Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
dinsdag 26 juni 2012 om 21:34
Ik vervang ook niet alles door AAproof producten. Dat kan mijn portomonai niet aan hoor, en ik woon nog maar alleen! Nee helaas, ik probeer wel zo'n gezond mogelijke keuzes te maken in mijn mogelijkheden. Havermout ed is iniedergeval goedkoop (38ct voor 500gr bij Ah) en bij turk vielen mijn amandelen ook nog wel mee.
Heb vanavond zelf falafelburgers gemaakt. Kikkererwten met ei paneermeel veel komijn verse peterselie en knoflook en dat op een meergranen boterham met tomaat, komkommer en wat ketchup. Mjanmm en goed vullend pff.
Heb vanavond zelf falafelburgers gemaakt. Kikkererwten met ei paneermeel veel komijn verse peterselie en knoflook en dat op een meergranen boterham met tomaat, komkommer en wat ketchup. Mjanmm en goed vullend pff.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
dinsdag 26 juni 2012 om 22:40
Hoi allemaal!!
Hihi, nou ik zit nu even aan een paar nootjes hoor!! Ik koop inderdaad geen nieuwe spek-koek meer
.
Adios; ik kan op mijn werk ook niet mijn eigen maaltijd meenemen helaas. Dat is dus een standaard 20% slecht per dag... Verder gaat het tot nu toe best goed met Amberen.
Ik koop ook niet alles biologisch en dat ben ik ook niet van plan. Dat is toch een beetje te duur voor me. Maar ik koop vanaf nu wel speltbrood (bij onze natuurwinkel is een halfje bijna een euro goedkoper Flip!). Gisteren heb ik ook een stoom-mandje gekocht, die ga ik morgen lekker proberen!
Mijn suikerverslaving... zucht. Ja ik ben wel aardig verslaafd! En ik lees hier dat je van appels trek krijgt, dat heb ik dus ook! Ik wist helemaal niet dat dat kon, vast overheen gelezen in het boek dan...!!
Vind het wel erg leuk om hier te lezen wat jullie ervaringen allemaal zijn!!
Hihi, nou ik zit nu even aan een paar nootjes hoor!! Ik koop inderdaad geen nieuwe spek-koek meer
Adios; ik kan op mijn werk ook niet mijn eigen maaltijd meenemen helaas. Dat is dus een standaard 20% slecht per dag... Verder gaat het tot nu toe best goed met Amberen.
Ik koop ook niet alles biologisch en dat ben ik ook niet van plan. Dat is toch een beetje te duur voor me. Maar ik koop vanaf nu wel speltbrood (bij onze natuurwinkel is een halfje bijna een euro goedkoper Flip!). Gisteren heb ik ook een stoom-mandje gekocht, die ga ik morgen lekker proberen!
Mijn suikerverslaving... zucht. Ja ik ben wel aardig verslaafd! En ik lees hier dat je van appels trek krijgt, dat heb ik dus ook! Ik wist helemaal niet dat dat kon, vast overheen gelezen in het boek dan...!!
Vind het wel erg leuk om hier te lezen wat jullie ervaringen allemaal zijn!!
dinsdag 26 juni 2012 om 23:09
Hoi allemaal,
Wow, wat een actief topic is het toch geworden, echt super! Ik koop overigens ook niet altijd alles biologisch (bepaalde groenten en fruit wel, omdat die anders zwaar bespoten zijn, maar de meeste groenten en fruit toch echt niet), Omdat we veel groentesapjes maken gaan de groenten er hier echt rap doorheen en als ik dat allemaal bij de nvw moet kopen ga ik failliet
Ben vanavond uit eten geweest omdat ik iets te vieren had. Had enorme zin in een toetje, dus dat heb ik gewoon lekker genomen (wel gedeeld met vriendlief). Twee voorgerechtjes gegeten ipv een voor- en hoofd, dus was nog best tevreden over mezelf. Merk het wel meteen, want brood en suiker zijn bij mij wel killing.
Wow, wat een actief topic is het toch geworden, echt super! Ik koop overigens ook niet altijd alles biologisch (bepaalde groenten en fruit wel, omdat die anders zwaar bespoten zijn, maar de meeste groenten en fruit toch echt niet), Omdat we veel groentesapjes maken gaan de groenten er hier echt rap doorheen en als ik dat allemaal bij de nvw moet kopen ga ik failliet
Ben vanavond uit eten geweest omdat ik iets te vieren had. Had enorme zin in een toetje, dus dat heb ik gewoon lekker genomen (wel gedeeld met vriendlief). Twee voorgerechtjes gegeten ipv een voor- en hoofd, dus was nog best tevreden over mezelf. Merk het wel meteen, want brood en suiker zijn bij mij wel killing.
woensdag 27 juni 2012 om 08:59
Ik koop ook niet alles biologisch hoor, trekt mijn portemonnee ook niet. En het is nou eenmaal zo dat ongezond voedsel veel goedkoper is dan gezond, maar ja, op je lijf moet je niet bezuinigen eigenlijk!
In praktijk koop ik bijna al m'n groente en fruit op de markt, en dan niet op de biologische markt hihi!
Vandaag heb ik een salade nicoise mee naar het werk, prima lunch
In praktijk koop ik bijna al m'n groente en fruit op de markt, en dan niet op de biologische markt hihi!
Vandaag heb ik een salade nicoise mee naar het werk, prima lunch
woensdag 27 juni 2012 om 09:03
woensdag 27 juni 2012 om 09:52
Goedemorgen
@els ik heb niet echt een vast recept voor die burgers. Als je binnen het viva forum zoekt op falafel dan vind je wel een paar recepten. Hoofd ingredienten zijn kikkerwten plette of pureren (uit blik of gekookt), knoflook, komijn poeder. En dan bakken. Ik had er nu ook nog ei doorheen gedaan en paneermeel en wat peper en zout natuurlijk!
@els ik heb niet echt een vast recept voor die burgers. Als je binnen het viva forum zoekt op falafel dan vind je wel een paar recepten. Hoofd ingredienten zijn kikkerwten plette of pureren (uit blik of gekookt), knoflook, komijn poeder. En dan bakken. Ik had er nu ook nog ei doorheen gedaan en paneermeel en wat peper en zout natuurlijk!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
woensdag 27 juni 2012 om 10:26
Ik koop echt zoveel mogelijk biologisch. Vlees, eieren en zuivel (ook kaas) altijd. Een niet-biologisch yoghurtje en stuk vlees gaat er bij mijn niet in. Dat doe ik voornamelijk voor de antibioticum en de hormonen waar de dieren preventief mee worden ingespoten. Verder koop ik tomaten, peen, komkommers en champignons altijd biologisch. Tegenwoordig koop ik bij een biologische zorgboerderij en dat is helemaal niet duur.
woensdag 27 juni 2012 om 13:54
Ik koop mijn groente en fruit ook bij een biologische zorgboerderij en sporadisch bij ah.
Op die zorgboerderij hebben ze ook een winkel met bakkerij.
Maar speltbrood bak ik zelf, de speltcrackers haal ik in de winkel bij de boerderij.
De zuivel ook.
En verder ga ik eens in de zoveel tijd naar een Ekoplaza.
Vandaag begonnen met een speltroggeboterham met roomboter en oude kaas.
Tussendoor een banaan.
Lunch weer een speltroggeboterham, nu met roomboter en geitenkaas.
En nog een rijstwafel met pindakaas. Oh, en een stuk oude kaas uit het vuistje.
Die is nu (gelukkig) op! (ik vind oude kaas zoooo lekker!)
Vanavond waarschijnlijk een witlofsalade met walnoot, lente-uitje en appel.
Ik denk met kipkluifjes erbij.
Op die zorgboerderij hebben ze ook een winkel met bakkerij.
Maar speltbrood bak ik zelf, de speltcrackers haal ik in de winkel bij de boerderij.
De zuivel ook.
En verder ga ik eens in de zoveel tijd naar een Ekoplaza.
Vandaag begonnen met een speltroggeboterham met roomboter en oude kaas.
Tussendoor een banaan.
Lunch weer een speltroggeboterham, nu met roomboter en geitenkaas.
En nog een rijstwafel met pindakaas. Oh, en een stuk oude kaas uit het vuistje.
Die is nu (gelukkig) op! (ik vind oude kaas zoooo lekker!)
Vanavond waarschijnlijk een witlofsalade met walnoot, lente-uitje en appel.
Ik denk met kipkluifjes erbij.
donderdag 28 juni 2012 om 09:44
Dames, zijn hier nog groene thee liefhebbers? In mijn enthousiasme heb ik veels te veel geweldige groene thee besteld bij mijn favo engelse teashop .... Vind het zo zonde, heb zowat voorraad voor een jaar! Krijg dit niet in mijn eentje op . Iemand belangstelling? Het is de beste kwaliteit groene thee, 2 soorten. Eentje met goij- en acaijbessen hmmmmm.... en eentje met amandelen, kokos en jasmijn.... hmmmmmm ... Er zitten 20 theezakjes in een verpakking. Wie helpt me hiervan af. ...
donderdag 28 juni 2012 om 10:34
Oh goed idee, had nog nooit van een bio-zorgboerderij gehoord maar zal eens op zoek gaan.
Gisteren is het buffet niet erg amber-proof gegaan. Onder andere lasagna gehad (maar er zat wel groente in, echt, heb een plak aubergine kunnen onderscheiden!) en een toetje met ijs/slagroom/caramelsaus.. Vandaag weer ff normaal doen
Gisteren is het buffet niet erg amber-proof gegaan. Onder andere lasagna gehad (maar er zat wel groente in, echt, heb een plak aubergine kunnen onderscheiden!) en een toetje met ijs/slagroom/caramelsaus.. Vandaag weer ff normaal doen
donderdag 28 juni 2012 om 10:59
donderdag 28 juni 2012 om 12:48
Zo, net geluncht met een speltroggeboterham, helft roomboter, pindakaas, andere helft roomboter geitenkaas.
Vanmorgen eerst een vers groentenfruitsapje en daarna wat yoghurt met zaden, rozijnen en cranberries.
Tussendoor een glas van het verse sapje en een mok witte thee.
Vanmiddag winkelen in Veenendaal en daar ook even langs EkoPlaza.
Wat ik vanavond ga eten...., nog geen idee.
Groenten zat in huis, ben vanmorgen even langs de boerderij geweest.
Morgen ga ik kijken of ik speltbolletjes kan bakken. Vast oefenen voor als we op vakantie gaan (lekker voor onderweg).
Vanmorgen eerst een vers groentenfruitsapje en daarna wat yoghurt met zaden, rozijnen en cranberries.
Tussendoor een glas van het verse sapje en een mok witte thee.
Vanmiddag winkelen in Veenendaal en daar ook even langs EkoPlaza.
Wat ik vanavond ga eten...., nog geen idee.
Groenten zat in huis, ben vanmorgen even langs de boerderij geweest.
Morgen ga ik kijken of ik speltbolletjes kan bakken. Vast oefenen voor als we op vakantie gaan (lekker voor onderweg).
donderdag 28 juni 2012 om 12:49
quote:rawfoodje schreef op 28 juni 2012 @ 09:44:
Dames, zijn hier nog groene thee liefhebbers? In mijn enthousiasme heb ik veels te veel geweldige groene thee besteld bij mijn favo engelse teashop .... Vind het zo zonde, heb zowat voorraad voor een jaar! Krijg dit niet in mijn eentje op . Iemand belangstelling? Het is de beste kwaliteit groene thee, 2 soorten. Eentje met goij- en acaijbessen hmmmmm.... en eentje met amandelen, kokos en jasmijn.... hmmmmmm ... Er zitten 20 theezakjes in een verpakking. Wie helpt me hiervan af. ...Ik durf het niet aan, er zijn téveel soorten thee die ik niet lust. Het klinkt wél lekker, trouwens.
Dames, zijn hier nog groene thee liefhebbers? In mijn enthousiasme heb ik veels te veel geweldige groene thee besteld bij mijn favo engelse teashop .... Vind het zo zonde, heb zowat voorraad voor een jaar! Krijg dit niet in mijn eentje op . Iemand belangstelling? Het is de beste kwaliteit groene thee, 2 soorten. Eentje met goij- en acaijbessen hmmmmm.... en eentje met amandelen, kokos en jasmijn.... hmmmmmm ... Er zitten 20 theezakjes in een verpakking. Wie helpt me hiervan af. ...Ik durf het niet aan, er zijn téveel soorten thee die ik niet lust. Het klinkt wél lekker, trouwens.
donderdag 28 juni 2012 om 14:58
Zo gisteren laatste tentame gedaan van het jaar en ik heb dit jaar met goede cijfers en een voldoende voor get mondeling van gisteren afgesloten. Ik was zo zenuwachtig, mondeling is zowiezo niet mijn sterkste kant, dan komt mijn faalangst te veel naar boven. Maar ik heb het dus gehaald, jeej!! Gevierd met cookie dough ijs en rose bier. Dat was mijnfoute 20% van de hele week denk ik haha.
Volgende week is vriend jarig en ga dan zelf appeltaart en kwarktaart maken. De appeltaart gaat wel lukken maar de kwarktaart heb ik nog booit from scratch gemaakt. Aanstaande zondag gaan we bbq-en bij ouders en dan ga ik vast een mini variant maken. Om te vieren dat vriend bijna jarig is en dat ik mijn jaar gehaald heb. Het wirdt maar een kleintje die ik door 6en deel en verder serveer met aardbeitjes dus het totale foute valt wel mee dan!
Vanavond vegetarische lasagna met een laagje ricotta met spinazie en 2 lagen verse zelfgemaakte tomatensaus met courgette en knof. En bovenste laag van plakjes tomaat en mozzarelle. Mjammm.
Vanmorgen ontbeten met een beetje havermout pap, verse aardbeien, nectarine, gedr abrikoosjes, banaan en amandelen. En zojuist 2sneen liefde en passie meergranen brood en 2 gebakken eieren erop en een shake van ijsklontjes en watermeloen uit de blender. Mjamm dat dronk ik altijd in azie tijdens een rondreis!
Volgende week is vriend jarig en ga dan zelf appeltaart en kwarktaart maken. De appeltaart gaat wel lukken maar de kwarktaart heb ik nog booit from scratch gemaakt. Aanstaande zondag gaan we bbq-en bij ouders en dan ga ik vast een mini variant maken. Om te vieren dat vriend bijna jarig is en dat ik mijn jaar gehaald heb. Het wirdt maar een kleintje die ik door 6en deel en verder serveer met aardbeitjes dus het totale foute valt wel mee dan!
Vanavond vegetarische lasagna met een laagje ricotta met spinazie en 2 lagen verse zelfgemaakte tomatensaus met courgette en knof. En bovenste laag van plakjes tomaat en mozzarelle. Mjammm.
Vanmorgen ontbeten met een beetje havermout pap, verse aardbeien, nectarine, gedr abrikoosjes, banaan en amandelen. En zojuist 2sneen liefde en passie meergranen brood en 2 gebakken eieren erop en een shake van ijsklontjes en watermeloen uit de blender. Mjamm dat dronk ik altijd in azie tijdens een rondreis!
donderdag 28 juni 2012 om 16:20
Eeuuhh Adios, ik wil je feeststemming niet bederven, maar is liefde en passie brood (die van de Appie bedoel je toch?) Amberproof dan? Want in dat geval: die zijn heerlijk!
En gefeliciteerd met het halen van je mondeling en afsluiten van je jaar
Over blenders gesproken: kunnen die tegen ijsblokjes? Ik heb zo'n cheap-one van Princess, wel met glazen kan.
En gefeliciteerd met het halen van je mondeling en afsluiten van je jaar
Over blenders gesproken: kunnen die tegen ijsblokjes? Ik heb zo'n cheap-one van Princess, wel met glazen kan.
donderdag 28 juni 2012 om 16:36
Dat brood is vast niet amber proof, maar wel lekker en volgens mij zitten er geen foute toevoegingen in.
De blender van mijn vriend kon van de week niet de kikkererwten uit blik aan maar ijsblokjes met een klein scheutje warm water ging super! Het is een goedkope tristar met glazen kan. Heb het gewoon geprobeerd met de gedachte dat het jammer was als hij kappt zou gaan maar geen einde van de wereld.
De blender van mijn vriend kon van de week niet de kikkererwten uit blik aan maar ijsblokjes met een klein scheutje warm water ging super! Het is een goedkope tristar met glazen kan. Heb het gewoon geprobeerd met de gedachte dat het jammer was als hij kappt zou gaan maar geen einde van de wereld.
donderdag 28 juni 2012 om 20:09
flip, zal ik een paar theezakjes naar je opsturen dan in een envelop, kan je het proberen...
Adios gefeliciteerd ! Wat studeer je? Hmmm... cookie dough ijs , appeltaart en kwarktaart klinkt errruuug goed! Ga je de traditionele appeltaart maken of de rauwe versie.... van gedroogde vruchten als bodem, noten, appels en rozijnen? Voor het recept hiervan google maar op rawfood appeltaart ...
Adios gefeliciteerd ! Wat studeer je? Hmmm... cookie dough ijs , appeltaart en kwarktaart klinkt errruuug goed! Ga je de traditionele appeltaart maken of de rauwe versie.... van gedroogde vruchten als bodem, noten, appels en rozijnen? Voor het recept hiervan google maar op rawfood appeltaart ...
donderdag 28 juni 2012 om 20:17