Vegetarier worden

19-06-2012 02:35 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al enkele jaren worstel ik met het idee om vegetarier te worden. Ik ben dol op dieren en kan er steeds slechter tegen dat ik aan de ene kant zo lief ben voor mijn huisdieren en aan de andere kant een gruwelijk gemartelde kip op mijn bord zet. Ik ben al een paar jaar geleden over gegaan op biologisch vlees, maar toch voelt het niet helemaal goed. Ik heb tientallen documentaires gezien over dierenleed en de biologische kippen hebben het echt niet zo veer beter.

Het punt is alleen, dat als ik dat vlees niet eet, dat dierenleed toch wel doorgaat. Het komt alleen niet in mijn maag terecht, en dan kan ik me wel beter voelen over mijzelf, maar echt helpen doe ik die arme beestjes niet. Zeker omdat ik wel gewoon melk en eieren wil blijven nuttigen (veganisme is mij een stap te ver). Zijn er nog andere vegetariers die met hetzelfde gevoel in de maag zitten? Dierlijke producten zitten namelijk overal, in leer, in snoepjes... nu draag ik geen leer, maar toch...

Ik weet ook dat weinig mensen in mijn omgeving het echt serieus zullen nemen als ik vegetarier word, het is in mijn kringen toch iets voor "hippies" en "krakers". Dat vind ik jammer. Het is toch een soort handicap als je bij iemand gaat eten. Ik ben er ook niet echt uit of ik dan fulltime vegetarier word, of gewoon zo min mogelijk vlees eet (wel bij vrienden, voor de sfeer en wil geen zeur zijn).

En wat is een goede site met vegetarische recepten? De enige andere vegetarier die ik ken maakte altijd dingen met (gesmolten) kaas, maar kan daar niet goed tegen (krijg er diarree en buikpijn van). Vind tofu ook niet lekker.
Lemur, wil even zeggen dat ik vind dat je goed bezig bent door hier over na te denken en actie te gaan ondernemen.

Ja idd, hoe meer je je in dingen verdiept (zoals visstand ed) hoe meer je misschien je keuzes gaat herzien in de loop van de tijd, maar zoals hierboven wel blijkt zijn er heel veel verschillende dingen die voor mensen belangrijk zijn, en redenen om wel/niet bepaalde dingen te eten. En je mag daar zelf je keuze in maken (maar daar zijn we het geloof ik wel over eens ).

Gehakt is rund en/of varkensvlees, maar zo blijkt maar weer hoe goed het is dat je je bent gaan verdiepen in de achtergrond van je eten.
quote:Gamayun schreef op 19 juni 2012 @ 13:41:

[...]

1) Vis wordt lang niet altijd humaan gevangen en er bestaat wel degelijk kweekvis (wat beter is voor de visstand).

Welke vol zit met kleurstoffen (zalm) en bol staat van de antibiotica (om ziektes in het bassin te voorkomen of onderdrukken)

2) Om je 2e stukje moest ik even lachen, waar denk je dat gehakt van gemaakt is

3) Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar de argumenten die je noemt gaan meer richting biologisch vlees dan vegetarisch.
quote:lemur schreef op 19 juni 2012 @ 13:29:

Zo, wat een goede en handige tips! Bedankt!

Ik blijf wel vis eten, de vis heeft namelijk wel een goed leven gehad en is niet speciaal gefokt voor consumptie. Als ik die vis/garnaal/mossel niet eet, doet een ander zeebeest het. Maar ik begrijp erg goed dat velen geen enkel dood dier willen eten!

Die vis heeft geen goed leven meer, de zeeen zijn ernstig vervuild en worden overbevist. Voor een garnaaltje zijn er zoveel bijvangsten, die meer dood dan leven in de zee worden terug gegooid, dat de overweging om geen vlees te eten hetzelfde is voor vis. Niks vrijheid blijheid daar in de zee, mensen zijn naar net zo erg bezig als met dieren aan land in de bio industrie. Troost jezelf dus niet met de gedachte, dat een visje niet zo erg is omdat deze niet is gekweekt/gefokt. Je mag het eten, maar weet wat je eet, en bij vis hoort net zoveel dierenleed. Helaas.
[url=
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/07/14- ... -zee-leeg/]Overbevissing[/url]
Link doet het niet
Overbevissing

Nu wel.
Zo, ik ga van de week even lekker gerookte paling halen.
Ik weet dat gehakt van varkens en runderen komt maar ik bedoelde vooral dat ik toch al geen biefstuk etc. eet en dat het maar 2 vleessoorten zijn.
quote:redband schreef op 19 juni 2012 @ 15:52:

Zo, ik ga van de week even lekker gerookte paling halen.Wat is de reden dat je dat hier komt melden? Niet dat ik er iets op tegen heb hoor, maar ik vroeg het me gewoon af....
quote:untxia schreef op 19 juni 2012 @ 15:44:

Overbevissing

Nu wel. Dank je wel, ik vind dit filmpje enorm leerzaam!
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 16:53:

[...]

Dank je wel, ik vind dit filmpje enorm leerzaam!

Het is net zo opdringerig als alle filmpjes die hier constant worden neergezet op herhaling..

Jij vind het leerzaam, maar het is en blijft elke keer weer terugkerend onderwerp, en over een paar dagen wordt er weer een nieuw topic geopend voor vegetarisch eten.

Het wordt zo opdringerig..Net als alle filmpjes.
Whopper, dat doet Redband altijd in dit soort topics. Ze schept er groot genoegen in om vegetariërs te vertellen wat voor vlees of vis ze gaat eten, het liefst in grote hoeveelheden.
Sorry, ik eet geen grote stukken vlees..Dat maak jij er van.
quote:flip123456789 schreef op 19 juni 2012 @ 16:56:

Whopper, dat doet Redband altijd in dit soort topics. Ze schept er groot genoegen in om vegetariërs te vertellen wat voor vlees of vis ze gaat eten, het liefst in grote hoeveelheden.Ah, okee, ik vind het allemaal prima hoor.
Oh sorry, dan verwar ik je met die andere forumer die dat altijd roept. Jullie zijn allebei zo pro vlees eten.
Maar Redband, wat is het doel van deze opmerking, is het provoceren of zit er iets achter dat voor vegetariërs interessant is?
Nou, er lopen heel veel topics over vegetarisch eten. Dus waarom er elke keer een topic over het zelfde onderwerp en zelfde reactie's en filmpjes te voorschijn komen?
quote:whopper schreef op 19 juni 2012 @ 16:59:

Maar Redband, wat is het doel van deze opmerking, is het provoceren of zit er iets achter dat voor vegetariërs interessant is?Dat mag jij zelf bepalen.
Zoals zo vaak gezegd wordt: dan lees je die topics toch gewoon niet!
Jullie zetten toch linken neer over visvangst?? Dan mag ik er toch reactie opgeven of niet??
Dan lees je mijn opmerkingen toch ook niet?
Vissen gaan heel naar dood.
quote:redband schreef op 19 juni 2012 @ 17:00:

[...]

Dat mag jij zelf bepalen.Wat een vreemde reactie. Ik vraag het je toch gewoon?
quote:redband schreef op 19 juni 2012 @ 17:00:

Nou, er lopen heel veel topics over vegetarisch eten. Dus waarom er elke keer een topic over het zelfde onderwerp en zelfde reactie's en filmpjes te voorschijn komen?Dan lees je het topic toch niet?
quote:redband schreef op 19 juni 2012 @ 17:01:

Jullie zetten toch linken neer over visvangst?? Dan mag ik er toch reactie opgeven of niet??Tuurlijk mag dat. Het is jouw feestje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven