Slecht etende peuter.

24-06-2012 21:41 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat een peuter vaak minder eet als een baby, weet ik natuurlijk wel en dat kunnen de meeste peuters ook wel hebben.

Maar onze dochter is met haar 86 cm en 10,2 kg bij 28 maanden geen zwaargewicht.

Sinds een week eet ze wel erg slecht

Dit was het eerst:

Pap 200 cc

fruit en sap 200/250

1 a 2 boterhammen met melk

fruit of koek met drinken

Bordje vol aardappel, vlees/ei groenten vaak half tot helemaal op

Toetje verschillend van kwark vla of een ijsje (met warm weer)

Drinken pap of melk ( wat ze zelf wilt) 200cc

Maar nu is het

Pap 100 cc met moeite

fruit paar hapjes sap 250cc

brood 1 a 2 stukjes melk laat ze na een paar slokjes staan

fruit een haar hapjes koek eet ze vaak wel op eveneens als sap

Avondeten met moeite de helft , toetje eet ze vaak wel op.

Pap of melk paar slokjes

Moet ik mij zorgen gaan maken? met oog op ondergewicht?
Hoelang eet ze al slecht? Als het 1/2 weken is kan het zijn dat ze ergens last van heeft, als het langer is zou ik advies vragen wat ze minimaal moet binnenkrijgen. Is ze wel vrolijk?
Ja op de peuterpubertijd buien wel, ze beweegt en speelt nog graag.
Volgens mij is het voldoende. Als je verder niets aan haar merkt, zou ik me geen zorgen maken. Je moet vooral oppassen dat eten geen machtstrijd wordt. Dan krijg je problemen in de peuberpuberteit. Of zit ze daar toevallig al in?
Daar zit ze tot de nek toe in, we laten haar eten wat ze wil eten, want dwingen heeft geen zin en ook niet chanteren > als je dit nog op eet krijg je een toetje ed.
Eerst at ze wel heel goed hoor. En alledrie mijn kinderen hebben fases gehad dat ze aten zoals je nu beschrijft en hielden dit wel maanden vol. Ze geven het zelf wel aan. Snoepen is trouwens nooit een probleem geweest en fruit eten eigenlijk ook niet bij alledrie, maar brood of avondeten hebben ze periodes nauwelijks gegeten. Ik bleef het gewoon aanbieden en verder vaste tussendoortjes, dat is 's ochtends fruit en 's middags wat lekkers en het is bij de oudste twee vanzelf goed gekomen. De jongste is nu 18 maanden en eet al een maand of twee regelmatig alleen het beleg van haar brood en speelt wat met haar avondeten.
Onze kinderen aten en eten dit soort hoeveelheden ook. Lijkt me normaal en zeker voldoende. Ze zitten beiden ook aan de ondergrens, maar zijn nooit ziek en groeien goed in de lengte.

Voorbeeld onze zoon is 95 cm en 12,5 kilo met 3 jaar en dochter 106 en 16 kilo met 4.
250cc sap vind ik behoorlijk wat, wat voor sap is het dan? Als daar bijvoorbeeld suiker inzit kan dit behoorlijk vullend zijn. Ik zou het even laten, zoon hier heeft periodes dat hij alles eet wat los en vast zit (avondeten, brood, fruit etc) en periodes waarin hij alleen het hoognodige eet. Wij maken daar geen probleem van, het is heel goed om te luisteren naar de energiebehoefte van je lichaam. Wij als volwassenen zijn altijd maar gewend om een bord vol te scheppen en op te eten, en standaard elke dag 2 boterhammen bij de lunch etc. Zo lang ze goed speelt, vrolijk is, gezond is en geen ondergewicht heeft (dat kun je bij cb even checken) lekker zo laten. Geen strijd maken, want die verlies je toch alleen maar als ouder zijnde.
Mijn dochter, nu 30 maanden, heeft dit ook weleens.

Ze hoeft dan na 1 hap avondeten al niet meer.

Dit gaat na 1 of 2 weken wel weer over, Meestal blijkt achteraf dat ze ergens last van had.
Ze heeft altijd heeel erg goed gegeten, daar keek zelfs de c.b van op! ze probeerde ook veel nieuwe dingen.

Ze at de eerste boterham die ze kreeg ook helemaal op ipv 1 a 2 stukjes zoals de meeste baby's

Nu heeft ze ook dat ze iets probeert maar het dan uitspuugd als het niet is wat ze lekker vind.

Ze lust wel graag krentenbollen ipv brood maar of dat een goede vervanging is?
Niet om het een of ander hoor, maar in zo ongeveer elk topic dat ik van je lees gaat het over het formaat van je dochter.

Misschien is het een obsessie voor je? En pikt ze dat op?
@gizz : ze heeft volgens c.b onder gewicht maar met de BMI(internet) zit ze wel nog in het groene gebied
nee, krentenbollen is geen goede vervanging', nee! Boordevol suiker en niet voedingsrijk.

Gewoon het zelfde blijven aanbieden (of juist de boel 'gezonder maken, dus de pap afbouwen en i.p.v. daarvan boterhammen aanbieden, de sap vervangen door eens caffeine vrije thee, de koek vervangen door rijstewafels al dan niet met stroop) en kijken naar je kind. Als zij gewoon energiek en fit blijft is er niks aan de hand.
nee, krentenbollen is geen goede vervanging, nee! Boordevol suiker en niet voedingsrijk.

Gewoon het zelfde blijven aanbieden (of juist de boel 'gezonder' maken, dus de pap afbouwen en i.p.v. daarvan boterhammen aanbieden, de sap vervangen door eens caffeine vrije thee, de koek vervangen door rijstewafels al dan niet met stroop) en kijken naar je kind. Als zij gewoon energiek en fit blijft is er niks aan de hand.
@Gonien: als je extra controles krijgt van de c.b en je ziet dat jongere kindjes groter zijn, ik krijg ook veel vragen van hoe oud ze zij > denken vaak 14 tot 18 maanden, dan ben je er ook mee bezig.

Dus obsessie nee! er mee bezig ja!
Ik zou me nog geen zorgen maken over ondergewicht. Als ze gewoon vrolijk en actief blijft, neemt ze heus wel wat ze nodig heeft.

Ik heb zelf twee van die lichtgewichtjes en die hebben nog nooit de hoeveelheden gegeten die jouw dochtertje voorheen at. Bij ons is je onderste lijstje eigenlijk al jaren aan de orde van de dag.

Wat niet wil zeggen dat ik me er nooit zorgen om maak hoor: Ik heb heel wat extra keren laten wegen bij het cb. Maar die zeggen elke keer dat het in orde is zo lang ze vrolijk, actief en vol ontwikkeling zitten. En zo lang hun lijntje in de curve niet opeens dramatisch afbuigt.
TO, hoeveel topics ga je hier nog over openen?
This is the last one i swear! nu ik weet dat veel kindjes dit doen en met de nodige tips erbij zal je mij niet meer horen!
Bijna elk kind heeft periodes van slecht eten. Volgens mij valt het nog best mee met je dochter op dit moment. En dat jongere kinderen groter zijn, dat komt wel vaker voor. Maar als jouw dochter zich goed ontwikkelt en actief en vrolijk is, dan is er toch niks aan de hand? Gewoon een kleintje. Laat het los TO!
Ik vind het ook niet super weinig hoor. Is hier een jaar lang veel minder geweest. Zolang er wat fruit en groente en drinken ingaat zou ik me niet zoveel zorgen maken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn dochtertje eet en drinkt minder op een dag, en dat is structureel, al sinds dat ze een beetje in ons dagritme mee eet.

Ze is 29 maanden, 91 cm en weegt 12,7 kg. Dat is net wat onder gemiddeld maar absoluut niet te weinig.

Ze eet per dag:

Bordje pap, 1/2 plakje ontbijtkoek, bekertje melk

Fruit, de ene meer niks, soms best wel wat, klein koekje

Tussendoor op de dag gemiddeld 200 cc drinken

1,5 broodje met beleg, bekertje melk

Rijsttafel of koekje, of rozijntjes

Avondeten warm niks (als we pasta eten eet ze droge pasta)

Toetje circa 100 ml

Beetje thee

Wij maken géén probleem van niet eten, ze groeit volgens haar eigen lijntje goed.

Ben je geadviseerd om haar meer te laten eten zodat ze aankomt?
Ik zie verder geen reacties, mijn telefoon ververst dit topic niet.

Mijn dochter is 3, ziet er uit als 5, heeft volgend cb overgewicht, volgens bmi niet.

Ik geloof niet dat ik er ooit een topic over opende, maar uiteraard ben ik daar mee bezig.

Ik wil alleen dat mijn dochter weet dat ze prachtig is, en als ze voelt dat ik zo met haar gewicht bezig ben doet dat vast geen goed.

Bedoel er verder niks mee hoor, je zal vast oprecht bezorgd zijn.

Maar, ik ken jou en je kindje niet, en weet wel wat ze weegt en hoe lang ze is. Zonder te spieken.
(taal)Ontwikkeling loopt goed! ze is actief en vrolijk en lekker eigenwijs

En wat betreft klein , ik ben met mij 1.63 ook geen reus
@sapsapsap: Ze komt ook niet aan van veel eten (snelle verbranding en super bewegelijk)

Ik merk wel dat pyama broekjes afzakken en de luier nu vaker lekt en als ze op rug ligt is er geen buikje meer.
Heb de andere topics niet gelezen hoor maar kan me voorstellen dat je wel wat onzeker wordt als ze weinig eet en het cb ook aangeeft dat ze te mager is.

Mijn zoontje is soms een grote eter (6 sneeen brood, krentenbol, yoghurt met muesli, fruit, kwark met wat roosvicee, avondeten bedankt ie dan wel weer voor), maar heeft ook periodes dat ie echt bijna niets eet (2 happen brood en een hap appel of zo).

Bij de zoon van mijn man heb ik ook gezien: als ze honger heeft gaat ze vanzelf wel eten. Zoontje at altijd erg slecht (ook geen toetjes of snoep of zo) maar gaat nu langzaam aan (4,5 jaar) redelijk goed eten.

Ik schep altijd gewoon een klein bordje voor ze op en zie wel wat ze er van binnenkrijgen. Er mag alleen niet mee gekliederd worden (lees: gooien). Toetje krijgen ze altijd, de ene keer een danoontje, andere keer fruit of magere naturel kwark.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven