Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
We hebben een winnaar! Het is inderdaad een dadelpalm in wording, eigenhandig geïmporteerd uit Tunesië. Karen, gefeliciteerd!
Zonnebloem MissMartine??

Radijs zie je snel genoeg, hij komt half boven de grond uit als hij klaar is, wortels doen er trouwens langer over om volgroeid te zijn..
Computer says nooooo
Wauw wat goed!! Van zowel Karen als van Martine dst je dat ding aan de kiem krijgt hier
Computer says nooooo
Kiemen zal het probleem niet zijn. De groei daarna wordt lastiger. Niet om al je hoop de grond in te drukken maar ontkiemen doen ze op eigen kracht, wat daarna komt is erg afhankelijk van zonkracht, bodem etc. Mijn schoonzus kwam terug uit Indonesie met allerlei zaden. De meeste ontkiemden wel maar na een aantal maanden had geen enkel plantje het gered. Bah, wat klink ik negatief. Ik hoop dat ik ongelijk krijg

Hier hebben mijn planten het er moeilijk mee. Aleen de bonen doen het goed en enkele aardbeienplantjes. Van de appelboom is maar een bloesem waar ik een vruchtbeginsel kan ontdekken. Jippie, met een beetje geluk dit jaar een appeltje

De courgette die ik gepoot heb is qua groei blijven stilstaan. Het nieuwe zakje gele courgettes kan ik niet meer vinden maar de paar oude zaden die ik had heb ik in de volle grond gestopt maar nu na 10 dagen zie ik nog niets. Wordt ook niets meer. Tomaten die ik twee weken in volle grond gestopt heb; nada. Ijsbergsla begint nu te komen.

Mijn peperplantjes die ik buiten heb gezet krijgen nu voorzichtig aan kleine bloesempjes. Framboos doet het super. Gisteren de aardappelen op mijn zandheuvel gepoot. Hopelijk niet te laat.

Kortom; laat de warmte en zon nu maar eens komen!!!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Idd, wat Louise zegt, het ontkiemen was een kwestie van in een pot op de vensterbank zetten en 4 maanden naar loze aarde kijken. Hoe het nu verder zal verlopen weet ik niet, maar ik heb betere hoop dan Louise, Indonesië of Tunesië scheelt nogal natuurlijk.

Ik steun trouwens de roep om zon en warmte! Ik heb een clematis die nu al 2 maanden knoppen heeft die op barsten lijken te staan, maar tot nu toe nietsch. Wel luizen...
quote:summer73 schreef op 11 mei 2012 @ 22:18:

Zonnebloem MissMartine??

Radijs zie je snel genoeg, hij komt half boven de grond uit als hij klaar is, wortels doen er trouwens langer over om volgroeid te zijn..Ah thx, dat is wel handig dan. Was al bang dat ik moest gaan wroeten om te zien of het al wat was. En dat doe ik natuurlijk dan ongeduldig elke dag, zodat ik als ze eindelijk goed hadden moeten zijn ik er geen meer over heb ;) Maar dan kan ik dus gewoon wachten tot ik ze zie, mooi zo!
En uiteindelijk had ik dit zelf ook wel kunnen bedenken/ontdekken, want toen ik vanmiddag eens onder die berg bladeren ging kijken zag ik zowaar gewoon rode radijsje er onder zitten die al boven de grond kwamen!

Zo grappig, mijn allereerste oogst. Hoe blij kun je zijn met radijsjes, haha. Ik vind het gewoon zo leuk om te zien dat je dan iets hebt gezaaid en er daadwerkelijk iets eetbaars uit gekomen is (nu ja, dat moet nog blijken natuurlijk). Ze zitten alleen nog wel in de grond, want had helemaal geen sla op het menu staan. Dus dat ga ik deze week eens inplannen :D
Haha zazu, leuk he. Ik werd er ook zo blij van, van mijn radijzen.

Zag in de courgettepot al een minicourgette-ontstaan achter een uitgebloeide bloem, dat gaat rap zeg!

Summer, dank, ik ga ns op die sites neuzen (en nee, ik mag Echt Niet Meer dan 5 soorten zaad bestellen, t past nu al niet meer in het bakje wat ik er voor ingruimd had..)
Zo, ik heb me keurig ingehouden. 3 soorten sla (bind, pluk en een Little Gem) zomerspinazie en een tweekleurig scherp radijsje. Nu maar hopen dat het niet echt 5 weken duurt voor t komt (Vreeken heeft op z'n site staan dat t 3-5 weken kan duren voor de bestelling er is. Vind ik wel erg lang)
, daar staan ze om bekend ja, Moosey. Lang he... Ik ehb afgelopen herfst 3 weken gewacht tot ik nog steeds geen aardperen had. Uiteindelijk heb ik de bestelling geannuleerd en via marktplaats van een Drentse boer een paar kilo gekocht

Maar, ze hebben wel hele fijne spullen

Hier zijn alle radijzen alweer verslonden door dochterlief. Met woeste gebaren uit de grond rukken vind ze geloof ik het leukste deel Ik ga er nu winterpeen en bieten voor in de plaats zetten.
Computer says nooooo
Net de boontjes maar netjes in een rij gezet, en de peultjes opgebonden.

Courgette en pompoen gepland, en dat was het...

Volgende week maar wat tomaten, aubegine's en parika's kopen, en ook wat sla ed. Want zelf zaaien is dit jaar (grotendeels) mislukt..jammer hoor.
@janna; jammer! Maar bij mij is ook veel mislukt..

@iedereen; hoe zit het met kruiden? Kunnen die het beste in de grond, of kan in een pot ook prima? En dan in de volle zon? Ik heb nu bieslook, en peterselie en basilicm, maar de basilicum ziet er niet uit of die het heel fijn vind in een pot..

Ik heb de pompoenen nu buiten, helaas heb ik een van de twee mooie courgettes vermoord tijdens het overplanten. Hij lijkt verloren.

Gelukkig doen m'n peultjes het wel erg goed.

De tomaatjes, lavas en de twee vreemde plantjes (foto volgt nog steeds:) ) gaan woensdag maar naar buiten.
Pot kan prima hoor, met kruiden! En met munt zou ik dat ook zeker aanraden, want dat neemt je hele tuin over als je niet uitkijkt. Vaste planten zoals rozemarijn en salie blijven wel makkelijker over in de volle grond, volgens mij (althans, ik denk er niet aan om in de winter water te geven, en dan droogt het in potten iets teveel uit, lijkt)
Bieslook en munt groeien in mijn ervaring altijd en overal. Mijn buiten geplante basilicum heeft het niet overleeft, maar toen vroor het nog 's nachts. Mijn rozemarijn heeft de winter niet overleeft, die kan kennelijk niet tegen -12. Maar die zat in pot, ik weet niet of ze in de volle grond wel zouden overleven. En ik meen te herinneren dat peterselie ieder jaar opnieuw opkomt, maar daar zet ik geen geld op.
Wanneer je in potten plant kun je het beste een mediterrane pot maken die goed in de volle zon kan zoals met tijm, rozemarijn en basilicum en een pot met peterselie, bieslook en munt die je wat in het halfschaduw neerzet. Dat scheelt ook in het water geven. De planten in de mediterrane pot kunnen veel beter tegen droogte.

Trouwen een peterselie plant gaat twee jaar mee. Het tweede jaar gaat de plant bloeien en daarna sterft de plant af.
Joehoe, een nieuwe expert om onze Summer af en toe af te lossen!

Welkom KGS!
Wie heeft er nog meer last van slakken op balkon of dakterras? Ik verbaas me erover hoever die beestjes over kale muren kruipen om maar bij die sla te kunnen komen!
hahaha, welkom KGS !!
Computer says nooooo
Esgar-go van ecostyle werkt goed tegen slakken en mag tussen de groenten
Computer says nooooo
Slakken op je balkon? Dappere diertjes! Heb ik geen last van, maar ik heb dan ook vaak duiven op mijn balkon. Je mag ze van me hebben hoor!
Ik heb van de week een courgettestekje gekregen, die heb ik helemaal in het hoekje van mijn houten bak gezet, in de hoop dat ie dan binnen de perken blijft. Verder heb ik mijn tweede zaaiing wortels uitgedund en zonnebloemstekjes in een pot gezet.

Ik heb het idee dat het nu eindelijk lekker opschiet met alles, het was ook best zonnig de laatste paar dagen. Mijn spinazie lijkt al een beetje op spinazie! Met het fruit gaat het maar matig: 1 bloem aan mijn aardbeien, nul bloemen aan mijn kersenboom en nul bloemen aan mijn framboos.Misschien staan ze zo op een balkon teveel op de wind. Zucht!
Ik kon mn hele bak met spinazie en veldsla wegkieperen. Had er wel een week niet naar gekeken ofzo en het water stond helemaal tot aan de rand, zo'n 4-5 cm hoog en alles was verrot en verzopen. Had het in zo'n balkonbak aan een schutting gehangen, maar morgen voordat ronde 2 er in gaat toch maar even gaatjes in de bodem maken met dat Nederlandse weer.

Verder waren ál mn peulen kaalgevreten. Dus alleen nog een stengel, geen bladeren meer. Woest heb ik dus een hele pot slakkenkorrel-dingen gestrooid, dat zal ze leren!

Verder mn komkommer en mn courgette verpot en één heel radijsje geoogst! :P
Twee wasmanden gevuld met aarde en potgrond, gaatjes in de bodem en per mand 6 pompoenzaadjes geplant. Hopelijk dit jaar wel pompoenen!

Peultjes gaan redelijk. Tomatenzaadjes in volle grond officieel mislukt, In plaats daarvan groene boontjes gezaaid. Aardbeien gaan redelijk, moet binnenkort wel gaas of net overheen voordat vogels ze weer opvreten. Spinazie gaat goed, Framboos veel knopjes, rode bes maar een aantal besjes maar die gaan wel goed.

Hopelijk gaat alles wat sneller na al die regen en nu de zon!
Poep, wie heeft jou gescheten?
@zazu; zonde zeg!

Hier gaat het wel redelijk. Een week geleden had ik al een foto beloofd van iets onbekends, maar toen was m'n batterij op. Vandaag poging 2

Ik heb de tomaten net buiten overgeplant, de pompoenen gaan lekker, en de 1e courgette is zelfs in aantocht! Het is nu nog maar een zielig stengeltje van een centimeter of 7, maar toch!

Verder gaan mijn peultjes ook als een speer. De sla heb ik opgegeven, die hebben vogels/slakken/ietslevends opgegeten. Ach, hebben zij er plezier van gehad.

Oh en de maggikruid/lavas doet het heel goed. Ik ben blij, eindelijk wat ontwikkeling.

Ik zit nog wel in dubio over de aardbeiplanten. Ik heb er zes gekregen, en die moesten volgens de kweker eerst een paar weken in pot, en dan daarna in de volle grond. Maar ik weet niet of ik ze in de volle grond wil.. Hebben jullie ze allemaal in pot, of in de grond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven