagd?

En wat voor vergunningen? Of heb je dat ook rechtstreeks daar geregeld?
quote:Waar heb je toen vergunningen aanvraagd?

En wat voor vergunningen? Of heb je dat ook rechtstreeks daar geregeld?als je dit al moet vragen.... Echt..
Echt geweldige redenen om ergens naar toe te emigreren.

Zon, taal, en we hebben het helemaal gehad in nl.

Denk jij dat het daar allemaal van een leien dakje zal gaan?

Je bent er nog nooit geweest, hebt geen idee van de mentaliteit daar, de regeltjes, huisvesting en werkgelegenheid.

Alleen dat het er mooi weer is en er nederlands wordt gesproken.

Veel succes en over een jaar zullen we hier wel een topic zien verschijnen met de titel:

Berooid teruggekomen na emigratieavontuur, geen geld, geen huis, relatie uit. Helllllllp!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven