Geld & Recht alle pijlers

Afzien van pensioenverevening na scheiding?

13-06-2012 21:43 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ex en ik gaan scheiden. Lang verhaal in het kort: onze relatie was op. Ik hield wel nog van hem. Hij (al lang) niet meer van mij. Hij had de afgelopen jaren buitenechtelijke affaires en woont - direct na zn vertrek hier - samen met de vrouw waar hij maandenlang iets had toen ik nog van niets wist.

Concept echtscheidingsconvenant ligt er.

Ouderschapsplan, alimentatie is geregeld.

Maar dan is er een erfenis. Zijn moeder is 2 jaar geleden overleden. Erfenis in de vorm van een nog onverkocht huis.

Juridisch heb ik recht op de helft van 'ons' erfdeel maar hij zit muurvast en heeft financieel geen enkele ruimte. Ik ook niet, maar kan de komende (2) jaren nog in ons gezamenlijk huis blijven. Door aanspraak te doen op mijn deel kan hij geen kant op.

Daarnaast zijn mijn ouders (gelukkig) beiden nog in leven dus hij zal straks ook niet meedelen in een evt erfenis (zal vergelijkbaar bedrag zijn).

Hij is verder van mening dat we moeten afzien van pensioenverevening. Komt neer op kleine 6.000 euro per jaar.

Ik ben minder gaan werken (8jr geleden) ivm de kinderen. Hij heeft de afgelopen jaren regelmatig aangegeven ook minder te willen werken zodat ik aan carierre kon werken maar hij verdient veel beter dus ik zag dat niet zitten. En hij drong verder niet aan.

Wat doe ik nu?

Ik weet dat ik recht heb op beiden.

Maar ik vind een goede band tussen ons ook belangrijk.We hebben twee kinderen en ik wil dat die kinderen straks ouders hebben die nog met elkaar door een deur kunnen.

Als ik mijn recht ga 'aanvechten' wordt het een vechtscheiding met alle gevolgen, onrust, dreigementen (co-ouderschap) van dien..

Financieel zit ik ook klem. Een huis kopen op mijn salaris kan ik niet. Alleen met wat eigen geld achter de hand. Dat ik dus heb áls ik aanspraak maak op de erfenis.

Ik weet het niet meer. Zoveel emoties. Man met andere vrouw, kinderen verdrietig, financieel onzekerheid, op termijn verhuizen, en dan ook nog eens een vechtscheiding in de lucht als ik ga waar ik recht op heb...

Wie heeft hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Dat hij geen kant op kan had hij zelf moeten verzinnen voor hij met zn fratsen begon.

Pensioenverevening voelt hij nu helemaal niks van.

Jouw aandeel in de erfenis kan je laten vastleggen in een schuldig gebleven bedrag, bijv met de afspraak dat het uitbetaald moet worden na verkoop van de woning, of iets dergelijks.

Met emoties dreigen is wel leuk, maar volgens mij heb jij nog wat emoties tegoed van zijn zijde. Jij denkt dat wat geld toegeven de relatie goed zal houden, maar wie garandeert dat? Zijn gedragingen geven jou iig geen garantie. En zn nieuwe liefde? Die kunnen ook heeeel wat invloed hebben, of je nu wel of geen aanspraak maakt op waar je recht op hebt.

Je hebt een goed argument: jij zit door zijn gedragingen helemaal klem. Een vechtscheiding hangt mi niet af van meegaand zijn op geldgebied.
Ik kreeg het advies een aantal jaar terug om te nemen waar ik recht op had. Omdat ik in de emo achtbaan misschien iets zou beslissen waar ik later spijt van zou krijgen.

Kan je dus niet echt advies geven, maar wil je wel sterkte wensen in deze tijd! En vergeet niet aan jezelf te denken.
Nemen waar je recht op hebt.

Had hij maar na moeten denken. Andersom had hij het ook gedaan.
Eens met voorgaande reacties. Soyli, wat heb je nu voor verstandhouding met hem? Zijn er daar geen twee voor nodig? Zie het zakelijk meid. Wat zou hij doen als hij in jouw schoenen stond denk je? Sorry ik forum nu mobiel dus hou t kort. Sterkte meid.
Bekijk het eens van de andere kant, zijn kant. Zou jij de pensioenvereffening afzeggen als jij degene zou zijn die moet betalen? Zou jij de erfenis verwerpen als jij hem zou krijgen?

Laat het wel op papier zetten dat de erfenis gedeeld wordt als hij vrij komt (bij verkoop van het huis).

Je hebt volgens de wet recht op die dingen. Zorgt in het financiele belang van de kinderen goed voor ze. Daarnaast, je weet niet of jij tegen de tijd dat jij met pensioen mag er genoeg geld is.
Inderdaad....gewoon de regels volgen en nemen wat je toekomt.

Mocht je nou nog een gebaar willen maken dan zou je van de erfenis kunnen afzien of het af kunnen laten kopen met een bepaald bedrag. Van het pensioen zou ik dus never nooit afzien! Zeker niet aangezien 6000 euro per jaar veel geld is en jij minder pensioenopbouw hebt doordat je bij de kinderen thuis bent geweest.
Niet denken aan die goede band. Als hij niet fatsoenlijk met je om kan blijven gaan, als jij gewoon krijgt en laat vast leggen waar je wettelijk recht op hebt, dan zit een goede band er nooit in. Een goede band staat los van een goed en eerlijk geregeld convenant. Althans, zo zou het moeten zijn. Maar zodra de partner gaat voor waar ze recht op heeft, dan wordt meneer boos. Dag meneer Boos. Jij moet alleen verder, jij hebt een gat in je inkomen, je hebt er recht op. Al maakt iedereen je uit voor uitvreter en krent, zorg dat je de financiele zaken goed geregeld hebt.

Mijn moeder heeft het niet goed gedaan, en die zit dus nu alleen met AOW en een klein pensioentje. Zij zou nu tegen je zeggen: verdrink niet in de emoties, laat het je niet verblinden en laat je niet emotioneel chanteren door je ex. Hij wil natuurlijk zoveel mogelijk voor zichzelf houden. Hij zet zich niet in voor een goede band. Prima. Jij dan ook niet. KIES VOOR JEZELF! ECHT!

Sterkte.
Soyli jeane avril heeft zo gelijk! Lees m maar es een paar keer door!
quote:Soyli schreef op 13 juni 2012 @ 21:43:

Hij is verder van mening dat we moeten afzien van pensioenverevening. Die zin alleen al: meneer is van mening. Ja natuurlijk is hij dat van mening. Komt hem wel goed uit.quote:

Wat doe ik nu?

Ik weet dat ik recht heb op beiden. Precies, en herhaal dat heel vaak tegen jezelf.quote:Maar ik vind een goede band tussen ons ook belangrijk.We hebben twee kinderen en ik wil dat die kinderen straks ouders hebben die nog met elkaar door een deur kunnen.Zoals ik eerder schreef, dit zou los moeten staan van de scheiding regelen. Hij en jij moeten fatsoenlijk met elkaar om kunnen gaan, omdat jullie kinderen hebben en je laat zien hoe je je moet gedragen als ouders. Ook als je uit elkaar bent. Als dit alleen maar kan, als jij toegeeft aan zijn wensen, dan is dit emotionele chantage. En daar betaal jij straks geen eten van en geen huur van.quote:Als ik mijn recht ga 'aanvechten' wordt het een vechtscheiding met alle gevolgen, onrust, dreigementen (co-ouderschap) van dien..Door wie wordt het een vechtscheiding? Door hem. Zijn keuze, jammer en heel verdrietig, maar hij hoeft zich niet zo op te stellen. Maar als een klein kind gaat hij drammen, omdat hij het niet kan hebben dat jij daar recht op hebt. Jammer maar helaas voor hem, het is een volwassen man en bepaalde keuzes hebben consequenties. Als volwassen man draag je die. Punt uit.quote:Financieel zit ik ook klem. Een huis kopen op mijn salaris kan ik niet. Alleen met wat eigen geld achter de hand. Dat ik dus heb áls ik aanspraak maak op de erfenis.Dus zorg je ervoor dat dit ook zo geregeld wordt voor je, je hebt het nodig!quote:

Ik weet het niet meer. Zoveel emoties. Man met andere vrouw, kinderen verdrietig, financieel onzekerheid, op termijn verhuizen, en dan ook nog eens een vechtscheiding in de lucht als ik ga waar ik recht op heb...

Wie heeft hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?Mijn moeder heeft hier dus ervaring mee, die zou je op het hart drukken om financiele zaken los te koppelen van de emoties, niet erop uit zijn om hem te behagen en te zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt.
Dreiging co ouderschap??
Pakken waar je recht op hebt! Laten vastleggen in ieder geval al hij het nu niet heeft en altijd asnspraak maken op pensioen. Jij heb het niet op kunnen bouwen in de tijd dat je thuis was met ook zijn kinderen.

Laat je in deze niet LEIden door emoties, laat evt. een ander voor jou rechten vechten.
quote:Soyli schreef op 13 juni 2012 @ 21:43:

Als ik mijn recht ga 'aanvechten' wordt het een vechtscheiding met alle gevolgen, onrust, dreigementen (co-ouderschap) van dien..

Sinds wanneer is het gezamenlijk opvoeden van kinderen een dreigement?
Toen ik ging scheiden, 7 jaar geleden, werd het mij als volgt uitgelegd. Afzien van pensioen houdt ook in dat als hij komt te overlijden voor de kinderen meerderjarig zijn, je ook geen recht heb op een deel van het weduwenpensioen. Dat zou betekenen dat in het slechtste geval de kinderen hun pappa kwijt zijn, maar jij ook de alimentatie (en dus een deel van het inkomen). Het kan natuurlijk zijn dat de kinderen dan een deel wezenpensioen krijgen, maar het kan echt slecht uitpakken.

Als je nu 'ja' zegt tegen pensioen kun je altijd nog 'nee' zeggen als hij werkelijk 65 wordt en het pensioenfonds gaat uitkeren.

Ik heb door deze uitleg dus 'ja' gezegd....

Sterkte met je beslissing! Naast alle emoties zijn deze zakelijke hobbels niet eenvoudig...
Pakken wat je pakken kan. Dat is voor jezelf, en jij bent belangrijker dan je ex, anders was het je ex niet. Niks inleveren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Inderdaad, pakken wat je pakken kan.

Ik maak van dichtbij een vergelijkbare situatie mee, zodra jij teveel toe gaat geven walst hij straks over je heen.
Zeker niet afzien van je pensioen. Dat is een geldstroom die je niet kunt missen!

Wat het andere betreft: wat zou je zelf doen?

Persoonlijk heb ik een paar duizend euro weggegeven toen we uit elkaar gingen. Who cares? Het is maar geld. Ik hoef niet op een scheiding te verdienen ofzo. Ik heb er een goede verstandhouding aan over gehouden. Ik hou nog steeds van haar, in mijn hart.

Hoe je het ook draait of keert, scheiden kost altijd klauwen met geld. Ik zou voor de grote bedragen niet toegeven, maar het kleine grut zou ik gebruiken naar hem als wisselgeld (en een paar duizend piek noem ik in vergelijking met een huis klein grut).
Ik zou het je zeer kwalijk nemen als je de helft zou willen van de erfenis van mijn overleden ouders.

Ga meer werken, ga jezelf bedruipen.
quote:feeks schreef op 13 juni 2012 @ 22:25:

Ik zou het je zeer kwalijk nemen als je de helft zou willen van de erfenis van mijn overleden ouders.

Ga meer werken, ga jezelf bedruipen.Ik bedoelde de mogelijkheid van het pensioen. Erfenissen is een ander verhaal natuurlijk.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Ga meer werken, ga jezelf bedruipen.Ze werkt, ze is minder gaan werken voor de kinderen. Ze kan zichzelf bedruipen, zeker als de scheiding goed geregeld wordt.

Ga meer werken, ga jezelf bedruipen.Waarom dit dan? Zowel toekomstig ex-man als ouders van toekomstig ex-man hadden ervoor kunnen zorgen dat de erfenis buiten de boedel viel, maar hebben dit nagelaten. Als het niet delen van de erfenis betekent dat ze haar huis niet meer kan betalen zou ik ervoor kiezen om het geld wel op te eisen.
quote:modus schreef op 13 juni 2012 @ 22:31:

[...]

Waarom dit dan? Zowel toekomstig ex-man als ouders van toekomstig ex-man hadden ervoor kunnen zorgen dat de erfenis buiten de boedel viel, maar hebben dit nagelaten. Als het niet delen van de erfenis betekent dat ze haar huis niet meer kan betalen zou ik ervoor kiezen om het geld wel op te eisen.Precies. Het is een logische consequentie van de keuze die ze hebben gemaakt toen ze zijn getrouwd (in gemeenschap van goederen) en de keuze van de (schoon)ouders door geen uitsluitingsclausule op te nemen. Als die keuzes toch slecht voor je uit blijken te pakken kun je er niet opeens op terug komen omdat jou dat beter uitkomt.
Dus je hebt alleen een goede verstandhouding als jij doet wat hij wil? Lekkere verstandhouding heb je dan. En denk je dan echt dat er dan wel een goede verstandhouding komt met deze man? Is gaan voor waar je recht op hebt ook niet in het belang van je kinderen?
quote:modus schreef op 13 juni 2012 @ 22:31:

[...]

Waarom dit dan? Zowel toekomstig ex-man als ouders van toekomstig ex-man hadden ervoor kunnen zorgen dat de erfenis buiten de boedel viel, maar hebben dit nagelaten. Als het niet delen van de erfenis betekent dat ze haar huis niet meer kan betalen zou ik ervoor kiezen om het geld wel op te eisen.Ze kan nog 2 jaar in het huis blijven, daarna zal ze een ander huis moeten hebben wat ze met haar inkomsten wel kan betalen.
Pensioen zou ik willen houden erfenis zou ik een afkoopbedrag voor willen hebben en dan ook niet voor mezelf maar voor mijn kinderen.,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven