Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
quote:eleonora schreef op 26 juni 2012 @ 22:17:

[...]

Er hoeft geen cameratoezicht te zijn. Niet meteen overdrijven.

Gewoon, het schoolhek dicht en even aanbellen als iemand er wezen moet tijdens schooltijd. Was op mijn school vroeger ook al zo, in 1977.

Scheelt trouwens ook in fietsen die gejat worden, speelschuurtjes die worden opengebroken in het weekend en zelfs zandbakzand wat uit de zandbak wordt geschept door idioten.

Tja, ik zou dat cameratoezicht ook overdrijving vinden, als er niet vlak onder jouw bericht iemand meldde dat het er bij hun wel zo aan toegaat...

Maar goed, de dingen die jij noemt zijn misschien wel bespreekbaar als je ze eerst een beetje in de week legt? Dus eens wat andere ouders erover spreken, het nog eens ontspannen ter sprake brengen op een ouderavond, en uiteindelijk als je er wat steun voor vergaard hebt, samen met andere ouders het officieel als voorstel indienen?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2012 @ 17:44:

Laten we het even omdraaien. Stel het is rustig op het werk van TO en ze kan tussen de middag 2 uur vrij krijgen. Ze gaat naar school en haalt haar dochter op om te lunchen. Moeten ze dan ook papa gaan bellen of dat goed is??

Dit dus.

Snoezekind vindt het soms wel leuk als hij een middagje niet naar de overblijf gaat. Tot nu toe gaat hij ook op mijn vrije dagen heen, kost geen drol en is een stuk veiliger, verkeerstechnisch gezien. En veel praktischer dan naar huis fietsen, broodje naar binnen schuiven en weer terugfietsen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:eleonora schreef op 26 juni 2012 @ 22:23:

[...]

Hallo, er is onderscheid tussen gewoon wat simpele veiligheidsmaatregelen en een fort maken van een school. Bij jou is er nota bene cameratoezicht en een hek dat op slot gaat. Hoezo ben ik dan zó angstig? Bij ons op school is niks. Klein verschilletje.

Ik vind het vervelend dat zo maar mensen de school in en uit kunnen wandelen, terwijl men niet weet wie het is en dat er totaal niet opgelet wordt met wie kinderen na school weggaan, that's all.Ik ben het met je eens. Dat zou niet moeten. Ik heb het over de id-plicht voor ophalende ouders en consorte die in viervoud schriftelijk moeten indienen dat ze een kind komen inhalen..
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 22:24:

[...]

In het geval van TO moest haar kind toch ook naar de opvang? Dat is toch juist haar klacht: dat zij dacht dat kind naar de opvang was maar dat ze van kind - niet eens van juf dus!!! - hoort dat kind met haar vader de hort op is geweest?

Ik neem aan dat juffen niet alle ins en outs van scheidingen weten, maar misschien heb ik dat mis. De mensen die ik ken die gingen scheiden of dreigen te gaan scheiden vertellen alleen "we gaan uit elkaar" aan de juf en dan met de insteek of juf een beetje in de gaten wil houden hoe kind er onder is. Ik ging er dus vanuit dat de juf in kwestie helemaal niet precies weet of de vader het kind wel zomaar mag meenemen, of er geen beperkingen aan de omgang zitten, en in die situatie vind ik het heel raar dat een kind dan toch zonder enige verificatie of zelfs maar melding bij de verzorgende ouder dát ze is opgehaald, zo meegegeven wordt.Die beperkingen, die moet je dus juist wel vermelden op school. Anders zal de school altijd een kind met de ouder meegeven, ongeacht wie dat is.
quote:eleonora schreef op 26 juni 2012 @ 22:23:

[...]

Hallo, er is onderscheid tussen gewoon wat simpele veiligheidsmaatregelen en een fort maken van een school. Bij jou is er nota bene cameratoezicht en een hek dat op slot gaat. Hoezo ben ik dan zó angstig? Bij ons op school is niks. Klein verschilletje.

Ik vind het vervelend dat zo maar mensen de school in en uit kunnen wandelen, terwijl men niet weet wie het is en dat er totaal niet opgelet wordt met wie kinderen na school weggaan, that's all.Dat zou ik ook zeer vervelend vinden, maar dat lijkt me geen verrassing.
Am Yisrael Chai!
Waarom wil pa dagen toevoegen?

"Ik wil heel graag praten over de verdeling van ONZE kleine meid en je de ruimte geven om haar meer te zien en meer betrokken te zijn. Voorwaarde is wel dat we beter met elkaar zullen omgaan. Zullen wij het samen netjes houden? Het verleden is het verleden en nu richten op de toekomst?"

Zelfs hele grote klootzakken zeggen hier zelden nee op.

Je zal uit die loopgraven oorlog moeten komen en naar je eigen aandeel wat dit levent houdt moeten kijken. Zonder zuurstof en vonkje geen ontsteking.
quote:vivalavita schreef op 26 juni 2012 @ 22:24:

Ik had ook gevraagd of ik in ieder geval gebeld kon worden indien dit nog een keer gebeurd, maar dat wilden ze niet doen.

Ik ben niet degene die btw gecompenseerd wil worden. Dat is de vader. Die dan doodleuk dagen wil toevoegen. Iemand vroeg dit.Ik vroeg het inderdaad. Treurig dat de omgang zo moeizaam is maar met geweld in het spel ben je logischerwijs op je hoede. Ik weet trouwens nog steeds niet wat je gezegd zou hebben als ze wel belde. Had ze dan meegemogen? Of dient de school het puur ter kennisgeving te doen en is het antwoord altijd ja?
quote:missfiona schreef op 26 juni 2012 @ 22:26:

[...]

Die beperkingen, die moet je dus juist wel vermelden op school. Anders zal de school altijd een kind met de ouder meegeven, ongeacht wie dat is.Maar niet alle ouders hebben gezag! Alleen bij huwelijken hebben beide ouders ook automatisch het gezag, maar ik ken evenveel mensen die ongetrouwd samen een kind hebben als mensen die wel getrouwd zijn. En niet in al die gevallen hebben ze het ouderlijk gezag ook geregeld, ik ken tot mijn grote verbazing steeds best veel mensen die dat "vergeten" te regelen of die denken dat erkennen hetzelfde is als gezag.
Am Yisrael Chai!
Dus eigenlijk vind TO pa vervelend omdat hij hun dochter méér wil zien dan wat er vastgelegd is? En omdat hij, als TO kind toch bij zich heeft in ´zijn´ dagen, dan graag die tijd wil inhalen? Nee, lijkt me heel irritant, zo´n ex die gewoon voor zijn kind wil zorgen.
quote:vivalavita schreef op 26 juni 2012 @ 22:24:

Ik had ook gevraagd of ik in ieder geval gebeld kon worden indien dit nog een keer gebeurd, maar dat wilden ze niet doen.

Ik ben niet degene die btw gecompenseerd wil worden. Dat is de vader. Die dan doodleuk dagen wil toevoegen. Iemand vroeg dit.nee natuurlijk gaan ze dat niet doen en dat moet je ook niet eens aan school vragen dat vraag je aan de vader.
en ja eigenlijk wil jij dus niet dat hij extra tijd heeft met zijn kind....JIJ JIJ JIJ denk nou gvd eens aan je kind ipv wat jij wilt.
quote:Dana schreef op 26 juni 2012 @ 22:25:

[...]

Tja, ik zou dat cameratoezicht ook overdrijving vinden, als er niet vlak onder jouw bericht iemand meldde dat het er bij hun wel zo aan toegaat...

Maar goed, de dingen die jij noemt zijn misschien wel bespreekbaar als je ze eerst een beetje in de week legt? Dus eens wat andere ouders erover spreken, het nog eens ontspannen ter sprake brengen op een ouderavond, en uiteindelijk als je er wat steun voor vergaard hebt, samen met andere ouders het officieel als voorstel indienen?Gedaan. Drie jaar geleden al mee begonnen. Er zijn een paar ouders die het met me eens zijn maar het wil nog niet echt vlotten. De ouderraad had er geen oren naar in ieder geval.
Wij zijn nooit getrouwd geweest. Tijdje samengewoond. Verder is onze situatie bij de docenten bekend en speelt dit al lang. Totdat wij een nieuwe omgangsregeling hebben gekregen waarbij de vader dus die vrijdagmiddagen had per maand en het duidelijk was dat doordeweeks onze dochter bij mij hoort te zijn.
En de tip om te gaan communiceren viva?
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 22:24:

[...]

In het geval van TO moest haar kind toch ook naar de opvang? Dat is toch juist haar klacht: dat zij dacht dat kind naar de opvang was maar dat ze van kind - niet eens van juf dus!!! - hoort dat kind met haar vader de hort op is geweest?

Ik neem aan dat juffen niet alle ins en outs van scheidingen weten, maar misschien heb ik dat mis. De mensen die ik ken die gingen scheiden of dreigen te gaan scheiden vertellen alleen "we gaan uit elkaar" aan de juf en dan met de insteek of juf een beetje in de gaten wil houden hoe kind er onder is. Ik ging er dus vanuit dat de juf in kwestie helemaal niet precies weet of de vader het kind wel zomaar mag meenemen, of er geen beperkingen aan de omgang zitten, en in die situatie vind ik het heel raar dat een kind dan toch zonder enige verificatie of zelfs maar melding bij de verzorgende ouder dát ze is opgehaald, zo meegegeven wordt.Neehee,..nu was de vader er en hoefde ze dus niet naar de opvang..... / overblijf. Lijkt me toch duidelijk,..
Viva, kom je uit vlaanderen? of uit Nederland
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 22:29:

[...]

Maar niet alle ouders hebben gezag! Alleen bij huwelijken hebben beide ouders ook automatisch het gezag, maar ik ken evenveel mensen die ongetrouwd samen een kind hebben als mensen die wel getrouwd zijn. En niet in al die gevallen hebben ze het ouderlijk gezag ook geregeld, ik ken tot mijn grote verbazing steeds best veel mensen die dat "vergeten" te regelen of die denken dat erkennen hetzelfde is als gezag.

Erkennen geeft wel recht op omgang en informatie en ondehoudsplicht. De beslissingbevoegheid ligt alleen bij de gezaghebbende.

Voor wat gezag betreft, we hebben het hier over een gescheiden koppel. Scheiden doe je alleen na een huwelijk, ergo gezamenlijk gezag is aan de orde. Als dat niet is veranderd, heeft school geen keuze dan meegeven.

Heeft een ouder geen gezag, maar bijvoorbeeld alleen de erkenning, dan kan de gezaghebbende ouder wel eisen dat school het kind op school houdt of weigert mee te geven. De gezaghebbende beslist in dat geval. Maar dat doe je, over het algemeen, alleen als daar dringende redenen voor zijn.
quote:Juffie88 schreef op 26 juni 2012 @ 22:26:

[...]

Ik ben het met je eens. Dat zou niet moeten. Ik heb het over de id-plicht voor ophalende ouders en consorte die in viervoud schriftelijk moeten indienen dat ze een kind komen inhalen..Op het kdv in Amsterdam was dat inderdaad heel streng ja. Compleet met camera's en deurslotcodes en id meenemen en bellen in het geval van iemand anders die het kind op kwam halen. Op een lagere school heb ik dat nooit meegemaakt of over gehoord.
quote:vivalavita schreef op 26 juni 2012 @ 22:31:

Wij zijn nooit getrouwd geweest. Tijdje samengewoond. Verder is onze situatie bij de docenten bekend en speelt dit al lang. Totdat wij een nieuwe omgangsregeling hebben gekregen waarbij de vader dus die vrijdagmiddagen had per maand en het duidelijk was dat doordeweeks onze dochter bij mij hoort te zijn.

Maarja, het geval waar jij dit topic over opent is niet over de tijd dat het kind bij jou is, maar op school.

Ik denk dat dit topic over jou gaat, TO, niet over je kind of over je ex.
Als TO's belangrijke dingen zoals die van Spijker gaan negeren, dan heb ik de neiging te denken dat er aan haar kant ook niet veel redelijkheid bestaat en vooral een niet mee willen werken met ex uit wrok. Wrok is nooit een goede raadgever.

Wij zijn nooit getrouwd geweest. Tijdje samengewoond. Verder is onze situatie bij de docenten bekend en speelt dit al lang. Totdat wij een nieuwe omgangsregeling hebben gekregen waarbij de vader dus die vrijdagmiddagen had per maand en het duidelijk was dat doordeweeks onze dochter bij mij hoort te zijn.Maar jullie hebben wel gezamenlijk gezag geregeld dus, dan gelden dezelfde regels als bij gescheiden stellen. Tenzij je zwart op wit hebt dat hij zijn kind niet mag zien op ´jouw´ dagen, heb je geen poot om op te staan.
quote:La.India schreef op 26 juni 2012 @ 22:28:

[...]

Ik vroeg het inderdaad. Treurig dat de omgang zo moeizaam is maar met geweld in het spel ben je logischerwijs op je hoede. Ik weet trouwens nog steeds niet wat je gezegd zou hebben als ze wel belde. Had ze dan meegemogen? Of dient de school het puur ter kennisgeving te doen en is het antwoord altijd ja?

Dan had ze natuurlijk nee gezegd, omdat hij haar alleen in het weekend mag zien,en omdat ze hem het licht in de ogen niet gunt.

Ze was in haar autotje gestapt en had haar dochter zo uit de klauwen van die verschrikkelijk man gered.

Wie denkt hij wel niet dat hij is. Eten met zn kind!

Schande. DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!

Wij zijn nooit getrouwd geweest. Tijdje samengewoond. Verder is onze situatie bij de docenten bekend en speelt dit al lang. Totdat wij een nieuwe omgangsregeling hebben gekregen waarbij de vader dus die vrijdagmiddagen had per maand en het duidelijk was dat doordeweeks onze dochter bij mij hoort te zijn.Ik vind het heel naar voor je dat ze je dochter zo meegeven zonder het zelfs maar tegen je te zeggen. Zeker omdat ze weten dat er van alles speelt tussen jullie zou ik het netter vinden als ze zich dan in ieder geval op het standpunt stelden dat jullie allebei toestemming moeten geven als de ander eenzijdig iets met school wil regelen.
Am Yisrael Chai!
quote:eleonora schreef op 26 juni 2012 @ 22:31:

[...]

Gedaan. Drie jaar geleden al mee begonnen. Er zijn een paar ouders die het met me eens zijn maar het wil nog niet echt vlotten. De ouderraad had er geen oren naar in ieder geval.Tsja, dan heb ik verder ook geen tips. Sorry!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Idd Fiona, en dan kan je blijven stampvoeten dat het niet mag, kan en dat het een klootzak is, of je kan je anders opstellen en zoeken naar een echte oplossing. Kijken in de spiegel is een grote must voor iedere gescheiden ouder, dus ook voor TO.

Het gaat om kind belang. Niet om TO's belang.

Neemt niet weg dat ze mag verwachten dat hij even een smsje stuurt. En daar zal ze over moeten gaan praten op normale wijze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven