Pavlov over vegetarisme

18-05-2012 10:33 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister naar een hele interessante aflevering van Pavlov gekeken met Leon Verdonschot (aka de vegetariër). Heel interessant allemaal, zeker de moeite waard: klik hier voor de aflevering.

Maar, ik werd weer eens geconfronteerd met iets wat ik niet snap aan (veel) vegetariërs. Verdonschot is sinds zijn 16e vegetariër, na het zien van een documentaire over dierenleed in de vleesindustrie. Natuurlijk eet hij wel dierlijke producten (alleen geen vlees), anders was hij een veganist geweest. Maar nu komt het. Wat hem dus zo raakte, was het dierenleed. Maar waarom eet hij dan wel andere dierlijke producten? Een melkkoe wordt na een paar jaar ook geslacht. Een legkip is na een paar jaar te koop als soepkip. Kleine haantjes worden vernietigd omdat ze geen eieren leggen. Kleine stieren worden vetgemest omdat ze geen melk geven. Hoe kan je dan als vegetariër denken dat jij zelf geen dierenleed veroorzaakt? Er is echt bar weinig verschil tussen de ei- en zuivelindustrie en de vleesindustrie. Dat je vegetariër bent omdat je geen vlees lust oid, oké, maar dat je vegetariër bent omdat je het o zo zielig vindt voor dieren is voor mij totaal onlogisch.

Is het onwetendheid aan de kant van de vegetariërs (je zou toch denken dat je wat research gaat doen als je op het punt staat zo'n grote beslissing te maken) of sla ik de plank volledig mis?
quote:NouEvenNiet schreef op 18 mei 2012 @ 11:33:

[...]

Ik ben vegetariër en heb never nooit beweerd diervriendelijk te zijn. Ik ken zelf ook geen enkele vegetariër die zoiets zegt. Net als Nettel en Frizzy ken ik vooral vleeseters die steeds opnieuw een discussie met mij willen voeren. WAAROM?Mooizo! Maar zoals je in de beginpost kon lezen heb ik het over vegetariërs die beweren dat ze diervriendelijk bezig zijn (ze bestaan echt en er was zelfs gister een op tv). Dus ik snap niet waarom je je aangesproken voelt.
Goed uitgelegd @Benannie.

Je kan niet meer doen dan je best. En zo gezond-mogelijk zo veganistisch-mogelijk leven wordt de laatste jaren in NL eindelijke iets gemakkelijker.

Als beginnend vegetariër/veganist kan het lastig zijn het patroon van "broodje kaas met glaasje melk" te doorbreken.

De samenleving loopt altijd achter op jouw keuzes, en dus roept je voeding en lifestyle vragen op.

Maar het is in beweging: veel meer mensen hebben een vleesloze dag. Al dan niet met "vervangers".

Hoorde deze week bij de NOS dat NL hoog staat in de voetafdruk-ranking. Er zal toch wat moeten gebeuren. Landbouwsubsidies, vleestax; het lijkt me een kwestie van tijd. De huidige recessie zal vleesverlating enkel bespoedigen.

Persoonlijk kan me de revolutie in de horeca niet snel genoeg komen. Vlees en vis blijven de pronkstukken van het conservatieve bord. Voor vegetariërs is er de obligate geitenkaas.

En de schoenenindustrie... Als je het plastic etiket in de schoen bestudeert krijg je te horen: "Het is echt kwaliteitsleer hoor". Er is te weinig vraag naar het alternatief.

Lastiger zijn honing en wol.
[quote]poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:32:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar er zijn ook mensen die vegetariër zijn omdat ze tegen dierenleed zijn, en daar heb ik het eigenlijk over.

En als reactie op je laatste alinea, het klopt natuurlijk dat er dan in ieder geval geen 'vlees'dieren gedood hoeven te worden. Maar om nou te zeggen dat ze veel beter bezig zijn... Ik las ergens dat 70% van het vlees dat we eten afkomstig is van melkkoeien. Als heel de wereld vegetariër zou zijn, dan zouden er dus meer dieren 'vernietigd' worden (dan worden ze dus geslacht zonder dat er gebruik wordt gemaakt van het vlees e.d.)

In eerste instantie natuurlijk wel, maar daarna gaat het verhaal van vraag en aanbod weer op. Denk ik dan.

Mijn zoon eet geen dieren omdat hij dat zielig vind, dat is zijn goed recht. Hij eet wel eieren en zuivel. Omdat hij dat niet zielig vind, ook zijn goed recht. Hij dringt zijn mening niet op aan anderen, hij zit gewoon aan tafel terwijl wij wel een (bio) kipje weg werken. Hij wil het alleen zelf niet eten.
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:40:

[...]

Mooizo! Maar zoals je in de beginpost kon lezen heb ik het over vegetariërs die beweren dat ze diervriendelijk bezig zijn (ze bestaan echt en er was zelfs gister een op tv). Dus ik snap niet waarom je je aangesproken voelt.Ervoor kiezen geen dier op je bord te willen dat een rotleven heeft gehad omdat jij het wilde opeten dat ís je bezig houden met dierenleed en het voorkomen ervan. Zoals iemand anders al zei: ik vind dat onnodig.
quote:poldervrouw schreef op 18 mei 2012 @ 11:34:

Ik ben geen vegetariër , maar eet zo veel mogelijk,biologisch zowel vlees, kip als zuivel en eieren. Ik vind het nl. Niet zielig om een dood dier te eten, wel om een dier te eten die geen goed leven gehad heeft.. Zoveel mogelijk biologisch dus.. Jammer genoeg is het nog steeds erg prijzig en zolang da zo blijft zal het lang duren voordat de gemiddelde Nederlander Bo gaat eten.Ik denk ook dat je tegenwoordig het meest diervriendelijk bezig bent als je biologisch vlees koopt! Jammer dat dat dan weer wel slechter is voor het milieu.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 10:58:

Wat ik werkelijk waar het állervervelendst vond aan vegetariër zijn, waren dit soort discussies die te pas en te onpas werden aan geslingerd. Ik ben nooit het type geweest dat zelf een gesprek aanging over het niet eten van vlees, dat het had over zielige diertjes of tranen in de ogen kreeg bij het biefstukje op andermans bord. Ieder zijn keuze, ik de mijne. Maar dan zijn er dus van die mensen die willen graag met mij de discussie aan: "Ja maar dat klopt toch niet, want je eet wel eieren!", en: "Ja maar waarom heb je dan leren schoenen? Dat is ook zielig toch?". Soms moest ik me gewoonweg verantwoorden voor mijn keuzes, tot vermoeiens aan toe. De laatste jaren is dat wel wat minder omdat aandacht aan dierenleed besteden nu veel normaler is.Ik had precies hetzelfde! Bijna 10 jaar geen vlees gegeten. Ik at wel alleen biologische eieren en andere dierproducten(afgezien van de dropjes,etc.). Nu alleen biologisch vlees(dus geen kroketjes of ander bio industrievlees) en dat bevalt me ook prima.
Ik ben een vleeseter, maar wel een bewuste vleeseter.

Mijn rundvlees komt bijvoorbeeld bij een oom vandaag, die heeft 3 koeien (meestal stieren die 'over' zijn op een boerderij) die hij een goed en liefdevol leven geeft (veel buiten, grote stal, goed voer). 1x Per 1,5-2 jaar wordt er eentje geslacht en onder de familie verdeeld. Van deze koe kunnen 4/5 gezinnen 1,5-2 jaar rundvlees eten, niks gaat verloren en alles wordt gebruikt.

Kip koop ik bij een biologisch slager, ander vlees eet ik niet.

Vis koop ik bij Smit Zeevis in Rotterdam, goede vis, keurmerk.

Ik eet 1-2x per week vlees, andere dagen vegetarisch. Ik drink soya producten en weinig tot geen melk. Eieren zijn biologisch (uit de bio supermarkt).

Ik let er ook op dat er geen palmsuiker/olie in mijn producten zit, dat is immers een grote oorzaak voor de kap van regenwouden en het bedreigen van bv het habitat van de oerang oetans en ander wezens + het ontbreken van regenwoud heeft grote gevolgen voor het broeikas effect.

Ik ben bewust bezig met wat ik eet en hoe het wordt geproduceerd en op deze manier vind ik het voor mijzelf prima om vlees te eten. Mocht oom stoppen met de koeien, dan zal ik denk ik wel vegetariër worden.
quote:yoeljo schreef op 18 mei 2012 @ 11:41:

[quote]poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:32:

[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar er zijn ook mensen die vegetariër zijn omdat ze tegen dierenleed zijn, en daar heb ik het eigenlijk over.

En als reactie op je laatste alinea, het klopt natuurlijk dat er dan in ieder geval geen 'vlees'dieren gedood hoeven te worden. Maar om nou te zeggen dat ze veel beter bezig zijn... Ik las ergens dat 70% van het vlees dat we eten afkomstig is van melkkoeien. Als heel de wereld vegetariër zou zijn, dan zouden er dus meer dieren 'vernietigd' worden (dan worden ze dus geslacht zonder dat er gebruik wordt gemaakt van het vlees e.d.)

In eerste instantie natuurlijk wel, maar daarna gaat het verhaal van vraag en aanbod weer op. Denk ik dan.

Mijn zoon eet geen dieren omdat hij dat zielig vind, dat is zijn goed recht. Hij eet wel eieren en zuivel. Omdat hij dat niet zielig vind, ook zijn goed recht. Hij dringt zijn mening niet op aan anderen, hij zit gewoon aan tafel terwijl wij wel een (bio) kipje weg werken. Hij wil het alleen zelf niet eten.Het vernietigen van dieren zou in een vegetarische wereld alsmaar doorgaan. Zoals ik al zei, in het geval van koeien moeten er ieder jaar kalfjes geboren worden om de melkproductie op gang te houden. En aangezien die niet allemaal melk geven/nodig zijn, zouden die dan vernietigd worden op zeer jonge leeftijd.
Ik zie wel eens varkens scharrelen die vast een heel leuk leven hebben! Jammer dat ze zo mensonterend vervoerd worden naar de slachterij. Slachten moet natuurlijk zo effectief mogelijk, maar het vervoer van die beestjes kan echt beter. Net als vrije uitloop kippen. Worden ook maar in kratten gepropt.

Heb je een leuk leven, moet je op zo'n manier aan je eind komen.
quote:bloemetje77 schreef op 18 mei 2012 @ 11:32:

[...]

Ik weet niet hoor, maar als er iets slecht is voor het milieu en voor de verdeling van de welvaart in de wereld dan is het wel de soja-industrie!!

Dus we zijn allemaal even fout, consumeren allemaal te koste van het een of ander. Laat een ieder eten en consumeren wat ie wil en waarom ie dat wil maar doe het bewust en laat niemand zich beter voor doen dan een ander met z'n goede karma.Die soja industrie is er voornamelijk voor het dierenvoer. Niet om vegetariërs een sojaburger voor te zetten.
Ik ben al jaren vegetariër en schuur tegen het veganisme aan, maar wat mij betreft gaat veganisme verder dan enkel voeding en noem ik me nog geen veganist.

Ik eet vrijwel geen dierlijke producten meer maar als ik bij anderen eet dan doe ik niet te spastisch over ei en kaas. Ook geen leer meer. Maar inderdaad, ik heb zo ontzettend vaak moeten horen de opmerkingen van het geen vlees/wel leer verhaal en als je het over veganisme hebt, dat planten ook leven mag je die dan wel eten blabla van alles om discussie aan te gaan en je op van alles en nog wat aan inconsequenties te wijzen.

Ik ga de discussie wel eens aan, de andere kant op,

om ook eens terug te fokken als er weer bemoeizuchtig en flauw wordt gedaan:

Jij eet vlees, dan moet je ook in staat zijn om zelf een dier te slachten en de ingewanden etc eruit te halen. Nee, dat laat je anderen doen.Want dat vindt je toch zo goor! De gedachte alleen al...

Als de mens echt vlees nodig heeft, zou je in staat moeten zijn om zelf, met je blote handen en tanden een dier te vangen en te doden. Nee, dat kan een mens niet en heeft daar van alles voor uitgevonden. Maar als we het over de natuur van de mens hebben, wat biologisch mogelijk is, kan een mens nog geen koe doden en geen rauw vlees verteren.

En als jij vlees eet, wetende wat voor dierenleed erachter steekt

( met name de zgh. kiloknallers) vindt je het dan ook prima als dieren mishandeld worden, ( vaak hebben 'ze' huisdieren waar ze gek op zijn), als iemand op straat een hond een harde trap geeft? Als je dierenleedvlees eet, acht je jezelf dan ook in staat om een dier te mishandelen?

Jij eet vlees omdat je het zo lekker vindt ( komt het vaak op neer) nou en, als iemand het nou gewoon lekker vindt om een dier te slaan of erger, en mede als reden aan zou geven 'dan doe ik dat tenminste niet bij een mens' ( want al lekker afgereageerd op een dier), vindt je dat dan ook prima?

Waarom ga je uit je plaat als iemand een hond of kat iets aan zou doen maar vindt je de bio-industrie prima en ben je niet bereid om ook maar een onsje minder vlees te eten of te kiezen voor biologisch? Nee, het mag niks meer kosten en minder vlees eten? No way! Het moet geen moeite kosten hoor.

Over hypocriet en inconsequent gesproken!

We hebben wel 144 red een dier, maar oh wee als je geen vlees en andere dierlijke producten wilt eten, dan ben je toch raar!? En moet je je gelijk voor je hele voedingspatroon en soms levensstijl verantwoorden ( 'planten moeten ook worden gedood' pfffff) bij menigeen die de discussie aan wilt.

Ik val anderen niet aan op hun vlees eten, zal nooit vragen waarom ze het eten, maar als mij gevraagd wordt waarom eet jij geen vlees en ik krijg van die kulvragen en opmerkingen, kunnen ze het krijgen. Een normale discussie? Graag!
quote:Bijenkoningin schreef op 18 mei 2012 @ 11:48:

Ik ben een vleeseter, maar wel een bewuste vleeseter.

Mijn rundvlees komt bijvoorbeeld bij een oom vandaag, die heeft 3 koeien (meestal stieren die 'over' zijn op een boerderij) die hij een goed en liefdevol leven geeft (veel buiten, grote stal, goed voer). 1x Per 1,5-2 jaar wordt er eentje geslacht en onder de familie verdeeld. Van deze koe kunnen 4/5 gezinnen 1,5-2 jaar rundvlees eten, niks gaat verloren en alles wordt gebruikt.

Kip koop ik bij een biologisch slager, ander vlees eet ik niet.

Vis koop ik bij Smit Zeevis in Rotterdam, goede vis, keurmerk.

Ik eet 1-2x per week vlees, andere dagen vegetarisch. Ik drink soya producten en weinig tot geen melk. Eieren zijn biologisch (uit de bio supermarkt).

Ik let er ook op dat er geen palmsuiker/olie in mijn producten zit, dat is immers een grote oorzaak voor de kap van regenwouden en het bedreigen van bv het habitat van de oerang oetans en ander wezens + het ontbreken van regenwoud heeft grote gevolgen voor het broeikas effect.

Ik ben bewust bezig met wat ik eet en hoe het wordt geproduceerd en op deze manier vind ik het voor mijzelf prima om vlees te eten. Mocht oom stoppen met de koeien, dan zal ik denk ik wel vegetariër worden.Wat goed dat je zo bewust bezig bent, ook/zelfs op het gebied van melk! Dat zie je toch niet vaak.
quote:ciscis schreef op 18 mei 2012 @ 11:51:

Ik ben al jaren vegetariër en schuur tegen het veganisme aan, maar wat mij betreft gaat veganisme verder dan enkel voeding en noem ik me nog geen veganist.

Ik eet vrijwel geen dierlijke producten meer maar als ik bij anderen eet dan doe ik niet te spastisch over ei en kaas. Ook geen leer meer. Maar inderdaad, ik heb zo ontzettend vaak moeten horen de opmerkingen van het geen vlees/wel leer verhaal en als je het over veganisme hebt, dat planten ook leven mag je die dan wel eten blabla van alles om discussie aan te gaan en je op van alles en nog wat aan inconsequenties te wijzen.

Ik ga de discussie wel eens aan, de andere kant op,

om ook eens terug te fokken als er weer bemoeizuchtig en flauw wordt gedaan:

Jij eet vlees, dan moet je ook in staat zijn om zelf een dier te slachten en de ingewanden etc eruit te halen. Nee, dat laat je anderen doen.Want dat vindt je toch zo goor! De gedachte alleen al...

Als de mens echt vlees nodig heeft, zou je in staat moeten zijn om zelf, met je blote handen en tanden een dier te vangen en te doden. Nee, dat kan een mens niet en heeft daar van alles voor uitgevonden. Maar als we het over de natuur van de mens hebben, wat biologisch mogelijk is, kan een mens nog geen koe doden en geen rauw vlees verteren.

En als jij vlees eet, wetende wat voor dierenleed erachter steekt

( met name de zgh. kiloknallers) vindt je het dan ook prima als dieren mishandeld worden, ( vaak hebben 'ze' huisdieren waar ze gek op zijn), als iemand op straat een hond een harde trap geeft? Als je dierenleedvlees eet, acht je jezelf dan ook in staat om een dier te mishandelen?

Jij eet vlees omdat je het zo lekker vindt ( komt het vaak op neer) nou en, als iemand het nou gewoon lekker vindt om een dier te slaan of erger, en mede als reden aan zou geven 'dan doe ik dat tenminste niet bij een mens' ( want al lekker afgereageerd op een dier), vindt je dat dan ook prima?

Waarom ga je uit je plaat als iemand een hond of kat iets aan zou doen maar vindt je de bio-industrie prima en ben je niet bereid om ook maar een onsje minder vlees te eten of te kiezen voor biologisch? Nee, het mag niks meer kosten en minder vlees eten? No way! Het moet geen moeite kosten hoor.

Over hypocriet en inconsequent gesproken!

We hebben wel 144 red een dier, maar oh wee als je geen vlees en andere dierlijke producten wilt eten, dan ben je toch raar!? En moet je je gelijk voor je hele voedingspatroon en soms levensstijl verantwoorden ( 'planten moeten ook worden gedood' pfffff) bij menigeen die de discussie aan wilt.

Ik val anderen niet aan op hun vlees eten, zal nooit vragen waarom ze het eten, maar als mij gevraagd wordt waarom eet jij geen vlees en ik krijg van die kulvragen en opmerkingen, kunnen ze het krijgen. Een normale discussie? Graag!Die vraag kan je ook aan vegetariërs vragen. Waarom je nou alleen vleeseters aanspreekt, snap ik niet.
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 11:51:

[...]

Die soja industrie is er voornamelijk voor het dierenvoer. Niet om vegetariërs een sojaburger voor te zetten.Wel om vegetariërs een stuk kaas/ een ei voor te zetten.
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:55:

[...]

Die vraag kan je ook aan vegetariërs vragen. Waarom je nou alleen vleeseters aanspreekt, snap ik niet.

Ciscis heeft het erover dat ze altijd aangesproken wordt door vleeseters en gaat dan om een beetje te stangen de vragen de andere kant op stellen. Dat is wat ze hier zegt.

Dus de vraag die je nu stelt, is haar op dat moment dus al gesteld.
Hier ook een vegetarier. Een vraag als deze is nou precies de vraag die je altijd krijgt van die leuke speklapkanende oudoom op de familiereunie.

Het is dezelfde vraag als: leuk dat je 20 euro per maand doneert aan het astmafonds, maar waarom niet ook nog aan het WNF, de dierenbescherming en Unicef?

Ik kies ervoor om dierenleed te verminderen door vlees te laten staan. Jij kiest ervoor om wel vlees te eten. Of 2 keer per week vlees te eten. Of alleen maar vlees te eten.

Ik respecteer jouw keuze, zelfs die van mijn speklapoom. Klaar, toch?
quote:nettel schreef op 18 mei 2012 @ 10:57:

Ik ben lang vegetarier geweest, en heb me trouwens altijd enorm geergerd aan dit type opmerkingen.

Ik was altijd een hele "mind my own buisness" vegetarier, dus ik zou nooit een vleeseter aanspreken op ach gut.. Zielige koetjes en lammetjes ofzo.

Toch waren er toch vaak mensen die het nodig vonden om mij erop te wijzen dat ik wel leren schoenen droeg, of een dropje at, of iets in die trant..

Ik dan weer uitleggen dat ik daarvan op de hoogte was, maar dat ik toch geen vlees at.. Zo'n gesprek eindigde meestal dat ik hypocriet genoemd werd

terwijl mijn gesprekspartner nog een bitterbal naarbinnen werkte..+1
quote:nettel schreef op 18 mei 2012 @ 11:35:

[...]

Had je mijn andere post gelezen? Ik pretendeer absoluut niet dat ik beter ben dan iemand anders, nooit gedaan, probeerde alleen poppy uit leggen waarom mensen er voor kunnen kiezen vegetarier te worden.

En ik kwam inderdaad alleen op de soja, maar je kan natuurlijk bijzonder veel vleesvervangers gebruiken.Je noemt soja en goed karma in een alinea en ik haalde daar idd een causaal verband uit. Misschien heb je dat niet zo bedoeld.
Ik ga er maar vandoor, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden dat het er mij vooral om gaat dat vegetariërs zich niet beter/diervriendelijker moeten voelen dan vleeseters. Ik heb gelukkig ook gezien dat er mensen zijn die het op dat gebied met mij eens zijn.
over ingewanden eruit halen enzo gesproken.

we waren een keer, toen ik nog niet vega was, naar een forrellen kwekerij.

lekker gevist en daarna moet je die beesten dus zelf schoonmaken anders kan je ze niet eten.

een vriend ging dat wel even doen zei hij stoer.

hij kreeg met moeite het mes erin, werd helemaal wit begon meteen overtegeven.

hij vond het zielig voor die vis zei hij.

hij eet nu geen vis meer haha.
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:57:

[...]

Wel om vegetariërs een stuk kaas/ een ei voor te zetten.

en dus? Die vegetariërs gaan niet opeens 3x zoveel kaas/ ei eten als ze geen vlees meer eten hoor.

Geval is: vegetariërs weten echt heel erg goed welke keus ze gemaakt hebben en hoe de industrie er aan toe gaat, dat hoef jij ze echt niet nog eens uit te leggen.

Want zoals eerder al verteld is: het wordt ze echt bijna elk diner de strot door geduwd.
Ben ik nog in beeld?
Overigens drinken wij ook weinig / geen melk. Aangezien wij geen kalfjes zijn en koemelk daar tenslotte voor bedoeld is.

Daarom hebben mijn kinderen ook altijd lang bv gekregen en jongste krijgt dat nog steeds, maar ja, daarin schijn ik ook al een hele rare te zijn, waarom niet gewoon zon pak Nutrilon, das toch net zo goed? Maar goed, das weer een andere discussie.

Wij hebben een bepaalde visie op voeding en ik dring dat niemand op, maar daarentegen schijnen andere mensen wel altijd commentaar op ons voedingsbeleid te willen geven.

Als vegetariers geen vlees eten omdat ze het zielig vinden? Geen probleem toch? Waarom krijgen deze mensen keer op de keer de discussie over eieren, kaas, leer. Ik denk dat alle kleine beetjes helpen in dit soort dingen. Ik eet wel vlees, mijn oudste zoon niet, mijn jongste ook niet, omdat hij het niet lust. Man eet ook vlees. Maar wij eten wel een eerlijk stukje vlees, en niet die kiloknallers, en dan maar 1 a 2 keer in de week.
"Die soja industrie is er voornamelijk voor het dierenvoer. Niet om vegetariërs een sojaburger voor te zetten."

Inderdaad, vrijwel alle verbouwde soja ter wereld is voor de westerse vleesstapel.

Ik kan alle feiten wel op een rij gaan zetten waarom veganistisch danwel een flinke vermindering van het eten van dierlijke producten zoveel beter is voor het leven op deze aardkloot maar dat zou me een post worden! Een aantal goede redenen zijn al voorbij gekomen hierboven.

En in normale discussies, als het me gevraagd wordt waarom ik het niet meer wil, leg ik het allemaal uit. De feiten zijn er en liegen er niet om.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:02:

Ben ik nog in beeld?Bij mij wel hoor, maar ik ben het volledig met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven