Nederlanders lenen te veel
vrijdag 1 juni 2012 om 12:37
Dit bericht verbaasde mij enorm,we zitten vet in een crisis door alle kredieten en hypotheken en toch is het percentage "leners"omhoog gegaan van 36% naar46% van alle huishoudens.
En van die 46% kan 48% moeilijk rondkomen.
Wij hebben ons huis gekocht in 2006,dus wij zitten "onder water" gelukkig hebben wij ons toendertijd niet laten verleiding voor een tophypotheek en hebben wij geen enkele lening erbij,kunnen goed rondkomen en elke maand sparen.
Ik wil niet al te veel oordelen,maar er zullen vast mensen bij zitten die geen leningen hadden hoeven te nemen toch?
Ik heb enorm respect voor mensen die zelf hun schulden aflossen en zichzelf daarvoor van alles ontzeggen.
En van die 46% kan 48% moeilijk rondkomen.
Wij hebben ons huis gekocht in 2006,dus wij zitten "onder water" gelukkig hebben wij ons toendertijd niet laten verleiding voor een tophypotheek en hebben wij geen enkele lening erbij,kunnen goed rondkomen en elke maand sparen.
Ik wil niet al te veel oordelen,maar er zullen vast mensen bij zitten die geen leningen hadden hoeven te nemen toch?
Ik heb enorm respect voor mensen die zelf hun schulden aflossen en zichzelf daarvoor van alles ontzeggen.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:27
De huurprijzen zijn ook niet heilig meer.
De huurders hebben nu nog via de rechtbank het huren naar vermogen kunnen tegenhouden,maar voor hoelang?
Ondanks dat ons huis in waarde is gedaald,ben ik blij dat we gekocht hebben.
Lekker blijven zitten en afbetalen,met dIe lijdende pensioenfondsen hebben we toch nog een mooi centje voor later.
Onze hypotheek is een schuld waar ik geen spijt van heb
De huurders hebben nu nog via de rechtbank het huren naar vermogen kunnen tegenhouden,maar voor hoelang?
Ondanks dat ons huis in waarde is gedaald,ben ik blij dat we gekocht hebben.
Lekker blijven zitten en afbetalen,met dIe lijdende pensioenfondsen hebben we toch nog een mooi centje voor later.
Onze hypotheek is een schuld waar ik geen spijt van heb

vrijdag 1 juni 2012 om 14:33
Tuurlijk namen mensen hoge hypotheken. Dat werd je door de bank aangeraden, vanwege de hypotheekrenteaftrek. Dat was dus idd voordeliger dan eigen geld erin stoppen. En nu wijst iedereen met het vingertje naar die malle kopers? Daag, da's de politiek die verantwoordelijk is hoor, die heeft dat verzonnen.
En dit soort berichten zijn sowieso dubieus. Hoorde vannacht een of andere topeconoom nog op de radio zeggen dat Nederland geen probleem heeft qua hypotheken en aflossen, maar dat banken een probleem hebben. En gister bleek ook nog dat Nederland het meeste spaart.

vrijdag 1 juni 2012 om 14:39
Ik bedoelde eerder dat je dan geen rente en aflossing meer betaald ipv een torenhoge huur.
als je dan een klein pensioentje heb is je goedkope koophuis wel lekker toch???
maar goed tot die tijd blijft het natuurlijk wel een kaartenhuis,want we moeten natuurlijk niet gaan scheiden of onze banen verliezen.
al ben ik vooralsnog voor beide niet bang!
IEen mens lijdt het meest.....

vrijdag 1 juni 2012 om 15:00
vrijdag 1 juni 2012 om 15:06
Nouuuuuuuu... Vooruit dan maar
.
Het valt me trouwens wel op dat van de nieuwe-auto-op-afbetaling-kopers een groot deel -zo niet allemaal- weer voor een nieuwe gaat zodra de "oude" is afbetaald. Zo gek..
Al mag ik ook niet klagen. Door zulk gedrag kan ik een relatief nieuwe auto voor een fractie van de nieuwprijs kopen.

Het valt me trouwens wel op dat van de nieuwe-auto-op-afbetaling-kopers een groot deel -zo niet allemaal- weer voor een nieuwe gaat zodra de "oude" is afbetaald. Zo gek..
Al mag ik ook niet klagen. Door zulk gedrag kan ik een relatief nieuwe auto voor een fractie van de nieuwprijs kopen.

vrijdag 1 juni 2012 om 16:00
Geen flauw idee Kadanz, ik heb me daar nog nooit echt in verdiept, maar als je huis hypotheek vrij is, en het dus echt 'bezit' is dan vertegenwoordigd dat bezit waarde. En daarover betaal je gewoon belasting. Maar ook daarover zijn weer heel veel mythes. Tegen de tijd dat het voor mij zo ver zal zijn ga ik me daar eens in verdiepen

vrijdag 1 juni 2012 om 16:17
Het huis waarin je woont, is in box 1 geplaatst. Je betaalt daar huurwaardeforfait over. Of niet, als je veel afbetaald hebt, iets met wet Hillen.
Je vermogen bevindt zich in box 3 en daarover betaal je vermogensrendementsheffing: 30% over 4% (fictief) rendement. Dus eigenlijk 1,2% over het vermogen (minus vrijstellingen). Het huis waarin in je woont wordt door de belasting dus niet als vermogen beschouwd.
Wij betalen dus net zoveel af dat we net nét onder de 40k spaargeld/beleggingen blijven zitten, zodat we geen vermogensrendementsheffing hoeven te betalen.
Je vermogen bevindt zich in box 3 en daarover betaal je vermogensrendementsheffing: 30% over 4% (fictief) rendement. Dus eigenlijk 1,2% over het vermogen (minus vrijstellingen). Het huis waarin in je woont wordt door de belasting dus niet als vermogen beschouwd.
Wij betalen dus net zoveel af dat we net nét onder de 40k spaargeld/beleggingen blijven zitten, zodat we geen vermogensrendementsheffing hoeven te betalen.

vrijdag 1 juni 2012 om 18:37

vrijdag 1 juni 2012 om 18:40
Ik heb het gemerkt door als Nederlandse in België te gaan wonen. Hier wordt er heel zorgvuldig gespaard en vooral veel vond ik. Het was/is zelfs meer gebruikelijk dat Belgen een eigen stuk grond kopen om daar grotendeels zelf een huis op te bouwen. Ik had daar eerlijk gezegd nog niet direct over nagedacht, dat is bij ons niet zo gebruikelijk, vermits je heel veel geld hebt natuurlijk ;)
vrijdag 1 juni 2012 om 19:43
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Vroeger moesten we altijd lenen voor een auto. Als we dat niet gedaan hadden, hadden we niet heel Europa kunnen doorcrossen.
De huizenprijzen stegen ook enorm dus als ik toen een huis had gekocht was nu de waarde meer dan verdubbeld en had ik geen huur hoeven te betalen. En vroeger betaalde je maandelijks pakweg 800 gulden aan hypotheeklasten; dat is nu minder dan 400 euro. Voor een heel eengezinshuis!
Ik ben dus dom geweest om te aarzelen. En dat komt omdat ik van mijn ouders de mentaliteit eerst sparen dan kopen heb geërfd.
En wat er tegenwoordig met spaargelden en pensioenen gebeurt, hoef ik niemand uit te leggen. Devaluatie, inhaligheid v.d. overheid (vermogensbelasting), onzekerheid (EU).
De huizenprijzen stegen ook enorm dus als ik toen een huis had gekocht was nu de waarde meer dan verdubbeld en had ik geen huur hoeven te betalen. En vroeger betaalde je maandelijks pakweg 800 gulden aan hypotheeklasten; dat is nu minder dan 400 euro. Voor een heel eengezinshuis!
Ik ben dus dom geweest om te aarzelen. En dat komt omdat ik van mijn ouders de mentaliteit eerst sparen dan kopen heb geërfd.
En wat er tegenwoordig met spaargelden en pensioenen gebeurt, hoef ik niemand uit te leggen. Devaluatie, inhaligheid v.d. overheid (vermogensbelasting), onzekerheid (EU).
it's a big club and you ain't in it
vrijdag 1 juni 2012 om 19:47
Volgens mij zou ik niet eens in staat zijn om te lenen voor gewone dingen. Voor mijn huis heb ik het wel gedaan, maar zelfs daarvan heb ik nu zoiets: had ik maar nog meer gespaard. Want dat is gewoon ook een lening en nog een beste ook, want hij gaat toch zo'n 30 jaar mee...
vrijdag 1 juni 2012 om 20:24
Ik heb er ook een hekel aan om te lenen en probeer altijd genoeg geld achter de hand te hebben zodat dat niet nodig is. Wel heb ik een lening bij DUO. Daarvoor betaal ik elke maand een derde vh aflosbedrag extra af zodat ik als het goed is bijna 6 jaar eerder klaar ben met aflossen. Want ik vind het maar niks.
Ik heb ook sindskort ingesteld dat ik niet meer rood kan staan, want lenen vd bank tegen achtelijke rentepercentages wil ik ook niet meer.
Ik heb ook sindskort ingesteld dat ik niet meer rood kan staan, want lenen vd bank tegen achtelijke rentepercentages wil ik ook niet meer.