spiritualiteit

26-05-2012 18:53 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is meer tussen hemel en aarde, althans dat geloof ik.

Ik heb eerder een een topic geopend en het verbaaste mij toen hoeveel 'nuchtere' Nederlanders er zijn.

Wat zie jij onder spirualiteit, en geloof je er enigzins in? En wat geloof je dan wel en wat geloof je niet?

Ik vind het zelf moeilijk te omschrijven. Ik heb zelf wel eens het gevoel dat er iemand bij mij is die overleden is, maar wat ik dan voel is niet te omschrijven eigenlijk. Best verwarrend dus. Ik ben er wel mee bezig, geloof zeker in astrologie etc en merk vaak ook dat dit bij mij wel klopt, maar zou je dan niet denken: wat je leest geloof je ook?

Ik heb laatst ook mijn koffie prut laten na lezen en 95% wat die vrouw zij klopte, was verassend en had ze niet kunnen weten, die dingen verbazen mij dan hoe kan ze het weten?

Wat geloof jij?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Ik geloof dat veel mensen zo goedgelovig zijn dat je met allerlei flauwekul een hoop geld uit hun zak kan kloppen
Ik geloof er totaal niet in. Sterker nog, ik doe niet aan geloof. Ik ben dus een van die nuchtere Nederlanders haha ;)
Maar meds, soms moet je toch ookde waarheid onder ogen zien? Die vrouw van mijn koffieprut had dingen goed waar ik echt van schrok. Hoe kan dat dan?
En met die koffieprut, zulke waarzegsters hebben allerlei psychologische tactieken. Twee veelgebruikte zijn:

1. Heel algemene dingen zeggen die voor vrijwel iederen wel opgaan, waar iedereen zich door voelt aangesproken. Zo werken horoscopen ook vaak.

2. Trucjes waardoor jij meer laat doorschemeren dan je zelf doorhebt.

Ik zal eens googlen, er zijn wel interessante artikelen over geschreven, over hoe dit werkt. In Psychologie Magazine bijvoorbeeld. Ik zal even kijken of ik zoiets kan vinden.
Astrologie, wat bedoel je daarmee? Horoscoop uit de krant? Nee dat is veel te algemeen. Je eigen geboortehoroscoop, dara kan je zeker wat mee.

Of iemand iets in koffieprut kan zie... geen idee.

Er zijn zeker wel mensen die paranormaal begaafd zijn, die kunnen je zeker iets over jezelf vertellen, maar hebben daar doorgaans geen koffieprut bij nodig.
misspenny schreef op 26 mei 2012 @ 19:03:

En met die koffieprut, zulke waarzegsters hebben allerlei psychologische tactieken. Twee veelgebruikte zijn:

.
Dit fenomeen wordt cold reading genoemd. De "waarzegster" komt dan met allerlei vage uitspraken, de reactie die ze daarop krijgt wordt gebruikt om verder te gaan met de (imo) verlakkerij.
Ah, hier alvast een begin. Die techniek die ik bedoelde heet cold reading.

Zie hier op Wikipedia.
Ik voel en weet dat mijn ouders bij me zijn, ze hebben ook een aantal tekenen gegeven.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Oke dat heb ik ook wel eens gelezen. Maar ik zal even een voorbeeld geven.

Mijn man en ik hebben een eigen bedrijf en hadden de keus tussen twee bedrijven om ons product neer te zetten. Nu hadden we de avond voor het koffieprut gebeuren de keus gemaakt om bij bedrijf b ons product te promoten en dit bedrijf heeft als logo een zeepaardje. Nu zei de koffie prut vrouw; ik zie een zeepaard en goede zaken.

Hoe kan dat? Niks met cold reading te maken!
Ah, naara, je was me net voor. Cold reading dus.

En om even tegenwicht te bieden: nee hoor, geboortehoroscopen zijn ook onzin en paranormaal begaafden bestaan niet. Geen enkele. Althans, dat denk ik dan.

En ja, uiteraard moet iedereen voor zichzelf weten wat hij of zij denkt of gelooft. Ik kon het alleen niet laten om 't nog even te noemen aangezien naara haar opvattingen als feiten presenteert.

@naara No hard feelings trouwens hoor :)
Cold readen, kan ik ook heel goed.

Wat het goed doet bij vrouwen:

Onzekerheid/ twijfel over werk/relatie/studie

Hoofdpijn

Vermoeidheid

Uitgeblust zijn

Slapeloosheid

Verantwoordelijk voelen

"voor jezelf kiezen"

Geheid dat iemand aanslaat bij dergelijke terminologie
misspenny schreef op 26 mei 2012 @ 19:12:

Ah, naara, je was me net voor. Cold reading dus.

En om even tegenwicht te bieden: nee hoor, geboortehoroscopen zijn ook onzin en paranormaal begaafden bestaan niet. Geen enkele. Althans, dat denk ik dan.

En ja, uiteraard moet iedereen voor zichzelf weten wat hij of zij denkt of gelooft. Ik kon het alleen niet laten om 't nog even te noemen aangezien naara haar opvattingen als feiten presenteert.

@naara No hard feelings trouwens hoor :)

Wat mij betreft: no hard feelings.

Maar paranormaal begaafden bestaan wel degelijk...

(tenzij ik surrealistisch ben, dat kan natuurlijk ook :) )
Norma jean: www.google.nl
googelen is een veelgebruikte techniek onder paragnosten. Met alleen een achternaam en een plaatsnaam kom je al een heel eind.
Ja maar meds antwoord eens dan de vraag over het zee paardje? Ik kennde vrouw niet, niemand wist van het zee paardje alleen mijn man, de hond en ik.
norma_jeane schreef op 26 mei 2012 @ 19:12:

Oke dat heb ik ook wel eens gelezen. Maar ik zal even een voorbeeld geven.

Mijn man en ik hebben een eigen bedrijf en hadden de keus tussen twee bedrijven om ons product neer te zetten. Nu hadden we de avond voor het koffieprut gebeuren de keus gemaakt om bij bedrijf b ons product te promoten en dit bedrijf heeft als logo een zeepaardje. Nu zei de koffie prut vrouw; ik zie een zeepaard en goede zaken.

Hoe kan dat? Niks met cold reading te maken!

Persoonlijk geloof ik er totaal niet in. Ik denk in dit geval dus:

1. ofwel jullie hebben toch iets laten vallen, ze heeft jullie horen praten, je had 't logo in je tas zitten, et cetera

2. ofwel toeval, een gelukstreffer

Tegelijkertijd snap ik dat je in zoiets een teken kunt zien, zeker als je toch al geneigd bent om te geloven in dit soort zaken.

Tja, over dit onderwerp wordt al eeuwenlang en langer gediscussieerd. Echt bewijs is nooit geleverd, wat het in mijn ogen dus heel onwaarschijnlijk maakt, maar ja, zekerheid is er niet. En het is voor veel mensen een mooie gedachte om te geloven in deze dingen. Zeker als het gaat om overleden mensen en het idee dat je die ooit terug zult zien of dat zij jou nog kunnen zien et cetera.

Ik denk dat de onzekerheid nog wel even voortduurt.
naara schreef op 26 mei 2012 @ 19:14:

[...]

Wat mij betreft: no hard feelings.

Maar paranormaal begaafden bestaan wel degelijk...

(tenzij ik surrealistisch ben, dat kan natuurlijk ook :) )

Ok, gelukkig. Dit soort discussies lopen soms zo snel uit op gescheld van beide kanten. Dat niemand meer luistert naar elkaar. Vandaar dat ik wat voorzichtig was. En mooi dat dat nu niet zo is :)

Trouwens, surrealistisch zijn klinkt best leuk! Ik hou wel van een beetje absurdisme. Ik doe mee :)
Ik geloof niet in waarzeggers, geesten, goden of andere zaken die het leven sjeu moeten geven. Ik geloof wel in de mens. Je moet er goed voor leren kijken, maar dan is dat concept meer dan spannend genoeg :)
norma_jeane schreef op 26 mei 2012 @ 19:17:

Ja maar meds antwoord eens dan de vraag over het zee paardje? Ik kennde vrouw niet, niemand wist van het zee paardje alleen mijn man, de hond en ik.
Je heb neem ik aan een afspraak gemaakt met die vrouw? Dus ze heeft je naam. Je hebt een bedrijf dus je bent te vinden op het internet. 1 en 1 is 2
misspenny schreef op 26 mei 2012 @ 19:19:

[...]

Ok, gelukkig. Dit soort discussies lopen soms zo snel uit op gescheld van beide kanten. Dat niemand meer luistert naar elkaar. Vandaar dat ik wat voorzichtig was. En mooi dat dat nu niet zo is :)

Trouwens, surrealistisch zijn klinkt best leuk! Ik hou wel van een beetje absurdisme. Ik doe mee :)
Daar heb je zeker gelijk in: beide partijen moeten en zullen dan gelijk hun gelijk bewijzen. Maar ja, het is en blijft een "geloof" en dat is er of het is er niet.
misspenny schreef op 26 mei 2012 @ 19:03:

1. Heel algemene dingen zeggen die voor vrijwel iederen wel opgaan, waar iedereen zich door voelt aangesproken. Zo werken horoscopen ook vaak.

Ik zal eens googlen, er zijn wel interessante artikelen over geschreven, over hoe dit werkt. In Psychologie Magazine bijvoorbeeld. Ik zal even kijken of ik zoiets kan vinden.
Je bedoelt cold reading?
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 19:23:

[...]

Je heb neem ik aan een afspraak gemaakt met die vrouw? Dus ze heeft je naam. Je hebt een bedrijf dus je bent te vinden op het internet. 1 en 1 is 2
Je bedoelt hot reading?
Leon?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Cold reading
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven