Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Daar kan ik dan ook eens heen infojunk. :-D Ik heb hun website bekeken, ziet er prima uit. Hoe vond je het eten?

Grappig Rawfood dat we tegelijk reageerden. Dat is ook zo, de nootjes die we kopen zitten in plastic verpakt....

Legt Julia in haar boek niet uit hoe het precies zit met plastic?
Oeps Ayli, jij gebruikt wel veel plastic .... als je het ervoor over hebt, zou ik je echt aanraden om bij Greenjump je spullen te gaan bestellen, echt waard!

Heerlijk ontbijtje infojunk! Welke muesli heb jij? En kan je lang vooruit op dit maaltje ?
Ik vind de prijzen op Greenjump hoog. Daarom wil ik eerst graag weten of het echt schadelijk is of alleen bij verhitting.

En anders voor m'n verjaardag van iedereen bakjes vragen
quote:ayli schreef op 17 juni 2012 @ 11:04:

Daar kan ik dan ook eens heen infojunk. :-D Ik heb hun website bekeken, ziet er prima uit. Hoe vond je het eten?

Het eten was lekker, de gevulde courgette smaakte heerlijk. Het is het type eten, wat ik zelf ook maak/kan maken. Voordeel is dat de prijs niet zo hoog is, en het eten snel geserveerd wordt. We gingen er namelijk eten voordat we naar de film gingenen hadden geen tijd om uitgebreid te tafelen.

Er lagen trouwen ook lekkere taarten/koeken, maar die heb ik niet geprobeerd.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Hoi allemaal,

Ik lees al een hele tijd hier mee en ben na het lezen van het eerste boek ook aan de Amber. Niet alles 100%, maar veel tips gebruik ik toch. Met als doel wat kilootjes af te vallen.

Ik heb het boek geleend in de bieb dus kan niets terug lezen, daarom wil ik hier wat vragen stellen.

-Hoe denkt Amber over honing? Niet al te veel van nemen toch? En welke honing kun je het beste nemen?

-Wat doet cacao poeder met je lichaam? Er zitten nl weinig cal. in, maar laat dit niet je bloedsuikerspiegel snel stijgen?

Zou je er bijvoorbeeld beter wat noten bij kunnen nemen of is dit niet nodig?

Ik mis af en toe echt de chocolade. Misschien al eerder genoemd hier, maar een tip om de chocolade-trek te stillen en wat ik vaak eet:

-banaan prakken en 2 eetlepels cacao erdoor

-avocado prakken en 2 el cacao erdoor. Je krijgt bij beiden een soort chocolademousse!

-havermoutpap met cacao.
@ pelsje, volgens mij kan rauwe honing niet zoveel kwaad. Net als rauwe cacao. Maar zal t even opzoeken wat Amber erover zegt.
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden kwam ik door googlen op dit forum terecht. Ik heb inmiddels het hele topic doorgelezen en gisteren het 1e boek van Amber binnen gekregen.

Ook dat heb ik bijna helemaal gelezen. Het spreekt me allemaal erg en ik ga proberen me deze levenswijze helemaal eigen te maken. Niet zozeer om af te vallen, maar ook om beter in mijn vel te komen. Ik heb al leuke receptjes van jullie gevonden en opgeslagen.

Ik heb ook al aardig wat biologische boodschappen gedaan en vandaag probeer ik zo goed mogelijk volgens Amber te eten.

Ontbijt: 2 speltboterhammen met roomboter, eentje met gekookt ei en eentje met hagelslag (deze moet nog op).

Tussendoor: twee nectarines en wat gemengde nootjes.

Lunch: schaltje bioyoghurt met rozijnen, cranberries, pompoenpitjes, zonnebloempitten, gebroken lijnzaad en wat havermout.

Tussendoor: een schaaltje kersen

Diner straks: sperzieboontjes met zalmmoot, pesto, wat olijfolie en citroensap in één (aluminiumfolie) pakketje uit de oven

Meteen ook vraag over groenten stomen: hebben jullie een stoompan of een stoommandje en zo ja, waar haal je die?
@ els; ik heb ooit een soort spaghetti pan gekregen, deze gebruik ik nu om te stomen. Het is een soort mandje in een pan. Verder heb ik geen idee waar je ze kan krijgen.

Net weer banaan-cacao mousse op, heerlijk!

Ik heb meteen nog een vraag:

Amber had het in het boek erover dat je op bijv. een verjaardag beter wat noten bij een gebakje kunt nemen, of chocolade met noten kan nemen om je bloedsuikerspiegel niet te snel te laten stijgen.

Nu vraag ik me af: wat weegt zwaarder als je niet te veel wil aankomen. Want die extra noten die je neemt bevatten ook weer extra calorieen.

Kun je dus beter geen noten nemen en je suikerspiegel flink laten stijgen?

Of extra calorieen nemen en wel je suikerspiegel stabiel houden?
Je kan beter noten nemen en gewoon geen gebakje.

Hoe puurder de chocola, hoe beter voor je lijf

Bij de toko kan je mandjes van ijzerdraad halen voor een paar euro en die kan je in een gewone kookpan doen
quote:Francisca_ schreef op 17 juni 2012 @ 16:53:

Bij de toko kan je mandjes van ijzerdraad halen voor een paar euro en die kan je in een gewone kookpan doen Oké, ga ik daar morgen even kijken.
Ja haha beter natuurlijk helemaal geen gebakje!

Maar omdat Amber dit aangeeft; als je voor gebak kiest neem je er beter wat extra noten bij.

Ik vroeg me dus af of je niet beter je bloedsuikerspiegel wat omhoog kunt laten gaan met dat gebak, in plaats van stabiel houden en extra calorieen eten met die noten..

Vraag me af wat dan zwaarder weegt.

Ik ben nog niet van de suiker afgekickt geloof ik, blijf maar zin hebben in chocola. Dan maar zo puur mogelijk.
Pelsje, rauwe cacaonibs zijn nog veel beter dan cacaopoeder. Gebruik je trouwens wel rauwe cacaopoeder? Anders zit er nog (suiker)troep bij in, vrees ik.... Kijk maar even op de site van gekruid.nl of rawfoodvena.nl voor de rauwe cacaonibs .

En ja, noten bij je taartje nemen is meer aan te bevelen dan je bloedsuiker een opdonder te geven ivm snelle vetopslag hierdoor.
quote:Pelsje schreef op 17 juni 2012 @ 18:40:

Ja haha beter natuurlijk helemaal geen gebakje!

Maar omdat Amber dit aangeeft; als je voor gebak kiest neem je er beter wat extra noten bij.

Ik vroeg me dus af of je niet beter je bloedsuikerspiegel wat omhoog kunt laten gaan met dat gebak, in plaats van stabiel houden en extra calorieen eten met die noten..

Vraag me af wat dan zwaarder weegt.

Ik ben nog niet van de suiker afgekickt geloof ik, blijf maar zin hebben in chocola. Dan maar zo puur mogelijk.

Als je suikerspiegel sky high wordt, heb je heel snel weer zin in eten. Als je een paar noten erbij eet, dan gebeurt dit dus niet en het is een stuk beter voor je lijf om je suikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden.

Veel beter dan dat je een keertje wat extra calorieën binnen krijgt.
dag allemaal en welkom aan alle nieuwe mensen! Hier weer een paar dagen in het buitenland gezeten voor werk, dan is het wel erg lastig om amberproof te eten moet ik zeggen. Vandaag ook een minder goeie dag met chips en chocolade. Maar ondanks dat passen al mijn broeken nog steeds even goed en heb ik niet het idee meteen aan te komen. Merken meer mensen dat?

Verder vanaf morgen weer goed aan de slag. Heb net gezien dat ik nog veertien weken heb om er op mijn best uit te zien (dan ga ik trouwen en zou het liefst nog wel een paar kilootjes af willen vallen...). Kortom; weg met de suiker weer (dat blijft het lastigste!). Ga deze week echt weer cold turkey suikerloos eten!
Hoi allemaal,

een tijd terug schreef ik hier redelijk actief mee, gisteren heb ik het boek weer uit de kast geplukt en ben ik weer opnieuw gaan eten (het begon omdat ik mijn eigen peterselie had geoogst en ik weer wilde weten waarom dit nu ook al weer zo goed was). Ik ben nu ook al een tijdje gezond aan het eten zonder teveel slechte E-nummers ( leuke weblog's smakelijck eten en de bakparade ). Dit gaat me redelijk af met af en toe wat uitspattingen natuurlijk.

Ik wil AA weer oppakken maar dan wel met mijn eigen twist. Wil me er zo goed mogelijk aanhouden maar sommige dingen zijn wat lastiger (brood ed) en mijn vriend gooit al snel 'zijn kont tegen de krib' als hij in de gaten krijgt dat het te veel neigt naar gezond. We wonen niet samen dus er blijven nog genoeg dagen over dat ik wel goed kan AA'en!

Verder zit ik niet al te ruim in mijn budget dus sommige dingen zijn gewoon geld technisch geen optie.

Voor de werklunch morgen en overmogen heb ik al een omelet in de koelkast staan, dit gaat dan wel tussen een broodje.

Ik heb zojuist al de geprakte banaan met cacao poeder op, en lekker dat het was.... (ik heb cacao van Blooker, staan geen ingredienten op, maar aan de smaak als je het puur eet is wel te merken dat er geen suiker in zit.)

Iemand trouwens nog ideeen om zelfgemaakte havermoutpap te zoeten zonder suiker? (en dan geen stevia of iets van ahornsiroop) Thee ed kan ik goed zonder suiker drinken, koffie minder, maar ik ontbijt elke ochtend met havervlokken, gekookt water en suiker. Zonder die suiker is het echt niet te eten.

groetjes Adios!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Oerzoet of honing misschien?

Fijn dat je er weer bent Adios
Blooker cacao zit volgens mij verder niks in.

Je zou eventueel kunnen zoeten met gedroogd fruit: dadels, vijgen, rozijnen. Dadels en vijgen van ah zit niks aan toegevoegd en californische rozijnen van ah ook niet.

In stukjes, of malen in de keukenmachine, of zo meekoken.

Ik heb ook wel eens dadelmoes gemaakt door dadels in een bodempje water te koken tot ze zacht zijn en dat dan met de staafmixer pureren. In de koelkast bewaren.

Of zoeten met vruchtensap?

Je kunt trouwens ook gemalen kokos of amandelen toevoegen. Dan wordt het wat minder waterig en kokos en amandelen vind ik ook wel wat zoetig.
Ik maak havermout met amandelmelk ('s nachts in water wellen) en dan zoet ik het met stukjes appel, klein beetje agavesiroop en kaneel. Kaneel geeft ook altijd de illusie dat het zoeter is dan het is. Maar kleine stukjes gedroogde abrikoos meekoken had ik ook al ergens gelezen, de pap wordt dan wat zoeter. En gedr. abrikoos heeft een lage glycemische waarde.

Leuk trouwens, weer nieuwe (ouwe) meeschrijvers.

Wij hadden vanavond hele lekkere gevulde wijnbladeren super lekkere falafel van tuinbonen en kikkererwten met tzaziki (wel met witte rijst en witte pitabroodjes). Paar uurtjes werk wel, maar het was het waard.

Voor de komende week kook ik linzen (van die geelgroene), maar ik vind het lastig waar ik dat mee moet combineren voor een compleet eiwit (p 58 van het basisboek zeg maar). Van de producten uit de granengroep heb ik alleen spelt in huis, van die hele korrels, maar die moeten 24 uur wellen eerst en dan een uur koken. Doen voor morgen dus maar... wat een geplan. Of zouden jullie linzen dan nog wel met bonen combineren? Ik heb allerlei bonen in blik in huis. Nou ja, zonder complete eiwitten kun je nog steeds wel gezond leven.

Morgenmiddag dus linzensalade met geitenkaas, courgette, tomaten, paprika, kappertjes en citroen. 's Avonds een makreelsalade met krieltjes erdoor. Ontbijt denk ik weer met havermout, dat beviel me enorm goed vandaag. Ik heb na dat ontbijt om een uur of 12 nog een half bakje patat met gegeten in het zwembad maar tot 5 uur helemaal geen honger gehad. Zo makkelijk dan om niet te snaaien!
En dat recept van geprakte banaan met cacao klinkt briljant! Heel goed idee voor een toetje ook!
Pichegru, je kunt de linzen heel goed combineren met wat Quinoa erdoor, dan heb je de voedingswaarde optimaal, zeker ook voor de benodigde eiwitten . Jij bent erg goed bezig zeg! Maak je de linzensalade met rauwe paprika, tomaat e.d.?

Adios, zonde inderdaad om geraffineerde suiker in je havermout te doen, hiermee maak je van je gezonde ontbijt een "slecht" begin van de dag.Gedroogd fruit erbij in maakt het zoeter en zeker ook kokos . Succes!
Ja, quinoa zou kunnen idd. goed idee.

En ik maak alle salades idd met zoveel mogelijk rauwe groente. Vandaag flink wat tomaten, halve paprika, halve courgette, 2 stengels bleekselderij, peterselie, voor salade voor mij en mijn man. Ben benieuwd!
Ik had in mijn hoofd om vandaag en morgen alleen groente- en fruitsapjes te drinken.

Maar ik hou het niet vol. Zijn jullie begonnen met ontgiften?

Ik heb vanmorgen een mango en wat aardbeien op.

Daarna een sapcentrifuge gehaald en een sapje gemaakt, maar het is echt te weinig op dit moment.

Dus net 2 kleine speltboterhammen gegeten: 1 met roomboter, 1 met pindakaas.

Ik denk dat ik het ontgiften maar over een paar weken ga doen, maar niet nu.
Hoi Els, mag je geen banaan ofzo, of avocado? Ik zou ook flauw worden van alleen maar sapjes. Is dit volgens Fase 1 van AA? Of een aparte detox?
Dit is volgens fase 1. Je kunt vast een banaan of avocado door je sapje doen. Maar zo eten is niet de bedoeling.

Mijn groentesapje is trouwens wel lekker: tomaat, wortel, courgette, komkommer, rode puntpaprika en 2 wilde perziken.
Rawfoodje: http://voedzo.nl/eigen-er ... hocoladepudding-op-aarde/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven