Pavlov over vegetarisme

18-05-2012 10:33 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister naar een hele interessante aflevering van Pavlov gekeken met Leon Verdonschot (aka de vegetariër). Heel interessant allemaal, zeker de moeite waard: klik hier voor de aflevering.

Maar, ik werd weer eens geconfronteerd met iets wat ik niet snap aan (veel) vegetariërs. Verdonschot is sinds zijn 16e vegetariër, na het zien van een documentaire over dierenleed in de vleesindustrie. Natuurlijk eet hij wel dierlijke producten (alleen geen vlees), anders was hij een veganist geweest. Maar nu komt het. Wat hem dus zo raakte, was het dierenleed. Maar waarom eet hij dan wel andere dierlijke producten? Een melkkoe wordt na een paar jaar ook geslacht. Een legkip is na een paar jaar te koop als soepkip. Kleine haantjes worden vernietigd omdat ze geen eieren leggen. Kleine stieren worden vetgemest omdat ze geen melk geven. Hoe kan je dan als vegetariër denken dat jij zelf geen dierenleed veroorzaakt? Er is echt bar weinig verschil tussen de ei- en zuivelindustrie en de vleesindustrie. Dat je vegetariër bent omdat je geen vlees lust oid, oké, maar dat je vegetariër bent omdat je het o zo zielig vindt voor dieren is voor mij totaal onlogisch.

Is het onwetendheid aan de kant van de vegetariërs (je zou toch denken dat je wat research gaat doen als je op het punt staat zo'n grote beslissing te maken) of sla ik de plank volledig mis?
quote:nettel schreef op 18 mei 2012 @ 11:17:

Heb je wel eens een gesprek met een vegetarier gehad? De meeste die ik ken zeggen maximaal iets in de trant van "alle kleine beetjes helpen"Maar wat zijn dan die kleine beetjes? Wil iemand dat uitleggen?
De eiereter/melkdrinker kiest er niet voor om de stiertjes/haantjes te doden, dit doet de veehouder. Hij heeft namelijk geen zin om te betalen voor een dier wat niet produceert. De consument heeft hierin geen keuze.

Als die er wel zou zijn, dan zou alles duurder worden, zou ik met liefde betalen.

Welk leed verzacht een vegetarier: Een vegetarier vraagt niet om vlees uit de bio-industrie en dus maakt het dat megastallen niet nodig zijn.

Wat wil je eigenlijk met dit topic poppy? Zorgen dat mensen hun vega-lifestyle opgeven ofzo?
Ik ben veganist, daarvoor 13 jaar vegetarier.

Bij vlees is het dierenleed duidelijker: een dood beest op je bord.

Bij zuivel en eieren veel minder. Ik was me ook niet bewust van het leed dat schuilging achter de zuivel en ei industrie, achteraf heel dom, maar ik denk dat het geldt voor veel vegetariers.

Achteraf, als veganist lijkt dit heel hypocriet; je draagt nog wel bij aan dierenleed als vegetarier, alleen op 1 punt (vlees) niet. Maar op het moment ben je je daar niet van bewust.

Dan zijn er ook vegetariers die wel op de hoogte zijn van het leed achter eieren en zuivel, en het toch blijven gebruiken zoals mijn ouders (thuis wel biologische zuivel en 'particuliere' eieren). Dat begrijp ik niet goed.

Maar ik heb het gevoel dat bij mijn ouders ook hun leeftijd meespeelt (hele leven gewend, boerendochter, vroeger was de vee industrie minder massaal en diervriendelijker). En ze hebben een grens getrokken: ze willen zich niet nog meer beperken. Zelf kan ik me daar niet in vinden, maar ik kan er helaas niets aan doen.
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:15:

[...]

Ik ben een vleeseter die niet beweert diervriendelijk bezig te zijn. Mijn vraag is dus waarom vegetariërs wel het recht hebben te zeggen dat ze zo veel beter zijn voor dieren.

Ik denk niet dat vegetariers vinden dat ze zo veel beter zijn voor dieren. Althans, niet de vegetariers die ik ken. De vegetariers die ik ken eten geen vlees omdat ze er niet aan moeten denken een dood dier te moeten eten. Mijn zoon eet bijv. geen vlees, maar wel vis. Op mijn vraag waarom een vis minder zielig is, zei hij: die kan niet nadenken. (zoontje is trouwens 10) Dat vinden sommige mensen misschien hypocriet, ik vind het juist harstikke knap dat hij in ieder geval nadenkt over wat hij eet en dat hij beseft dat als hij een kiloknaller kipfilet zou eten, die beesten over het algemeen niet het leukste leven hebben gehad.

En laten we wel wezen, voor mensen die geen vlees eten, hoeven simpelweg ook minder dieren gedood te worden. Dus in die zin zijn deze mensen wel veel beter voor de dieren
Dat zijn hele kleine beetjes het kopen van soja producten bv ipv vlees. Zorgt ervoor dat je de vleesvervangers indrustrie ondersteund, en geen geld betaald aan de bioindustrie.

Daarnaast een goed karma, ook wat waard.

Thats it, niet meer en niet minder.

Ik zei dus trouwens nooit iets over mijn vegetarisme tegen andere mensen, maar die post heb je niet gelezen? En die van frizzle? Wat vind je daar dan van?
quote:benannie schreef op 18 mei 2012 @ 11:18:

De eiereter/melkdrinker kiest er niet voor om de stiertjes/haantjes te doden, dit doet de veehouder. Hij heeft namelijk geen zin om te betalen voor een dier wat niet produceert. De consument heeft hierin geen keuze.

Als die er wel zou zijn, dan zou alles duurder worden, zou ik met liefde betalen.

Welk leed verzacht een vegetarier: Een vegetarier vraagt niet om vlees uit de bio-industrie en dus maakt het dat megastallen niet nodig zijn.

Wat wil je eigenlijk met dit topic poppy? Zorgen dat mensen hun vega-lifestyle opgeven ofzo?

Want alle vleeseters eten dieren die afkomstig zijn uit de bio industrie? Ik snap dat vegetariërs geen vlees eten van vleeskoeien, maar wat maakt het uit als ze ondertussen wel verantwoordelijk zijn voor de slacht van dieren uit alle andere industrieën?

Ik vind het heel nobel dat je zegt dat de consument er niet voor kiest jonge dieren te doden, en dat ze best allemaal in leven kunnen blijven, maar waar haal je het geld of de plek vandaan? Iemand die een stuk kaas koopt moet er bewust van zijn dat de dieren die geboren zijn voor de productie van dat stuk kaas echt niet allemaal in leven kunnen blijven. Of je wat met die wetenschap doet, moet je zelf weten. Maar ga niet beweren dat de consument daar niks over te zeggen heeft, want je kan dat stuk kaas ook laten staan.

[...]

Ik ben een vleeseter die niet beweert diervriendelijk bezig te zijn. Mijn vraag is dus waarom vegetariërs wel het recht hebben te zeggen dat ze zo veel beter zijn voor dieren.

Wat een gekke uitspraak. Zeggen vegetariërs dat of maak jij dat ervan?

Bedoel je dat het niks uitmaak of iemand vegetariër is 'want er wordt heus geen beest minder geslacht omdat jij het niet eet'? Die heb ik ook vaak gehoord.

Anyway, door geen dieren te eten die uit de bio-industrie komen kan ik bij mezelf denken dat ik een beestje het leven in een hokje heb kunnen voorkomen, net als het toedienen van onnodige medicijnen en groeistoffen of het afknippen van essentiële lichaamsdelen. Fijn toch? Ja ik laat ook heel wat zaken liggen die met leed te maken hebben: ik had ook kunnen doneren aan de kindertjes in Afrika, een vereniging voor bomenknuffelen op kunnen zetten of huiselijk geweld onder de aandacht kunnen brengen. Echter ik kies voor dit. Vind je dat ok?
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:23:

[...]

Want alle vleeseters eten dieren die afkomstig zijn uit de bio industrie? Ik snap dat vegetariërs geen vlees eten van vleeskoeien, maar wat maakt het uit als ze ondertussen wel verantwoordelijk zijn voor de slacht van dieren uit alle andere industrieën?

Ik vind het heel nobel dat je zegt dat de consument er niet voor kiest jonge dieren te doden, en dat ze best allemaal in leven kunnen blijven, maar waar haal je het geld of de plek vandaan? Iemand die een stuk kaas koopt moet er bewust van zijn dat de dieren die geboren zijn voor de productie van dat stuk kaas echt niet allemaal in leven kunnen blijven. Of je wat met die wetenschap doet, moet je zelf weten. Maar ga niet beweren dat de consument daar niks over te zeggen heeft, want je kan dat stuk kaas ook laten staan.Wat jij geloof ik niet begrijpt is dat de meesten vegetariër zijn voor zichzelf. Niet om te laten zien: "Heeeeee jongens kijk mij eens goeie dingen doen hiero! Joehoeeeeee!". Ik wil geen dieren eten die een rotleven moesten hebben omdat ik hem op mijn bord wil. Meer is het niet.
Ik denk dat het zeker geen ontwetendheid is bij vegetariërs integendeel. Overigens denk ik ook mensen meestal geen vegetariër zijn omdat ze het 'zo zielig' vinden, maar meer omdat ze het 'zo onnodig' vinden, waarom vlees eten als er alternatieven zijn? Ik ben geen vegetariër omdat ik vlees soms best lekker vind, maar ik vind het niet nodig om dat elke dag te doen, er zijn zoveel alternatieven. Het is niet een manier van met dieren omgaan, maar van met de aarde in zijn geheel. Bewuster nadenken over de keuzes die je maakt, bijv. ook door geen eten te verspillen, meer fruit van het land te kopen ipv geïmporteerd uit het buitenland etc.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 11:27:

[...]

Wat jij geloof ik niet begrijpt is dat de meesten vegetariër zijn voor zichzelf. Niet om te laten zien: "Heeeeee jongens kijk mij eens goeie dingen doen hiero! Joehoeeeeee!". Ik wil geen dieren eten die een rotleven moesten hebben omdat ik hem op mijn bord wil. Meer is het niet.

Ditte,

En ja, die mensen die hun vegetarische/veganistische/bewust biologische levensstijl ook aan andere mensen willen opleggen, of commentaar gaan leveren op andere, vind ik ook heel vervelend.

Bijna net zo vervelend als vleeseters die vegetariers hyporcriet vinden.

Wat ik me afvraag poppy, ik had altijd gedacht dat die opmerkingen voortkomen uit onzekerheid, is dat zo?
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:23:

[...]

Ik vind het heel nobel dat je zegt dat de consument er niet voor kiest jonge dieren te doden, en dat ze best allemaal in leven kunnen blijven, maar waar haal je het geld of de plek vandaan? Iemand die een stuk kaas koopt moet er bewust van zijn dat de dieren die geboren zijn voor de productie van dat stuk kaas echt niet allemaal in leven kunnen blijven. Of je wat met die wetenschap doet, moet je zelf weten. Maar ga niet beweren dat de consument daar niks over te zeggen heeft, want je kan dat stuk kaas ook laten staan.

Het grootste gedeelte van het vlees wat geproduceerd wordt komt uit de bio-industrie ja. En dat is iets waar ik op geen enkele manier aan mee wens te werken.

en kun jij mij dan vertellen waarom ik verantwoordelijk ben voor de dood van dieren door andere industrieen? vraag ik om iets waarvoor een dier gedood moet worden? bij mijn weten nog steeds niet. en al zou dat zo zijn, dan ben ik nog altijd beter bezig dan een vleeseter, want die pakt uit meerdere industrieen en zorgt daardoor naast een hoop dierenleed voor verontreiniging van het milieu en het uitputten van de reserves van moeder aarde.

Waar het geld of de plek vandaan moet komen om alle dieren te laten leven: Heel simpel, gewoon wat minder vlees en andere dierlijke producten gebruiken met zijn allen en meer betalen voor wat er voorhanden is. Is nog beter voor de gezondheid ook.
quote:nettel schreef op 18 mei 2012 @ 11:23:

Dat zijn hele kleine beetjes het kopen van soja producten bv ipv vlees. Zorgt ervoor dat je de vleesvervangers indrustrie ondersteund, en geen geld betaald aan de bioindustrie.

Daarnaast een goed karma, ook wat waard.

Thats it, niet meer en niet minder.

Ik zei dus trouwens nooit iets over mijn vegetarisme tegen andere mensen, maar die post heb je niet gelezen? En die van frizzle? Wat vind je daar dan van?

Ik weet niet hoor, maar als er iets slecht is voor het milieu en voor de verdeling van de welvaart in de wereld dan is het wel de soja-industrie!!

Dus we zijn allemaal even fout, consumeren allemaal te koste van het een of ander. Laat een ieder eten en consumeren wat ie wil en waarom ie dat wil maar doe het bewust en laat niemand zich beter voor doen dan een ander met z'n goede karma.
quote:yoeljo schreef op 18 mei 2012 @ 11:21:

[...]

Ik denk niet dat vegetariers vinden dat ze zo veel beter zijn voor dieren. Althans, niet de vegetariers die ik ken. De vegetariers die ik ken eten geen vlees omdat ze er niet aan moeten denken een dood dier te moeten eten. Mijn zoon eet bijv. geen vlees, maar wel vis. Op mijn vraag waarom een vis minder zielig is, zei hij: die kan niet nadenken. (zoontje is trouwens 10) Dat vinden sommige mensen misschien hypocriet, ik vind het juist harstikke knap dat hij in ieder geval nadenkt over wat hij eet en dat hij beseft dat als hij een kiloknaller kipfilet zou eten, die beesten over het algemeen niet het leukste leven hebben gehad.

En laten we wel wezen, voor mensen die geen vlees eten, hoeven simpelweg ook minder dieren gedood te worden. Dus in die zin zijn deze mensen wel veel beter voor de dieren

Ik snap wat je bedoelt, maar er zijn ook mensen die vegetariër zijn omdat ze tegen dierenleed zijn, en daar heb ik het eigenlijk over.

En als reactie op je laatste alinea, het klopt natuurlijk dat er dan in ieder geval geen 'vlees'dieren gedood hoeven te worden. Maar om nou te zeggen dat ze veel beter bezig zijn... Ik las ergens dat 70% van het vlees dat we eten afkomstig is van melkkoeien. Als heel de wereld vegetariër zou zijn, dan zouden er dus meer dieren 'vernietigd' worden (dan worden ze dus geslacht zonder dat er gebruik wordt gemaakt van het vlees e.d.), en als ik heel eerlijk ben vind ik dat afschuwelijk. We kunnen ook een middenweg vinden, naar mijn mening is het daarom het beste om spaarzaam met (biologisch) vlees om te gaan. In een perfecte wereld zou er dan niet eens meer een vleesindustrie nodig zijn.

[...]

Ik ben een vleeseter die niet beweert diervriendelijk bezig te zijn. Mijn vraag is dus waarom vegetariërs wel het recht hebben te zeggen dat ze zo veel beter zijn voor dieren.Ik ben vegetariër en heb never nooit beweerd diervriendelijk te zijn. Ik ken zelf ook geen enkele vegetariër die zoiets zegt. Net als Nettel en Frizzy ken ik vooral vleeseters die steeds opnieuw een discussie met mij willen voeren. WAAROM?
Ik ben geen vegetariër , maar eet zo veel mogelijk,biologisch zowel vlees, kip als zuivel en eieren. Ik vind het nl. Niet zielig om een dood dier te eten, wel om een dier te eten die geen goed leven gehad heeft.. Zoveel mogelijk biologisch dus.. Jammer genoeg is het nog steeds erg prijzig en zolang da zo blijft zal het lang duren voordat de gemiddelde Nederlander Bo gaat eten.
quote:bloemetje77 schreef op 18 mei 2012 @ 11:32:

[...]

Ik weet niet hoor, maar als er iets slecht is voor het milieu en voor de verdeling van de welvaart in de wereld dan is het wel de soja-industrie!!

Dus we zijn allemaal even fout, consumeren allemaal te koste van het een of ander. Laat een ieder eten en consumeren wat ie wil en waarom ie dat wil maar doe het bewust en laat niemand zich beter voor doen dan een ander met z'n goede karma.Klopt betreft de soja-industrie, maar gelukkig is er zoveel meer dan soja. Anyway, we maken allemaal onze keuzes, de ene wat meer doordacht dan de andere. Gelukkig leven we in een vrij land.
O en ik denk dat een echte vegetariër niet vegetarisch is omdat ze het zielig vinden, daar zit een hele denkwijze en levensstijl achter.. Dus..

[...]

Dus we zijn allemaal even fout, consumeren allemaal te koste van het een of ander. Laat een ieder eten en consumeren wat ie wil en waarom ie dat wil maar doe het bewust en laat niemand zich beter voor doen dan een ander met z'n goede karma.

Had je mijn andere post gelezen? Ik pretendeer absoluut niet dat ik beter ben dan iemand anders, nooit gedaan, probeerde alleen poppy uit leggen waarom mensen er voor kunnen kiezen vegetarier te worden.

En ik kwam inderdaad alleen op de soja, maar je kan natuurlijk bijzonder veel vleesvervangers gebruiken.
Als je geen vlees eet hoeven er geen dieren te worden gedood opdat jij ze op kunt eten. Dat is het verschil. Het een is niet per se beter dan het andere, maar waarom zou je je druk maken om de eetgewoonten van anderen? Waarom mogen andere mensen niet gewoon op hun manier iets doen voor het milieu? Niemand is perfect, ik ken vegetariërs die leren schoenen dragen, veel vliegen en hun afval niet scheiden. Ik eet wel vlees, draag geen bont en heb geen auto. Wie is er dan beter? Ik vind het een onbelangrijke vraag. We doen allebei iets, daar gaat het om.
ik weet niet waarom ik mij zou moeten verantwoorden maar vooruit.

waarom ik als vegetarier wel ei en zuivel neem en dus geen veganist ben is heel simpel:

1. het is beter voor mijn gezondheid. ik heb nu al erg veel moeite om tekorten op peil te houden en slik mij de rambam aan vitamines.

2. het is mij te veel gedoe. mijn schoonzusje is veganist en die doet 3 uur over boodschappen. ei en zuivel zitten in zo ontzettend veel producten.

zels al vegetarier is het soms al lastig want ik veel dingen zit gelatine of ansjovis. zelfs in producten waar je het niet in verwacht ( ik had het laatst met een pot satesaus).

ik vind mijzelf niet de meest moeilijke vegetarier. ik heb het er nooit over en sommige mensen waar ik nog nooit mee heb gegeten weten het niet eens.

ik ga het mensen ook niet opdringen, ieder zijn eigen keus.

maar van aan dit soort topics kan ik mij behoorlijk ergeren, want waarom moet ik mij verantwoorden?

waarom leg jij mij niet eens uit waarom je wel vlees eet??

oh mijn vriend eet trouwens wel vlees en nee dit is niet biologisch gewoon om het feit dat we daar geen geld voor hebben. we nemen een alternatief, het goedkope vlees komt er niet in.

en ja ik bak het gewoon voor hem, bij ovengerechten enzo eet hij dan weer vegetarisch met mij mee.

mijn schoonzusje weigerde gewoon om voor haar vriend vlees te bakken/kopen. deed hij het zelf dan had ze alleen maar comentaar. gevolg: hij is nu vegetarier tegen wil en dank.

en binnekort is hij veganist aangezien zij nu veganist is. hij heeft namelijk geen keus. zij dringt het iedereen op en zeikt de hele dag over hoe slecht alles wel niet is. nu ze heeft gehoord dat suiker en smaakversterker slecht zijn eet ze dat ook niet meer.

zee nu bijna niks meer en ik vind dat ze er slecht uit ziet.

ik heb wel eens heel voorzichtig gezegt dat ik mij zorgen maak om haar maar dan wordt ze boos. ze zei toen dat ik niet wist waar ik het over had en dat ik mijn koken met smaakversters haar broer vergiftigte. nou dan rot maar lekker op, dat laat ik mij dus niet zeggen. ze heeft nog wel haar excuus aangeboden.

maar we hebben het nooit meer over eten

[...]

Mooie conclusie

Vergeet overigens niet dat niet alleen soja slecht is voor het milieu, maar alles omtrent het houden van dieren is slecht voor het milieu. Ze zeggen dus wel dat het goed is voor de aarde als je minder vlees gaat eten, maar als je datzelfde stukje vlees vervangt met een ander dierlijk product ben je niet milieuvriendelijker bezig.
Kijk eens naar deze cijfers, dan zie je wat het betekent als je minder (of geen) vlees eet!

http://www.animalfreedom. ... atie/besparingstabel.html

Vegetariers eten nl. ook vaak geen vlees om milieu-overwegingen.

Ik eet geen vlees en koop daarnaast biologische melk, eieren en kaas (van dieren die een goed leven hebben).
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:36:

[...]

Mooie conclusie

Vergeet overigens niet dat niet alleen soja slecht is voor het milieu, maar alles omtrent het houden van dieren is slecht voor het milieu. Ze zeggen dus wel dat het goed is voor de aarde als je minder vlees gaat eten, maar als je datzelfde stukje vlees vervangt met een ander dierlijk product ben je niet milieuvriendelijker bezig.Je eigen geweten nu ook weer gesust poppy?
quote:NouEvenNiet schreef op 18 mei 2012 @ 11:33:

[...]

Ik ben vegetariër en heb never nooit beweerd diervriendelijk te zijn. Ik ken zelf ook geen enkele vegetariër die zoiets zegt. Net als Nettel en Frizzy ken ik vooral vleeseters die steeds opnieuw een discussie met mij willen voeren. WAAROM?Ik ben ook niet zo diervriendelijk hoor, zou hou ik bijvoorbeeld niet van huisdieren. Overigens, mijn voormalig vegetarisme en huidige eetgedrag (biologisch vlees) komt ook voort uit het feit dat dieren in de bio-industrie allerlei troep toegediend krijgen die ongezond is voor de mens.
quote:poldervrouw schreef op 18 mei 2012 @ 11:34:

Ik ben geen vegetariër , maar eet zo veel mogelijk,biologisch zowel vlees, kip als zuivel en eieren. Ik vind het nl. Niet zielig om een dood dier te eten, wel om een dier te eten die geen goed leven gehad heeft.. Zoveel mogelijk biologisch dus.. Jammer genoeg is het nog steeds erg prijzig en zolang da zo blijft zal het lang duren voordat de gemiddelde Nederlander Bo gaat eten.

goed van je zeg.

ik wou dat mij ouders ( grote vlees eters, mijn vader was vroeger slager) ook o dachten. maar nee daar staat liever 7 dagen per week goedkoop vlees op tafel dan een paar dagen minder wat vlees van beter leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven