Mijn scheiding

17-05-2012 23:14 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd wegens herkenbaarheid
Niet ter zake doende....
Ik vind partner alimentatie ook niet meer van deze tijd. Vroeger, toen er vooral zeer langdurige huwelijken waren en vrouwen geacht werden thuis te zitten, moesten vooral vrouwen beschermd worden. Logisch.

Dit vind ik nog steeds gelden voor de wat oudere vrouwen onder ons. Zeg 45+. Dit omdat Nederland best achter heeft gelopen in de acceptatie van werkende vrouw.
Hufterig gedrag wordt wel gestimuleerd door open wonden en ongelijke verhoudingen. Een scheiding brengt vaak het slechtste in de mens naar boven. Het is dus zaak zo snel mogelijk duidelijkheid in de nieuwe verhoudingen te brengen.
Ga in therapie!
Zulke zaken heb ik dus naast me neergelegd. Je wilt meewerken of niet, klaar. Ik ga niet voor twee inzet tonen en dan altijd maar weer een deksel op mijn neus krijgen. Hij zoekt het lekker uit.

Bij ons is afstand nog een extra struikelblok, dat moet ik er wel bij zeggen. Even langsbrengen en ophalen, bestaat niet in mijn situatie.

In het begin deed ex nog wel zijn best, maar hoeveel ruimte ik ook gaf, het was nooit genoeg. Er was altijd wel iets dat ontbrak of fout was, door mijn schuld.

Bij de mediation trok hij uiteindelijk zijn handen van alles af, toen ik 'beloofde' geen KA te eisen. Hij was maar al te blij dat hij er vanaf was.

Hij heeft een aantal stokpaardjes, die in elk contact weer tevoorschijn komen. Ik weet dat, en negeer dat ook. Het kost me zoveel energie, ik wil geen energie meer stoppen in iemand die mij de afgrond in wil werken en die ook liever niets te maken heeft met zijn kind.

Er zit veel meer achter hoor, het is een complexe relatie geweest, die eigenlijk vanaf het begin gedoemd was te mislukken, maar dat kan en wil ik hier niet allemaal kwijt.

Mijn ex wilde PA, meer dan de helft van ons bezit, geen KA. Ons bezit was wel groot, maar mijn inkomen is laag. Hij wilde het nog over mij bij mijn ouders halen, daar is wel genoeg nl. Daar moest zelfs de rechter heel hard om lachen, gelukkig.

Als hij ook maar een deel van het hele bedrag had toegewezen gekregen, had ik echt een reuzeprobleem gehad. Dat had hij zijn zoon dus gegund. Iemand die dat zijn eigen kind gunt, plus nog geen euro in de maand er voor wil betalen, wat ben je dan voor vader? En waarom zou ik me dan inzetten voor welk contact dan ook, terwijl hij ons het liefst de afgrond in had gemikt? Zonder blikken of blozen? Nee hoor, daar ga ik niet in investeren. Dan zorg ik liever voor mezelf en heb een leuk leven met een gelukkig kind.

Dat je recht hebt op PA, is nu eenmaal zo geregeld.

Maar - ik weet niet hoe vaak ik dit nu geschreven heb - ik begrijp met de beste wil van de wereld niet, hoe het kan dat iemand zich zo vast wil blijven houden aan een ex, die alleen maar kwaad wil. Iemand die alles doet om jou ongelukkig te maken en die echt alles zal doen om je dwars te blijven zitten.

Je wilt hem niet meer in je huis laten, maar wel geld van hem hebben, voor jezelf. Voor je nieuwe leven zonder hem. Dat is toch krom? En ja, misschien wel bij wet geregeld, maar het klopt toch niet? Kun je dat dan echt naar jezelf toe verkopen?

Koop je dan met plezier kleren voor jezelf voor dat geld om daarna graag te dragen?
Marah, heftig om alleen te komen te staan met zo'n klein kindje. Ons kind was bijna 1.

Absurd ook, dat iemand zich zo makkelijk omdraaid en verder leeft. Bij jou dan ook nog twee andere kinderen heeft in hetzelfde schuitje.

Dan ben ik stiekem wel een beetje blij met onze afstand, want daarmee zijn een hoop onrust en onzekerheden ook automatisch uitgesloten.

Ik snap dat je een ouderschapsplan wilt, voor duidelijkheid. Voor iedereen. Alleen ben je dat in je eentje aan het opbouwen en invullen, hij zal er altijd een potje van blijven maken. Hoe dan ook.

Knap dat je je zo staande hebt gehouden! Mooi voorbeeld ook voor TO, er is namelijk altijd licht aan het einde van de tunnel. Je overleeft uiteindelijk altijd. Het zal schade aanrichten, veel, maar dat hoort ook een beetje bij het leven..
quote:fruitmoes schreef op 19 mei 2012 @ 13:49:

Hallo,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel PA heb gevraagd en gekregen. Ik vroeg het toen aan, omdat dat een verplichting is als je in de bijstand komt (wat ik dus kwam.) Ik heb later ook begrepen dat ze anders de bijstand die jij krijgt weer kunnen gaan halen bij mijn ex-partner en daarom ben ik blij dat ik het wel gedaan heb. Hij begrijpt dat niet, want in zijn hoofd probeer ik hem aan alle kanten te naaien. En hoewel mijn ex-partner zich als een hufter gedraagd vind ik niet dat ik het kan maken dat mijn bijstand bij hem gehaald word. Bovendien weet ik dat hij mij dat dan zal verwijten en ook dat wil ik niet. Mijn plan van aanpak is nu om eerst werk te zoeken en dan aankomende september of volgend jaar september te gaan studeren, zodat ik uit de bijstand kan en zodat ik dan over 4 jaar mijn eigen broek kan ophouden. Ook probeer ik alle lijntjes door te knippen die er zijn, dus straks ook geen PA meer.

Even voor mijn kennistekort hoor. Hier begrijp ik niet veel van, want uiteindelijk is het dus toch ook hetzelfde?

Of je krijgt PA en dat wordt van je bijstand afgetrokken. Of je krijgt volledig bijstand en dan wordt door de SD zelf het geld bij je ex gehaald?
quote:noppies schreef op 19 mei 2012 @ 15:37:

[...]

Even voor mijn kennistekort hoor. Hier begrijp ik niet veel van, want uiteindelijk is het dus toch ook hetzelfde?

Of je krijgt PA en dat wordt van je bijstand afgetrokken. Of je krijgt volledig bijstand en dan wordt door de SD zelf het geld bij je ex gehaald?Je hebt het goed begrepen.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:noppies schreef op 19 mei 2012 @ 15:37:

[...]

Of je krijgt PA en dat wordt van je bijstand afgetrokken. Of je krijgt volledig bijstand en dan wordt door de SD zelf het geld bij je ex gehaald?

Ja inderdaad, maar in mijn geval is de PA een stuk minder dan wat ze zouden halen bij hem, mocht ik geen PA aanvragen. Ze gaan dan natuurlijk altijd nog van zijn draagkracht uit. Maar ik ben geschrokken van ervaringen van andere mensen. Bij één iemand (en ja, ik weet dat mensen kunnen overdrijven en dat was misschien wel het geval) hield de man 70 euro over voor eten en drinken per maand. Zelfs voor de rechter geweest, waarbij Sociale Zaken oordeelde dat de ene persoon meer nodig heeft per maand en de ander minder. Deze mensen hadden de zaak verloren.

Maar goed, of het nu waar is of niet, dat zou ik mijn ex-partner niet willen aandoen. Het gaat mij er niet om, om hem leeg te plukken. Bovendien zou ik mijn kind daar ook mee hebben, want dan zou hij haar niet eens op kunnen halen.

Maar dat is uiteindelijk alleen maar om te illustreren dat ik PA best kan begrijpen, als het tenminste niet om wraak te doen is.
quote:Marahbloem schreef op 19 mei 2012 @ 13:54:

Fruitmoes: dat hufterige heeft niets met PA te maken. De vader van mijn kind rolde met zijn ogen richting zijn vriendin, toen ik hem vroeg het vestje van onze zoon dicht te maken, omdat het fris was. En bij mij is er nooit sprake geweest van PA.

Hufterig gedrag zit in de mens, niet in de vorm van alimentatie.

Dat kan zijn, maar dat hufterige gedrag wordt wel degelijk versterkt doordat ik PA heb aangevraagd, omdat hij daardoor het idee heeft dat ik hem leeg probeer te plukken. Geld is voor mijn ex best belangrijk en omdat ik bij hem weggegaan ben, vind hij dat ik op geen enkele blijk van fatsoen hoef te rekenen. Het idee voor hem dat ik ook nog op geld aanspraak probeer te maken terwijl ik bij hem weggegaan ben is onverteerbaar. Ik heb hem in zijn eer aangetast. Een scheiding maakt gewoon het ergste in veel mensen wakker. En ook in mijn ex-partner.

Voor mij is het heel belangrijk dat we zo snel mogelijk niet meer met elkaar verbonden zijn, behalve dan door ons kind, zodat hij niet meer het idee heeft dat ik verantwoording hoef af te leggen. En dat probeer ik onder andere door zo snel mogelijk van de PA af te komen, als hij daardoor wat fatsoenlijker word, dan is dat mooi meegenomen.
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 14:18:

[...]

Marah,

Met alle respect.

Je schrijft nogal eens over je ex en die heeft werkelijk nog nooits iets positiefs gedaan, volgens jou.

Nu is het een hufter en dat is ie altijd geweest; ergens, ooit had je een werkbare relatie met hem.

Dat snap ik dus niet.

Palanja: ik en een hele hoop anderen hadden die allemaal niet verwacht, never nooit nie ingecalculeerd of zelfs maar aan gedacht...Ik heb in het verleden zielsveel van hem gehouden. Maar

ik heb erg veel ellende met hem meegemaakt. Nog steeds. Dat beinvloedt mijn mening. Overigens vind ik zijn gedrag hufterig, mijn mening over hem is wel iets genuanceerder hoor.

Er zijn positieve dingen: als hij zoon ziet, is hij een prima vader. Aan zijn kwaliteiten als ouder twijfel ik niet en heb ik nooit gedaan.
quote:fruitmoes schreef op 19 mei 2012 @ 19:38:

[...]

Dat kan zijn, maar dat hufterige gedrag wordt wel degelijk versterkt doordat ik PA heb aangevraagd, omdat hij daardoor het idee heeft dat ik hem leeg probeer te plukken. Geld is voor mijn ex best belangrijk en omdat ik bij hem weggegaan ben, vind hij dat ik op geen enkele blijk van fatsoen hoef te rekenen. Het idee voor hem dat ik ook nog op geld aanspraak probeer te maken terwijl ik bij hem weggegaan ben is onverteerbaar. Ik heb hem in zijn eer aangetast. Een scheiding maakt gewoon het ergste in veel mensen wakker. En ook in mijn ex-partner.

Voor mij is het heel belangrijk dat we zo snel mogelijk niet meer met elkaar verbonden zijn, behalve dan door ons kind, zodat hij niet meer het idee heeft dat ik verantwoording hoef af te leggen. En dat probeer ik onder andere door zo snel mogelijk van de PA af te komen, als hij daardoor wat fatsoenlijker word, dan is dat mooi meegenomen.

Om heel eerlijk te zijn kan ik je ex goed begrijpen. (behalve als hij je fysiek mishandeld heeft, de kinderen iets aangedaan heeft, etc.)

Wanneer je zelf weggaat omdat je niet meer wil, wat je goed recht is, moet jezelf je broek gaan ophouden.

Overigens, ik ken iemand die nu 150,= euro in de maand overhoudt om van te leven; Ex heeft Euro 1800,= inkomen, al jaren een vriendje waarmee ze (niet) samenwoont en geen kinderen....

Om even met Monsterpinguin te spreken; daar had ie om gevraagd toen hij haar trouwde.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:Marahbloem schreef op 19 mei 2012 @ 19:40:

[...]

Palanja: ik en een hele hoop anderen hadden die allemaal niet verwacht, never nooit nie ingecalculeerd of zelfs maar aan gedacht...Ik heb in het verleden zielsveel van hem gehouden. Maar

ik heb erg veel ellende met hem meegemaakt. Nog steeds. Dat beinvloedt mijn mening. Overigens vind ik zijn gedrag hufterig, mijn mening over hem is wel iets genuanceerder hoor.

Er zijn positieve dingen: als hij zoon ziet, is hij een prima vader. Aan zijn kwaliteiten als ouder twijfel ik niet en heb ik nooit gedaan.Denkt hij over jou als het engeltje waar hij ooit verliefd op werd?
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 20:04:

[...]

Denkt hij over jou als het engeltje waar hij ooit verliefd op werd?

Ben ik heel naief als ik ja zeg?,

We communiceren via de mediator, hij vraagt een andere vrouw die hij op dat moment 2 maanden kent ten huwelijk, nadat hij zijn vorige vriendin (niet ik) gedumpt heeft, dus ik gok op nee...

Maar itt hem heb ik nooit beweerd of gezegd dat ik heilig ben.

Overigens vind ik het kwalijker dat hij heel respectloos/ negatief over mij als moeder is, terwijl ik inmiddels 17 maanden zo goed als in mijn up voor ons kind zorg en onze zoon het hartstikke goed doet. Hij haalt mij in de nabijheid van zoon (en zijn vriendin) onderuit als moeder. Dat vind ik kwalijk. Sta je dan...

En ja, ik ben me ervan bewust dat ik inmiddels heel negatief over hem denk en alles wat hij zegt/schrijft vanuit die bril bekijk.

Maar goed, amper nog iets met hem te maken en dat geeft heel veel rust!
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 20:03:

[...]

Om heel eerlijk te zijn kan ik je ex goed begrijpen. (behalve als hij je fysiek mishandeld heeft, de kinderen iets aangedaan heeft, etc.)

Wanneer je zelf weggaat omdat je niet meer wil, wat je goed recht is, moet jezelf je broek gaan ophouden.

Overigens, ik ken iemand die nu 150,= euro in de maand overhoudt om van te leven; Ex heeft Euro 1800,= inkomen, al jaren een vriendje waarmee ze (niet) samenwoont en geen kinderen....

Om even met Monsterpinguin te spreken; daar had ie om gevraagd toen hij haar trouwde.Ja, dat snap ik ook vanuit de ex-man gezien: dat als de vrouw vertrekt het tegen het gevoel ingaat om PA te betalen. Of het dan wel of niet terecht is om PA te vragen, vind ik een zinloze vraag, maar ik snap het gevoelsmatig wel.
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 18:55:

[...]

Je hebt het goed begrepen.Ik leer nog elke dag een beetje bij .
quote:Marahbloem schreef op 19 mei 2012 @ 20:23:

[...]

Haha, We communiceren via de mediator dus ik gok op nee...

Nee, maar itt hem heb ik nooit beweerd of gezegd dat ik heilig ben.

Overigens vind ik het kwalijker dat hij heel respectloos/ negatief over mij als moeder is, terwijl ik inmiddels 17 maanden zo goed als in mijn up voor ons kind zorg en het kind dat ik met hem heb het gewoon hartstikke goed doet. Wat hij persoonlijk van mij vindt, als mens, boeit me niet meer. Maar mijn moederschap respectloos bejegenen vind ik triest.

Misschien dat hij gefrustreerd is door de manier waarop jij hem bejegend.

Ik heb geen oordeel, begrijp me goed.

Wat ik in het leven wél geleerd heb is dat zelfkritiek en contemplatie nou niet de sterkste kwaliteiten van de gemiddelde vrouw zijn.

Ik hoor regelmatig wat verhalen van mannen, heb 1 gescheiden vriend en 1 die al bijna een jaar zijn kind niet gezien heeft.

Laten we het er maar op houden dat er ook een ander geluid is, alleen schreeuwt die niet luidkeels van de daken.

(Dit laatste is natuurlijk niet naar jou bedoeld).
quote:Marahbloem schreef op 19 mei 2012 @ 20:25:

[...]

Ja, dat snap ik ook vanuit de ex-man gezien: dat als de vrouw vertrekt het tegen het gevoel ingaat om PA te betalen. Of het dan wel of niet terecht is om PA te vragen, vind ik een zinloze vraag, maar ik snap het gevoelsmatig wel.

Wat bedoel je of het terecht of onterecht is?

Dit is precies waar het om draait.

Het is toch geen kind die hij moet onderhouden maar een vrouw van achter in de dertig.

Hou op, zeg!

Ik zal wel niet objectief zijn, maar ik vind het ronduit walgelijk!

Lang leve de Emancipatie!!
Fruitmoes, oké, dan zit er een logica achter. Dat jouw ex die logica niet zo voelt, snap ik nog meer eigenlijk..

Pal, bah.. Terwijl die man gewoon keihard werkt. Op papier 12 jaar lang een prima leven had kunnen hebben, maar omdat hij voor zijn ex moet sponsoren, heeft hij 12 jaar lang grote problemen.

Nee, daar begrijp ik ook niets van. Het is dan, als vrouw in dit geval, makkelijk verdiend en natuurlijk heel relaxed dat je niets hoeft te doen voor je (riante!) inkomen, maar bah zeg. Dat heeft niets te maken met ooit een huwelijk te zijn aangegaan. Dat heeft alles te maken met uitzuigen en profiteren.

Eigenlijk vind ik het nog niet eens zoveel uitmaken wie vertrekt of wie de aanleiding gaf. Het huwelijk is over, afgelopen, uit. Ieder gaat zijn eigen weg, hoe verdrietig dat ook mag zijn, en zorgt vervolgens ook voor zichzelf. Klaar.

Ik vind dat ook de eigen verantwoordelijkheid van de minder verdienende partner. Natuurlijk is het vaak zo dat de vrouw thuis blijft, bij de kinderen, maar dat is een eigen keuze. Die vrouw kan er ook voor kiezen om te blijven werken.

Die minder verdienende partner had tijdens een single leven het ook niet veel luxer gehad waarschijnlijk. Door de meerverdienende partner is de minderverdienende ineens ook in staat om te wonen in huizen die anders niet binnen bereik zouden liggen. Beetje krom vind ik het dat je door huwelijk ineens 'recht' hebt op meer, terwijl dat huwelijk al geschiedenis is.
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 20:32:

[...]

Het is toch geen kind die hij moet onderhouden maar een vrouw van achter in de dertig.

Hou op, zeg!

Lang leve de Emancipatie!!Ik ben het absoluut en geheel met je eens.
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 20:30:

[...]

Misschien dat hij gefrustreerd is door de manier waarop jij hem bejegend.

Ik heb geen oordeel, begrijp me goed.

Wat ik in het leven wél geleerd heb is dat zelfkritiek en contemplatie nou niet de sterkste kwaliteiten van de gemiddelde vrouw zijn.

Ik hoor regelmatig wat verhalen van mannen, heb 1 gescheiden vriend en 1 die al bijna een jaar zijn kind niet gezien heeft.

Laten we het er maar op houden dat er ook een ander geluid is, alleen schreeuwt die niet luidkeels van de daken.

(Dit laatste is natuurlijk niet naar jou bedoeld).

Hmm, laat ik dat nu van mannen vinden... En om me heen horen. Ach, zo houden we elkaar bezig, nietwaar?!

Weet je, van beide zijden zijn gewoon nare verhalen, er is gewoon heel veel leed. Bij zowel mannen als vrouwen die gescheiden zijn en het meeste nog bij de kinderen.

Hier blijft het beetje hangijzer, omdat het nog niet echt rustig is. Er gebeurt nog regelmatig wat. Maar goed, de zon schijnt, zoon doet het goed, werk is leuk, financieel alles op orde. EN over een maand kamperen in NL! Wat wil een mens nog meer?!
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 20:32:

[...]

Hou op, zeg!

Lang leve de Emancipatie!!Ik werk al heel lang dus kan me niet verplaatsen in hoe het is om financieel afhankelijk te zijn. Maar als die regels er zijn,, waarom niet gebruik van maken? Ik heb inmiddels geleerd niet te snel te oordelen als ik niet in de schoenen van die persoon sta.
quote:palanja schreef op 19 mei 2012 @ 20:03:

[...]

Om even met Monsterpinguin te spreken; daar had ie om gevraagd toen hij haar trouwde.PA heeft niets met fysiek geweld te maken lijkt mij? Ik ben dus weggegaan omdat er bij ons fysiek en psychisch geweld in het spel was. Een vicieuze cirkel waar we niet uit kwamen, waar we ook nooit bewust in wilden stappen, maar we zijn er terecht komen. Ik heb de keus gemaakt dat het over en uit was. Ik zag wat het met ons kind deed en ik vind het schandelijk dat dit bij ons gebeurd is, dat ik niet eerder heb ingegrepen. Nu weet ik zelf ook wel gedeeltelijk hoe ik hier in terecht gekomen ben en wat mijn aandeel was en nu is het dus zaak om daar aan te werken. Helaas ziet mijn ex-partner dit niet zo en vind dat een kind altijd een vader en een moeder moet hebben die bij elkaar zijn. Ik ben het daar niet mee eens. Ik wil nu dat ons kind geholpen word, want ik neem aan dat ons kind er wel degelijk psychische schade aan kan overhouden, al zul je het niet altijd zien. Ik vraag me namelijk ook nog altijd af wie ik was geworden als ik niet de jeugd had gehad, die ik heb gehad.
quote:Marahbloem schreef op 19 mei 2012 @ 20:42:

[...]

Ik werk al heel lang dus kan me niet verplaatsen in hoe het is om financieel afhankelijk te zijn. Maar als die regels er zijn,, waarom niet gebruik van maken? Ik heb inmiddels geleerd niet te snel te oordelen als ik niet in de schoenen van die persoon sta.Juist ja.....
Er zijn mannen die PA krijgen van de vrouw he... jawel, alleen daar hoor je niemand over.

PA is een recht die niet specifiek is toebedeeld aan vrouwen.

Nogmaals ben ik het niet eens met PA in de huidige samenleving. Alleen bij oudere mensen die nog uit de tijd komen dat de vrouw wel thuis moest blijven (anders schande volgens de maatschappij)
quote:rozenstruikje schreef op 19 mei 2012 @ 22:54:

Er zijn mannen die PA krijgen van de vrouw he... jawel, alleen daar hoor je niemand over.

PA is een recht die niet specifiek is toebedeeld aan vrouwen.

Nogmaals ben ik het niet eens met PA in de huidige samenleving. Alleen bij oudere mensen die nog uit de tijd komen dat de vrouw wel thuis moest blijven (anders schande volgens de maatschappij)

Jawel hoor, mijn ex wilde dat het liefste wel. En volgens mij was het bij Dubiootje ook omgekeerd.

Beide gevallen vind ik niet oké.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven