Recht van spreken?

30-06-2012 11:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van wat discussie op de relatiepeiler werd me gesuggereerd dan maar een topic te openen. Over de vraag wanneer je recht van spreken hebt in een discussie bijvoorbeeld. Of dat wanneer je je minder elegant uitdrukt, het je gevoelens of zorgen die je hebt minder geldig maken.

Dus wanneer heb je 'recht van spreken'. Of wanneer heb je het recht om te zeggen :Jij weet hier minder van, of niks, dus jouw mening hoeven we minder serieus te nemen. Of meer juist.

Heeft iemand er een mening over?
Iedereen die open staat voor de mogelijkheid dat zijn/haar kennis gedateerd en/of onjuist is, heeft recht van spreken, ongeacht het onderwerp en ongeacht het kennisniveau
Ik vind dat iedereen recht van spreken heeft. Maar heb iemand feitenlijke kennis, neem ik die persoon wel serieuzer. Wel vind ik het storend als iemand ergens geen ervaring/kennis van heeft en dan een mening geef die die kwetsend kan zijn, dan denk ik dat je beter je mond kan houden!
Het ging in dat specifieke topic echt niet alleen om het niet elegant uitdrukken. Dat topic is wat mij betreft geen best voorbeeld ook omdat TO de eerste paar pagina's werkelijk alleen kortaf tot onbeschoft deed.

En als je dan ook nog gaat zitten fantaseren om interessant te doen is het behoorlijk lastig nog een soepellopend topic te realiseren.

Maar 'recht' vind ik dan ook een te zware term. Natuurlijk mag je posten hoe je wil en ik vind geneuzel over spelfouten, stijl of OP lengte ook vaak gezanik waarbij het eigenlijke onderwerp ondersneeuwt. Zeker als iemand duidelijk erg in de war is, verdrietig of boos is. Dan vind ik het vaak jammer dat het eerst vier pagina's over spelfouten gaat.

In het topic wat je als voorbeeld neemt was dat echter niet aan de hand vond ik.
quote:doeidoeidoei schreef op 30 juni 2012 @ 11:09:

[...]

Heb een tijd meegelezen, maar ben redelijk nieuw.

Ik vind het gewoon een interessante vraag, wanneer je (gebrek aan) kennis meespeelt in hoe je banderd word. Is toch een leuk inderwerp om over te beppen? Of niet, dan bloedt het vanzelf wel dood neem ik aan.Natuurlijk speelt dat mee. Als als een malle standpunten in het rond strooit maar die nergens op gestoeld zijn, dan wordt je daar -terecht- op afgeslacht. In dit topic (waar TO naar verwijst) gebeurde dat netjes, in andere wat minder. Als je als een TO zegt "ik heb er geen verstand van, maar dit en dat" en vervolgens mee blijft reageren en interesse toont, dan is het uiteraard geen probleem. Maar een discussie voeren zonder inhoudelijk kennis? Dat is volgens mij een redelijke no-no. Net zoals het in het dagelijks leven niet zo prettig is.
quote:eleonora schreef op 30 juni 2012 @ 11:22:

Het ging in dat specifieke topic echt niet alleen om het niet elegant uitdrukken. Dat topic is wat mij betreft geen best voorbeeld ook omdat TO de eerste paar pagina's werkelijk alleen kortaf tot onbeschoft deed.

En als je dan ook nog gaat zitten fantasseren om interessant te doen is het behoorlijk lastig nog een soepellopend topic te realiseren.Dit dus
Ik wilde het juist algemener houden en niet teveel naar dat topic verwijzen, maar goed.
Maar waarom blijf je dan bij zo'n topic, als iemand gaat rond fantaseren? Waarom daar dan in discussie mee blijven?
quote:doeidoeidoei schreef op 30 juni 2012 @ 11:26:

Ik wilde het juist algemener houden en niet teveel naar dat topic verwijzen, maar goed.Dan moet je dat topic helemaal niet noemen maar je OP direct algemeen houden. Ik ben het overigens helemaal met Leo eens.

Maar waarom blijf je dan bij zo'n topic, als iemand gaat rond fantaseren? Waarom daar dan in discussie mee blijven?Omdat dit een forum is? Omdat je vind dat iemand niet zomaar zijn of haar fantasieën/onwaarheden moet kunnen vertellen als waarheid?

Maar waarom blijf je dan bij zo'n topic, als iemand gaat rond fantaseren? Waarom daar dan in discussie mee blijven?Omdat er een echt probleem van TO achter kan zitten, denk ik.
quote:jaschenca_2 schreef op 30 juni 2012 @ 11:27:

[...]

Dan moet je dat topic helemaal niet noemen maar je OP direct algemeen houden. Ik ben het overigens helemaal met Leo eens.Dat is waar, ik zal de OP even veranderen.

Maar waarom blijf je dan bij zo'n topic, als iemand gaat rond fantaseren? Waarom daar dan in discussie mee blijven?

Pardon?

Het ging over iets waar ik verstand van heb, waar ik ervaring mee heb. Dan wil ik daar over praten. Lijkt me logisch. Voorál als wat ik zeg afgedaan wordt als rare aanname waarop niet gereageerd hoeft te worden.
quote:eleonora schreef op 30 juni 2012 @ 11:22:

Maar 'recht' vind ik dan ook een te zware term. Natuurlijk mag je posten hoe je wil en ik vind geneuzel over spelfouten, stijl of OP lengte ook vaak gezanik waarbij het eigenlijke onderwerp ondersneeuwt. Zeker als iemand duidelijk erg in de war is, verdrietig of boos is. Dan vind ik het vaak jammer dat het eerst vier pagina's over spelfouten gaat.

Ja, precies, ik merk aan mezelf dat ik het soms ook wil doen. Even laten zien dat ik het echt wel beter weet, beter kan spellen (nou ja) of kan argumenteren dan de TO, en dan voorbij ga aan wat echt het issue is.

Misschien komt het ook omdat ik me soms afvraag wat ik hier eingelijk doe en waarom ik reageer op topics.
quote:eleonora schreef op 30 juni 2012 @ 11:35:

[...]

Pardon?

Het ging over iets waar ik verstand van heb, waar ik ervaring mee heb. Dan wil ik daar over praten. Lijkt me logisch. Voorál als wat ik zeg afgedaan wordt als rare aanname waarop niet gereageerd hoeft te worden.Maar denk je dan niet na 1 keer : joh, het zal wel?
quote:Maar denk je dan niet na 1 keer : joh, het zal wel?

gekke vraag, want dat zie je toch?

Bovendien jij bijt jezelf ook aardig vast in dit.

Waarom denk jij niet het zal wel?
quote:doeidoeidoei schreef op 30 juni 2012 @ 11:38:

[...]

Maar denk je dan niet na 1 keer : joh, het zal wel?Meestal wel. Deze keer eens niet.
Je hebt in ieder geval "recht" om mee te doen, als je een open houding hebt en respect toont voor je medeforummers.

Ik merk aan mezelf wel dat ik mensen die vaak blijk geven van gedegen kennis en/of scherp inzicht een stuk serieuzer neem.
quote:liselore3punt0 schreef op 30 juni 2012 @ 11:47:

[...]

gekke vraag, want dat zie je toch?

Bovendien jij bijt jezelf ook aardig vast in dit.

Waarom denk jij niet het zal wel?Weet je, je hebt gelijk, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo leuk. Eigenlijk kan ik beter: het zal wel, denken. Bedankt voor de tip! Ik ben begonnen met schrijven op het chocolade topic wat ik heel waardevol vind, maar eingelijk heb ik het wel weer gehad met viva.
ik denk dat iedereen recht van spreken heeft, het is echter geen monologenforum, dus kun je aangesproken worden op wat je zegt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Iedereen heeft recht van spreken. Het recht dat er naar je geluisterd wordt is weer wat anders.
Ga in therapie!
quote:doeidoeidoei schreef op 30 juni 2012 @ 11:56:

[...]

Weet je, je hebt gelijk, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo leuk. Eigenlijk kan ik beter: het zal wel, denken. Bedankt voor de tip! Ik ben begonnen met schrijven op het chocolade topic wat ik heel waardevol vind, maar eingelijk heb ik het wel weer gehad met viva.

Dat is je goed recht dat je het met Viva hebt gehad maar is dat dan omdat er anders gereageerd wordt dan je dacht?

Ik internet al heel lang en vind dit een leuk forum, omdat het zo divers is qua topics en reacties. Kleine fora zijn niks voor mij, net als gelijkgestemdefora. Dat vind ik tijdelijk leuk.

Wat staat jou tegen aan dit forum dat maakt dat je er alweer klaar mee bent?
quote:dubiootje schreef op 30 juni 2012 @ 13:43:

Iedereen heeft recht van spreken. Het recht dat er naar je geluisterd wordt is weer wat anders.En dan komt daar andermans recht om te reageren zoals het hem/haar belieft (binnen de forumregels) nog bij.
Gelukkig heb je ook het recht om dat te negeren
Ga in therapie!
Ik ben wel nieuwsgierig naar de mening van doeidoeidoei...

Wanneer heeft volgens jou iemand geen recht van spreken?

Ik werk in een beroep waarin ik hoor en wederhoor moet toepassen. Iedereen die betrokken is bij een zaak wordt gehoord, ook niet zo slimme onkundige mensen (dat is ook maar subjectief, want wat is niet slim).

Op dit forum heeft iedereen recht van spreken, zolang je je aan de gestelde regels houdt. Wanneer iemand zich daar niet in kan vinden, dan kun je beter geen topic openen.

Ik schrok ook wel een beetje van de reacties op mijn 1e topic. Later las ik er ook veel humor en goede adviezen in terug, maar ook veel sarcasme en een paar steken onder water. Tja smaken verschillen.

Indien iemand meent dat een ander geen recht heeft van spreken, dan kan die gene wellicht beter zelf zijn mond houden. Als naar een ander wijst, wijzen er namelijk 3 vingers terug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven