Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Balen bammetje! :(

Waarop ben je gezakt?

(En mijn verslag komt echt nog, momenteel HEEL druk met school/stage, dus die houden jullie tegoed)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Ahw bammetje balen
Femmelotje jij was geslaagd toch? (voor de OP)
Ja Ruza, ik ben inderdaad geslaagd! Zo blij!
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
femmelotje schreef op 21 mei 2012 @ 17:22:

Ja Ruza, ik ben inderdaad geslaagd! Zo blij!
Gefeliciteerd!! Nu wil ik ook je verslag hoor.
Hoe is het met alle lessers en pas afgeredenen onder ons? Hier rijden we nog heeel erg lekker! :D Nu alweer een halfjaar om precies te zijn. Moest aan dit topic denken toen ik van de week mijn oude rijinstructeur tegen kwam. Die riep lachend naar me 'waarom zit je nou op de fiets als je je rijbewijs hebt?'. Rij heel lekker rond in ons autotje. We hadden m eventjes bij de garage en toen een leenauto. Heel ander type auto, met een veel minder krachtige motor, jeetjemina dan heb je het idee dat je echt de snelweg niet op komt..
Ik lees al een tijdje mee! Ik heb al vaak geprobeerd om mijn rijbewijs te halen, maar steeds gaf ik het op.

Nu ben ik 30 en ik wil hem halen! Gisteren heb ik het theorieexamen in 1 keer gehaald. Nu de praktijk nog!

Ik heb 8 lessen gehad en het gaat wel goed. Ik ben alleen van te voren altijd zo zenuwachtig!!
quote:Atelier_madame schreef op 11 juni 2012 @ 18:47:

Hoe is het met alle lessers en pas afgeredenen onder ons? Hier rijden we nog heeel erg lekker! :D Nu alweer een halfjaar om precies te zijn. Moest aan dit topic denken toen ik van de week mijn oude rijinstructeur tegen kwam. Die riep lachend naar me 'waarom zit je nou op de fiets als je je rijbewijs hebt?'. Rij heel lekker rond in ons autotje. We hadden m eventjes bij de garage en toen een leenauto. Heel ander type auto, met een veel minder krachtige motor, jeetjemina dan heb je het idee dat je echt de snelweg niet op komt..he atelier! Wat fijn dat het zo lekker gaat! Andere auto is altijd even wennen idd. Ik had bij de auto die ik nu rijd in het begin het idee dat ik elk moment kon gaan crashen ahhaha. Ondertussen scheur ik er lekker in rond en plank ook nog een BMW eruit vanmiddag
quote:Chipper schreef op 12 juni 2012 @ 13:36:

Ik lees al een tijdje mee! Ik heb al vaak geprobeerd om mijn rijbewijs te halen, maar steeds gaf ik het op.

Nu ben ik 30 en ik wil hem halen! Gisteren heb ik het theorieexamen in 1 keer gehaald. Nu de praktijk nog!

Ik heb 8 lessen gehad en het gaat wel goed. Ik ben alleen van te voren altijd zo zenuwachtig!!

Die zenuwen zijn jammer, ga je ook minder goed van rijden. Maar probeer "je ding" te vinden. Een soort dingetje voor het rijden waar je rustig van wordt.

Mijn instructeur en ik rookten altijd nog een sigaretje voor het rijden. Even kletsen en dan stapte ik relaxter de auto in.
Ik schrijf ook mee. Heb het halen van mijn rijbewijs maar liefst 20 jaar uitgesteld, maar heb nu eindelijk de stap gezet. 18 uur nu gehad en ik voel me steeds zekerder. Schakelen gaat prima, verkeersinzicht ook, maar o wat word ik nerveus van andere weggebruikers. Moet leren me niet zoveel van hen aan te trekken en gewoon de regels te volgen.

Gek is trouwens dat hoe zenuwachtiger ik ben, hoe beter ik lijk te rijden. Als ik me zelfverzekerd en ontspannen voel, dan vindt de instructeur juist dat ik 'onrustig' rijd. Misschien ben ik dan te nonchalant en te slordig? Ik vind het maar vreemd.

Wat goed Chipper dat je al je theorie hebt! Ik hoef pas begin juli, maar knijp hem wel. Die proefexamens vallen me tegen, vooral de remmen/gas loslaten/niets doen-vragen vind ik heel lastig. Nog tips misschien?
@lindelunelente

Je moet op de plaatjes altijd goed letten op welke snelheid je rijdt. Daaraan kun je het beste afleiden of je moet remmen of gas loslaten. Als er kinderen op de plaatjes zijn, dan is het bijna altijd remmen. Niets komt eigenlijk bijna nooit voor.

Gisteren weer rijles gehad. Het gaat heel goed. Ik moet alleen invoegen op de snelweg oefenen, want daar word ik heel nerveus van! We gaan in augustus het examen aanvragen.
@lindelunelente

Je moet op de plaatjes altijd goed letten op welke snelheid je rijdt. Daaraan kun je het beste afleiden of je moet remmen of gas loslaten. Als er kinderen op de plaatjes zijn, dan is het bijna altijd remmen. Niets komt eigenlijk bijna nooit voor.

Gisteren weer rijles gehad. Het gaat heel goed. Ik moet alleen invoegen op de snelweg oefenen, want daar word ik heel nerveus van! We gaan in augustus het examen aanvragen.
Ben ook een meelezer, maar wilde toch even wat van me afschrijven.

Heb net mijn TTT gehad en hij ging meer dan slecht. Echt alles ging fout. Ze zei ook niks wat wél goed ging. Dus ja wordt daar best hopeloos van. Denk nu ook dat ik het niet kan en ook nooit zal gaan leren.. Heb al heel veel lessen gehad en ben er dus nog laaaaaaaang niet. Pff vind het echt niet meer leuk :(.
What you do today, can improve all your tomorrows.
Flower ik kon er ook helemaal niks van. Een drama die rijlessen. Tussentijds zelfs 2 jaar gestopt omdat ik het niet zag zitten. Faalangst en weet ik wat allemaal. Maar ik mag nu mooi wel mijn rijbewijs gaan verlengen, al 10 jaar schadevrij en boetevrij! Komt uiteindelijk echt goed!
Ik vind het gewoon heel vervelend. Soms gaat de les redelijk goed en dan ineens weer drama, alsof ik alles ben verleerd.. Ik vond die examinator ook best streng. Ze gaf commentaar op dingen die ik altijd zo doe en nooit commentaar van heb gehad van mijn rij-instructeur.. Maargoed, wordt gewoon maar weer hard leren. Ik wil die rijbewijs zo graag!! Maar het lijkt me gewoon niet echt te lukken.. Ik zit er wel doorheen, maar stoppen wil ik zeker weten niet. Maar ik wil eigenlijk wel dit jaar mijn rijbewijs nog halen.

Hoe is het bij jou uiteindelijk 'goed' gekomen? Gewoon veel rijlessen en veel oefenen?
What you do today, can improve all your tomorrows.
Hoihoi,

Wat leuk dat dit topic nog actief is! Ik ben in het najaar gestopt bij mijn oude rijschool en was het lessen echt meer dan beu. Na 8 maanden niet meer achter het stuur gezeten te hebben ben ik vandaag weer begonnen. Ik heb een ontzettend goede eerste indruk van de instructeur. Eindelijk had ik het gevoel de auto echt zelf te besturen, en nog belangrijker: er hing een rustige, aangename sfeer! Al was ik van tevoren oh zo zenuwachtig! Ik had verwacht dat de auto steeds zou afslaan, maar dat is geen enkele keer gebeurd. We zijn ook meteen weer op de snelweg geweest

Al met al heb ik er weer alle vertrouwen in.

@ lindelunelente: Gevaarherkenning vond ik ook het moeilijkste van het theorie-examen. Ik heb dit opgelost door vooral heel veel oefenvragen te maken. En inderdaad: kinderen = remmen.
Bij mij kwam het uiteindelijk goed met

- pauze houden omdat ik te gefrustreerd was

- toch maar doorlessen

- van instructeur veranderen omdat het echt niet klikte

- een staatsexamen (moest ik wel 4 keer voor zakken helaas)

- betablokkers die mij een beetje rustig hielden

En in de tussentijd moest ik mijn theorie-examen opnieuw doen wegens verlopen (gelukkig was dat heel simpel, gevaarherkenning zat er toen trouwens ook nog niet in), kregen fietsers van rechts ineens voorrang en werd het Nieuwe Rijden ingevoerd...

Bij mij was het wel meer examenvrees dan dat ik echt niet kon rijden. Al ben ik nog steeds niet goed in bijzondere verrichtingen. En zo af en toe laat ik de auto nog steeds wel afslaan hoor! Maar ik vond het echt een verademing om te kunnen rijden zonder dat er iemand op je vingers zit te kijken. Daar gingen mijn rijkunsten per direct drastisch van vooruit!
Oh die exenangst is zo naar :( ik heb er ook verschrikkelijke last van gehad, uiteindelijk pas met staatsexamen geslaagd. Maar ik denk wel de doorzetter wint!

Hoe zou het trouwens met zusjevos zijn? Die was al paar keer opgeweest en ging volgens mij van schakel naar automaat?
Eindelijk kan ik ook meeschrijven in dit topic, vanochtend namelijk mijn eerste rijles gehad!

Vond het best spannend eerst, klopte voor mijn gevoel gewoon niet; ik achter het stuur!

We zijn eerst naar een parkeerterrein gereden daar mocht ik even oefenen met sturen. Vervolgens oefenen met gas geven.. pedalen waren veel gevoeliger dan ik dacht!

Na een tijdje het terrein af en de 'echte' weg op. Ging best soepel, dus mocht na een paar bochtjes enz. ook beginnen met schakelen. Dat was even wennen vooral met de koppeling op laten komen, liet hem eerst gelijk los als ik het gaspedaal intrapte - maar na een paar keer oefenen ging dat steeds beter.

De instructeur durfde het vervolgens aan om de stad in te gaan .. (had hij niet gedaan als hij er geen vertrouwen in had zei hij) Toen over de grootste rotonde in de stad gegaan, toen zei de instructeur weer dat dat niet vaak gebeurt; tijdens de eerste rijles al daar langs. Vond ik best een beetje stoer van mezelf. Daarna nog een aantal stoplichten etc. gehad, ging ook best aardig.. vond het wel spannend om de koppeling gelijk op te laten komen als het licht op groen stond.. maar de instructeur had gelijk; degene voor mij gaan ook gelijk rijden hahaha.

Toen de auto stil gezet om het één en ander te bespreken over hoe nu verder. Heb een pakket met 30 lessen (moest genoeg zijn volgens de instructeur) waar alles verder bij inzit (theoriecursus, examen en praktijkexamen). En toen zijn we doorgereden naar een andere leerling. Wilde de auto gelijk mooi parkeren maar dat was niet nodig haha.

Poeh, ben er helemaal een beetje hyper van - vond het echt superleuk. Volgende week ga ik weer verder. De instructeur vond eerst één uur per keer voldoende omdat het veel energie kost, maar na mijn vakantie over 3 weken heb ik een aantal weken vrij ivm zomervakantie dus dan ga ik meerdere keren per week langer achter elkaar rijden. Dus hopelijk over een week of 10 mijn rijbewijs!

Joehoe!

Succes alle lessers en afrijders!

Ohja, wat vinden jullie van een TTT? Echt nodig? Of zouden jullie dat met de instructeur bespreken? Dat zit namelijk niet in mijn pakket, maar kost iets van 168 euro best veel vind ik.. en ik ben niet iemand die gestrest raakt van nieuwe situaties als in met een examinator rijden (tuurlijk is het examen reuze spannend, maar ik denk voor mij niet meer of minder spannend na een TTT).. het kan natuurlijk schelen in de bijzondere verrichtingen. Nouja, ik hoor graag jullie mening ook even!
Ik heb het gedaan zon ttt en vond het achteraf Zonde van mn geld. Op zich wel prettige ervaring, maar een extra examen voor dat geld is net zo oke.

Vrijstelling bijzondere verrichtingen vind ik ook zon onzin, parkeren is juist prettig omdat je even een momentje rust hebt.
Thnx voor je antwoord!
Gaaf he SummerDee, om opeens toch achter het stuur te zitten en erachter te komen dat rijden niet zozeer eng is, maar vooral ook heel erg leuk.

Dank voor de tips voor het theorie examen. Die snelheid altijd in de gaten houden, is een goede. Nu tijdens de rijlessen hou ik goed in de gaten hoe hard ik bij bepaalde situaties van de instructeur mag rijden, en wanneer ik gas moet loslaten of remmen, scheelt veel bij het beantwoorden van de theoretische vragen. Zit nu elk vrij momentje examenvragen te oefenen, blijkt nog best verslavend. Vooral omdat ik er niet tegen kan dat ik nog regelmatig fouten blijf maken ...

Rijles vordert. Schakelen heb ik nu goed onder de knie, en snap de lol ervan ook, alhoewel ik een keer bijna aan de handrem trok ipv naar de tweede versnelling schakelde...

Ben nu vooral aan het oefenen met kijken en dat valt tegen. Zag een fietser op de rotonde gewoon over het hoofd, gelukkig greep de instructeur in. Dat soort momenten zorgt er wel voor dat je superalert bent en blijft.
Hier nog iemand die bezig is met rijlessen.

Ben ooit in Nederland begonnen, maar dat was totaal geen succes! Ik had les van een rij-instructuur die het hele uur verhalen vertelde over de leerlingen waar hij sex mee had gehad, en ik was al zo zenuwachtig tijdens het rijden. Uiteindelijk ben ik gestopt met lessen en nooit examen gedaan.

Nu in Canada weer opnieuw begonnen met lessen, en het gaat hier zoveel makkelijker! Hier moet je een theorietest doen, en dan mag je al rijden met iemand naast je die tenminste 5 jaar zn rijbewijs heeft. En na een jaar oefenen op die manier mag je op examen. Dus tegenwoordig zit ik regelmatig achter het stuur met mijn vriend ernaast. Op de planning staat nog een cursus van de overheid (theorieles en 10 uur praktijk in een echte lesauto) zodat ik in de toekomst korting krijg ik op de verzekering. Een examendatum heb ik dus nog niet, maar ik heb mezelf wel als doel gesteld om het dit jaar af te ronden.
Een rijinstructeur die over zijn avontuurtjes met zijn leerlingen vertelt? Wow, wat een viespeuk en vooral wat niet professioneel! Kan me voorstellen dat dat nogal demotiverend werkt, en dat is nogal een understatement. Ik heb volgens de beste instructeur ooit, altijd aardig, altijd geconcentreerd, nooit beroerd om iets uit te leggen en heel gestructureerd, en vooral ook heel ontspannen. Heel fijn, want ik ben nogal een zenuwpees.

En hoe gaat dat met je vriend Mapleleaf, geeft hij goed les? Lijkt me inderdaad goed om nog een overheidscursus te doen. Mijn vriend rijdt op zich ok, maar heeft lang niet het niveau, kennis en inzicht van mijn instructeur.
Ja achteraf had ik al veel eerder van rijschool moeten wisselen. Ik moet eerlijk toegeven dat hij wel voldeed aan het beeld dat ik van rij-instructeur had.

Rijden met mijn vriend gaat tot nu toe goed. In het begin vond ik het heel lastig omdat je ineens in heel andere rollen zit, maar gelukkig is hij heel geduldig. Ik denk dat het vooral nuttig is om de basis (schakelen, sturen etc) goed onder de knie te krijgen, en hopelijk zijn de rijlessen dan extra effectief. Qua kijken heb ik ook niet echt een idee hoe goed of slecht ik dat doe. Overigens heb ik wel het idee dat het hier makkelijker rijden is: weinig fietsers, geen rotondes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven