recht op kinderalimentatie?? zoon 17 jaar
maandag 7 mei 2012 om 23:31
De vader van mijn zoon heeft zich erkend als vader 17 jaar geleden, wij zijn al 15 jaar uit elkaar. Nooit getrouwd geweest. Mijn ex heeft nooit alimentatie betaalt omdat hij te weinig inkomen had. Daarna jaren in de schuldsanering gezeten. Nu weet ik dat hij daar al een paar jaar uit is. Contact is er wel altijd geweest, maar is nu bijna over omdat hij zich niet als vader opstelt en zoon er genoeg van heeft. Zelf werk ik fulltime en kan rond komen maar geen extra dingen doen. Mijn zoon heeft 2 bijbaantjes om voorzich zelf te zorgen. (kleding, kadootjes, uitjes) jaren maar jaren vind ik dat ik recht hebt op alimentatie. Kan dit nog naar zoveel jaar? Heb ik.... nee mijn zoon hier recht op? Hoop wat advies te krijgen. Bedankt alvast
dinsdag 8 mei 2012 om 11:03
Dus als ik het goed begrijpt kan hij dus vanaf zijn 18de het zelf aanvragen? Maar ik ga zeker er nu mee beginnen! Idd apart zetten voor zijn toekomst rijbewijs etc. Maar waar moet ik beginnen??? Dat heeft mij jaren tegen gestaan qua financien dat ik het gewoon niet hebt om een advocaat in teschakelen. Is het een optie om de vader nu te laten weten waar ik mee bezig bent of moet ik mijn mond houden en eerst alles gaan uitzoeken?? Een goede start om eerst de rechtswinkel op te zoeken?? Waar o waar moet ik beginnen.
Bedankt voor alle informatie!!
Bedankt voor alle informatie!!

dinsdag 8 mei 2012 om 11:12
quote:consuelabananahammok schreef op 08 mei 2012 @ 10:44:
Armand, het kan TO zeker lonen een alimentatie procedure op te starten.
De enige die haar daar juist in kan adviseren is een advocaat.
Nooit vergeten dat een advocaat gewoon een ondernemer is die geld aan haar klanten wil verdienen en geen resultaatverplichting heeft.
TO, zorg er eerst voor dat je zeker weet dat je gebruik kunt maken van gesubsidieerde rechtsbijstand, zodat je zeker weet dat een procedure je nooit meer dan de eigen bijdrage + griffiekosten gaat kosten.
Vergis je niet; wanneer 2 personen in het civiele recht tegenover elkaar staan en de éne kan gebruik maken van gesubsidieerde rechtsbijstand en de andere niet, gaat de laatste jarenlang zwaar bloeden wegens het uurtarief van de advocaat, dat hoger ligt dan het bedrag waar ik een maand boodschappen van moet doen.
Armand, het kan TO zeker lonen een alimentatie procedure op te starten.
De enige die haar daar juist in kan adviseren is een advocaat.
Nooit vergeten dat een advocaat gewoon een ondernemer is die geld aan haar klanten wil verdienen en geen resultaatverplichting heeft.
TO, zorg er eerst voor dat je zeker weet dat je gebruik kunt maken van gesubsidieerde rechtsbijstand, zodat je zeker weet dat een procedure je nooit meer dan de eigen bijdrage + griffiekosten gaat kosten.
Vergis je niet; wanneer 2 personen in het civiele recht tegenover elkaar staan en de éne kan gebruik maken van gesubsidieerde rechtsbijstand en de andere niet, gaat de laatste jarenlang zwaar bloeden wegens het uurtarief van de advocaat, dat hoger ligt dan het bedrag waar ik een maand boodschappen van moet doen.
dinsdag 8 mei 2012 om 11:14
Thanx! Ik heb een geweldige zoon!! Ondanks dat ik het niet makkelijk hebt gehad qua gezondheid, was voor 80-100% afgekeurd, heb ik het toch voor elkaar gekregen dat ik nu 4 jaar fulltime werkt! Mijn zoon is al op 13de gaan werken met folders bezorgen om het mama iets makkelijker te maken. Hij heeft dus heel goed het besef hoe geld werkt. En gaat zeker verantwoord om hiermee, sparen lukt niet. Maar moet zijn scooter toch onderhouden, heeft een eigen huisdier wat hij allemaal zelf bekostigt, kleren koopt hij zelf en is niet een jongen van dure merken. Het is kortom een kanjer maar wel zo vedrietig om tezien dat zijn vader zo weinig voor hem over heeft. We hebben afgelopen week ook samen een brief geschreven aan hem. En die was zeer emotieneel, hard, eerlijk en gemeend. Precies zo verwoord hoe hij erin stond. Vader wou direct afspreken maar dit wilt mijn zoon even niet, zijn examens beginnen deze maand en wil zich hier nu op focussen
dinsdag 8 mei 2012 om 11:17
Daar heeft To weinig mee te maken of de andere partij moet bloeden.
Vergis je niet, TO zorgt al die tijd in alle opzichten alleen voor haar zoon. Ook financieel en zoon nu voor zichzelf. Die bloeden niet al jaren?
Het zou mij persoonlijk aan mijn derriere oxideren wat het voor de andere partij doet als je zo nalatig bent in het vaderschap.
En niet vergeten, het recht is de expertise van een advocaat dus die geeft het advies uit kennis, en ze verdient er haar brood mee.
Vergis je niet, TO zorgt al die tijd in alle opzichten alleen voor haar zoon. Ook financieel en zoon nu voor zichzelf. Die bloeden niet al jaren?
Het zou mij persoonlijk aan mijn derriere oxideren wat het voor de andere partij doet als je zo nalatig bent in het vaderschap.
En niet vergeten, het recht is de expertise van een advocaat dus die geeft het advies uit kennis, en ze verdient er haar brood mee.

dinsdag 8 mei 2012 om 11:20
Idd zo denk ik dus ook over advocaten! Toen ik 15 jaar geleden een advocaat inschakelde stond hij aan de kant van ex want van een kale kip kon je niet plukken. Ik was mijn geld kwijt, ik werkte wel namelijk en hij had geen plichten.
Dus ben altijd huiverig geweest voor advocaten. Dus oke ga eens kijken voor rechtsbijstand, en de site's die jullie doorgaven. Zit nu op mobiel dus niet erg handig om het te bekijken, dit ga ik dus ook straks zeker doen
Dus ben altijd huiverig geweest voor advocaten. Dus oke ga eens kijken voor rechtsbijstand, en de site's die jullie doorgaven. Zit nu op mobiel dus niet erg handig om het te bekijken, dit ga ik dus ook straks zeker doen
dinsdag 8 mei 2012 om 11:21
dinsdag 8 mei 2012 om 11:25

dinsdag 8 mei 2012 om 11:26
dinsdag 8 mei 2012 om 11:48
quote:amand1969 schreef op 08 mei 2012 @ 11:12:
[...]
Eens.
@TO, zoek eerst uit of je gesubsidieerde rechtsbijstand ontvangt. Anders zijn de kosten niet te doen weegt het niet meer op tegen dat ene jaar alimentatie (of tot zn 21ste, mocht zoon studeren).
Kun je er trouwens niet met vader zelf uitkomen? Dat je hem een voorstel doet voor een bedrag in de maand?
[...]
Eens.
@TO, zoek eerst uit of je gesubsidieerde rechtsbijstand ontvangt. Anders zijn de kosten niet te doen weegt het niet meer op tegen dat ene jaar alimentatie (of tot zn 21ste, mocht zoon studeren).
Kun je er trouwens niet met vader zelf uitkomen? Dat je hem een voorstel doet voor een bedrag in de maand?
dinsdag 8 mei 2012 om 12:00
dinsdag 8 mei 2012 om 12:04
Fijn dat je zoon een eerlijke brief heeft geschreven aan zijn vader en dat die daar positief op heeft gereageerd. Misschien ligt daar een opening. Je zoon kan zelf misschien wel vertellen hoe hij al vanaf zijn dertiende werkt zodat jullie als gezin kunnen rondkomen.
Ik zou zeker gezien deze ontwikkeling voorstellen om samen om de tafel te gaan zitten (evt. met zoon erbij, die lijkt me daar volwassen en verantwoordelijk genoeg voor) zodat jullie er samen uit kunnen komen. Naar de rechter kan altijd nog.
Ik zou zeker gezien deze ontwikkeling voorstellen om samen om de tafel te gaan zitten (evt. met zoon erbij, die lijkt me daar volwassen en verantwoordelijk genoeg voor) zodat jullie er samen uit kunnen komen. Naar de rechter kan altijd nog.
Ga in therapie!
dinsdag 8 mei 2012 om 12:08
Ik ga donderdag in ieder geval naar de wetswinkel toe. Misschien dat hun ook een berekening kunnen maken. Dan wil ik dit aantonen bij vader en met de vraag, gaan we het onderling oplossen of zetten we er een advocaat op. Denk dat hun met het laatste niet blij zullen zijn. Maar ik kan er niet vertrouwen dr hij zijn afspraak per maand na gaat komen. Ik zit nog steeds met de kosten van de scooter die ook nog niet betaald is van zijn kant. Die betaal ik ook maandelijks af. En zoon betaalt zijn scooterverzekering nu ook zelf omdat hij ook dit niet betaald. Pfff vermoeiend he. Helaas staat het niet zwart op wit dit waren mondelinge afspraken

dinsdag 8 mei 2012 om 13:01
Dat is inderdaad het allermooiste, als de vader uit zichzelf elke maand betaald. Ik vind het ook niet meer dan normaal, maar ik hoop dat de moeder zich dan ook houdt aan het omgangsrecht, hoewel jouw zoon dat zelf kan bepalen op deze leeftijd.
TO, je hebt een dappere zoon, daar mag je trots op zijn.
Probeer inderdaad advocaten te vemijden, het maakt er niet leuker op.
En bovendien, als één van de partijen een advocaat moet betalen en de andere niet, dan beginnen de ruzie's, problemen al voordat er een uitspraak is gedaan. Kijk of je er met de vader eruit komt, zoniet, dan is een gang naar de rechtszaak nodig. Ik weet echter niet hoe het zit als je zoon vier dagen in de week gaat werken. Informeer daar eerst naar voordat je een procedure instapt.
TO, je hebt een dappere zoon, daar mag je trots op zijn.
Probeer inderdaad advocaten te vemijden, het maakt er niet leuker op.
En bovendien, als één van de partijen een advocaat moet betalen en de andere niet, dan beginnen de ruzie's, problemen al voordat er een uitspraak is gedaan. Kijk of je er met de vader eruit komt, zoniet, dan is een gang naar de rechtszaak nodig. Ik weet echter niet hoe het zit als je zoon vier dagen in de week gaat werken. Informeer daar eerst naar voordat je een procedure instapt.