Geld & Recht alle pijlers

Tips voor sparen/zuiniger leven? Help!

22-06-2012 00:13 53 berichten
-
Gel = geld

Ik hoef niet minder makkelijk gel uit te geven ;)
Google is je beste vriend......
Alle reacties Link kopieren
Geen spullen meer kopen.
Mijn ervaring is dat ik te makkelijk en te snel geld uitgeef.. Even een koffie op het station, broodje hier, wijntje daar.

Op horeca zou ik makkelijk geld kunnen besparen. Even snel uit eten of de kroeg in doe ik makkelijk. Ik neem me dan voor weinig uit te geven, maar dat lukt slecht. Een daghap van tien euro resulteert altijd in een rekening van dertig euro bijvoorbeeld.
Is een heel topic over hier, ben de naam kwijt.
Het vrekken topic misschien?
Sparen kan in 2 makkelijke stappen:

-zorg dat je geen manieren hebt om schulden te maken, dus geen roodstand mogelijk, geen creditcard enzovoort. En indien nodig laat al je vrienden je beloven je geen geld te lenen als jouw geld op is.

-zorg dat je er iedere maand de dag na de storting van je salaris, automatisch een bedrag naar je spaarrekening wordt gestort, en zorg ervoor dat je dat niet kunt terugstorten. Bijvoorbeeld door het wachtwoord door iemand in te laten stellen die je vertrouwt, je moeder ofzo.

Op deze manier verklein je gewoon het bedrag dat je te besteden hebt per maand. En moet je er wel naar gaan leven.
quote:_lupine_ schreef op 22 juni 2012 @ 00:33:

Het vrekken topic misschien?Volgens mij wil TO weten hoe je jezelf in toom houdt en niet te makkelijk geld uitgeeft. Niet zozeer hoe ze iets goedkoper kan leven. Tenminste, zo lees ik de OP, maar ik kan het verkeerd hebben.
Zorgen dat je geen geld hebt om uit te geven. Laat het automatisch naar een spaarrekening storten en zorg dat je het er niet van af kan halen.

Ga vooral niet de stad in, breng jezelf niet in verleiding.

Pin iedere week (bijvoorbeeld) 20,- euro en daar moet je het mee doen. Het geld wat je over houd doe je in een spaarpot en daar mag je dan iets extra's van kopen of je zet het natuurlijk op de spaarrekening. Laat je pinpas thuis. Motivatie is het belangrijkste, als je echt wil dan kan je het! Succes!
Sparen als prioriteit stellen. Dus zodra je salaris binnenkomt een automatische storting naar je spaarrekening. Wat je dan overhoudt kun je besteden. Dit in tegenstelling tot: je spaart wat je hebt overgehouden aan het eind van de maand.
Geen directe tips maar kijk eens rond op deze pijler en je vind zo al 20 topics hierover; ook veel topics op Mode/Beaty als je daar teveel aan uitgeeft en tig topics op Eten over zuiniger koken/eten/boodschappen doen.
Voor een big spender heb ik maar 1 tip.

Ga bij jezelf na of je morgen of overmorgen nog steeds zo blij bent met de spullen/rommel/kleren die je gisteren of eergisteren gekocht hebt?

Of gaat het aan lekker uit eten en uit drinken op? Dan heb ik geen tips, behalve thuisblijven.
Als je met iets in je handen staat in de winkel, denk dan na wat je ermee gaat doen, hoe vaak je het denkt te gebruiken en belangrijk, waar je het op gaat bergen en of je al een alternatief in huis hebt en of dat nu zo slecht is.

Wat kleding betreft, hou een lijstje bij wat je vaak aandoet. Zo kan je berekenen wat een kledingstuk je eigenlijk kost. Koop je een tshirt voor een tientje dat je maar 1 keer draagt, dan kost het dus 10 euro per gedragen keer. Koop je een jas van 300 euro die je 150 keer draagt, dan kost dat 2 euro per gedragen keer. Dat brengt 'goedkoop' shoppen in perspectief en geeft je ook een doel om te sparen. (Overigens een Primark jas hier die me per keer dragen misschien 2 cent kost, dus de tip is meer bedoeld om bewust te kijken naar wat je koopt).

Een spaarrekening openen met doelen is ook een idee. Een doel kan zijn, bank. Kijk al eens rond wat je mooi vind. Kost die leuke bank 1000 euro dan is het leuk om te zien hoe je steeds dichter bij je doel komt, meer visueel.
Wat eten en drinken betreft, voor de kids gingen we vaak uit eten, 50 euro voor een maaltijd was geen uitzondering. Als ik nu zie dat ik daar heel veel voor kan kopen. Het idiote is dat je in de winkel gaat zitten zuchten om een biefstuk van 8 euro, maar makkelijk het driedubbele uitgeeft in een restaurant..
Voor de wat duurdere dingen (kleding etc) heb ik de regel: laten hangen. Als ik er over 3 dagen nog steeds aan denk ga ik terug om het te kopen. Zo voorkom je impulsaankopen.

Verder, neem zelf een alternatief mee. Flesje water ipv kopen, wat fruit, brood. Scheelt bakken met geld.

En idd geld over maken naar je spaarrekening zodra je salaris is gestort.
Probeer van jezelf in kaart te brengen waar je je geld aan uitgeeft, in een excell bestandje bijvoorbeeld.

Dan kun je ook zien wat je op de lange termijn kwijt bent aan welke post.

Heb je dit voor jezelf helder? Weet je waar je valkuilen zitten?
Ik ben denk ik wel een big spaarder.

Ik koop nooit mijn lunch op het werk. Ik heb eens uitgerekend wat het per maand kost (ongeveer 100 euro, doe ik 2,5 week boodschappen voor). Ik vind dat echt zonde van het geld.

Als ik in de stad ben en vlak bij huis ben of rond etenstijd weer thuis ben, koop ik geen broodjes of drinken in de stad. Ik bedenk me wat dat kost en wat ik kan besparen als ik thuis eet. Vind ik dus ook zonde van het geld

Het klinkt misschien heel krenterig, en ik ga ook heus wel eens uit eten. Maar op deze manier kan ik wel 750-1000 euro per maand sparen. Na een jaar heb ik liever een mooie vakantie en een nieuwe keuken dan al die kopjes koffie in de stad. Daar word ik gewoon veel blijer van.

Ik heb trouwens wel een zwak voor kleding en schoenen kopen en geef daar makkelijk een paar 100 euro aan uit per maand. Tip daarvoor is niet in de stad komen. Jij koopt op het station en het station kun je denk ik moeilijk ontlopen.
quote:bloempje797 schreef op 22 juni 2012 @ 06:42:

Het idiote is dat je in de winkel gaat zitten zuchten om een biefstuk van 8 euro, maar makkelijk het driedubbele uitgeeft in een restaurant..Grappig, nog nooit over nagedacht. Maar het is wel zo. Al ga ik er wel vanuit dat ze dat biefstukje in het restaurant wel net iets beter kunnen klaarmaken dan ik.
Bedankt voor jullie tips! Een paar dingen doe ik al, zoals een excel bestandje bijhouden en een paar tips zal ik gaan doen. Zeker slim om na het salaris eerst meteen geld op mn spaarrekening te storten zodat ik 'wen' aan het geld dat ik dan overhoud. Ook handig om een specifiek doel voor ogen te hebben.

Ik ben vooral een big spender qua etentjes. Woon in het centrum van mn stad dus het is vaak iets te makkelijk om buiten de deur te gaan eten. Ook weekendjes weg komen iets te vaak voor. Qua kleding kopen valt het bij mij mee.
Niet lunchen op het werk is ook een goeie! Ik probeer al steeds meer zelf boterhammen mee te nemen, dat scheelt inderdaad zoveel geld, ben meestal minimaal al 5 euro kwijt, scheelt toch weer een hoop per maand.
Heel herkenbaar!!
Wat betreft boodschappen doen : Lidl of Aldi!

Het is best even wennen, want ze hebben geen A-merken, maar het scheelt echt handen vol geld. Prima kwaliteit.

Bij voorkeur ná het eten boodschappen gaan doen, als je honger hebt, koop je meer.

Kijken welke abonnementen je kunt opzeggen.

Misschien lezen jij en je buurvrouw wel het zelfde tijdschrift, bijvoorbeeld. Als een van de twee het opzegt kunnen jullie het abonnement delen.

Hardlopen en fietsen, in plaats van de sportschool.
Jezelf in toom houden kan heel makkelijk. Je hebt nu een spaarrekening geopend, zorg dat je daar automatisch elke maand zodra je salaris binnenkomt een vast bedrag naar overschrijft. Die heb je dan alvast binnen. Geen pinpassen oid op je spaarrekening hebben, dan kun je het ook niet zomaar uitgeven tijdens een middagje shoppen.

Aangaande minder besteden, open nóg een rekening, stort daarop je maandelijkse budget wat je van jezelf mag uitgeven, neem alleen daarvan de pinpas mee als je op pad gaat en op=op.
Ik heb een tijd lang gespaard voor mijn wereldreis en heb toen mezelf zakgeld per week gegeven (50 euro geloof ik). Dat geld mocht ik elke vrijdag opnemen, mocht mijn pinpas niet gebruiken en op = op.

Werkte voor mij super goed omdat je dan merkt dat je niet alles kunt doen (en een biertje drinken en naar de bios en uit eten en en en) en je keuzes moet maken. Werd er ook een stuk creatiever van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven