plagiaat
donderdag 24 mei 2012 om 16:56
Een vriendin is bezig met haar scriptie, die moet over twee weken worden ingeleverd.
Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.
Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?
Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.
Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
Zij is nu teksten op google aan het invoeren om te kijken of google ze herkent als plagiaat.
Als google ze niet kan vinden gaat ze ervan uit dat er dan geen plagiaat is. Mij lijkt dit nogal kort door de bocht. Werkt dat echt zo?
Als het dan overeenkomt kun je het nog een beetje aanpassen.
Gelukkig heb ik die scriptie ellende al lang achter de rug.
donderdag 24 mei 2012 om 17:56
donderdag 24 mei 2012 om 17:59
donderdag 24 mei 2012 om 18:03
donderdag 24 mei 2012 om 18:04
Plagiaat is wetenschappelijke fraude.
En ik als docent ken de literatuur heus wel. Bij mij kom je hier niet mee weg. Er zou dan ergens dus geen referentie staan en daarmee zou de student dat dan zelf bedacht hebben. Een beetje docent weet heus wel of dat het geval is!
Ook nogal dom om niet bij te houden waar je iets leest.
En ik als docent ken de literatuur heus wel. Bij mij kom je hier niet mee weg. Er zou dan ergens dus geen referentie staan en daarmee zou de student dat dan zelf bedacht hebben. Een beetje docent weet heus wel of dat het geval is!
Ook nogal dom om niet bij te houden waar je iets leest.
donderdag 24 mei 2012 om 18:05
Als je vriendin betrapt wordt, en die kans is groot omdat de docenten hoogstwaarschijnlijk de bronnen WEL kennen, krijgt ze geen diploma en moet ze voor de examencommissie verschijnen.
Ik zou haar op het hart drukken uitstel te vragen en gewoon een week in de biep zitten, nalopen wat ze ontleent heeft aan anderen en dan netjes voetnoot eronder (en tussen aanhalingstekens als het letterlijk is).
Zelf nadenken is natuurlijk ook altijd nog een optie.
Ik zou haar op het hart drukken uitstel te vragen en gewoon een week in de biep zitten, nalopen wat ze ontleent heeft aan anderen en dan netjes voetnoot eronder (en tussen aanhalingstekens als het letterlijk is).
Zelf nadenken is natuurlijk ook altijd nog een optie.
donderdag 24 mei 2012 om 18:07
Plagiaat tools bevatten ook allerlei opdrachten en scripties uit eerdere jaren en van andere universiteiten. Iedere scriptie die je erdoor haalt zit voortaan ook in het geheugen. Je ziet bij de uitslag allerlei gemarkeerde stukken die ook in een andere tekst terugkomen. De docent gaat die een voor een na en controleert dan of de juiste bron erbij staat. Zo niet heb je een probleem.
Google scholar werkt toch echt anders, dat is een zoekmachine, die werkt op trefwoorden in plaats van exacte formuleringen.
Ik heb het bij mijn scriptie wel gehad en zelfs nu (promotie) nog wel eens. Na wat herschrijven van een stuk en een andere indeling blijft er opeens een stukje tekst over waarvan je weet dat het niet van jezelf is, maar de bron is weggevallen. Dan weer gaan zoeken is echt een rotklus soms. Als het niet lukt heb je geen andere keus dan schrappen. Zo zonde van de tijd en moeite, maar echt nodig.
Google scholar werkt toch echt anders, dat is een zoekmachine, die werkt op trefwoorden in plaats van exacte formuleringen.
Ik heb het bij mijn scriptie wel gehad en zelfs nu (promotie) nog wel eens. Na wat herschrijven van een stuk en een andere indeling blijft er opeens een stukje tekst over waarvan je weet dat het niet van jezelf is, maar de bron is weggevallen. Dan weer gaan zoeken is echt een rotklus soms. Als het niet lukt heb je geen andere keus dan schrappen. Zo zonde van de tijd en moeite, maar echt nodig.
donderdag 24 mei 2012 om 18:11
"Plagiaat is wetenschappelijke fraude.
Ook nogal dom om niet bij te houden waar je iets leest."
precies wat ik ook zei :-) Fijn!
Ook nogal dom om niet bij te houden waar je iets leest."
precies wat ik ook zei :-) Fijn!
donderdag 24 mei 2012 om 18:18
donderdag 24 mei 2012 om 18:50
Zeg maar tegen je vriendin dat ze de teksten waar ze de bron niet meer van weet uit haar scriptie moet halen.
Je kunt ook ideeën plagiëren, daar kom je met een rondje Google niet achter maar de docent ziet dat waarschijnlijk wel.
Is wetenschapsethiek geen verplicht onderdeel van elke studie?
Je kunt ook ideeën plagiëren, daar kom je met een rondje Google niet achter maar de docent ziet dat waarschijnlijk wel.
Is wetenschapsethiek geen verplicht onderdeel van elke studie?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
donderdag 24 mei 2012 om 20:22
Ja, zoals ik het lees weet die vriendin best dat ze plagiaat heeft gepleegd (met dus niet letterlijk kopieren, maar wel anderen hun ideeen overnemen zonder bronvermelding) en probeert ze nu uit te vinden of ze gepakt zal worden. En zoals de rest zegt, dat antwoord is hopelijk: ja, dat heeft een docent echt wel door. Een docent weet veel van het onderwerp en herkent dus ideeen die zij als van haarzelf presenteert, als ideeen van iemand anders.
Wat die vriendin nu het beste kan doen? Als de wiedeweerga aan het werk om de juiste bronvermeldingen te vinden, en wat ze niet kan vinden schrappen. Beter de scriptie terugkrijgen met een: "Dit is aan de korte kant, voeg meer toe en trek er ook je eigen conclusies uit," ofzo, dan "Je hebt plagiaat gepleegd, nu schoppen we je van de opleiding af."
vrijdag 25 mei 2012 om 01:59
Iemand op mijn opleiding schijnt eens plagiaat te hebben gepleegd van een docent. Docent in kwestie had wetenschappelijke artikelen en boeken geschreven voor hij docent werd. Stond ook duidelijk zijn naam bij, sommige mensen zijn echt dom!
Verhaal kwam wel van docent zelf, dus misschien wou hij ons gewoon bang maken (als toentertijd eersteklassertjes) xD
Maar alsnog; er wordt gebruik gemaakt van plagiaatscans, werkt echt niet hetzelfde als google. En docenten die in een bepaald vakgebied zitten hebben zelf vaak alle interessante artikelen/boeken gelezen en herkennen echt wel een paragraaf met overgenomen info. Vooral als het om interessante conclusies en onderzoeksresultaten gaat, die onthouden ze echt wel! (misschien niet woord voor woord, maar bij iets in grote lijnen gaat er echt wel een belletje rinkelen!)
Heb het zelf ook gehad; had iets overgenomen maar niet juist gequote (volgens de richtlijnen-bronvermelding klopte niet). Had het verslag niet eens digitaal ingeleverd, dus gewoon op papier, geen plagiaatscan mogelijk. Toch wist de docent precies te vertellen van welke auteur ik het had en uit welk boek (had verkeerde auteur en boek genoemd, snugger!) het kwam. En dat door het lezen van 2 zinnen! Mensen die de gehele dag bezig zijn met een bepaald vak weten op den duur echt wel wat overgenomen is en wat niet en vaak ook nog waar het vandaan komt.
En sowieso; als iets niet voldoende onderbouwd is met allerlei argumenten is het sowieso vaak onvoldoende. En al helemaal als je andersmans argumenten overneemt:P
Verhaal kwam wel van docent zelf, dus misschien wou hij ons gewoon bang maken (als toentertijd eersteklassertjes) xD
Maar alsnog; er wordt gebruik gemaakt van plagiaatscans, werkt echt niet hetzelfde als google. En docenten die in een bepaald vakgebied zitten hebben zelf vaak alle interessante artikelen/boeken gelezen en herkennen echt wel een paragraaf met overgenomen info. Vooral als het om interessante conclusies en onderzoeksresultaten gaat, die onthouden ze echt wel! (misschien niet woord voor woord, maar bij iets in grote lijnen gaat er echt wel een belletje rinkelen!)
Heb het zelf ook gehad; had iets overgenomen maar niet juist gequote (volgens de richtlijnen-bronvermelding klopte niet). Had het verslag niet eens digitaal ingeleverd, dus gewoon op papier, geen plagiaatscan mogelijk. Toch wist de docent precies te vertellen van welke auteur ik het had en uit welk boek (had verkeerde auteur en boek genoemd, snugger!) het kwam. En dat door het lezen van 2 zinnen! Mensen die de gehele dag bezig zijn met een bepaald vak weten op den duur echt wel wat overgenomen is en wat niet en vaak ook nog waar het vandaan komt.
En sowieso; als iets niet voldoende onderbouwd is met allerlei argumenten is het sowieso vaak onvoldoende. En al helemaal als je andersmans argumenten overneemt:P