Geld & Recht alle pijlers

Woning zoeken zonder baan na scheiding

12-05-2012 16:00 250 berichten
Om de situatie niet te herkenbaar te maken blijf ik misschien een beetje vaag, maar ik hoop toch dat er iemand is die hier kennis over heeft, via google kom ik niet heel veel verder. Gaat trouwens niet over mijzelf.

Vrouw gaat scheiden, is tegen de 60 en heeft niet meer gewerkt na haar 30ste. Redenen maken niet uit, in ieder geval heeft zij nu een leeftijd bereikt waarop werk vinden bijna onmogelijk is, na zo een lange tijd niet gewerkt te hebben. Als de scheiding rond is en het huis verkocht zal zij op straat komen te staan met laten we zeggen 80.000 euro (helft van overwaarde en spaargeld). Dan nu de vraag, hoe kom je dan in deze tijd aan een woning? Je kan geen huis kopen, geen hypotheek krijgen zonder baan, geen huurwoning krijgen, want je staat net een maand ingeschreven, particulier is te duur, want geen inkomen. Oh ja je hebt ook nog een thuiswonend studerend kind, wat je graag onderdak wil blijven bieden.

Heeft iemand enig idee wat de opties zijn in deze situatie?

OP graag niet quoten, in verband met mogelijke herkenning wil ik het graag wel kunnen halen hoe irritant dat soms ook is voor anderen
quote:liubi schreef op 12 mei 2012 @ 16:36:

Kind kan toch studeren en op kamers met een lening van de ibg?Klopt, dat kan. Als dat moet dan moet dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een bijzonder sneue situatie Knagertje, na zoveel jaar uit elkaar is niet niks.
This is not kosher!
quote:doeidoeidoei schreef op 12 mei 2012 @ 16:38:

Wat het kind kan doen, bijvoorbeeld, is snel afstuderen en dan een leuke baan vinden waarmee hij/zij een hypotheek kan krijgen. Met de 80 000 van moeder koopt kind dan een huis, dat moeder zolang huurt. Op die manier gaat het geld wel in iets structureels zitten. Moet kind wel meewerken natuurlijk (die heeft uiteraard ook een eigen leven).

Maar ja, anders gewoon die 80k opeten.Dat zit er denk ik niet in, sowieso is hij nog een paar jaar bezig.
Heeft ze eignelijk al wel gezocht in de vrije sector, of is het vooral een 'wil niet - kan niet' situatie
quote:knagertje schreef op 12 mei 2012 @ 16:40:

[...]

Dat zit er denk ik niet in, sowieso is hij nog een paar jaar bezig.Dan moet ze afstand doen van het idee dat die 80k te investeren valt, denk ik.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 16:07:

Je zal wel particulier moeten gaan huren want met zoveel spaargeld kom je niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Ook niet voor een uitkering trouwens. Ze zal d'r spaargeld moeten opeten.Ze heeft geen geld,dat heeft ze pas als het huis verkocht is...

Ik zou zeggen:huur een permanente woning op een vakantie park.

Daar kan je voor 3000 euro ofzo een heel jaar wonen.

Doen zoveel mensen,je moet alleen soms een postadres ergens anders hebben.

En zonder geld/inkomen/uitkering krijg je nooit een huis natuurlijk!
Welke regio zoekt ze woonruimte?
quote:Carenze schreef op 12 mei 2012 @ 16:39:

Kan ze geen baan gaan zoeken? Productie, schoonmaak, inpakken, thuiszorg..? Ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar niks ondernemen vind ik kwalijk.Ze is eigenlijk arbeidsongeschikt, dus dat zou de situatie er ook niet beter op maken, maar schoonmaakwerk zou wel parttime kunnen ja, maar dat staat dan bijna los van dit verhaal, want daarmee heeft ze niet meer opties.
Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd (ivm pensioen)? Ze krijgt in elk geval AOW vanaf haar 65ste.

Een deel van die 80.000 euro is dus niet zeker? Met de huidige woningmarkt is overwaarde steeds zeldzamer en staan huizen lang te koop. Waarop is die schatting gebaseerd? Taxaties door makelaars?
Ga in therapie!
quote:Wellhello schreef op 12 mei 2012 @ 16:40:

Ik vind het een bijzonder sneue situatie Knagertje, na zoveel jaar uit elkaar is niet niks.Ja, daarom is ze ook kapot. Dit komt zeg maar niet vanuit haar kant.
quote:doeidoeidoei schreef op 12 mei 2012 @ 16:40:

Heeft ze eignelijk al wel gezocht in de vrije sector, of is het vooral een 'wil niet - kan niet' situatieWel gekeken hoor, ik zal nog eens verder voor haar kijken.
quote:ladytruckster schreef op 12 mei 2012 @ 16:42:

[...]

Ze heeft geen geld,dat heeft ze pas als het huis verkocht is...

Ik zou zeggen:huur een permanente woning op een vakantie park.

Daar kan je voor 3000 euro ofzo een heel jaar wonen.

Doen zoveel mensen,je moet alleen soms een postadres ergens anders hebben.

En zonder geld/inkomen/uitkering krijg je nooit een huis natuurlijk!Ik ga uit van de situatie zoals die er aan te komen zit, nu heeft ze namelijk helemaal geen probleem, want ze woont gewoon nog in dat huis, dus daar blijft ze dan natuurlijk zitten tot het is verkocht. Maar het is wel fijn om te weten wat je opties daarna zijn.
Kan de aanstaande ex geen huis voor haar huren als partneralimentatie?
quote:ElleMichelle schreef op 12 mei 2012 @ 16:43:

Welke regio zoekt ze woonruimte?Amsterdam, en dan richting amstelveen..
@sabaticalmeds> je hebt het telkens over hoeveel geld ze heeft,maar hier in de regio duurt het ongeveer 3 jaar voor je huis verkocht is,dus het lijkt me dat ze dan die 80.000 euro pas heeft.

Tuurlijk krijgt ze met dat geld geen uitkering.

Maar tot die tijd zal ze toch ook ergens moeten wonen,en ergens van moeten leven lijkt me?

snap trouwens ook niet helemaal hoe ze haar kind gaat onderhouden zonder geld.
quote:dubiootje schreef op 12 mei 2012 @ 16:43:

Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd (ivm pensioen)? Ze krijgt in elk geval AOW vanaf haar 65ste.

Een deel van die 80.000 euro is dus niet zeker? Met de huidige woningmarkt is overwaarde steeds zeldzamer en staan huizen lang te koop. Waarop is die schatting gebaseerd? Taxaties door makelaars?

Ja gemeenschap van goederen. Die overwaarde is gebaseerd op een lage verkoopprijs, dan ga ik uit van een lagere verkoopprijs dan de taxatie van de makelaar.

Het huis is gekocht met een deel eigen geld, vandaar dat ze er geld aan overhouden, dat komt door de lage hypotheek.
Als ze een hypotheek van 1 ton wil en ze heeft 80.000 eigen geld, waarom zou de bank dat dan niet doen?

Het scheelt maar 20.000 en het huis is meer waard.

Als inkomsten heeft ze dan partneralimentatie en kinderalimentatie. Als ze het daarvan niet redt (ik zou niet weten waarom niet maar goed) dan moet het kind eigenlijk niet zeuren. Als anderen fulltime kunnen studeren en toch wat huren, moet hij dat ook kunnen. En anders moet hij maar bij pa gaan wonen.

Zodra ze 65 is, krijgt ze AOW en het parnerpensioen dat haar ex heeft opgebouwd.
Eigenlijk zou ze even contact op moeten nemen met een maatschappelijk werkster binnen de gemeente. Zodat ze haar situatie voor kan leggen en ze in dit proces bijgestaan wordt.
This is not kosher!
quote:ElleMichelle schreef op 12 mei 2012 @ 16:47:

Kan de aanstaande ex geen huis voor haar huren als partneralimentatie?Dat zou mooi zijn, dat weet ik niet.
quote:ladytruckster schreef op 12 mei 2012 @ 16:49:

@sabaticalmeds> je hebt het telkens over hoeveel geld ze heeft,maar hier in de regio duurt het ongeveer 3 jaar voor je huis verkocht is,dus het lijkt me dat ze dan die 80.000 euro pas heeft.

Tuurlijk krijgt ze met dat geld geen uitkering.

Maar tot die tijd zal ze toch ook ergens moeten wonen,en ergens van moeten leven lijkt me?

snap trouwens ook niet helemaal hoe ze haar kind gaat onderhouden zonder geld.Haar kind onderhouden, dat is meer een kwestie van hem onderdak bieden, en omdat hij nog studeert zal ex-man daar waarschijnlijk ook nog voor hem moeten betalen.
In dit topic wordt genoemd dat ze geen recht zou hebben op een sociale huurwoning omdat ze te veel spaargeld heeft.

In de gemeenten waar ik heb gewoond kijken ze voor een sociale huurwoning niet naar je spaargeld. Alleen naar je inkomen en dat is bij haar niet te hoog.

Ze heeft dan alleen geen recht op huurtoeslag omdat ze waarschijnlijk inkomen heeft uit box 3 vanwege het spaargeld.

Loopt ze alleen alsnog tegen de lange wachttijden aan dus is het alsnog geen optie tenzij ze toch verhuist naar een andere regio.
quote:Primabella schreef op 12 mei 2012 @ 16:49:

Als ze een hypotheek van 1 ton wil en ze heeft 80.000 eigen geld, waarom zou de bank dat dan niet doen?

Het scheelt maar 20.000 en het huis is meer waard.

Als inkomsten heeft ze dan partneralimentatie en kinderalimentatie. Als ze het daarvan niet redt (ik zou niet weten waarom niet maar goed) dan moet het kind eigenlijk niet zeuren. Als anderen fulltime kunnen studeren en toch wat huren, moet hij dat ook kunnen. En anders moet hij maar bij pa gaan wonen.

Zodra ze 65 is, krijgt ze AOW en het parnerpensioen dat haar ex heeft opgebouwd.De banken doen heel erg moeilijk, maar dat zou de beste situatie zijn. Ik achtte de kans alleen niet groot dat dat zou kunnen, maar toch maar eens uitzoeken dan.
quote:Wellhello schreef op 12 mei 2012 @ 16:49:

Eigenlijk zou ze even contact op moeten nemen met een maatschappelijk werkster binnen de gemeente. Zodat ze haar situatie voor kan leggen en ze in dit proces bijgestaan wordt.Goeie, zal het eens voorstellen.
Ze heeft nu helemaal geen probleem?! Haar ex betaalt de hypotheek en onderhoudt haar en kind volledig. Nee, zíj heeft geen probleem inderdaad.

Kan ze afspraken maken met haar ex? Wellicht kan zij met kind in het huis blijven wonen, kan ze zorgen voor een klein inkomen (ze is niet volledig arbeidsongeschikt, begrijp ik?), kan kind nog wat bijdragen uit een bijbaan. Hij betaalt dan de hypotheek en/of een bescheiden partneralimentatie en natuurlijk kinderalimentatie. Vrouw heeft als alleenstaande ouder recht op diverse toeslagen. Nadeel is dat haar ex met de hypotheek blijft zitten (en dus moeilijk iets anders kan kopen) en geen hypotheekrenteaftrek heeft )

(dacht ik). Maar misschien kan het een oplossing zijn tot het kind is afgestudeerd?
Ga in therapie!
Die (vooralsnog fictieve) 80.000 euro wordt toch ook nog flink belast als ze dat niet in een koopwoning investeert?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven