Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
@els ik heb wel een paar keer ontgift, maar dat vond ik ook best heftig. Je moet vooral wel echt iedere 2-3 uur een sapje drinken, want je moet wel genoeg binnen krijgen. Maar zag laatst een docu 'Fat Sick and Nearly Dead' , waarin een man 60 dagen leeft op alleen maar groente- en groentefruitsapjes en die voelde zich kiplekker. Denk dat vooral de eerste dagen echt het lastigste zijn!

Overigens ben ik sowieso wel van de inspirational documentaires de laatste tijd, dus voor de mensen die ik er blij mee maak...

- Food Matters

- Hungry for Change

- Forks over Knives

Geeft weer veel info over waar je eten vandaan komt en wat eten doet met je lichaam en immuunsysteem. Mij bevestigt het in ieder geval telkens weer dat het goed is om zo puur mogelijk te eten!
Ohh die docu's ga ik een keer opzoeken op het net (zodra de hectiek van de studie/werken achter me kan laten en ik kan genieten van de vakantie.

Vandaag dan gelunched met een boterham met een omelet met tomaatjes en koriander (omelet is AA proof), verder had ik soep meegekregen van mijn moeder, tomaten met flink wat groente (half AA proof) en dadelijk ga ik mijn courgette opmaken in de courgette pannekoekjes (deel AA proof want ik heb geen speciaal meel maar gewoon zelfrijzend bakmeel, heb wel besloten er niets op te doen, ok misschien een beetje honing).

Verder veel water en minimaal koffie, helaas wel wat suiker in de pap vanmorgen. Zal morgen eens kijken voor gedroogde dadels bij de turk, dat klinkt in iedergeval lekker!

Nou ik ga snel kokkerellen!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Nog bedankt voor de antwoorden, het is dus beter je suikerspiegel stabiel houden.

Rawfoodje ik heb op de site gekeken, maar dat is me iets te prijzig. Ik gebruik ook de cacaopoeder van Blooker, kost amper wat en is niets mis mee volgens mij.

esssther ik heb ook echt moeite met het suikerloos eten. Even doorzetten maar, ik heb vaker gelezen dat je er even doorheen moet en dat het dan went.

Adios is eet ook elke ochtend havermoutpap. Ik doe er een hele appel in stukjes doorheen met flink wat kaneel. De havermoutpap zelf vind ik net veel aan maar zo is het best lekker.

Ik had er laatst ook een paar eetlepels cacao doorheen gedaan (toen geen appel erdoor) maar dat vond ik niet te pruimen. Misschien dat jullie het wel lekker vinden? Heb je een soort chocoladevla.
Ik heb laatst trouwens ook 2 dagen alleen maar sapjes gedronken. Erg moeilijk vond ik het. En moet zeggen dat ik er weinig van gemerkt heb. Degenen die dit ook wel eens gedaan hebben; wat merkten jullie ervan?

Enige voordeel is dat je al het voedsel voor een paar dagen enorm gaat waarderen. De dag na het vasten was ik super blij met bijvoorbeeld een appel. Maar dit effect was ook al gauw weer weg..

Nog een tip voor de chocolademousse-banaan fans:

-geprakte avocado met cacao> ook chocolademousse

-ergens gelezen op dit forum: stukjes banaan invriezen. Dan bevroren in de blender gooien; op een gegeven moment wordt de structuur romiger. En dan voeg je een paar eetlepels cacao toe, evt nog even in de vriezer terugzetten als het te zacht is geworden. Et voilla: chocolade ijs.
Adios, leuke sites!

De NAKD repen namaken is echt een aanrader.

Ik heb er verschillende gemaakt, de 'mint cacao' vind ik erg lekker. Door deze reep had ik veel fijngesneden munt gedaan waardoor het een sterke muntsmaak heeft. Ik ga er een volgende keer veel kleingesneden citroenmelisse of verveine door doen. En door een andere reep geraspte sinaasappelschil of citroenschil. Mjam :-D

Ik heb trouwens m'n eerste groentesapjes op.. Viel me alles mee. Had er wel een halve appel erdoor.

Detoxen heb ik nog nooit gedaan. Ik wil het wel eens doen.
quote:els__ schreef op 18 juni 2012 @ 15:51:

Dit is volgens fase 1. Je kunt vast een banaan of avocado door je sapje doen. Maar zo eten is niet de bedoeling.

Mijn groentesapje is trouwens wel lekker: tomaat, wortel, courgette, komkommer, rode puntpaprika en 2 wilde perziken.

Hoi Els, ik heb net nog even in het boek zitten kijken maar in Fase 1 mag je gewoon eten behalve dan granen en bonen enzo. Dus ook vis, vlees en al je koolhydraten moeten uit groenten en fruit komen. Dus ik denk dat jij met een apart ontgiftingskuurtje bezig bent, dat staat ook wel in het boek. Misschien eerst even volgens fase 1 eten en daarna detoxen? Ik wil dat ook wel eens gaan doen misschien, in de vakantie ofzo, als ik de hele dag thuis ben.

Leuk dat je ook bent gaan sappen, Ayli! Welke juicer is het geworden? Mijn favoriete sapje op het moment: halve (of 1/3) rauwe rode biet, 1 wortel, stengel bleekselderij, halve appel en vaak nog iets als een halve paprika, klein stukje venkel oid. Dat is best zoet. Vooral de biet smaakt echt heerlijk. Ik schep wel het schuim er een beetje af want daar word ik misselijk van.

Vandaag een spelt-linzensalade met veel rauwkost. En als tussendoortje een paar falafels en dolma's van het weekend. Fijne dag!
Francisca, heerlijk thanks! Pelsje, ja je lichaam -lees hersenen- moeten echt afkicken van suiker(verslaving) . Dit duurt een paar dagen, moeilijk maar straks merk je dat je er geen behoefte meer aan hebt en zelfs dat je de suikersmaak mierzoet gaat vinden en niet lekker meer dus...... even door de zure appel heen bijten, succes!
Oké, dan ben ik in de war met die aparte ontgiftingskuur inderdaad.

Ik heb trouwens mijn sapcentrifuge gisteren bij de Lidl gehaald, daar was het een aanbieding. Hij doet het supergoed en was niet duur.

Verder ben ik gisteren bij een Ekoplaza geweest. Hier in de buurt hebben we wel een natuurvoedingswinkeltje, maar daar hebben ze niet alles. Ik heb lekker veel spulletjes ingeslagen!
Volgens mij raadt Amber het aan om te ontgiftigen als start van je nieuwe leefwijze, dus voordat je begint met 'Amberen'. En dan kun je dat 2 x per jaar herhalen.

Ik heb het destijd ook 2 dagen gedaan toen het me uitkwam, was al een paar weken volgens Amber aan het eten.

Ik wil het ook 2 x per jaar blijven doen. Leuk is het niet..
Leuk, Els, shoppen bij Ekoplaza. Ik heb er geen in de buurt, maar in de vakantie een tijd terug wel. Gewoon een walhalla.
quote:maria555 schreef op 19 juni 2012 @ 14:55:

Leuk, Els, shoppen bij Ekoplaza. Ik heb er geen in de buurt, maar in de vakantie een tijd terug wel. Gewoon een walhalla.Inderdaad een walhalla, ja. Ik heb mijn mandje ook flink volgeladen. Allemaal lekkere en verantwoorde dingen .
Net mijn avondeten op: gebakken kipfiletstukjes gemarineerd in kerrie, beetje zout en peper.

En de courgettesalade uit het eerste boek: courgette met peper, zout, olijfolie en parmezaanse kaas. Heerlijk!
In de trend van banaan met cacao: wat ook heel lekker is, is banaan dopen in gesmolten kokosolie met cacao. Meteen opeten als een soort chocoladefondue, of hard laten worden en met een lepeltje eten. Het is dan ook makkelijk mee te nemen.

Je kunt er ook noten doorheen roeren, ook lekker.

Wat ik trouwens vandaag heb gedaan, was stukjes santen (kokoscreme) meenemen als tussendoortje. Je kunt het in de keukenmachine malen met dadels, dan krijg je een soort fudge, maar ik eet geen dadels dus ik heb het gewoon zo gegeten, ook lekker. Is een beetje zoetig, lijkt wel wat op witte chocola.
Twee dagen weer lekker bezig, al heb ik tijdens het werken net een tikkie teveel rode wijn op. Maar ach.. daar zegt Amber niet iets vreselijks over. Het suikerloos eten weer kost me nog steeds moeite, maar ik houd vol...! Ik ga trouwens eind juli (moet je wel plannen) 10 dagen alleen maar sapjes drinken. Komt oa door de documentaire Fat Sick and Nearly Dead en een hoop info die ik erover heb gelezen op internet. Schijnt namelijk dat je je na een paar dagen echt enorm goed gaat voelen! Ben wel benieuwd, lijkr me echt een uitdaging.
wat een interessant idee Esssther, 10 dagen sapjes! Lijkt me loodzwaar eerlijk gezegd.

Vandaag heel goed gegeten tot vanavond. Een borrel: 3 wijn en 2 van die gefrituurde kaasstengels. En bij thuiskomst een graai in een oude zak m&ms. En ik heb heel veel zin nog zo'n handje te gaan halen... beter niet doen en een paar cashewnoten eten. Maar goed, dit is onderdeel van mijn 20% denk ik dan maar. Zie er ook tegenop wat gezond eten betreft om weer voor een paar congressen naar het buitenland te moeten. Iemand daar ervaring mee? Gewoon veel salades bestellen in restaurants? Of nemen jullie ook eten mee?
essssther, 10 dagen sapkuren, zwaar hoor, ben benieuwd hoe je dit gaat ervaren! Als ik het zou doen, zou ik gelijk van de nood een deugd maken... lekker sapkuren in zo'n wellness resort in Portugal ofzo.... misschien ideetje?

pichegru, ja hoor.. op vakantie of op congressen in het buitenland kan je eenvoudig doorgaan met je healthy lifestyle ! Groentes, salades, vis, eieren etc...volop aanwezig dus geen zorgen. Neem in ieder geval lekker je noten mee voor je tussendoortjes en snaaimomenten .
@rawfoodje Supergoed idee, alleen financieel even niet haalbaar. Op september organiseer ik een feestje en diner voor 120 man (aka wedding), dus helaas pindakaas zit een tripje naar Portugal er niet in. Dus ik hoop op mooi weer hier ;)

@pichegru ik zit veel in het buitenland hier en ik vind het echt lastig. Mijn ervaring is helaas niet dat er altijd veel gezond eten aanwezig is, het ligt echt wel aan het land. Ook qua ontbijt is het vaak lastig. Op die dagen doe ik mijn best, maar ook niet te krampachtig. Het is maar niet even anders. En nootjes en rozijnen meenemen doe ik wel vaak.
Net het spruitjesrecept op uit het kookboek, alleen dan met bloemkool en zonnebloempitjes ipv spruitjes en pijnboompitten.

Echt heel lekker. De bloemkool was nog wel vrij hard, maar dat vind ik niet zo erg.

Tot nu toe bevalt 'amberen' me goed!
Tien dagen sapjes. Oei, dat lijkt me echt loodzwaar.
@maria ik zal hier uitgebreid verslag komen doen ;)
Ik heb weer een waanzinnig gezonde salade op zak van gekookte spelt, linzen, lijnzaad, cashewnoten en heel veel rauwkost. Ziet er wel heel die hard uit, mijn collega's kijken niet echt heel jaloers naar het bonen-granenmengsel zeg maar. :-)

Verder vandaag al best veel gegeten: groentesap, havermoutpap met een banaan en halve appel, dr. karg-speltkoek. Proberen de rest van de dag rustig aan te doen!
Whow, dat ik inderdaad al veel, pichegru. Ik ben begonnen met een schaal volle bioyoghurt met aardbeiden, een glas lauw water en een kop groene thee. Tussendoor een heerlijke perzik en weer een glas water. Als lunch neem ik een salade met tonijn en een beetje parmezaanse kaas. Misschien ook nog wel een gekookt eitje erbij.
Mijn staafmixer is bijna overleden Wil helemaal geen geld uitgeven aan een nieuwe maar ik heb het toch maar gedaan, ik gebruik m echt meerdere keren per dag.

Ik heb nu deze besteld, lekker 20 euro korting maar toch nog 60 euro:

staafmixer

Ik gebruik m ook voor noten enzo dus ik wilde wel een krachtige, niet eentje die binnen een maand de geest geeft. Mn vitamix blender zit er helaas voorlopig nog niet in..

Gebruiken jullie vaak een staafmixer?
Ik heb vanochtend een smoothie gehad van kefir met cranberries en blauwe bessen en boekweithoning en een bord gestoomde broccoli en bloemkool. Ik begin altijd met twee glazen warm water op de nuchtere maag. Verder heb ik lekker een glas witte thee op.

Vanmiddag eet ik een beker bulgaarse yoghurt met geweekte boekweitvlokken en honing.

Vanavond een prutje van gehakt, ui (heb ik al klaar, kwam uit de vriezer en was teveel voor 1 keer, heb t allemaal vast opgebakken), verschillende kruiden, ik denk komijn, koriander, witte peper, nootmuskaat, foelie, oregano en misschien nog meer. Creme fraiche erdoor en dan over een flink bord groente.
Jouw gehaktprutje klinkt lekker, forestelf!

Ik heb vandaag gegeten:

Een groente/fruitsapje (banaan, appel, wortels, tomaat, komkommer).

Vanmorgen een glas en een speltcracker met roomboter en oude kaas.

Lunch: glas groente/fruitsapje en twee speltcrackers, één pindakaas en één roomboter en oude kaas

Tussendoor schaaltje fruit: paar kersen, aardbeien en frambozen.

Straks een recept uit het kookboek met kool, ei, prei, bieslook, amandelen. Een soort pizza/omelet-achtig.

Ik ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven