Geld & Recht alle pijlers

Pensioen nu in één keer uitgekeerd

09-05-2012 09:27 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar ergens gewerkt en daar pensioen opgebouwd. Onlangs kreeg ik een brief van het pensioenfonds dat ik het volgende maand ineens kan laten uitkeren. Doe ik dat niet, dan krijg ik als ik met pensioen ben elke maand 20 euro of zo, dat schiet niet echt op. Nu zou ik dan ineens 2200 bruto krijgen en dat kan ik erg goed gebruiken. Heeft iemand hier een idee van hoeveel dat netto is? Ik heb gegoogled en las iets over 42% belasting die eraf gaat, maar ik weet niet of dat in dit geval ook geldt.
Hoeveel je netto overhoudt hangt af van de belastingschijf waarin je zit.
Het ligt aan je overige inkomsten (en indien je 65+ bent ook aan je leeftijd) hoeveel belasting je betaalt.
Je betaalt hierover gewoon het normale inkomstenbelastingtarief. Als jij dus in de 42% schaal valt, is het 42%. Val je in een lagere schaal betaal je dus ook die lagere schaal.

Het uitkerende pensioenfonds kan er wel voor kiezen als loonheffing standaard 42% in te houden. Het eventuele teveel betaalde krijg je dan na je definitieve aangifte weer terug.

Hoeveel het dus uiteindelijk netto gaat zijn, hangt dus af van je totale inkomsten in dit jaar. Maar je zal van het pensioenfonds vermoedelijk 58% ontvangen (is 1276 euro).
Heeft het geen invloed op je eventuele zorg- of huurtoeslag? In mijn geval was dat wel zo, dus ik heb het niet laten uitkeren.
quote:valerie__ schreef op 09 mei 2012 @ 09:51:

Heeft het geen invloed op je eventuele zorg- of huurtoeslag? In mijn geval was dat wel zo, dus ik heb het niet laten uitkeren.Dat kan. Een uitgekeerd pensioen hoort bij je verzamelinkomen en telt dus ook mee voor de berekening van toeslagen.
Ik krijg geen toeslagen, dus dat scheelt alweer Ik denk dan dat het idd 42% is. Ik heb verder geen inkomen dit jaar, ben vorig jaar mijn baan kwijtgeraakt en teer nu op de zak van mijn vriend (klinkt raar ). Ik ben echt een nitwit op belastinggebied, dus ik weet echt niet wat voor gevolgen dat verder heeft.
wij kregen vorig jaar ook zo'n aanbod. We hebben het niet gedaan. Ten eerste al vanwege de toon van de brief. Ze deden voorkomen dat we hun aanbod moesten aannemen anders zou het pensioen vervallen. Dat is dus niet zo. verder was het een erg laag bedrag in verhouding. Ik weet helaas niet meer hoe en wat, maar mijn man heeft er een berekening op losgelaten. Toen heeft hij nog wel een tegenbod gedaan maar daar ging de pensioenmaatschappij weer niet mee akkoord. Toen hebben we het bedrag dus maar laten staan voor later.
Als je dit jaar verder niet werkt (en ook niet gaat werken) dan ga je die 42% schaal niet halen hoor. Je hebt sowieso al 2033 euro heffingskorting. Je zou dan dus over 67 euro belasting moeten betalen. Dat zou dan 33,1% zijn.
Wat is de reden dat je dat pensioen tussentijds kunt laten uitkeren?

Ik weet dat het opbouwen van pensioen inmiddels ook een risicovolle onderneming is, maar als de mogelijkheid bestaat om pensioen voortijdig uit te laten keren, schiet de voorziening zijn doel voorbij lijkt me.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

De toon van de brief was bij mij niet raar, ik kon gewoon kiezen tussen het een en het ander.

Kwatta-katta, het maakt denk ik wel uit dat mijn vriend en ik fiscale partners zijn en hij veel verdient. Ons verzamelinkomen is wel hoog, ondanks dat mijn eigen inkomen 0 is.
dat gebeurd als er maar weinig geld in je potje zit merano, dan mag de pensioenmaatschappij het eerder uitkeren. dat willen ze natuurlijk graag omdat heel veel kleine potjes beheren lastiger (en duurder?) is dan een paar grote potten.
quote:kwatta-katta schreef op 09 mei 2012 @ 10:20:

Als je dit jaar verder niet werkt (en ook niet gaat werken) dan ga je die 42% schaal niet halen hoor. Je hebt sowieso al 2033 euro heffingskorting. Je zou dan dus over 67 euro belasting moeten betalen. Dat zou dan 33,1% zijn.Ja, maar als TO op de zak van vriend teert en fiscale partners zijn, dan krijgt ze die heffingskorting al netto maandelijks op haar rekening gestort. Dan snijdt ze zichzelf wel in de vingers. Ik zou de belastingtelefoon even bellen in geval van TO, of idd de vraag hier stellen tot er iemand langs komt die het echt weet.
quote:flip123456789 schreef op 09 mei 2012 @ 10:53:

De toon van de brief was bij mij niet raar, ik kon gewoon kiezen tussen het een en het ander.

nee dat moet ook niet uitmaken uiteindelijk, maar wij voelden ons door de toon (en de manier waarop ze ons aan de telefoon te woord stonden hierover) dermate betuttelend dat we er een heel naar gevoel bij kregen. Tel daarbij op dat ze ons heel weinig boden en we het geld niet direct nodig hadden en toen hebben we het maar laten staan. Maar ik denk dat het voor jouw situatie wel handig is om nu uit te betalen

Kwatta-katta, het maakt denk ik wel uit dat mijn vriend en ik fiscale partners zijn en hij veel verdient. Ons verzamelinkomen is wel hoog, ondanks dat mijn eigen inkomen 0 is.
quote:merano schreef op 09 mei 2012 @ 10:52:

Ik weet dat het opbouwen van pensioen inmiddels ook een risicovolle onderneming is, maar als de mogelijkheid bestaat om pensioen voortijdig uit te laten keren, schiet de voorziening zijn doel voorbij lijkt me.Ze doen dat als het minder is dan een bepaald bedrag. Ik weet niet wat er nog van over is als ik 67 ben en het is nu al bijna niks. Omdat ik het geld nu heel goed kan gebruiken, doe ik het maar gewoon. Het gaat niet om grote bedragen, dus ook geen risico.
quote:flip123456789 schreef op 09 mei 2012 @ 10:53:

Het verzamelinkomen is jouw totale inkomen in een jaar: dus alle verdiensten uit de drie boxen (werk/woning, aanmerkelijk belang, sparen/beleggen). Het is dus niet het inkomen van jou en je partner samen.

De schijven van de inkomstenbelasting hebben betrekking op het individuele inkomen, niet op het gezamenlijk inkomen van de fiscaal partners. Jij moet dus belasting betalen over jouw inkomsten en je partner over zijn inkomen. Met (een aantal) aftrekposten kan vervolgens geschoven worden om die zo gunstig mogelijk te benutten (i.e. zo veel mogelijk terug te krijgen).

Algemene heffingskorting is persoonlijk en niet overdraagbaar aan de fiscale partner. De heffingskorting wordt dus in mindering gebracht op jouw individuele inkomen. Dus als jij bijvoorbeeld een belastbaar inkomen van 10.000 euro hebt wordt daar die 2033 euro vanaf getrokken en over 7968 euro wordt dan inkomstenbelasting geheven volgens de drie belastingschalen.

Dit pensioen is van jou begrijp ik (jij hebt ervoor gewerkt)? Dan ben jij degene die er belasting over moet betalen als het wordt uitgekeerd en is het dus onderdeel van jouw verzamelinkomen. Daarop is dan eerst die heffingskorting nog van toepassing.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk neergezet? Anders roept-u maar!
quote:nike schreef op 09 mei 2012 @ 10:56:

[...]

Ja, maar als TO op de zak van vriend teert en fiscale partners zijn, dan krijgt ze die heffingskorting al netto maandelijks op haar rekening gestort. Dan snijdt ze zichzelf wel in de vingers. Ik zou de belastingtelefoon even bellen in geval van TO, of idd de vraag hier stellen tot er iemand langs komt die het echt weet.Dan moet ze dat wel aangevraagd hebben via VT, dat is 1. En 2 is dat de regels daarvoor veranderd zijn. Vanaf 2009 wordt die regeling afgebouwd (in 2024 is dat uitbetalen van de AHK aan de minstverdienende partner helemaal afgeschaft). Hoeveel TO nu nog aan AHK uitbetaald kan krijgen bij 0 inkomen is afhankelijk van haar geboortedatum (naast het hebben van een VT).
quote:merano schreef op 09 mei 2012 @ 10:52:

Ik weet dat het opbouwen van pensioen inmiddels ook een risicovolle onderneming is, maar als de mogelijkheid bestaat om pensioen voortijdig uit te laten keren, schiet de voorziening zijn doel voorbij lijkt me.Voor pensioenfondsen zijn die kleine pensioentjes, opgebouwd door mensen die een of twee jaar afdrachtplichtig aan hen zijn geweest, veel administratieve rompslomp. Daarom willen ze er graag vanaf. Je koopt het in feite af.
quote:flip123456789 schreef op 09 mei 2012 @ 11:08:

[...]

Ze doen dat als het minder is dan een bepaald bedrag. Ik weet niet wat er nog van over is als ik 67 ben en het is nu al bijna niks. Omdat ik het geld nu heel goed kan gebruiken, doe ik het maar gewoon. Het gaat niet om grote bedragen, dus ook geen risico.

Als je het nu goed kunt gebruiken kan ik me dat voorstellen.

Maar even theoretisch, stel dat je toch zou besluiten om het te laten staan, zou je het dan later kunnen laten overhevelen naar het pensioenfonds waar je eventuele toekomstige werkgever bij aangesloten is?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 09 mei 2012 @ 11:27:

[...]

Als je het nu goed kunt gebruiken kan ik me dat voorstellen.

Maar even theoretisch, stel dat je toch zou besluiten om het te laten staan, zou je het dan later kunnen laten overhevelen naar het pensioenfonds waar je eventuele toekomstige werkgever bij aangesloten is?Dat kan wel, onder bepaalde voorwaarden. Die weet ik zo niet. Het is ook niet altijd gunstig. Op o.a. de site van de Consumentenbond kun je berekenen of het in een specifiek geval zinvol is.
Het is tegenwoordig niet meer de gewoonte om een heel leven bij één baas te werken. Als het vaker gebeurt dat je zo'n aanbod krijgt, dan lopen die 20 eurootjes wel aardig op en kom je er na je pensioengerechtigde leeftijd ineens achter dat je wel erg weinig hebt overgehouden.

Ik zou niet spugen op 20 euro per maand tot aan mijn dood. Wie weet hoe het leven er tegen die tijd uit ziet.

Ik kan me best wel voorstellen dat ze je dat aanbod doen, dan zijn ze een heel stuk goedkoper uit.
Je kunt het ook afkopen en het zelf in een spaarvoorziening stoppen.
Je kan het zelf uitrekenen. Pensioenfonds gaat er vanuit dat ze 20 jaar pensioen moeten uitkeren tot je dood gaat. Daarbij is (nog) niet meegerekend dat hoogopgeleide vrouwen ouder worden dan mannen.
quote:Cateautje schreef op 09 mei 2012 @ 11:48:

Het is tegenwoordig niet meer de gewoonte om een heel leven bij één baas te werken. Als het vaker gebeurt dat je zo'n aanbod krijgt, dan lopen die 20 eurootjes wel aardig op en kom je er na je pensioengerechtigde leeftijd ineens achter dat je wel erg weinig hebt overgehouden.

Ik zou niet spugen op 20 euro per maand tot aan mijn dood. Wie weet hoe het leven er tegen die tijd uit ziet.

Ik kan me best wel voorstellen dat ze je dat aanbod doen, dan zijn ze een heel stuk goedkoper uit.

Dit. Ik heb het af laten kopen, omdat het bij mij ging om een paar euro per maand (kreeg in totaal ook maar een paar honderd uitgekeerd bij afkopen). Ik bouw zelf geen pensioen op, maar mijn partner bouwt voor ons beiden wel gewoon pensioen op. Die paar euro in de maand zou daarbij het verschil niet maken. Maar als ik wel zelf pensioen op zou bouwen, steeds kleine plukjes bij steeds andere werkgevers, dan zou ik het niet uit hebben laten keren. Want dan krijg je bij de ene een paar euro, bij de ander een paar tientjes, etc. Dat kan bij elkaar nog best oplopen. En als je inderdaad steeds van werkgever verandert, dan is dat nu eenmaal hoe je pensioen opgebouwd wordt: met een klein beetje hier, een klein beetje daar, etc.

De algemene heffingskorting die genoemd wordt, dat is ook iets waar je naar zou moeten informeren. Ik weet niet of je die nu maandelijks uit laat keren? Het kan ongunstig zijn om dan jouw inkomen wel te verhogen, anders dan door een fatsoenlijke baan dus.
quote:qwerttu schreef op 09 mei 2012 @ 12:15:

[...]

[...] Ik bouw zelf geen pensioen op, maar mijn partner bouwt voor ons beiden wel gewoon pensioen op. [...]Is dat via een eigen getroffen voorziening, of via een pensioenfonds? Het laatste vind ik altijd een beetje tricky als de ene partner daarmee ook voor de andere partner opbouwt. Het volledige pensioenbedrag is bij pensioenfondsen vaak gekoppeld aan de opbouwende persoon (degene dus die de premies betaald). Als die komt te overlijden wordt het jaarlijks uit te keren bedrag vaak flink gekort. Denk aan een verhouding 30.000 voor de pensioengerechtigde tegenover 2300 voor de nabestaande (bij het ABP bijvoorbeeld). Hierdoor ben ik altijd een groot voorstander van ieder zijn eigen pensioen opbouwen waar je het alleen mee kan redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven