Contact moeder

06-07-2012 23:42 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Zij gaat jou serieus nemen op het moment dat jij jezelf serieus gaat nemen. Dus doe wat je je voorgenomen had en blijf bij jezelf.
Hmm. Dus het schuldgevoel is wat jou uiteindelijk de das om doet?

Wat heb je al gedaan om beter bestand te zijn tegen schuldgevoel?

Heb je verder hulp trouwens? Is niet niks wat je beschrijft.
-
Ben je in andere situaties ook gevoelig voor manipulatie, trek je je veel aan van wat anderen van je vinden bijvoorbeeld? M.a.w. is het een patroon in je leven, of is het een patroon in de relatie tussen jou en je moeder?
Je moeder gaat het misschien wel nooit beseffen maar bedenk dit: is dat jou verantwoordelijkheid? Je kan bij je standpunt blijven, voor jezelf - maar je bent toch niet verantwoordelijk voor haar reactie? Zij kiest hoe zij reageert. Daar kan jij niks aan doen.... Ik wens je iig heel veel sterkte!
Pffff, moeilijk zeg. Ik herken het wel.

Misschien dat een sociale vaardigheidstraining ook kan helpen? Kan je wel helpen om sterk te staan en nee te zeggen tegen je moeder. Heb ik ook ooit wel eens gevolgd. 1 van de dingen die ik me nog herinner is als in een (telefoon)gesprek de ander iets van je vraagt en je wilt dat niet, je geen reden moet gaan geven, waarom het niet kan. Dus als jouw moeder vraagt om vaker langs te komen, tegen haar zeggen dat je niet vaker kunt komen. Als ze naar de reden vraagt, de techniek van de 'kras in de plaat' gebruiken. Blijven herhalen dat het niet gaat, dat je iets anders te doen hebt, zonder aan te geven wat dat andere dan is. Want dat kan ze dan namelijk tegen je gaan gebruiken, de reden gaan ontkrachten, zij is toch veel belangrijker dan (....) etc.

Ben je trouwens ook aan het proberen om je moeder tevreden te stellen? Het is goed dat je afstand hebt genomen door op jezelf te gaan wonen, nu nog de afstand in je hoofd. Je 'losmaken' van haar, door niet te proberen haar te pleasen, te doen wat zij wil, door er niet om te geven hoe zij reageert. Klinkt hard, maar anders trek je het zelf niet, om steeds met haar bezig te zijn, haar gevoelens, haar reacties op jou. Kies voor jezelf, denk er niet aan wat het met haar zal doen als je niet langskomt, niet langer blijft, etc. Blijf bij jezelf, bij je eigen gevoel.

Hopelijk kan je hier iets mee, veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven