katten op Marktplaats

23-06-2012 22:08 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was net even op marktplaats aan het kijken en kwam bij de rubriek "katten aangeboden". Wat verschrikkelijk Het staat helemaal vol met katten die na 11 jaar (of jonger/ouder) worden "afgedankt" omdat er een baby komt, een nieuwe hond, baasje gaat samenwonen en zag er zelfs een staan waarin men schrijft dat de kinderen liever een hond hebben en de poes weg moet. Ik kan mijzelf niet voorstellen dat je zo'n beestje na zo lange tijd wegdoet en dan vaak ook nog gratis (zo van, alsjeblieft weg die kat).

Misschien lijgt het aan mij maar ik vindt het onbegrijpelijk
Nee, vind ik alleen maar verstandig!

Ik zou je wel erg dom vinden wanneer je het brandende huis naar binnen zou stormen omdat je de beestjes bent vergeten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:calvijn1 schreef op 24 juni 2012 @ 23:07:

Als we niets vinden ,blijven ze gewoon bij ons, maar mochten we echt iets beters vinden, dan gaan ze (met pijn in mijn hart)tsssssssssssst had je er nooit aan moeten beginnen, een kind doe je toch ook niet weg, dan zoek je gewoon een oplossing. En dan zeg je ook nog met pijn in mijn hart, YEAH RIGHT
quote:saaaaar81 schreef op 24 juni 2012 @ 23:33:

Nee, vind ik alleen maar verstandig!

Ik zou je wel erg dom vinden wanneer je het brandende huis naar binnen zou stormen omdat je de beestjes bent vergeten.Ik weet niet of ik sowieso terug in een brandend huis zou rennen, klinkt heel nobel om te zeggen dat je het zou doen maar je weet nooit. Ach, laten we hopen dat het nooit gebeurt!
quote:verliefdopiemand schreef op 24 juni 2012 @ 23:33:

[...]

tsssssssssssst had je er nooit aan moeten beginnen, een kind doe je toch ook niet weg, dan zoek je gewoon een oplossing. En dan zeg je ook nog met pijn in mijn hart, YEAH RIGHT

Komt ie weer...

Een kat/hond/vis/hamster/etc is geen kind.

Dus; tsssssssssssssssssssssssssssssst, right back at ya. Al was het niet eens aan mij gericht.

Echt, ik kan wel zo ontzettend niet tegen domme mensen.
quote:verliefdopiemand schreef op 24 juni 2012 @ 23:33:

[...]

tsssssssssssst had je er nooit aan moeten beginnen, een kind doe je toch ook niet weg, dan zoek je gewoon een oplossing. En dan zeg je ook nog met pijn in mijn hart, YEAH RIGHTSoms zijn oplossingen binnenshuis niet mogelijk. Mijn ouders hebben mij ook laten gaan toen het thuis niet ging, niet omdat ze niet van me hielden maar omdat ze door hun eigen problematiek niet de juiste zorg konden bieden aan mij. Je kan er veel van vinden maar de juiste zorg voor jouw kind / dier vooropstellen is wel liefde, ook al is het de pijnlijke beslissing om het aan een ander over te laten.
quote:fru1t3lla schreef op 24 juni 2012 @ 23:36:

[...]

Ik weet niet of ik sowieso terug in een brandend huis zou rennen, klinkt heel nobel om te zeggen dat je het zou doen maar je weet nooit. Ach, laten we hopen dat het nooit gebeurt!Ik hoop het van harte met je mee.
quote:fru1t3lla schreef op 24 juni 2012 @ 23:38:

[...]

Soms zijn oplossingen binnenshuis niet mogelijk. Mijn ouders hebben mij ook laten gaan toen het thuis niet ging, niet omdat ze niet van me hielden maar omdat ze door hun eigen problematiek niet de juiste zorg konden bieden aan mij. Je kan er veel van vinden maar de juiste zorg voor jouw kind / dier vooropstellen is wel liefde, ook al is het de pijnlijke beslissing om het aan een ander over te laten.

En daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens.

bloemetje voor jou
quote:saaaaar81 schreef op 24 juni 2012 @ 23:39:

[...]

En daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens.

bloemetje voor jouJe bent lief
quote:quote:

aaaanne schreef op 24 juni 2012 @ 16:35:

Behalve over katten en honden he... ik hoorde laatst van iemand dat er voor kinderen in de speelgoedwinkel een soort van 'oerdiertjes' te koop zijn, een soort garnaalachtige diertjes die je korreltjes moet voeren. Ze kunnen heel oud (ben vergeten hoe oud, maar iets van 60 ofzo) worden. Dus ik "ahhh, wat verschrikkelijk, die kinderen vergeten die korreltjes en er is natuurlijk niemand die die 60 jaar overziet bij een kindercadeautje en oh die arme diertjes die leven in een maf plastic bakje". Ze keek er erg van op, had er nog niet op die manier over nagedacht en had het gekregen en gezien als een heel leuk speelgoed voor haar jongste.Ik weet precies wat je bedoeld. Het was iets met monkey in de naam. Kom er niet op.
quote:missy_acy schreef op 24 juni 2012 @ 23:42:

[...]

Ik weet precies wat je bedoeld. Het was iets met monkey in de naam. Kom er niet op.Zee aapjes!
Precies!!!

Ik heb ze inderdaad als kind voor m'n verjaardag gekregen ooit. Van een oom uit Amerika.

Wist niet dat ze ook in Nederland verkocht werden.

Maar toen de korreltje opwaren gingen ze inderdaad dood.

Geen leuk kadootje
quote:missy_acy schreef op 24 juni 2012 @ 23:46:

Precies!!!

Ik heb ze inderdaad als kind voor m'n verjaardag gekregen ooit. Van een oom uit Amerika.

Wist niet dat ze ook in Nederland verkocht werden.

Maar toen de korreltje opwaren gingen ze inderdaad dood.

Geen leuk kadootje Ik vind het sowieso geen huisdieren, brrr

Zo een bakje, maar dan in t rood.
quote:missy_acy schreef op 24 juni 2012 @ 23:48:

[afbeelding]

Zo een bakje, maar dan in t rood.Ik zou me dus rotschrikken om dit om te stoten en dan al die beestjes op mijn vloer hebben... Maar ik heb nachtmerries over schaaldieren... (serieus) <.<.
Mijn katten komen ook uit een asiel, ze komen uit een dump nestje. Als kleine kittens zonder moeder en veel te vroeg zomaar ergens gedumpt.

Mijnd date vind katten leuk en als ze dat niet zou vinden had ze vette pech.

Oh en als met mensen met allergie over de vloer komen, mogen de katten buiten spelen en wordt er extra gestofzuigd. Of we spreken ergens anders af.

Een huisdier heb je naar mijn mening, mits er geen dringende zaken opdoen, zolang het beestje leeft.
quote:saaaaar81 schreef op 24 juni 2012 @ 23:14:

[...]

Ja, en een hond heeft ook oren, net zoals een mens, en een paard heeft ook van die mooie ogen, net zoals een mens.

Het blijven echter dieren. En ja, je hebt ze goed te behandelen wanneer je er voor kiest. Maar, het blijven dieren. Sterker nog, een kat die iemands zijn/haar allerliefste Poekie is hier in NL zou in een ander land (veel landen) met smaak worden opgegeten. Voor zover ik weet is menselijk kannibalisme 1 van de weinige taboe's dat echt wereldwijd hetzelfde is. Om maar eens een wat groter verschil weer te geven.

Ik zou mijzelf nooit op hetzelfde niveau kunnen stellen (op geen enkel gebied) met een dier.

Je begint al met overeenkomsten te noemen. Feitelijk zijn er meer overeenkomsten tussen mensen en dieren dan verschillen.

De verschillen die er zijn, zijn weliswaar groot, maar ze maken niet dat mensen zichzelf zo ver boven dieren mogen stellen dat ze er zo onverschillig mee omspringen.

Als je mensen daarop wijst, komen er figuren zoals jij die niet steekhoudende argumenten geven als "het is een dier" (het woordje "maar" spreek je nog net niet uit, maar het feit dat jij vindt dat je hier moet stellen dat je jezelf nooit op hetzelfde niveau zult stellen zegt het al.

Ook het feit dat we dieren op eten, geeft ons nóg niet het recht om onverschillig met ze te zijn.

Vergeet niet dat er bij mensen onderling ook verschillen zijn. Geloof, cultuur, ras, mate van beschaving en ontwikkeling.

Op basis daarvan hebben groepen mensen andere groepen mensen walgelijk behandeld. En zij zeiden net als jij "nooit zal ik mezelf op hetzelfde niveau stellen".
quote:saaaaar81 schreef op 24 juni 2012 @ 23:21:

[...]

Oh, een mens is imo veel meer waard dan een dier. Niet eens met elkaar te vergelijken.

En ik snap dat je veel kunt houden van een beestje, maar mens eerst, daarna dier.

Omdat jij dat bepaalt? Op basis waarvan?

Eigen soort eerst?
quote:saaaaar81 schreef op 24 juni 2012 @ 23:24:

[...]

Als je maar weet dat ik eerst jou en je gezin zou redden uit een brandend huis

Ik snap ook echt de mensen niet die hun eigen leven in gevaar brengen (door bijvoorbeeld in ijskoud water te springen) om hun hond te redden.

Omdat jij niet in staat bent om in te voelen hoeveel iemand van zijn hond kan houden. Omdat jij ook niet in staat bent om te zien wat een hond een mens kan brengen. Maar dat is jouw tekortkoming, niet die van degene die jij niet kunt begrijpen.

quote:saaaaar81 schreef op 24 juni 2012 @ 23:37:

[...]

Komt ie weer...

Een kat/hond/vis/hamster/etc is geen kind.

Dus; tsssssssssssssssssssssssssssssst, right back at ya. Al was het niet eens aan mij gericht.

Echt, ik kan wel zo ontzettend niet tegen domme mensen.

Dan zul je het wel heel moeilijk met jezelf hebben.

Er is wel iets vergelijkbaars hoor.

Door scheiding komen ouders vaak in de knel tussen de financien versus tijd en aandacht voor de kinderen.

Men moet overgaan tot fulltime job. Maar.... wie vangt de kinderen dan op? Veel alleenstaande ouders hebben daar wel degelijk problemen mee. Op de een of andere manier lossen ze het op en het gevolg is wel dat ze zelf en ook hun kinderen er wat op achteruit gaan.

Zo zullen ook de huisdieren er op achteruit gaan om dezelfde redenen: door fulltime baan, kleiner moeten wonen, minder aandacht etc.

Toch denk ik in veel gevallen dat als ze zouden kunnen kiezen, ze toch liever bij je blijven, dan helemaal moeten wennen aan vreemde nieuwe mensen in een nieuwe omgeving.

maar, het ene huisdier is daar ook weer flexibeler in dan het andere. Want er is onderling net zoveel verschil als bij mensen (he, alweer een overeenkomst! ).
Hmm, ik ben zo iemand die haar hond is achterna gegaan toen hij door het ijs zakte. Ik kan me niet voorstellen dat ik gewoon toe zou kijken hoe mijn hond verdrinkt zonder hem te helpen. Op dat moment had ik echt geen interne discussie over of ik mezelf meer waard vond dan mijn hond. Ik hou van mijn honden en ik ben verantwoordelijk voor ze, voor hun fysieke en geestelijke gezondheid. Als ik die verantwoordelijkheid niet wil, dan had ik ze niet moeten nemen.

Los daarvan geloof ik best dat er situaties zijn waarin een dier voor zijn of haar eigen bestwil herplaatst wordt en dat het betreffende baasje het daar heel moeilijk mee heeft. Maar vaak is dat dan toch omdat baasjes het zorgen voor een huisdier onderschat hebben.
Filosofisch intermezzo

Dat vind ik ook wel een interessante vraag, waarom een mens altijd meer waard zou zijn dan een dier. Op basis van wat eigenlijk?

- intelligentie/cognitie

- bewustzijn

- pijnbeleving, mogelijkheid te lijden

- nut voor de samenleving

- andere vorm van communicatie

- het feit dat ze een vacht hebben en/of op vier poten lopen

- het feit dat je ze kunt overmeesteren en overheersen

- het feit dat ze lekker zijn en je ze kunt eten

- omdat God het zegt

- omdat dat onze cultuur is

Het enige argument dat ik hier lees is een dier is geen mens. Dat is eigenlijk geen argument, maar een feit. Ik mis het argument waarom een dier dan automatisch minder waard zou zijn dan een mens. En geldt dat dan voor om het even welke diersoort? Let wel, ik zeg hiermee niet dat een dier hetzelfde waard zou zijn als een mens of meer of minder, ik vraag alleen naar 'argumenten' die wat verder gaan dan het wel heel simpele "groen is geen rood".
Je formuleert het mooi Doxycycline.

Er zijn wetenschappelijk eigenlijk geen aantoonbare argumenten om dieren per defenitie op een lager plan te zetten.

We weten niet genoeg van het bewustzijnniveau van dieren om te kunnen bepalen dat deze lager is. Maar als dit wel zo zou zijn, dan is dit nog steeds een non argument: er zijn mensen met laag bewustzijnsniveau die nog altijd hoger dan een dier geplaatst worden. Dus dit argument zou dan alweer onderuit gaan.

De pijnbeleving en de angst bij zoogdieren is hetzelfde. Het heeft dezelfde gevolgen: shot adrenaline, hartkloppingen, ademhaling gaat sneller etc. Ik begrijp daarom óók niet waarom pijn en angst bij dieren minder erg zou zijn dan bij mensen.

quote:doxycycline schreef op 25 juni 2012 @ 12:05:

- het feit dat je ze kunt overmeesteren en overheersen

- het feit dat ze lekker zijn en je ze kunt eten

- omdat God het zegt

- omdat dat onze cultuur is

Ik denk dat dit uiteindelijk de argumenten zijn. Iets doen omdat het kán. Maar dat is natuurlijk helemaal niet juist, het getuigt van gebrek aan beschaving. En het is wel vanuit geloof zo bepaald dat dieren minder zouden zijn, en aangezien geloof zijn stempel heeft gedrukt op cultuur, zit het dus ook in de cultuur verankerd.

Maar er zijn veel dingen in culturen verankerd, waarvan we weten, en waarvan we hebben erkend, dat ze niet juist zijn, en dat ze moeten veranderen.
Ik denk ook dat afhangt van het soort huisdier iones, wat betreft die afhankelijkheid Mijn cavia's zijn gehecht aan mij, lopen naar me toe wanneer ze bang zijn om zich veilig te voelen, vinden het heerlijk om bij op de schoot te zitten, maar ik denk dat, moest ik er een maand niet zijn, ze nietmeer zouden weten wie ik ben. Ze herkennen elkaar al nietmeer na enkele weken gescheiden te zijn.

Mijn hond daarentegen, die bij mijn ouders is blijven wonen omdat wij in het buitenland zitten op een appartementje (en mijn ouders geen afscheid konden nemen van haar), zie ik eens in de 6 maanden, maar het beestje weet nog feilloos wie ik ben. Mijn moeder vertelde me dat, zodra ze mijn naam hoort, ze heel opgewonden raakt en terug aan de deur gaat wachten op mij. Dit doet ze dan een paar uur en dan gaat ze weer haar eigen ding doen totdat mijn naam weer valt (bleh wat ik mis haar).
Ik zie heel goed wat een hond teweeg kan brengen. Liefde, geluk, een betere kwaliteit van leven.

Maan ondanks dat; dieren staan absoluut op de tweede plaats, dat zegt niet dat je er niet goed mee om moet gaan.

Maar mensen gaan altijd eerst. Dieren blijven gebruiksvoorwerpen, voedsel en ja, ook kameraadjes.

Maar dat is pas op de allerlaatste plaats.

Ik denk eerder dat het jouw tekortkoming is dat je dat niet inziet. Maar hey, als je daar gelukkig mee bent, have fun.
quote:fru1t3lla schreef op 25 juni 2012 @ 12:15:

Ik denk ook dat afhangt van het soort huisdier iones, wat betreft die afhankelijkheid Mijn cavia's zijn gehecht aan mij, lopen naar me toe wanneer ze bang zijn om zich veilig te voelen, vinden het heerlijk om bij op de schoot te zitten, maar ik denk dat, moest ik er een maand niet zijn, ze nietmeer zouden weten wie ik ben. Ze herkennen elkaar al nietmeer na enkele weken gescheiden te zijn.

Mijn hond daarentegen, die bij mijn ouders is blijven wonen omdat wij in het buitenland zitten op een appartementje (en mijn ouders geen afscheid konden nemen van haar), zie ik eens in de 6 maanden, maar het beestje weet nog feilloos wie ik ben. Mijn moeder vertelde me dat, zodra ze mijn naam hoort, ze heel opgewonden raakt en terug aan de deur gaat wachten op mij. Dit doet ze dan een paar uur en dan gaat ze weer haar eigen ding doen totdat mijn naam weer valt (bleh wat ik mis haar).

Ik denk dat er zeker verschil is tussen dieren onderling, en wat jij benoemt, gaat denk ik over bewustzijnsniveau. Die van een hond is hoger dan die van een cavia.

Een hond hecht zich werkelijk aan een mens, kan verdriet hebben of depressief raken bij scheiding.

En dan komen mensen zoals saartje waarschijnlijk weer met van die non-argumenten van "hij wordt wel weer gelukkig, en hij eet er niet minder om".

Nou, er zijn honden die er slechter door gaan eten, en er zijn ook mensen die er geen hap minder om eten, als ze een dierbare verliezen. Maar in geval van lg. dan meteen maar te stellen "dat het dan wel niet zo diep zal zitten", is nogal kortzichtig lijkt me.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:16:

Ik zie heel goed wat een hond teweeg kan brengen. Liefde, geluk, een betere kwaliteit van leven.

Maan ondanks dat; dieren staan absoluut op de tweede plaats, dat zegt niet dat je er niet goed mee om moet gaan.

Maar mensen gaan altijd eerst. Dieren blijven gebruiksvoorwerpen, voedsel en ja, ook kameraadjes.

Maar dat is pas op de allerlaatste plaats.

Ik denk eerder dat het jouw tekortkoming is dat je dat niet inziet. Maar hey, als je daar gelukkig mee bent, have fun.

Op grond waarvan kun je dat stellen, dat een dier een gebruiksvoorwerp is?????

Een voorwerp is een ding zonder ziel, zonder gevoel, zonder bewustzijn. Dieren hebben bovengenoemde eigenschappen alledrie.

En op grond waarvan kun je nu eigenlijk stellen dat mensen boven andere dieren staan? Ik zie geen steekhoudende argumenten, alleen maar kortzichtige praat. Je vasthoudend aan een aloud idee. Je gaat ook niet inhoudelijk in op de argumenten die ik geef waarom ik denk dat je het mis hebt. Waarschijnlijk omdat je dat niet kunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven