Werk & Studie alle pijlers

Rekentoets pabo

12-07-2012 18:37 34 berichten
Hee, heb even een vraagje dat ik met googlen niet zo snel kan vinden, sorry

Maar weet iemand of die rekentoets (en taaltoets, maar daar maak ik me minder zorgen om) die je voor de Pabo moet maken een toelatingstoets is, of dat je die krijgt als je al op de opleiding zit?
Op de opleiding. Maar volgens mij hanteren veel (?) PABO's ook een instaptoets. Als je even googlet kun je trouwens vooral voor de rekentoets best veel oefensites vinden waar je alvast eens kunt kijken hoe je er voor staat.
Ja, die had ik al bekeken inderdaad. Een hoop opgaves gaan me makkelijk af, maar ook een hoop opgaves niet. Dus ik zal voor die tijd echt even mijn kennis moeten gaan opfrissen.
Volgens mij hebben de meeste PABO's een instaptoets. Is je rekenen dan niet op niveau, dan heb je een jaar om dat wel te leren.
Als je de wiscat bedoelt: Die moet je halen om op de Pabo te mogen blijven. Ik heb zelf vele studentes van de Pabo bijles gegeven om deze te halen.

Volgens mij is het een soort achteraf-toelatingstoets.
Alle reacties Link kopieren
Hemel

Ik mag toch hopen dat er iemand voor de klas staat die foutloos en makkelijk rekent en schrijft/spelt.

Nou ja, ik weet ondertussen dat dit niet zo is. Heerlijk met een rode pen door een rapportverslag...

Als je nu al twijfelt, waar is dan je basiskennis?
Je bent zelf een theepot
Toen ik op de Pabo zat (19 jaar geleden alweer, pfff), was de rekentoets onderdeel van de propedeuse. Als je je rekentoets niet haalde, kreeg je je propedeuse niet.
De toets doe je inderdaad als je al op de opleiding zit. Je doet hem wel in het begin van het jaar. Je krijgt 3 kansen voor de toets, haal je hem uiteindelijk niet, dan is het einde oefening. Met veel oefenen en eventueel hulp weet ik zeker dat (bijna) iedereen hem kan halen.
tomorrowmorning wijzigde dit bericht op 12-07-2012 18:48
Reden: foutje...(maar de NL toets echt gehaald ;))
% gewijzigd
quote:SuzanneSuus schreef op 12 juli 2012 @ 18:46:

Hemel

Ik mag toch hopen dat er iemand voor de klas staat die foutloos en makkelijk rekent en schrijft/spelt.

Nou ja, ik weet ondertussen dat dit niet zo is. Heerlijk met een rode pen door een rapportverslag...

Als je nu al twijfelt, waar is dan je basiskennis?

Nou nou nou....

M'n taal- en grammaticakennis is meer dan prima op orde, alleen rekenen is nooit m'n sterkste punt geweest nee. Een hoop weet ik wel, maar ook een aantal onderdelen minder.
quote:TomorrowMorning schreef op 12 juli 2012 @ 18:47:

De toets doe je inderdaad als je al op de opleiding zit. Je doet hem wel in het begin van het jaar. Je krijgt 3 kansen voor de toets, haal je hem uiteindelijk niet, dan is het einde oefening. Met veel oefenen en eventueel hulp weet ik zeker dat (bijna) iedereen hem kan halen.

Oke, dankjewel!

Dan ben ik gerustgesteld, denk dat dat me wel moet lukken
quote:SuzanneSuus schreef op 12 juli 2012 @ 18:46:

Hemel

Ik geef al jaren Pabo-studenten bijles rekenen (en taal) en voor veel studenten is die rekentoets echt wel een probleem.

Maar dat zegt weinig over iemands pedagogische en didactische kwaliteiten.

Zelf had ik de maximale score op de Wiscat, maar ik ben met de Pabo gestopt omdat ik niet geschikt ben om voor een klas te staan.
You always do your best, which is quite embarrassing.
Week 9 van de Extremely Demotivational Calendar
Wat was er precies niet geschikt aan je Solomio?

Ik zit er sterk over te denken om zelf Pabo te gaan doen dus, en ben benieuwd naar wat er moeilijk is en waar je precies goed in moet zijn.
quote:Solomio schreef op 12 juli 2012 @ 18:58:

ik ben met de Pabo gestopt omdat ik niet geschikt ben om voor een klas te staan.

Waarom vind je dat?

Wil ik echt graag weten.

Heb zelf ook de Pabo op m'n sloffen gedaan (inclusief rekentoets), maar werk al jaren niet meer in het onderwijs. Nu twijfel ik of ik weer terug wil, maar kom er niet echt uit. Ik vind kinderen het einde, vind het heerlijk om kennis over te dragen, maar vind het zwaar om de godganse dag de leiding te hebben.

Heb jij dat ook, of is het bij jou iets anders?
De opleiding vond ik inhoudelijk te 'schools', waar ik behoorlijk op afknapte.

En voor een klas staan, dat zul je heus kunnen leren, maar ik voelde me er vooral doodongelukkig.

Ik vind lesgeven nog steeds heel leuk, ik kan het ook goed. Maar dan wel individueel of een klein groepje.

Nu leef ik me uit op mijn kinderen.
Wel grappig trouwens, ik probeer uit te leggen waarom ik mezelf niet geschikt vind om voor de klas te staan, maar dat valt nog niet mee.
Hier nog iemand die (heel snel) is gestopt in het basisonderwijs en geslaagd is met een 9 (op papier dus niet ongeschikt). Ik ben uit het onderwijs gegaan omdat ik niet om kon gaan met de druk die ik continu voelde. Het presteren, de tijdsdruk, de druk van ouders, de chaos in mijn hoofd met alles wat moest. Als ik wat minder gestrest was geweest had ik het met liefde vol willen houden.
quote:Solomio schreef op 12 juli 2012 @ 19:04:

De opleiding vond ik inhoudelijk te 'schools', waar ik behoorlijk op afknapte.

En voor een klas staan, dat zul je heus kunnen leren, maar ik voelde me er vooral doodongelukkig.

Ik vind lesgeven nog steeds heel leuk, ik kan het ook goed. Maar dan wel individueel of een klein groepje.

Nu leef ik me uit op mijn kinderen.

Wat herkenbaar, ik had precies hetzelfde. Ik was vooral ook beter in vrije situaties, zoals praktijklessen in het speciaal onderwijs.

Over die rekentoets: probleem is vaak dat Pabo's al helemaal up to date zijn qua rekenonderwijs omdat het aan moet sluiten op de basisschool van nu. Studenten hebben vaak nog op een andere wijze rekenen geleerd op de lagere school. Dat was bij ons vaak de reden, bij mezelf ook. Ik snapte alles en kon het ook uitrekenen, maar niet op de manier die van een leraar op de huidige basisschool wordt verwacht.

Ik heb een boek ervoor aangeschaft, dat is er vast nog wel. Daarin staan alle recente rekenwijzen. Kun je vast wel met google vinden, ik weet de naam niet meer..

Het niet goed beheersen van de Nederlandse taal is een veel groter probleem, rekenen en de didactiek ervan zijn beter aan te leren op latere leeftijd.
quote:Ste_ schreef op 12 juli 2012 @ 18:51:

[...]

Nou nou nou....

M'n taal- en grammaticakennis is meer dan prima op orde, alleen rekenen is nooit m'n sterkste punt geweest nee. Een hoop weet ik wel, maar ook een aantal onderdelen minder.

ja sorry dan ,maar kinderen zouden les moeten krijgen van iemand die boven de stof staat.

3x een toets over mogen doen past daar IMHO niet bij
Je bent zelf een theepot
Ik zie nu ook mensen die wel langer voor de klas hebben gestaan bij bosjes stoppen in het onderwijs.

Ik ben zelf een heel andere kant op gegaan maar mis het lesgeven an sich wel hoor..jammer dat er veel nieuwe aanwas zo verloren gaat. Er is ook gewoon te weinig werk in te vinden voor langere tijd. Zo sta je steeds overal half in. Dat is tenminste mijn ervaring in het Noorden. Na zoveel keer zwangerschapsverlof vervangen is de lol er wel af. Je krijgt dan nooit continuïteit.

Maar ja, beetje off topic ;)
quote:TomorrowMorning schreef op 12 juli 2012 @ 19:22:

Hier nog iemand die (heel snel) is gestopt in het basisonderwijs en geslaagd is met een 9 (op papier dus niet ongeschikt). Ik ben uit het onderwijs gegaan omdat ik niet om kon gaan met de druk die ik continu voelde. Het presteren, de tijdsdruk, de druk van ouders, de chaos in mijn hoofd met alles wat moest. Als ik wat minder gestrest was geweest had ik het met liefde vol willen houden.

ik denk zeker dat het les geven onderschat wordt. Er wordt zopveel verwacht.

Iemand kan didactisch goed zijn maar niet boven de stof staan, andersom, teveel stress hebben, geen klik hebben met de leeftijd van de kinderen etc

Een goede docent is goud waard. Smokkelen aan de normen (bijv reklentoets) heeft geen zin, smokkelen aan andere vaardigheden ook niet (maar zie je vaker denk ik wel eens in het VO, in het BO juist de andere kant op)

Je moet als docent met de top en de onderkant om kunnen gaan (moeilijkere stof kunnen aanbieden < > stof juist heel anders kunnen aanbieden; groepsprocessen, etc)

Een verhaaltje afdraaien kan iedereen, les geven is een vak apart.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 12 juli 2012 @ 19:25:

[...]

ja sorry dan ,maar kinderen zouden les moeten krijgen van iemand die boven de stof staat.

3x een toets over mogen doen past daar IMHO niet bij

Uiteindelijk kunnen degenen die hun Pabo-diploma krijgen wel degelijk goed rekenen, anders halen ze dat papiertje niet.

Maar goed kunnen rekenen zegt niets over verdere vaardigheden.

Ik zie bij de studenten die ik bijles geef dat ze zelf beter gaan rekenen als ze stage lopen in de bovenbouw. Dan moeten ze hun eigen vaardigheden wel opfrissen, het ook nog eens uitleggen aan de kinderen, waardoor het bij henzelf ook wel weer bovenkomt.
quote:TomorrowMorning schreef op 12 juli 2012 @ 19:22:

Hier nog iemand die (heel snel) is gestopt in het basisonderwijs en geslaagd is met een 9 (op papier dus niet ongeschikt). Ik ben uit het onderwijs gegaan omdat ik niet om kon gaan met de druk die ik continu voelde. Het presteren, de tijdsdruk, de druk van ouders, de chaos in mijn hoofd met alles wat moest. Als ik wat minder gestrest was geweest had ik het met liefde vol willen houden.Herkenbaar....
Ste, mag ik vragen met welke onderdelen van het rekenen moeite hebt?
Ik heb een oefentoets bekeken, en ik had het meeste moeite met meetkunde, en met dingen als ml, cl, dl, en dm3.

Maar goed, dat laatste is gewoon een kwestie van even opfrissen hoe dat ook alweer zit en er dan een tijdje mee oefenen. Ik ben niet achterlijk ofzo, ik leer dat heus wel.
quote:Ste_ schreef op 12 juli 2012 @ 19:50:

Ik heb een oefentoets bekeken, en ik had het meeste moeite met meetkunde, en met dingen als ml, cl, dl, en dm3.

Maar goed, dat laatste is gewoon een kwestie van even opfrissen hoe dat ook alweer zit en er dan een tijdje mee oefenen. Ik ben niet achterlijk ofzo, ik leer dat heus wel.That's the spirit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven