Te snel denken

05-07-2012 20:13 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf al erg snel een plaatje in m'n hoofd over wat ik wil zeggen, wat ik voel.

Dat levert nogal eens wat problemen op, ook op dit forum.

Ik ben hoogbegaafd: nee niet trots op: het is eerder een handicap. Ik heb enorm moeite om uit te leggen wat ik bedoel en ik stuit vaak op onbegrip.

Herkent iemand dit?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
quote:philosophy schreef op 05 juli 2012 @ 22:35:

Dat van die verwachtingen herken ik ook. Ik heb op 4 verschillende universiteiten (binnen- en buitenland) een phd-plek aangeboden gekregen. Nooit zelf op zo'n plek gesolliciteerd, want ik wil liever in de praktijk werken. Mijn omgeving verwachtte echter wel van me dat ik voor een wetenschappelijke carrière zou kiezen, "want je bent zo slim". Ik weet zeker dat als ik op zo'n aanbod was ingegaan, ik ook succesvol was geweest, dubbelvla, het waren realistische verwachtingen. Maar voor mij waren ze te hoog, of in ieder geval verkeerd, ik haal meer voldoening uit "gewoon" praktijkwerk in mijn vakgebied. Omdat ik slimmer was dan de andere studenten, verwachtte mijn omgeving echter dat ik dan ook een moeilijker pad zou kiezen, zonder er bij stil te staan dat ik hetzelfde doen als zij net zo leuk vind

Dat kan ik begrijpen, maar jij hebt ook weleens verwachtingen van andere personen welke ze niet waar maken, toch? En zij zijn niet HB en toch voldoen ze niet aan je verwachtingen.

Is mijn inziens iets volkomen menselijks wat overal voorkomt.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 22:37:

dat dacht ik dus al.

Dan weet ik ook wie je bent.

TypicalOh?
Ik kan dan wel enorm snel denken maar het snel reageren lukt niet echt wegens een niet meewerkende laptop. Heel irritant.

Maar was er nu al een voorbeeld waar we ons op kunnen storten om advies te geven of zijn we nog in de wilniet-luktniet-kanniet-fase?
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:37:

[...]

Ik merk het vanuit pa en andere mensen/school. Ook al ga ik m'n eigen weg, het is toch een euwige zonde als ik m'n potenties niet waarmaak?Maar denk je dat dat anders is bij iemand die MBO niveau heeft maar toch geen studie afrond? Denk je niet dat daarover ook wordt gezegd dat het eeuwig zonde is?
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 22:36:

Ik vind het leuk om bij te blijven leren, daar horen met name lezen, kijken en vragen stellen bij.

Over wat ik lees, zie en hoor denk ik dan weer veel na. Maar ik denk dat dat laatste een menselijk gegeven is.Het kan heel erg helpen om die nieuwsgierigheid in te zetten om te weten te komen hoe mensen denken en hoe het kan gebeuren dat anderen niet 10 stappen vooruit denken.
quote:bammetjebamie schreef op 05 juli 2012 @ 22:39:

Ik kan dan wel enorm snel denken maar het snel reageren lukt niet echt wegens een niet meewerkende laptop. Heel irritant.

Maar was er nu al een voorbeeld waar we ons op kunnen storten om advies te geven of zijn we nog in de wilniet-luktniet-kanniet-fase?Wat wil je hiermee zeggen?
quote:patrick_de_2e schreef op 05 juli 2012 @ 22:40:

[...]

Het kan heel erg helpen om die nieuwsgierigheid in te zetten om te weten te komen hoe mensen denken en hoe het kan gebeuren dat anderen niet 10 stappen vooruit denken.Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee dat ik dat doe. Mijn vrienden en collegae roepen gewoon "DV STOP!, spoel terug en nu nog een keer langzaam".
Wat is je potentie weggooien? Je hoeft niemand wat te bewijzen. Het enige wat belangrijk is voor jezelf dat je wat tevreden door het leven kunt gaan.

Ben je het moeten niet gewoon zo beu dat je automatisch je hakken in het zand zet? Bewust of onbewust?
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:41:

[...]

Wat wil je hiermee zeggen?

Ehm dat wat ik zeg?

Ik typ niet in code, ik typ gewoon wat ik bedoel.

Ik (en anderen) vroegen al eerder om een voorbeeld ter verduidelijking van je probleem.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:37:

[...]

Ik merk het vanuit pa en andere mensen/school. Ook al ga ik m'n eigen weg, het is toch een euwige zonde als ik m'n potenties niet waarmaak?Dus je hebt die uitspraak tot waarheid verheven en hem geinternaliseerd? Dan is het zaak om van je schuldgevoel af te komen en je eigen weg te gaan. Dat hoort bij volwassen worden. Los komen van de verwachtingen van anderen en je eigen keuzes maken. Verantwoording afleggen is niet nodig.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 22:42:

Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee dat ik dat doe. Mijn vrienden en collegae roepen gewoon "DV STOP!, spoel terug en nu nog een keer langzaam".Haha dat is ook een prima manier! Herken je het ook van jezelf als dat gebeurt?
quote:patrick_de_2e schreef op 05 juli 2012 @ 22:43:

[...]

Haha dat is ook een prima manier! Herken je het ook van jezelf als dat gebeurt?

Meestal niet. Ik ben in gedachte namelijk al veel verder. Ik probeer er wel aan te denken maar mijn gedachtes volgen elkaar zo snel op dat ik zoiets dan weer vergeet.

Soms probeer ik wel eens te testen hoeveel dingen ik tegelijk kan denken
Ik denk dat de verwachtingen van anderen je zo 'raken' omdat je zelf ook voelt dat je iets moet doen met je 'potentieel'.

En het je frustreert dat dit tot dusver niet gelukt is.
quote:rozenstruikje schreef op 05 juli 2012 @ 22:43:

Wat is je potentie weggooien? Je hoeft niemand wat te bewijzen. Het enige wat belangrijk is voor jezelf dat je wat tevreden door het leven kunt gaan.

Ben je het moeten niet gewoon zo beu dat je automatisch je hakken in het zand zet? Bewust of onbewust?Ik zet automatisch m'n hakken in het zand, ja.
quote:lucretiatox schreef op 05 juli 2012 @ 22:31:

[...]

Ja he. Ik verbaas me sowieso over mensen die met zo veel stelligheid weten hoe hun eigen denken in elkaar zit. Want je hebt alleen maar jouw denken, om je eigen denkten te taxeren. Dus zo betrouwbaar lijkt me dat oordeel niet.

Volgens mij is dat op zich wel mogelijk. Als je iedere keer merkt dat je "anders" denkt dan anderen, krijg je op een gegeven moment wel een redelijk idee van je eigen denken. Denk ik . Als je daarnaast ook nog een IQ test hebt gedaan met een cijfertje die een bepaalde begaafdheid aangeeft, snap ik het ook nog wel.

Waar ik me een beetje over verbaas, is de stelligheid over hoe HB kennelijk voor TO het onmogelijk maakt om daar een weg in te vinden. Hoeveel tips en suggesties worden hier wel niet gegeven. Naar mijn idee blaast TO deze allemaal subiet van tafel omdat het niet is wat hij bedoelt. Maar hij geeft het ook geen kans lijkt het wel. Even een gedachtenexperiment van: "Goh, ik krijg ik hier een tip, zou ik hier wellicht iets mee kunnen?" Nee, het wordt allemaal van tafel geveegd dat deze (goede en zinnige) tips in zijn geval absoluut niet werken. Zonder het geprobeerd te hebben. Zo vatte ik jouw "kort denken" op
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:46:

Ik zet automatisch m'n hakken in het zand, ja.Een vraag die je zelf ook vaak bij allerlei situatie's zult hebben heb ik hier nu ook: Waarom? Wat is het nut ervan?
Ben even van de kaart mocht het echt m'n ex zijn.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:26:

Dat is eigenlijk het hele eireneten, men heeft verwachtingen omdat mijn IQ hoog is maar ik wil zelf gelukkig zijn.

