Schoonouders

06-07-2012 20:27 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo'n hele goede band met mijn schoonouders, ik kan niet echt mezelf bij hun zijn. Ze zijn wel altijd aardig enzo maar ik heb het idee dat het niet echt is.

Hoe is dat bij jullie? En hoe voelen jullie je bij je schoonfamilie?

Hoevaak gaan jullie langs?

Ik probeer 1 keer in de week te gaan met mijn vriend samen. Mijn vriend gaat vaker, alleen.
Je zegt steeds: ik denk, ik heb het gevoel, het voelt nep, maar ik zie geen raar gedrag van je schoonouders.

Kan het zijn dat jij heel veel voelt en denkt, maar dat schoonouders dit misschien helemaal niet proberen uit te stralen? Misschien zijn zich wel van geen kwaad bewust en vinden ze het wel leuk als je komt?
Maar chloe, als je de relatie wilt vetbeteren dan zul je toch zelf actie moeten ondernemen. Dat snap je toch wel?
Nou mn ex ouders zag ik drie vier keer even. Vind t niet nodig, heb niks met mn eigen ouders en ook niet van iemand anders. Ben meer op mezelf, ben niet van de visites en alles

Heb gewoon niet snel een band met mensen en kan het niet faken
quote:chloe1 schreef op 06 juli 2012 @ 21:07:

[...]

wat vind jou vriend daarvan dat je daar niet aan moet denken? of vind hij het zelf ook prima.Mijn vriend moet er zelf ook niet aan denken om elke week zijn ouders te bezoeken.
quote:achnein schreef op 06 juli 2012 @ 21:08:

Je zegt steeds: ik denk, ik heb het gevoel, het voelt nep, maar ik zie geen raar gedrag van je schoonouders.

Kan het zijn dat jij heel veel voelt en denkt, maar dat schoonouders dit misschien helemaal niet proberen uit te stralen? Misschien zijn zich wel van geen kwaad bewust en vinden ze het wel leuk als je komt?

Ja dat zeg ik ook vaak, ik denk en ik voel. Maar het is zo.. Ik denk niet dat ik er volledig naast zit, zeker niet omdat hun toch bepaalde dingen gedacht hebben over mij en die hebben uit gesproken naar andere toe.

En ik weet dat ze de band goed willen houden en daarom altijd aardig doen. Maar hebben jullie dan nooit het gevoel dat mensen nep zijn?

Ik ben zelf ook best wel onzeker en dat maakt het waarschijnlijk allemaal nog erger.

Ik ben ook heel anders opgevoed als mijn vriend, hun waren altijd samen als familie enz.
Ik "vind" eigenlijk niet zoveel van hoe vaak jij je schoonouders bezoekt. Je moet denk ik doen waar je jezelf goed bij voelt.

Mijn vriend bijvoorbeeld ziet zijn schoonmoeder, mijn moeder dus, iedere dag van de week. Mijn moeder woont bij ons. Weliswaar achterin de tuin in een apart huis(je) maar als we thuis zijn zoals nu zit ze meestal gewoon bij Popeye op de bank tv te kijken. En Popeye kan prima met haar opschieten. Maar ik ken ook mensen die komen 1 of 2 keer per jaar bij hun (schoon)ouders.

Dus wat is normaal? Als jij het weet mag jij het zeggen...
quote:pluizemuisje schreef op 06 juli 2012 @ 21:11:

Nou mn ex ouders zag ik drie vier keer even. Vind t niet nodig, heb niks met mn eigen ouders en ook niet van iemand anders. Ben meer op mezelf, ben niet van de visites en alles

Heb gewoon niet snel een band met mensen en kan het niet fakendat heb ik dus ook. Ik kan het ook niet faken en bij mij duurt het ook heel lang voordat het echt een band is.
Ik heb precies hetzelfde als TO. In het begin hebben ze me zelfs proberen zwart te maken, hebben ze een brief naar mijn moeder gestuurd waarin allerlei argumenten stonden waarom wj niet goed bij elkaar pasten en dat lag natuurlijk vooral aan mij. Later toen ze doorkreeg dat ik een blijvertje was, heeft ze min of meer haar excuses aangeboden, maar zoiets vergeet je natuurlijk nooit. Ik denk dat ze nog steeds liever een andere vrouw bij hun zoon hadden gezien. Maar proberen er nu maar het beste van te maken. Ze lijken steeds meer te beseffen dat ik toch niet zo'n beroerde keuze ben volgens mij...Maar ik zal me nooit helemaal op m'n gemak voelen bij hun. We zien elkaar gemiddels zo'n 1-2 keer per maand, mijn gaat wel wat vaker heen, maar dat maakt toch niet uit. Je hoeft toch niet altijd samen te gaan? Ik ga ook regelmatig alleen naar mijn ouders.
quote:dubbelma schreef op 06 juli 2012 @ 20:31:

1 keer per week??? Ik zie ze 1-2 keer per jaar. Mijn ouders zie ik zelf ook misschien eens per maand.... Dus waarom zo vaak gaan?Omdat sommigen nu eenmaal graag bij hun ouders komen? Ik zie ze wekelijks en soms wel twee keer in de week (maar dan even kort). Ik zie ze allemaal graag en zie het ook niet als een opgave.
quote:chloe1 schreef op 06 juli 2012 @ 21:23:

[...]

dat heb ik dus ook. Ik kan het ook niet faken en bij mij duurt het ook heel lang voordat het echt een band is.Dan moet je het vooral niet bespreekbaar maken. Wat denk je, dat ik het na 13 jaar altijd eens ben met mijn schoonmoeder? Ik maak het gewoon bespreekbaar. Maar jij wilt niets, alleen klagen tegen je vriend. Dan moet je ook niet zeuren. Man, wat een gezeik altijd over schoonouders. Het zijn je eigen ouders niet, dus het is altijd wennen aan elkaar. En ik ben nog steeds in sommige opzichten niet gewend aan mijn schoonouders. Zij zullen soms anders zijn dan ik normaal zou vinden, maar daarom zijn ze wel leuk en lief. Misschien interpreteer jij de zaken wel heel anders dan zij het bedoelen, maar daar ga jij niet achter komen zolang je niets zegt.
quote:Yenthe79 schreef op 06 juli 2012 @ 21:28:

Ik heb precies hetzelfde als TO. In het begin hebben ze me zelfs proberen zwart te maken, hebben ze een brief naar mijn moeder gestuurd waarin allerlei argumenten stonden waarom wj niet goed bij elkaar pasten en dat lag natuurlijk vooral aan mij. Later toen ze doorkreeg dat ik een blijvertje was, heeft ze min of meer haar excuses aangeboden, maar zoiets vergeet je natuurlijk nooit. Ik denk dat ze nog steeds liever een andere vrouw bij hun zoon hadden gezien. Maar proberen er nu maar het beste van te maken. Ze lijken steeds meer te beseffen dat ik toch niet zo'n beroerde keuze ben volgens mij...Maar ik zal me nooit helemaal op m'n gemak voelen bij hun. We zien elkaar gemiddels zo'n 1-2 keer per maand, mijn gaat wel wat vaker heen, maar dat maakt toch niet uit. Je hoeft toch niet altijd samen te gaan? Ik ga ook regelmatig alleen naar mijn ouders.Precies! Dat heb ik dus ook, ze hebben eerst geprobeerd het te voorkomen, en al helemaal niet gedacht dat het serieus zou worden. Toen ze gingen merken dat het wel serieus werd draaide ze bij en proberen ze er nu dus het beste van te maken. En idd wat jij zegt: ik ben het ook niet vergeten. Wel goed dat jou schoonouders hun excuses aangeboden hebben! Omdat ik dus heb onthouden wat hun in eerste instantie van mij vonden ben ik ook redelijk stil als ik daar ben, ze vragen veel en ik word zenuwachtig en krijg hartkloppingen zo erg is het! Omdat ik gewoon weet dat hun overal op letten!
quote:toffifee schreef op 06 juli 2012 @ 21:32:

[...]

Dan moet je het vooral niet bespreekbaar maken. Wat denk je, dat ik het na 13 jaar altijd eens ben met mijn schoonmoeder? Ik maak het gewoon bespreekbaar. Maar jij wilt niets, alleen klagen tegen je vriend. Dan moet je ook niet zeuren. Man, wat een gezeik altijd over schoonouders. Het zijn je eigen ouders niet, dus het is altijd wennen aan elkaar. En ik ben nog steeds in sommige opzichten niet gewend aan mijn schoonouders. Zij zullen soms anders zijn dan ik normaal zou vinden, maar daarom zijn ze wel leuk en lief. Misschien interpreteer jij de zaken wel heel anders dan zij het bedoelen, maar daar ga jij niet achter komen zolang je niets zegt.Je hoef het ook niet altijd eens met elkaar te zijn! dat kan ook niet. Ik wil het niet bespreekbaar maken omdat ik het dan dalijk allemaal gedaan heb en als hun alles ontkennen, zie ik dus spoken. Hun maken ook niets bespreekbaar dus wie gaat de eerst stap zetten? We blijven allemaal koppig en hopen dat het ooit beter word en minder gedwongen.
Ik zou zeggen: probeer het achter je te laten. Misschien zijn ze inmiddels allang bijgedraaid. In plaats van kijken wat ze in het begin hebben gedaan, moet je je blik richten op de toekomst. Wat kan jij doen om de relatie beter te laten worden? En nee, dat betekent echt niet dat je elke dag op de koffie hoeft bij ze.

Op deze manier zul je nooit een band opbouwen met ze.
Ik herken het wel. Mijn schoonouders waren weliswaar aardig tegen mij, maar .... voorbeeldje; ik heb een tatoeage. Tegen mij werd daar niks over gezegd maar van iemand anders hoorde ik later dat ze dat maar ´tokkie´ vinden. We waren op zoek naar een ander huis, zij heel enthousiast tegen ons maar van anderen hoorden we terug dat we achterlijk waren. Nouja, en meer van dat soort voorbeeldjes. Wij gingen op zaterdag altijd naar de markt en dan aansluitend koffie drinken, vaste prik totdat we verhuisden (achterlijk of niet, we hebben het tóch gedaan ).

Ging ik met plezier? Nou nee. Nog steeds niet trouwens, al is mijn schoonvader er inmiddels niet meer. Man gaat wekelijks, ik 2x per jaar ofzo. Voor de goede orde, het is dat ik mijn eigen moeder moet helpen poetsen anders zag ik die ook hooguit 4x per jaar.

Maar wat ik me afvraag, ook als je wel een goede band hebt, waarom zou je veel vaker gaan? Je woont er toch niet meer? Je hebt een eigen huis, een eigen gezin, een eigen leven, een eigen huishouden. Waarom nog 5x per week bij mammie zitten? Als ik zie (hoewel dat gevoelsmatig is natuurlijk) hoe snel de tijd voorbij vliegt... ik heb wel wat anders te doen.
Mijn schoonouders zijn mijn famlie op de plek waar ik woon, amdat mijn familie daar niet is.

Als ik ziek ben komt mijn schoonmoeder medicijnen brengen. Als mijn vriend er niet is en ik ben ziek, mag ik bij haar in huis komen. Ik kan er altijd terecht. Dat ze soms ongevraagd advies geeft neem ik graag voor lief.

Als ze op zondag geen zin heeft om te koken en ik ben er, zegt ze ook rustig: Pom, wil jij ff koken.

Kortom, echt een fijne schoonmoeder. Ik kom er welke week wel even, maar oms ook maar 10 minuutjes op weg naar scouting ofzo, of om iets op te halen.
quote:exces schreef op 06 juli 2012 @ 21:50:

Maar wat ik me afvraag, ook als je wel een goede band hebt, waarom zou je veel vaker gaan? Je woont er toch niet meer? Je hebt een eigen huis, een eigen gezin, een eigen leven, een eigen huishouden. Waarom nog 5x per week bij mammie zitten? Als ik zie (hoewel dat gevoelsmatig is natuurlijk) hoe snel de tijd voorbij vliegt... ik heb wel wat anders te doen.Nou, ik kan me voorstellen dat ouders als ze ouder worden meer behoefte hebben aan contact en zorg. Sommige kinderen geven die zelf. Dat gaan wij in de toekomst ook doen en dan zie je elkaar al gauw regelmatig. Oppassen op kleinkinderen kan natuurlijk ook een reden zijn.

Ik herken het wel. Mijn schoonouders waren weliswaar aardig tegen mij, maar .... voorbeeldje; ik heb een tatoeage. Tegen mij werd daar niks over gezegd maar van iemand anders hoorde ik later dat ze dat maar ´tokkie´ vinden. We waren op zoek naar een ander huis, zij heel enthousiast tegen ons maar van anderen hoorden we terug dat we achterlijk waren. Nouja, en meer van dat soort voorbeeldjes. Wij gingen op zaterdag altijd naar de markt en dan aansluitend koffie drinken, vaste prik totdat we verhuisden (achterlijk of niet, we hebben het tóch gedaan ).

Ging ik met plezier? Nou nee. Nog steeds niet trouwens, al is mijn schoonvader er inmiddels niet meer. Man gaat wekelijks, ik 2x per jaar ofzo. Voor de goede orde, het is dat ik mijn eigen moeder moet helpen poetsen anders zag ik die ook hooguit 4x per jaar.

Maar wat ik me afvraag, ook als je wel een goede band hebt, waarom zou je veel vaker gaan? Je woont er toch niet meer? Je hebt een eigen huis, een eigen gezin, een eigen leven, een eigen huishouden. Waarom nog 5x per week bij mammie zitten? Als ik zie (hoewel dat gevoelsmatig is natuurlijk) hoe snel de tijd voorbij vliegt... ik heb wel wat anders te doen.

Zulke dingen doen hun dus ook wat jij bv verteld over het verhuizen en de tattoo. Ik hou daar niet van.

Ik spreek me eigen moeder bijna elke dag, maar zie ze als we daar zelf zin in hebben, heel ongedwongen.

Mijn schoonouders willen ons het liefst in de gaten houden en het mooist zou zijn als we ons hele leven bij hun in wonen.

Maarja ik moet het ook los laten en dat heb ik ook al een stuk gedaan maar soms heb ik behoefte om er over te praten

We eten er zeker eens per week, gewoon omdat het gezellig is. Vaak schuift er dan nog meer familie aan. Ik vind het ook leuk voor mijn dochter, die is gek op ze.

We hebben dan nog 6 avonden per week over met ons eigen gezin hoor.

Maar wat ik me afvraag, ook als je wel een goede band hebt, waarom zou je veel vaker gaan? Je woont er toch niet meer? Je hebt een eigen huis, een eigen gezin, een eigen leven, een eigen huishouden. Waarom nog 5x per week bij mammie zitten? Als ik zie (hoewel dat gevoelsmatig is natuurlijk) hoe snel de tijd voorbij vliegt... ik heb wel wat anders te doen.Zoals ik al schreef, ik houd van ze. Ik zie ze graag. Wij hebben een goede band. Verschrikkelijk dat jij bij je moeder komt omdat het moet en anders het liefst 4x per jaar. Ik kan mij daar gewoon niets bij voorstellen. Daarbij heb ik kinderen en vind ik het heerlijk onze ouders te zien genieten van de kinderen. Ik heb zelf ook een warme en liefdevolle band met mijn opa's en oma's gehad en gun het mijn kinderen ook.
quote:helene31 schreef op 06 juli 2012 @ 22:15:

[...]

We eten er zeker eens per week, gewoon omdat het gezellig is. Vaak schuift er dan nog meer familie aan. Ik vind het ook leuk voor mijn dochter, die is gek op ze.

We hebben dan nog 6 avonden per week over met ons eigen gezin hoor.

Ja, maar ik doelde meer op het feit dat de vriend van TO er vaker zit dan 1x per week. Waarom? Ik kan me een collega van man herinneren, op een bedrijfsfeestje zaten we met een stel vrouwen bij elkaar en de vriendin vertelde dat vriendlief elke ochtend bij zijn ouders voorbij reed en dan van zijn moeder zijn boterhammetjes door het autoraampje aangereikt kreeg... Jemig, word volwassen en smeer je eigen boterhammen. Hij is er nog ongenadig mee gepest overigens .

Mijn schoonmoeder is trouwens nogal ´zuur´ aangelegd. Dan verwachtte ze bijv. dat we met kerst kwamen. Man heeft geen broers/zussen, dus dat waren dan man, ik, schoonouders en opa/oma. Zes personen. Schoonmoeder haalde dan minstens 3 vlaaien (Limburg). ´s Ochtends koffie met gebak, dan een uitgebreide lunch, ´s middags weer koffie met gebak, ´s avonds nog eens eten, tegen zevenen weer koffie met gebak. Bij het achtste stuk gebak van die dag heb ik bedankt. Haar commentaar; nou blijf ik met ál dat gebak zitten . Maar echt, ik kón niet meer. Het gebak kwam door mijn oren naar buiten. Dat is het voordeel van ouder worden, ik kook nu zelf met kerst.

Maar schoonmoeder dacht en denkt nog steeds dat haar lieve zoontje omkomt van de honger, veel te veel huishoudelijk werk moet doen en niks te zeggen heeft. De waarheid is dat manlief na 20 jaar pakweg 20 kilo zwaarder is (en daarmee keurig op gewicht is), 1x per jaar stofzuigt en dagelijks de afwasmachine uitruimt en ik heb inderdaad meer te zeggen maar ik ben dan ook meer thuis.

Maar ik draag hem niet zijn kont na, zoals zij deed. Nee, hier thuis moet hij zelf zijn onderbroeken in de wasmand gooien. Arme jongen.
Wij hebben nog geen kinderen, waars zal dat de band wel veranderen want ik wil ook dat mijn kinderen een goede band met opa en oma krijgen. Maarja zover is het nog niet :P
Ik heb hele leuke en lieve schoonouders. Zie ze ongeveer eens per week, wonen dichtbij en vind het ook gewoon gezellig. Schoonmoeder past ook 1 dag per week op onze dochter. Mijn ouders zie ik eens per 1 a 2 maanden. Die wonen 300km verderop nl. Heb ook met hen een prima band en mijn man ook. Die kreeg zelfs een sleutel van hun huis en als ik em nodig had moest ik die van hem maar gebruiken overigens heb ik ook een sleutel van schoonouders huis, altijd handig. En ben toch wel heel blij dat ik vlakbij ze woon, want mijn schoonmams vervangt toch een beetje mijn moeder sinds ze zo ver weg zijn gaan wonen.
Toffifee, mijn moeder zoekt in álles het negatieve. Als ik er ben heeft ze gespreksstof genoeg, maar het is altijd negatief en somber. Het is nooit goed en nooit genoeg. Ze praat over mijn zus alsof ik het engeltje ben. En vice versa. Ze is te zwaar maar dat is niet haar schuld. De buurman poetst zijn flat niet. De overbuurvrouw wast nooit haar ramen. De onderbuurvrouw heeft altijd dezelfde broek aan. Over haar eigen ouders zei ze vroeger altijd; ze komen nooit. Maar zij heeft zelf ook altijd uitvluchten.

Mijn man is dan ook niet echt dol op zijn schoonmoeder. En ik kan het hem niet kwalijk nemen.

Maar goed, ik ga niet met tegenzin poetsen daar hoor, zo is het nou ook weer niet.
Hhahaha ja exces best wel herkenbaar. Mijn vriend hoefde thuis helemaal niks te doen! Mammie deed het allemaal inclusief broodjes maken.
Mijn vriend en ik spreken met onze ouders af en als de ander mee wil, dan is dat heel gezellig maar niks moet.

Op die manier weten onze ouders ook altijd dat we meekomen omdat we dat leuk vinden. Dat vind ik veel belangrijker dan een bepaalde frequentie.

Ik zie niet in waarom jij 1 keer per week verplicht mee zou moeten. En nodig ze eens uit voor een gezellig etentje o.i.d. Of komen ze dan ook niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven