Geld & Recht alle pijlers

Bijna failliet?!?!

14-06-2012 07:40 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers. Vanwege herkenbaarheid een andere nick aangemaakt. Maar ik heb een bak met problemen en heb jullie hulp nodig.....

Ik heb 2 BV's die ik wil omzetten naar 1 eenmanszaak. Dat heeft te maken met de lagere omzet. 1 BV is een Holding en de andere een werkmaatschappij. Al jaren betaal ik meer aan de bel.dienst en de accountant, dan aan mezelf. Om die BV's te kunnen omzetten heb je nl. recente jaarstukken nodig. Die wil de accountant wel opmaken, maar dat kost geld (wat ik niet heb). De belastingdienst legt me boetes op omdat ik de te laat ben met het indienen van belastingopgave's, omdat die jaarstukken er nog niet zijn. Zo draai ik al een tijdje rond...... Beide BV's hebben nu schulden bij de bel.dienst vanwege hoofdzakelijk boetes. Ze hebben gisteren mijn dienstauto in beslag genomen, dus kan ik ook geen geld meer verdienen. Wat is wijs?!?!

Ik kan de BV's laten klappen, door zelf faillissement aan te vragen. Maar ik ben bang dat ik persoonlijk toch aansprakelijk wordt gesteld voor die schulden, omdat die jaarstukken niet tijdig zijn ingeleverd.

Ik kan proberen om de voorraad tegen dumpprijzen te verkopen en zo zoveel mogelijk de bel.dienst tevreden te houden. Maar omdat de BV's dan blijven bestaan, krijg ik van een volgende periode weer een boete en ondertussen geen geld om de accountant te betalen voor die jaarstukken.

Daarnaast zit in de Holding formeel een hoge pot met geld met lijfrente, maar dat geld is er helemaal niet. Die pot werd elk jaar opgeplust, ondanks dat ik verlies leed. Daar staat tegenover dat ik 2 keer zoveel compensabele verliezen heb staan, maar om die 2 tegen elkaar weg te strepen, is een ingewikkelde procedure nodig, met (daar komen ze weer) recente jaarstukken.....

Waar moet ik beginnen???

Ik ga iig vandaag de KvK bellen, mss dat zij een adviseur hebben die me kosteloos kan helpen, want ik zit niet te wachten op nog meer schulden.

Overigens zijn personeel en leveranciers netjes allemaal betaald, maar dat stopt nu, want er komt geen geld meer binnen.
Bel eens naar de gemeente. zij hebben een soort van schuldsanering voor zelfstandigen.
uitstel van betaling bij je accountant aanvragen? Hij zal toch ook wel weten hoe de zaken ervoor staan.

Veel sterkte btw, ik vind het echt rot voor je dat het zo slecht gaat.
@CupCakeGirl; schuldsanering voor zelfstandigen is alleen als je gezinsinkomen van je afhankelijk is. Mijn man werkt ook en dan redden we het net op zijn inkomen. Overigens wel op huw.voorwaarden.

@Starshine; m'n accountant doet niet meer aan uitstel. Alleen op werken op basis voor voorschotten
Andere accountant zoeken? Het is niet normaal dat je de stukken te laat deponeert en je hierdoor al 1-0 achterstaat. Je wordt dan idd privé ook aangesproken.

Wellicht naar een administratiekantoor gaan, die is goedkoper. Prijs afspreken en alles netjes aanleveren zodat ze er weinig tijd aan kwijt zijn.

Zonder cijfers en stukken is het verder lastig advies te geven.
Persoonlijke aansprakelijkheid van een bestuurder op basis van niet opgestelde jaarstukken is zeer onwaarschijnlijk. Voor persoonlijke aansprakelijkheid gelden zeer strenge juridische normen. Misschien heb je ergens een advocaat in je kennissenkring? Deze kan je hierover meer adviseren. Op basis van deze gegevens kan ik je natuurlijk niet vertellen dat persoonlijke aansprakelijkheid is uitgesloten maar ik weet wel dat dat een zeer lastig leerstuk is, dus het opheffen van de BV's is mogelijk een goede optie waar je je juridisch over moet laten informeren.
Ik vind het lastig om iemand nieuw in te schakelen, omdat ik niet zeker weet (waarschijnlijk niet zelfs) dat ik hun rekening kan betalen....
Dat opheffen gaat dus zomaar niet, vanwege die lijfrente-pot. Dan moet ik eerst die procedure doorlopen van jaarstukken etc. etc. Als ik failliet ga, dan zijn de BV's ook weg. Maarja, als ze dan gaan zeggen dat ik persoonlijk aansprakelijk ben, raak ik van de regen in de drup. Schulden zijn nu overzichtelijk, zo'n 15.000 euro. Als de belastingen over die pot erbij komen, heb ik een PROBLEEM ! Wil schuldsanering zien te voorkomen, geen idee ook hoe dat gaat als je op huw.voorwaarden bent getrouwd.
Ik moet zo weg, heb een hulpochtend op school van de kids.... Maar laat komen die tips, kom vanmiddag terug!
@ felicia er is te laat gedeponeerd dus er IS al sprake van onbehoorlijk bestuur. Hierdoor ben je privé aansprakelijk.

En tuurlijk wil hij van die BV's af, maar dat wordt afrekenen in 1x over de lijfrente met geld wat er niet is.

Komende 3 jaar tijdig alles Indienen en deponeren en het dan laten klappen? Verder baan zoeken voor inkomsten. Maar ja ik weet niet of dit het beste advies is wat je kan krijgen omdat ik niet over alle informatie beschik.
Maar steek in elk geval niet je kop in het zand, blijf je post open maken en blijf in contact met de Belastingdienst.
Als je op tijd de gegevens die nodig zijn voor de jaarstukken bij hem inlevert maar de accountant levert te laat de jaarstukken in bij de belastingdienst kun je de boetes op hem verhalen,hij is verantwoordelijk voor het op tijd inleveren daar betaal je hem voor.Dan had hij maar uitstel moeten aanvragen bij de belastingdienst dan had hij nog respijt tot 1 September.
met huw. voorwaarden ben jij toch de enige die aansprakelijk is/in de schuldsanering moet?

Tenminste dat denk ik, heb heb er weinig verstand van. Is het een idee dat je met het Jl, de bank of de gemeente wat scenario's gaat doornemen?
Pfoeh, dit wordt een lastig traject voor je.

Als ik het zo inschat ben je veel te lang doorgegaan en heb je verzuimd tijdig maatregelen te treffen.

Als je dreigt failliet te gaan voornamelijk door boeteschulden aan de belastingdienst is er al langere tijd iets grondig mis. Als men je dienstauto al heeft weggehaald betekent dat dat je al heel veel stations voorbij bent, namelijk geen aangifte, geen reactie op herinneringen, geen actie op aanmaningen, geen reactie op dwangbevelen. Waarschijnlijk ook geen actie om tot afspraken te komen met de belastingdienst.

Daarnaast heb je het over een hoog bedrag aan stamrecht, dat betekent dat er ook een hoog bedrag aan waarde van de inbreng moet zijn geweest. Waar is dit allemaal gebleven? Dit geeft mij het vermoeden dat je al langere tijd bergafwaarts aan het gaan bent.

Kortom, je bent als bestuurder van je BV's vermoedelijk nalatig geweest, en daardoor hoofdelijk aansprakelijk geworden. Bij faillissement zal een curator dan in privé bij je aankloppen voor de belastingschulden.

Als je nu al weet dat je de rekeningen van een accountant niet kunt betalen, dan krijg je ook nooit jaarstukken. Tenzij je bewust iemand voor je wilt laten werken terwijl je je bewust bent dat je deze nooit gaat betalen.

Voor de actie die jij wilt (teugkeer uit de BV) zijn veel extra uren nodig, daarnaast extra uren voor contacten met de belastingdienst, kortom, op basis van voorschot is niet meer dan redelijk.

BV's liquideren en in privé een eenmanszaak starten? Waarom zou het met een eenmanszaak wel levensvatbaar zijn en genoeg opbrengen en via een BV niet? Is het als eenmanszaak dan ook mogelijk geen vetpot?
Daarnaast zit in de Holding formeel een hoge pot met geld met lijfrente, maar dat geld is er helemaal niet. Die pot werd elk jaar opgeplust, ondanks dat ik verlies leed. Daar staat tegenover dat ik 2 keer zoveel compensabele verliezen heb staan, maar om die 2 tegen elkaar weg te strepen, is een ingewikkelde procedure nodig, met (daar komen ze weer) recente jaarstukken.....

-----------------------------------------------------------------------

Je kunt maar zo niet opplussen ,ik zou een betere accountant nemen.Ik heb ook ooit een AA accountant gehad maar wat een fouten die maakte onvoorstelbaar,een fout van 30000 gulden destijds die ik gelukkig zelf bij de belastingdienst kon rechtzetten.Gelijk daarna een ander genomen,een gewone boekhouder die zijn werk voortreffelijk doet en nog veel goedkoper is ook.
Bij een eenmanszaak heb je bepaalde financiele voordelen die je bij een BV niet hebt.Voor ondernemers met een eenmanszaak zijn er verschillende extra aftrekmogelijkheden zoals de kleine ondernemersregeling en de ondernemersaftrek waaronder de startersaftrek en de zelfstandigenafrek.
quote:felicia schreef op 14 juni 2012 @ 07:55:

Persoonlijke aansprakelijkheid van een bestuurder op basis van niet opgestelde jaarstukken is zeer onwaarschijnlijk. Voor persoonlijke aansprakelijkheid gelden zeer strenge juridische normen. Misschien heb je ergens een advocaat in je kennissenkring? Deze kan je hierover meer adviseren. Op basis van deze gegevens kan ik je natuurlijk niet vertellen dat persoonlijke aansprakelijkheid is uitgesloten maar ik weet wel dat dat een zeer lastig leerstuk is, dus het opheffen van de BV's is mogelijk een goede optie waar je je juridisch over moet laten informeren.Naast civiele aansprakelijkheid ligt er ook een deel bestuursaansprakelijkheid geregeld in de belastingwetten. Zie daarvoor AWR en de invorderingswet, omkering bewijslast bij geen tijdige melding betalingsonmacht ed. Verder ook van belang: geen aangiften indienen, geen of niet tijdige deponering.
quote:ElleMichelle schreef op 14 juni 2012 @ 08:15:

Bij een eenmanszaak heb je bepaalde financiele voordelen die je bij een BV niet hebt.Voor ondernemers met een eenmanszaak zijn er verschillende extra aftrekmogelijkheden zoals de kleine ondernemersregeling en de ondernemersaftrek waaronder de startersaftrek en de zelfstandigenafrek.

Je doelt waarschijnlijk op fiscale voordelen, deze zijn me bekend. Wat ik bedoel is dat je met een winst van 30k qua belastingdruk binnen de BV weliswaar een eind zwaarder zit, maar niet dusdanig dat dat je op eens de kop kost, terwijl dat in de eenmanszaak niet zo zou zijn. Het is dus waarschijnlijk niet belastingdruk die het zaakje leegtrekt. Mogelijk wel de hoogte van het DGA salaris.

Dit wordt flink gissen, maar had deze onderneming wel ingebracht moeten worden?
quote:ElleMichelle schreef op 14 juni 2012 @ 08:12:

-----------------------------------------------------------------------

Je kunt maar zo niet opplussen ,ik zou een betere accountant nemen.Ik heb ook ooit een AA accountant gehad maar wat een fouten die maakte onvoorstelbaar,een fout van 30000 gulden destijds die ik gelukkig zelf bij de belastingdienst kon rechtzetten.Gelijk daarna een ander genomen,een gewone boekhouder die zijn werk voortreffelijk doet en nog veel goedkoper is ook.De lijfrenteverplichting in de Holding moet opgeplust worden. Dit staat los van verliezen in de werkmaatschappij. Niet opplussen is het afzien van rechten, niet meer voldoen aan de voorwaarden, en daarmee vrijval. Terecht dus dat er oprenting heeft plaatsgevonden.
Getrouwd, huwelijkse voorwaarden, kinderen. Verantwoording dus. Hoe kan het zijn dat je een aantal jaren geen jaarrekening hebt, niet hebt gedeponeerd, en blijkbaar aanslagen niet hebt betaald?
Eens met 2_day, hier zit meer verhaal achter dan je vertelt.

Over hoeveel jaren heb je geen jaarstukken?

Is de boekhouding verder wel op orde of is er over die jaren ook geen boekhouding bijgehouden?

Heb je alleen problemen met de VPB aangifte of heb je meer belastingschulden?
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om jaarstukken te laten opmaken. Als dat via de BV's niet te betalen is, kun je dat privé voorschieten?

Pas als je jaarstukken hebt, weet je wat er echt aan de hand is: hoeveel schulden hebben de BV's en zijn er nog bezittingen? Niet betaalde maar wel verschuldigde belasting is natuurlijk ook gewoon schuld. Tegelijkertijd kun je soms met fiscale verliezen ook geld terugkrijgen van de belastingdienst indien je de jaren ervoor wel winst maakte en VPB hebt betaald.

Pas als je echt weet hoe het ervoor staat, kun je een beslissing nemen over wat verstandig is: omzetten, faillissement of gewoon doorgaan.

Je bent in Nederland niet zo snel als bestuurder aansprakelijk, maar zonder jaarstukken en goede administratie loop je wel grote risico's. Wettelijk gezien kwalificeert dit namelijk als wanbeleid en bij een faillissement kan de curator daardoor de bewijslast omdraaien: jij moet maar aantonen dat je de boel goed hebt bestuurd.

Datzelfde geldt voor belastingschulden. Als je geen betalingsonmacht hebt gemeld, is het voor de belastingdienst eenvoudiger om je privé aansprakelijk te stellen voor de belastingschuld.
Je moet eerst helder lrijgen wat er precies mis is (of is gegaan) Ben je zelf zo slordig of je accountant. Kun je geen afspraak maken bij de belastingdienst hoe dit op te lossen? Als zij de enige zijn waar je achterstand hebt is er misschien iets te regelen. Maar je moet dan wel open kaart spelen en niets achterhouden. Ik heb het idee dat je verhaal hier op het forum niet compleet is.
Wat in de praktijk wel voorkomt: de BV failliet laten gaan, via een nieuwe BV voor een zacht prijsje de activa kopen van de curator en opnieuw beginnen zonder schulden.

Maar in een situatie waar door een slechte administratie en slechte communicatie met de belastingdienst er al risico's bestaan voor privé-aansprakelijkheden, is dat een riskante truc.
Volgens mij heeft ze alleen maar de laatste stukken (2010/1011?) niet.

Eens met ondernemer, die jaarcijfers zijn echt van belang. Wellicht kan je jouw voorraad verkopen tegen dumpprijzen en je accountant betalen? Of inderdaad privé betalen?

En klim meteen in de telefoon... KvK, belastingdienst, accountant en eventuele andere schuldeisers bellen en afspraken maken.

Je lijfrente zal in je holding zitten, dus de werkmaatschappij zou je sowieso kunnen laten klappen. Je holding zal bestuurder zijn van je werkmaatschappij en is dus ook aansprakelijk (let daar wel op).

Het is wel een behoorlijke mess waar je in zit dus veel succes en bellen, afspraken maken en actie! En anders probeer een adviseur in te schakelen die je helpt, wellicht ook privé betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven