Pff, peuter...

08-07-2012 23:37 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een poos niet op dit forum geweest en heb dus ook een lange tijd niks geplaatst. Maar ik zit er nu even helemaal doorheen wat betreft mijn peuter van 2 jaar en 2 maanden.

Een aantal maanden geleden ging het allemaal nog goed. Ze kreeg 's ochtends een fles en een broodje, rond half 11 een koekje of chocolaatje en om half 1 at ze 2 tot 3 broodjes. Dan rond 15.00/15.30u. fruit en om 18.00u avond eten, hier at ze altijd wel wat van en daarna een schaaltje yoghurt.

Maar nu is het (al een tijdje) echt een regelrechte ramp qua eten en ook het naar bed gaan is weer een drama.

's ochtends krijgt ze nog een flesje met 120 water en 4 schepjes voeding die drinkt ze altijd leeg, dan krijgt ze ook een broodje maar eet deze vaak niet helemaal op. Als tussendoortje geef ik haar dan wat fruit, waar ze meestal een helft van eet. Tussen de middag eet ze misschien een paar stukjes brood. Dan slaapt ze 1,5 tot 2 uur. En daarna mag ze een tussendoortje, ze wil nu alleen nog maar chocola!!! En ze zeurt daar net zo lang om totdat ik er helemaal gestoord van wordt, ik bied haar allerlei andere dingen aan. Appel, banaan, biscuitje, maar dat wil ze dan gewoon niet! En uiteindelijk geef ik haar dan maar zo'n Kinder reepje, dit is hap slik weg. 's Avonds wil ze al helemaal niet aan haar groente beginnen, zelfs niet proeven! Alleen maar vlees een paar hapjes en ze wil ook geen toetje. Heb al van alles geprobeerd, maar ze eet het niet. Dus het enige wat ze aan melk binnen krijgt is de fles van 's ochtends, verder niks (ze wil verder op de dag ook geen fles)! Vaak geef ik haar maar voor het slapen gaan een stuk ontbijtkoek, want anders heeft ze een lege maag en slaapt ze al helemaal niet.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit normaal of moet ik het anders aan gaan pakken. Ze kan bijvoorbeeld helemaal hysterisch worden als ze geen chocola krijgt. En uiteindelijk geef ik dan toch maar er aan toe Om maar van het gezeur af te zijn.
Niet aan toegeven. Nee is nee.
Echt stoppen met haar toch haar zin geven. Zo krijgt ze door dat heeft ze trouwens al door dat ze met zeuren haar zin krijgt!
Is dat niet een beetje veel voor een kind van 2 om 3 broodjes ( wat voor, pistoletjes, kadetjes) tijdens de lunch te geven?

En ze kan nu best leren dat ze niet alles krijgt wat ze wil, als jij nee zegt tegen chocola, dan is het ook nee en niet om van het gedrein af te zijn dan toch maar geven, niet erg consequent
Mijn strategieen zijn: gezeur negeren en geen strijd maken van het eten. Willen ze niet meer, dan hoeven ze ook niet meer.

Wij ontbijten hier trouwens standaard met yoghurt en crüsli met fruit of met Brinta. Dat gaat veel beter dan met brood vind ik. Ze zijn meer verzadigd.

Oh en het gezeur ken ik hoor. Mijn jongste is nu 19 maanden en hij staat voortdurend bij de kast. Dan wil hij " lolale" eten .
Ook s avond geen ontbijt koek. Ten eerste is dit echt niet gezond maar dat nog tot daar aan toe. Je leert haar dat ze niet hoeft avond te eten want ze krijgt toch wel koek..

Heel lastig ik weet het onze peuter begint het nu na bijna een jaar niet avond te willen eten te snappen.

Eten kan aan tafel en daarna niks meer. Nu zegt hij ik heb honger en dan zeggen wij je kon aan tafel eten. Als hij van alles wat heeft geproefd dan mag hij nog wel wat pap. En wonder boven wonder begint hij nu te eten!!
In ieder geval niet die chocola geven. Ze weet nu dat ze het toch wel krijgt als ze maar lang genoeg doordramt. Dat is echt de ultieme fout die je maakt. Ik zou ook geen ontbijtkoek geven 's avonds, dan heeft het voor haar ook geen nut meer om haar avondeten op te eten, want ze krijgt toch wel koek. Van mij mogen ze na het avondeten nog wel worteltjes, tomaatjes, een appel oid, maar niks anders dan groente en fruit.

Mijn dochter is net 3 en die eet ook al een tijd zo moeilijk. Maar wel vragen om "iets lekkers". Ze krijgt van mij alleen iets als ze genoeg fruit heeft gegeten en dat weet ze ook. Eet ze haar fruit niet, dan heeft ze blijkbaar niet genoeg trek en dan heeft ze dat snoepje oid al helemáál niet nodig. Wil ze dan nog wat eten voor het avondeten, dan kan ze fruit of rauwkost nemen, wat ze ook vaak niet wil.

Avondeten gaat er ook slecht in. Ze krijgt dan alleen nog wat melk, geen ander toetje als ze niet goed eet. Als ze echt honger heeft, dan eet ze wel.

Er zijn nu heel veel dagen waarop mijn dochter geen koekje/snoepje krijgt, omdat ze haar gezonde dingen niet opeet. Pech voor haar dus, ik ga echt niet toegeven omdat ze blijft zeuren. Resultaat: ze zeurt er nu niet meer om, bepaalt zelf wanneer ze wat eet en als ze geen snoepje krijgt, is dat haar eigen schuld.
Haar niet haar zin geven. Jij bepaalt de regels en ook wat er door haar gegeten mag worden. Zij kan wel zelf bepalen hoe veel ze wil eten. Ik geloof er niet in dat het zin heeft om kinderen te dwingen te eten. Dit is waarschijnlijk gewoon een fase waarin ze minder hard groeit en dus ook niet zo veel nodig heeft.

Mijn kind (2,5) at eerst ook alles en nu al een tijdje niet meer. Wat ik hem aanbied mag hij opeten. Eerst krijgt hij een boterham met vlees of kaas, pas als hij die op heeft mag hij een boterham met pasta. Niet op, dan ook geen 'lekkere' boterham. Hierin volhouden anders wordt het alleen maar erger met het 'zeuren'.
Hier hetzelfde probleem... Ik lees overal dat het een fase is.... Ik hoop het!
Ik denk dat je haar hebt verpest door te beginnen met regelmatig tot dagelijks chocola te geven. In mijn ogen is dat nergens voor nodig en beperk je dat tot een hapje op speciale gelegenheden zoals een verjaardag.

Dus kappen met die chocola en volhouden als ze hysterisch doet. Ze eet wat ze krijgt en anders niets.

Let er trouwens op dat ze nog genoeg zuivel binnen krijgt elke dag. Dat is 300 ml aan melkvoeding, gewone melk, of yoghurt. In Belgie wordt 500 ml geadviseerd.
En mijn kids een periode van slecht eten hebben, dan hebben ze ook niet zo'n behoefte aan eten omdat ze bijvoorbeeld niet groeien. Na een paar weken eten ze dan weer als bootwerkers.
Wat leuk Johan dat je ook op dit forum zit ;)

Maar hoe lang mag het duren dan dat ze verder niks krijgt (en dan bedoel ik in dagen/weken)? Als ik haar niets geef voor het slapen gaan dan wordt ze 's nachts wakker van de honger. Hoe pak ik dit aan dan. Helemaal geen chocolaatje meer of gewoon eentje per dag, alleen 's middags als ze bijvoorbeeld 's ochtends haar fruit heeft gegeten? Of het geven van chocola helemaal afschaffen? En ik maak me ook zorgen om de melkproducten die ze te weinig binnen krijgt naar mijn mening.
Het is een faaaaase

Ik heb er dus 2 van 2 jaar en 4 maanden en hier gooien ze ook wel eens hun bevallige kontje tegen de krib qua eten.

Vooral 1 van de dames heeft er nogal een handje van, stijfkopje

Omdat zij zo dunnetjes is krijgt ze van mij op een slechte dag wel een stuk ontbijtkoek in de avond.

Ontbijten gaat hier ook vaak gruwelijk slecht. Ik maak dan een drinkontbijt met uitgeperste sinaasappels, banaan, (bijv) aardbeien en een hand havermout, eventueel met nog wat melk. Staafmixer erdoor en het fruit is ook al binnen voor die dag.

De chocolade zou ik in jouw geval wel mee kappen, ze zal een paar dagen zeuren maar snel genoeg is ze het weer vergeten.

Ik ben vooral blij dat ik ook nog een kleuter heb, het voorbeeld dat het wel goed komt heb ik in levende lijve. Probeer het dus maar gewoon wat meer los te laten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ze krijgt door dat ze zelf invloed heeft op dingen. En hoe leuk is het, als peuter, om tegen die dingen in te gaan die je moeder zo belangrijk vindt.

Ik zou ook echt nee=nee toe gaan passen. Zowel slapen als eten, wees consequent. Wil ze niet meer eten, dan niet. Wil ze niet slapen, elke 5 minuten haar terug leggen, zeggen dat het tijd is om te slapen en dan weer gaan. Geef haar

geen ruimte voor eigen invloed om je 'mantra'.

Ontbijtkoek voor het slapen geeft veel 'snelle suikers' waardoor ze wellicht minder moe is, dat zou ik ook niet meer doen.

Het is even pittig om streng en consequent te zijn, bereid je voor op een paar minder leuke dagen. Maar ze heeft behoefte aan duidelijkheid van jou, dat krijgt ze niet als ze zeurt om chocola, vervolgens 4 alternatieven kan weigeren en toch haar reepje krijgt.

Mijn 2 jarige wilde ook nog lang de fles, ik vond dat minder geschikt voor haar leeftijd en heb het op grote meid worden gegooid. Grote meisjes hoeven geen fles meer. We hebben samen een mooie beker voor de melk gekocht. We zagen haar groeien
quote:Lieke80 schreef op 08 juli 2012 @ 23:49:

Maar hoe lang mag het duren dan dat ze verder niks krijgt (en dan bedoel ik in dagen/weken)? Als ik haar niets geef voor het slapen gaan dan wordt ze 's nachts wakker van de honger. Hoe pak ik dit aan dan. Helemaal geen chocolaatje meer of gewoon eentje per dag, alleen 's middags als ze bijvoorbeeld 's ochtends haar fruit heeft gegeten? Of het geven van chocola helemaal afschaffen? En ik maak me ook zorgen om de melkproducten die ze te weinig binnen krijgt naar mijn mening.

Chocolade gewoon voorlopig weglaten.

Melkproducten is 2 x een bekertje melk van 150 cc of 1 beker en een plak kaas en een toetje. Dan ben je er al.

Ik geef die van mij trouwens wel extra kinder multi-vitaminen, gewoon de goedkope van de hema.
Ik kreeg vroeger pas wat lekkers als ik al mijn eten op had gegeten, anders niet.

Ik denk echt dat je wat harder moet zijn. Jij bent haar moeder, niet haar vriendin.

Niet aan dat gezeur toegeven. Als ze eenmaal doorheeft dat etterbakken niets uithaalt is het vaak snel afgelopen.
Verpest klinkt heel dramatisch
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ze krijgt toch genoeg melk? Ik lees geen heel groot probleem eigenlijk in je post.

Alleeen dat zeuren is niet gied, maar op zich kan een snoepje per dag toch geen kwaad? Misschien kan je een ander moment van de dag kiezen voor het snoepje?

Avondeten slecht eten hoort toch ook een beetje bij kinderen, niet zo om stressen hoor. veel fruit aanbieden, veel varieren met rijst en pasta en soep waar je groente in verstopt.

En die ontbijtkoek niet doen natuurlijk!
quote:johanderksen schreef op 08 juli 2012 @ 23:52:

Ik kreeg vroeger pas wat lekkers als ik al mijn eten op had gegeten, anders niet.

Ik denk echt dat je wat harder moet zijn. Jij bent haar moeder, niet haar vriendin.

Niet aan dat gezeur toegeven. Als ze eenmaal doorheeft dat etterbakken niets uithaalt is het vaak snel afgelopen.

Ik zeg 'pick your battles'

Vroeger werden de kinderen ook in een doorrookte auto gezet dus om nu met vroeger aan te komen? Mwoah...
Gewoon op lucht laten leven als ze niet eet wat je aanbied (behouden het gewoon normaal te eten eten is). Alle kids maken die periode mee. Als ze honger heeft Eet ze vast wel en gewoon een tijdje geen chocola in huis halen. Tijd omte ontsnoepen
quote:Lieke80 schreef op 08 juli 2012 @ 23:49:

Maar hoe lang mag het duren dan dat ze verder niks krijgt (en dan bedoel ik in dagen/weken)? Als ik haar niets geef voor het slapen gaan dan wordt ze 's nachts wakker van de honger. Hoe pak ik dit aan dan. Helemaal geen chocolaatje meer of gewoon eentje per dag, alleen 's middags als ze bijvoorbeeld 's ochtends haar fruit heeft gegeten? Of het geven van chocola helemaal afschaffen? En ik maak me ook zorgen om de melkproducten die ze te weinig binnen krijgt naar mijn mening.Ik zou sowieso niet elke dag een chocolaatje geven. Ik heb er zelf geen vaste dagen voor, maar ik kijk wat ze de afgelopen dagen hebben gehad. Als ze de dagen ervoor alleen maar een doosje rozijntjes of helemaal niets lekkers hebben gehad, dan mogen ze best een keer een bakje chips of iets van chocola. Maar zeker niet elke dag en ook niet als ze geen fruit en groente eten.
Eigenlijk zou ik gewoon weer bij het begin moet beginnen? Ik dacht een keertje, leuk even een chocolaatje proberen. Dat was dus geen goed idee.... Eerst waren er nog dagen dat ze er geeneen kreeg, nu is het al elke dag!

Maar het gaat niet alleen om die chocola, om de zuivel maak ik me dus ook zorgen. Ze drinkt geen gewone melk, de fles die ik maak van Nutrilon wil ze echt alleen maar 's ochtends. Verder is het qua drinken vooral appelsap, omdat ik vocht in deze tijd erg belangrijk vind geef ik haar dan ook maar de appelsap, want van andere drankjes (water, water met roosvicee) drinkt ze anders maar gerust een paar slokjes over de hele dag. Of is dit ook een kwestie van als ze dorst hebben drinken ze alles?
Die ontbijtkoek vult haar maag niet voor de nacht hoor, daar zal ze niet van wakker worden denk ik.
Bied het wel aan, maar leg er geen druk op. Dan zal ze uit eigen wil gaan drinken. Als ze weet dat jij het heel graag wil, dan kan ze nee zeggen. En laat dat nou de hobby van een 2jarige zijn.

Maak je niet te druk, het is een faaaaase, het gaat over. Als je maar consequent bent.
quote:Lieke80 schreef op 08 juli 2012 @ 23:57:

Eigenlijk zou ik gewoon weer bij het begin moet beginnen? Ik dacht een keertje, leuk even een chocolaatje proberen. Dat was dus geen goed idee.... Eerst waren er nog dagen dat ze er geeneen kreeg, nu is het al elke dag!

Maar het gaat niet alleen om die chocola, om de zuivel maak ik me dus ook zorgen. Ze drinkt geen gewone melk, de fles die ik maak van Nutrilon wil ze echt alleen maar 's ochtends. Verder is het qua drinken vooral appelsap, omdat ik vocht in deze tijd erg belangrijk vind geef ik haar dan ook maar de appelsap, want van andere drankjes (water, water met roosvicee) drinkt ze anders maar gerust een paar slokjes over de hele dag. Of is dit ook een kwestie van als ze dorst hebben drinken ze alles?

Waarom laat je haar niet eens checken bij je huisarts of cb-arts? Of ze niet te licht wordt (groeiboekje meenemen) en zich goed ontwikkeld.

Die kan je ook veel meer vertellen over wat een kind van die leeftijd en bouw nodig heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven