SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?
woensdag 23 mei 2012 om 20:59
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?
-------------------------------------------------------
Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
-------------------------------------------------------
Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
zondag 3 juni 2012 om 14:37
Wij allemaal. Moet nu zeggen dat die nietmeer buitensporig veel drinkt nu hij meer dwangvoeding krijgt, hij is nu wel nog meer vermagerd maar ik denk dat de gewichtstoename juist door het vele water kwam. De antibioticakuur is afgelopen, hij moet nu aansterken. Ik wil ook graag zijn kontje wassen maar weet niet of de stress van een kont-bad een goed idee is (aangezien hij nu al helemaal over de rooie gaat bij de dwangvoeding)
maandag 4 juni 2012 om 14:43
maandag 4 juni 2012 om 19:00
Onderzoek is geweest, de DA kon geen mechanische reden vinden waarom hij niet eet dus het advies is dwangvoeding blijven geven. Hij had wel wat braampjes op zijn kiezen maar het zou nog geen reden zijn voor het niet eten (die zijn er nu ook afgehaald). Mja... Ik zit nu zelf met het dilemma: wat als hij nu niet beter wordt? Ik zou hem met alle liefde zijn hele leven zo eten geven maar ik vraag me af of dat nog wel het beste is voor hem.. We kijken het nog even aan..
maandag 4 juni 2012 om 20:12
jeetje wat lastig. Het is zo moeilijk om te bepalen of hij zich vervelend voelt of niet, toch? Ik weet bij Leonardo ook niet goed of hij pijn heeft of niet, dieren laten dat zo moeilijk zien, maar de dierenarts zegt dat zolang hij eet, hij geen of goed te verdragen pijn heeft. Dat geloof ik dan maar, ondanks dat akelige gezwel op dat kleine hamstervingertje dat toch gemeen moet drukken van binnenuit.
Maar bij jou is het nog weer lastiger want hij eet niet. En ik weet niet of voor cavia's en hamsters dezelfde regel geldt..
Maar ja, wat je vandaag zei, plat in de kooi liggen en niks willen, dat klinkt toch niet echt als zin in het leven. Maar ja dan hoop je weer dat als je er wat in krijgt dat hij dan weer opkikkert..
verdorie, moeilijk hoor. Per dag aankijken dan maar..
Maar bij jou is het nog weer lastiger want hij eet niet. En ik weet niet of voor cavia's en hamsters dezelfde regel geldt..
Maar ja, wat je vandaag zei, plat in de kooi liggen en niks willen, dat klinkt toch niet echt als zin in het leven. Maar ja dan hoop je weer dat als je er wat in krijgt dat hij dan weer opkikkert..
verdorie, moeilijk hoor. Per dag aankijken dan maar..
woensdag 6 juni 2012 om 13:27
Hoi dames! Het gaat nu weer iets beter in de zin dat hij nietmeer vermagert nu.. Poepen lijkt nu soms pijn te doen of lastig te zijn, gisterenavond terug diaree wat nu alweer verbetert is qua vorm maar ja :/. Zou het nog een effect zijn van de narcose die hij heeft gehad?
De DA heeft hem onder narcose onderzocht en vond dus alleen die braampjes op zijn kiezen. Hij zei ook dat de antibiotica zo had moeten werken dat hij zelfstandig terug zou eten, maar dat is niet het geval.
Ik weet het nietmeer, ik probeer zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Vrijdag bellen we nog voor overleg met de DA zoals afgesproken en kijken we hoe het verder moet.
De DA heeft hem onder narcose onderzocht en vond dus alleen die braampjes op zijn kiezen. Hij zei ook dat de antibiotica zo had moeten werken dat hij zelfstandig terug zou eten, maar dat is niet het geval.
Ik weet het nietmeer, ik probeer zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Vrijdag bellen we nog voor overleg met de DA zoals afgesproken en kijken we hoe het verder moet.
woensdag 6 juni 2012 om 18:52
Sterkte met je beestje. Ik vind het al heel bijzonder dat je hem er door heen gesleept hebt, ik hoop dat ie verder opknapt. Bij mij hebben ze het nooit gered, helaas, maar waren ze de volgende dag al dood of moesten we ze toch nog laten inslapen. Het is zo waardeloos met die dieren, ze latenpas merken dat er iets is als het te laat is.
donderdag 7 juni 2012 om 15:21
Het is inderdaad waardeloos dat ze het zo goed kunnen verbergen. Wou dat ze konden praten zodat ze me konden zeggen wat er mis was (hoewel we hier een dame hebben die je nu al de oren van het hoofd kwebbelt
).
Nog steeds geen verbetering, ik kijk uit naar morgen om te horen wat de DA dan zegt. We hebben de dwangvoeding opgevoerd en hij is nog vermagerd, zijn darmen lijken absoluut niets op te nemen. Dat ga ik ook aankaarten bij de DA. Beestje slaapt vaak en beweegt nauwelijks, is wel nog steeds heel nieuwsgierig als je hem bij je hebt. Ik geef hem geen ongelijk, als je niets opneemt van jouw voeding dan ben je ook gewoon compleet op. Aangezien de diaree terug is denk ik dat de antibiotica ook de goede bactierieen in zijn darmen heeft gedood wat dan voor een opname probleem kan zorgen (en dus probiotica nodig). Ben benieuwd of de DA hiermee akkoord gaat.
Nog steeds geen verbetering, ik kijk uit naar morgen om te horen wat de DA dan zegt. We hebben de dwangvoeding opgevoerd en hij is nog vermagerd, zijn darmen lijken absoluut niets op te nemen. Dat ga ik ook aankaarten bij de DA. Beestje slaapt vaak en beweegt nauwelijks, is wel nog steeds heel nieuwsgierig als je hem bij je hebt. Ik geef hem geen ongelijk, als je niets opneemt van jouw voeding dan ben je ook gewoon compleet op. Aangezien de diaree terug is denk ik dat de antibiotica ook de goede bactierieen in zijn darmen heeft gedood wat dan voor een opname probleem kan zorgen (en dus probiotica nodig). Ben benieuwd of de DA hiermee akkoord gaat.
donderdag 7 juni 2012 om 15:45
donderdag 7 juni 2012 om 16:20
De DA kon geen verstopping voelen, zijn buikje voelde vrij leeg aan (heeft hij nog gechecked toen beestje onder narcose was); Dwangvoeden gaat gelukkig wel goed, hij vindt het voer niet echt lekker (maar daarom doen we er ook olvarit - wortelpap erbij op aanraden van de DA) maar het gaat er redelijk goed in.
Jammer dat jouw cavia het niet gehaald heeft
. Bedankt voor de gelukswensen
Jammer dat jouw cavia het niet gehaald heeft
vrijdag 8 juni 2012 om 16:01
Het is inmiddels stabiel, is zelfs 10 gram aangekomen! Ik wil nog niet te vroeg juichen maar het gaat de goeie kant op
Zit nu wel met het volgende: hij heeft lange haren en er is wat dwangvoeding bij de haren in zijn onderlip gekomen (hij spuugt soms een beetje uit). Ik heb het alleen door die haarbos eerst niet gezien en nu is die voeding inmiddels steenhard geworden ><. Het zit echt op zijn huid en losweken met een warm washandje wil niet lukken en ik durf ook niet te knippen (bang dat ik zijn hals of lip knip). Heeft iemand tips om dit te kunnen verwijderen?
Zit nu wel met het volgende: hij heeft lange haren en er is wat dwangvoeding bij de haren in zijn onderlip gekomen (hij spuugt soms een beetje uit). Ik heb het alleen door die haarbos eerst niet gezien en nu is die voeding inmiddels steenhard geworden ><. Het zit echt op zijn huid en losweken met een warm washandje wil niet lukken en ik durf ook niet te knippen (bang dat ik zijn hals of lip knip). Heeft iemand tips om dit te kunnen verwijderen?
vrijdag 8 juni 2012 om 19:28
Zou het helpen als je er wat vettigs opsmeert, vaseline of zo? Wordt de puinhoop eerst nog wel wat groter maar mss wordt het er zacht van. Hij kan er toch niet bij om eraan te likken?
Ik had mijn ienie mienie hamster met zijn zere pootje in een ienie minie bakje badedas gefrommeld toen ik nog hoopte dat het alleen een ontsteking was. Resultaat was een hamster met een groene buik die probeerde van het goedje te drinken. Wist niet hoe snel ik hem eruit moest halen! Hij zag er niet uit.. Kan een cavia badderen of is dat nu teveel stress?
Ik had mijn ienie mienie hamster met zijn zere pootje in een ienie minie bakje badedas gefrommeld toen ik nog hoopte dat het alleen een ontsteking was. Resultaat was een hamster met een groene buik die probeerde van het goedje te drinken. Wist niet hoe snel ik hem eruit moest halen! Hij zag er niet uit.. Kan een cavia badderen of is dat nu teveel stress?
vrijdag 8 juni 2012 om 20:57
Ik heb net met een nagelknipper het merendeel kunnen wegknippen, denk dat ik jouw tip van vaseline neem om het zacht te maken, dank je wel (zou baby olie ook werken?).
Ach arme hamster, is het gemeen van mij als ik zeg dat ik toch even moest glimlachen om het beeld van een groen gekleurde hamster? (niet verkeerd bedoeld!).
Cavia's mogen wel in bad maar kopje mag niet gewassen worden en nu is het ook teveel stress. Heb hem al wel zitten pesten met een washandje om zijn kontje en bakkebaarden op te frissen (niet in die volgorde en goed schoon gehouden...). Vond het ook niet fantastisch maar ik ben al lang blij dat die nietmeer zo apathisch op de schoot zit
Ach arme hamster, is het gemeen van mij als ik zeg dat ik toch even moest glimlachen om het beeld van een groen gekleurde hamster? (niet verkeerd bedoeld!).
Cavia's mogen wel in bad maar kopje mag niet gewassen worden en nu is het ook teveel stress. Heb hem al wel zitten pesten met een washandje om zijn kontje en bakkebaarden op te frissen (niet in die volgorde en goed schoon gehouden...). Vond het ook niet fantastisch maar ik ben al lang blij dat die nietmeer zo apathisch op de schoot zit
vrijdag 8 juni 2012 om 21:01
Ik weet niet hoe het met Cavia's is, maar ik heb bij mijn konijn ook wel eens gehad dat dat dwangvoerspul in z'n vachtje ging zitten en dan inderdaad keihard wordt. Mijn ervaring is dat als ze zich wat beter voelen ze zich zelf weer gaan wassen en met een paar dagen het spul weg is, dat leverde hier minder stress op dan wanneer ik het probeerde weg te krijgen. Of lijkt je cavia er last van te hebben dat het er zit?