Het hele verhaal is herkenbaar, maar bovenstaande quote springt er echt uit.

Zelf hoogbegaafd en alle drie de kinderen ook, de jongste zelfs zeer hoogbegaafd. Laatst genoemde is op de middelbare school binnengehaald of hij de prins van weet ik veel was, en dat was zo fout, hij is taalgestoord. "Gaat wel over", zeiden ze op school, nee niet dus ondanks de uitstekende ambulante begeleiding. Wat zeggen ze nu? "Hij haalt dan wel goede cijfers maar hij let helemaal niet op z'n spelling, hij kan véél beter",

Geweldig zoveel onbegrip, zoon mag van ons zichzelf zijn, zeer hoogbegaafd én taalgestoord, maar vooral gelukkig.
quote:ik62 schreef op 05 juli 2012 @ 22:49:

[...]

Zelf hoogbegaafd en alle drie de kinderen ook, de jongste zelfs zeer hoogbegaafd. Laatst genoemde is op de middelbare school binnengehaald of hij de prins van weet ik veel was, en dat was zo fout, hij is taalgestoord. "Gaat wel over", zeiden ze op school, nee niet dus ondanks de uitstekende ambulante begeleiding. Wat zeggen ze nu? "Hij haalt dan wel goede cijfers maar hij let helemaal niet op z'n spelling, hij kan véél beter",

Geweldig zoveel onbegrip, zoon mag van ons zichzelf zijn, zeer hoogbegaafd én taalgestoord, maar vooral gelukkig.Hulde!
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:48:

Ben even van de kaart mocht het echt m'n ex zijn.

Terugblik:

Dag ex.

Ken ik jou?

Zou zomaar kunnen.

En nu ben jij van de kaart? Why?
quote:ik62 schreef op 05 juli 2012 @ 22:49:

[...]

Geweldig zoveel onbegrip, zoon mag van ons zichzelf zijn, zeer hoogbegaafd én taalgestoord, maar vooral gelukkig.

Laat hem alsjeblieft lekker z'n gang gaan, van dino's tot ruimtekunde.

Ik mocht niet meer verder gaan met schrijven van het consultatiebureau. Belachelijk.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 22:46:

[...]

Ik zet automatisch m'n hakken in het zand, ja.

Dat is wel een signaal dat je geleefd wordt door je omgeving. En wel dingen voor jezelf doet en goed, maar externe factoren te belangrijk zijn. Zoals je zelf ook eerder aangaf.

Wat iemand anders al zei, je hoeft niemand verantwoording af te leggen, behalve aan jezelf.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 22:45:

Meestal niet. Ik ben in gedachte namelijk al veel verder. Ik probeer er wel aan te denken maar mijn gedachtes volgen elkaar zo snel op dat ik zoiets dan weer vergeet.

Soms probeer ik wel eens te testen hoeveel dingen ik tegelijk kan denken Ach.. zolang het niet in de weg zit is er toch ook niets aan de hand. En dus helemaal als je mensen om je heen hebt die er mee om kunnen gaan en er misschien zelfs wel baat bij hebben (jij denkt zaken waar zij veel langer over zouden moeten denken).
quote:bammetjebamie schreef op 05 juli 2012 @ 22:50:

[...]

Terugblik:

Dag ex.

Ken ik jou?

Zou zomaar kunnen.

En nu ben jij van de kaart? Why?Een van de mensen die dat niet kon onderkennen en dus een HEEL naar gevoel bij me opriep.
Tja, wanneer TO nu een beetje vastzit in zijn eigen frustraties rondom het niet willen waarmaken van al die mogelijkheden die in potentie aanwezig zijn, dan zitten de oren en ogen vaak ook wat dicht. In circeltjes ronddraaien hoort daar een beetje bij.

En het is ook frustrerend wanneer je in potentie wel 1000 keuzes kunt maken omdat je brein je toestaat om op vele gebieden te excelleren. En je voelt dat dat nou net is wat je niet wilt.

Maar TO, wat wil je wel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven