Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
@evi

Krijg je die hoofdpijn specifiek als je op staat en verdwijnt hij zodra je gaat liggen? Zo ja, bel dan even met de chirurg want dan kan het zijn dat je hetzelfde hebt als ik toen (een klein gaatje geprikt waar hersenvocht door lekt, wat bedrust vergt om weer dicht te groeien).
(Ja, idd, Nummer! Moest ook meteen aan jou denken toen ik over Evi's hoofdpijn las!)
Ja inderdaad. Vanmiddag ook het ziekenhuis gebeld. De komende dagen rustig aan doen (lig nu ook alweer heel de middag plat) 4 x 2 PCM slikken en als het donderdag nog niet minder is dan moet ik weer bellen.
Ach Evi, wat shit! Dat is ook echt een hele nare hoofdpijn :( Probeer rustig aan te doen en idd plat te blijven, want anders geneest het niet en duurt het alleen maar langer. Hele dikke knuffel :hug:
Nou ppppfffffff... neuro wilt opereren. Liefst zo snel mogelijk, omdat het nu nog een relatief makkelijke ingreep is en dat de situatie, volgens hem, alleen maar slechter gaat worden.

Wel kan het een "gewone" operatie worden en hij had het niet meer over dat hele kunstwervel gebeuren omdat dat toch een giga operatie is en hij eerst een simpelere versie wilt doen.

Moet het allemaal even laten bezinken, maar ben behoorlijk overdonderd.

Evi: beterschap ...
Bedankt Nummerzoveel! En ja het is hele nare koppijn. Heb ik normaal nooit zo, maar kan me nu wel een beetje voorstellen hoe rot migraine kan zijn denk ik. Ik moet zeggen dat ik al lang blij ben dat mijn been eigenlijk geen pijn doet. Alleen daar kan ik nu in de praktijk niet zoveel mee haha! Maar goed, wie weet morgen beterschap en anders denk ik donderdag ook maar weer niet naar mijn werk (erg hè maar daar baal ik zo van als ik dat dan weer af zou moeten zeggen :()
Syrah, jij ook sterkte. Laat het even bezinken meid. Misschien is het juist wel fijn dat op deze manier de knoop wordt doorgehakt zeg maar. Tenminste ik vond het fijn dat de chirurg toen uiteindelijk zei dat het beste was om te gaan opereren en ik niet meer zelf die keuze hoefde te maken zeg maar. Maar het blijft moeilijk. Zoals gezegd laat het even bezinken :hug:
Ik kan me voorstellen dat het idee van een operatie opeens wel even moet bezinken, Syrah.

Ik hoop dat de hoofdpijn snel afneemt Evi. En wel fijn dat je geen beenpijn hebt.

Sinds zaterdag begint mijn been minder doof te worden. De hele achterkant van mijn been was doof. Van bil tot de hele voet.

Nu voelt de bil en een klein stukje bovenbeen weer gewoon, de rest van het bovenbeen is doof, tot net onder de knie. De kuit en het onderbeen voel ik weer gewoon en het grootste deel van de voet ook.

Ik hoop dat het genoeg progressie is om een operatie te ontlopen.
.
Ik hoop het ook voor je Iba!

En ja, kan me voorstellen dat dat even vies tegenvalt, Syrah.

Van de andere kant is het wel iets CONCREETS. Dat vond ik wel een opluchting na jarenlang aantobben en met allerlei lapmiddelen en oefeningen; eindelijk bewijs dat er iets daadwerkelijk fout zit, en dat het dus geopereerd kan worden.

Geen 100% zekerheid op herstel, maar toch een goede kans!

En Evi; ik hoop echt dat je snel van die vervelende migraine-achtige koppijn afbent!
Héééé, x-oblak-x!

Gezellig. Jij ook weer hier?

X-OBLAK-X zou je misschien alsjeblieft eventueel een kleinkleinklein tipje van de sluier op willen lichten en ons verklappen wie je bent, en waar je je ervaring (?) wijsheid(?) bronnen(?) vandaan haalt...............................?

(*jaja, ik blijf het proberen*)
IBA, laten we hopen dat het doorzet, want dat klinkt positief. En als je straks zelf het idee hebt dat afwachten nog de moeite waard zou kunnen zijn, kun je het natuurlijk altijd met je chirurg bespreken. Kan me voorstellen dat je alles wilt doen om een nieuwe operatie te voorkomen.

Ikbenik hoe gaat het met jou?

En Nummerzoveel, ben je een beetje bijgekomen van je reis.

Ik ga proberen te slapen meiden, tot morgen weer.
Ha dames,

Hoe is het met jullie? Hier nog steeds vanuit een ligstand en hoofdpijn is niet minder als ik overeind kom :( Heel erg vervelend. Nummerzoveel weet jij nog hoe lang het bij jou duurde totdat het wegtrok? Moet zeggen dat ik me wel een beetje zorgen begin te maken. Wat nou als het voor het weekend niet weg is.. Ben dat geouwehoer aan mijn lijf zo zat. Nou ja eerst maar afwachten :(
@evi

Ik moest toen een week bedrust houden. Na een dag of 4 heb ik geprobeerd op te staan (had de chirurg ook geadviseerd) en dat ging nog niet, dus toen de week vol gemaakt. Het is idd klote, maar het gaat echt weer over. Het heeft alleen echt tijd nodig. :hug:
Nummerzoveel, bedankt voor je reactie. Maar heb je tussendoor dan helemaal niet gestaan? De assistente heeft me nu geadviseerd zoveel mogelijk rust te nemen voor drie dagen en heel veel te drinken en dan zou het weg moeten gaan. Anders moest ik vanmiddag of morgenochtend terugbellen. Doe ik vanmiddag anders zul je net zien dat het morgen niet lukt om de chirurg te spreken ofzo. balen hoor, want van dat liggen word je natuurlijk ook maar weer zwakker. Maar goed, geduld hebben dus zoals je zegt..
Hè, Evi, vind het balen voor je...! :hug:
@evi

Het advies was echt platte bedrust en niet meer doen dan het hoogst noodzakelijke (wc, hele snelle douche, enz) Sterkte, meid :hug:
Yes, dat verwacht ik eigenlijk straks ook als volgend advies te krijgen. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik baal als een stekker, maar jullie verhalen en berichten me altijd wel heel goed doen.Gewoon het feit dat het voor geen van allen een makkelijke weg is en je niet de enige bent zeg maar :hug:
Evi, ik lig gezusterlijk met je mee. Gedeelde smart en zo. :hug:
Nou dat bedoel ik IBA, het gevoel dat je niet alleen bent :) Jij moet volgende week weer naar het ziekenhuis toch?
Ja, dinsdag. Naar de neurochirurg. Ik hoop zo dat ik niet opnieuw geopereerd hoef te worden.
Ik hoop heel hard met je mee meid :hug:
Yes, bedrust tot het over is. Mijn eigen arts is op vakantie, maar zijn collega heeft gezegd dat hij er verder geen termijn aan kon verbinden, maar wel rusten en heel veel drinken. Volgende week dinsdag is mijn eigen dokter terug en dan kon ik natuurlijk altijd bellen om weer te overleggen. Ze zijn dus in ieder geval consequent in aanpak Nummerzoveel, de heren en dames neurochirurgen ;)
Hallo allemaal,

Ik had net vooraan een tekst gezet in nieuw onderwerp toen ik dit topic zag..... Zal even proberen of ik mijn tekst hier kan plakken....

Hallo,

Ik heb een vraag, vorige week ben ik geopereerd aan mijn hernia.

Hallo allemaal, vorige week woensdag ben ik met succes geopereerd aan een forse hernia. Ik zeg metsucces, want de zenuwpijn in het hele been is eindelijk weg!

Dag na de operatie veel pijn, dus nachtje langer in ziekenhuis geweest. Toen naar huis, weinig pijn, lekker gelopen.... Rondjes uitgebreid. Heb een zoontje van 13 weken, hem nog niet getild. Dinsdagavond, dus zes dagen na de operatie ineens op bed pijn in heup en volgende dag weer dezelfde pijn als dag na de operatie. Dus maar weer aan de diazepam en ibuprofen naast paracetamol. Heb ik teveel gedaan? Doordat ik geen last had? Meer mensen deze ervarinfg? Gisteren ietsje pietsje beter, maar nog steeds veel pijn. Voelt gelukkig niet als zenuwpijn. Maar wel onstabiel en pijnlijk bij het lopen.....

Meer mensen die reactie van het lichaam gehad? Chirurg zei wel dat je niks kapot kan maken, alleen wat meer en langer pijn. Wil ze graag weer met de kleine bezig kunnen zijn......

Ben benieuwd of er meer zijn met deze ervaringen

Gelukt nu met plakken.... Zal ik kijken of ik die andere kan verwijderen. Zal zo even dit topic doorspitten om wat meer over jullie situatie te weten te komen.....

Groetjes!
@kaatjepaatje

Ik denk idd dat je te snel teveel hebt gedaan. Heeft het ziekenhuis je geen revalidatie-aanwijzingen gegeven? En wordt je begeleid door een fysiotherapeut?

Het is heel belangrijk om rustig aan te revalideren, want als je te hard gaat dan wordt je dus idd terug gefloten.

Je moet luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft, zodat je niet over de grens gaat. Het probleem is dat velen van ons dat erg moeilijk vinden omdat de pijngrens door de voorgeschiedenis heel hoog is komen te liggen. Een goede fysiotherapeut kan jou daarbij helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven