laptop defragmenteren: veilig?

15-07-2012 10:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn laptop is erg traag en geheugen is vol. Er staan geen grote bestanden op. Foto's ed staan op externe harde schijf, er staan geen muziek of filmbestanden op. Eigenlijk alleen programma's en wordbestanden. Iemand gaf me de tip om de laptop te defragmenteren. Is dit veilig? Raak ik dan geen bestanden kwijt?

Alvast bedankt!
Nee, defragmenteren en schijfopruiming haalt alleen overbodige, onnodige bestanden weg! Ik doe het met mijn PC wekelijks en dat scheelt enorm in snelheid.
Ik zou persoonlijk alleen de harde schijf defragmenteren, de hele laptop geeft zo'n zooitje
Haha Vinyl, dat bedoel ik

Dan ga ik dat doen, hopelijk functioneert hij dan weer naar behoren!
.
.
Nobrains, de c-schijf is bijna helemaal vol. Ik zou alleen niet weten met wat gezien er alleen maar wordbestanden van mijn studie op staan. Verder geen muziek, fotos ofzo.

Er staan wat programma's op, waaronder spss. Zou dat zoveel ruimte kunnen innemen?

Kan ik handmatig zelf dingen eraf gooien zodat hij wat minder vol is en daarna gaan defragmenteren? Wat gebeurt er met de pc als je gaat defragmenteren als hij te vol is (wat ik denk dat het geval is)?
.
nobrains, is dat niet een beetje te technisch voor iemand die niet eens weet dat je je harde schijf geregeld moet defragmenteren?

Anjapanja, het is raadzaam om je laptop ongeveer 1x in de maand te defragmenteren.

Voordat je dit doet, kun je het beste schijfopruiming doen.

Dit haalt alle loze bestanden weg, zoals bv. tijdelijke internetbestanden.

Ipv schijfopruiming, kun je ook CCcleaner downloaden.

Dit programma haalt ook ongebruikte paadjes naar programma's weg.
Hmm Nobrains, you lost me....

Danivo, ik moet dus eerst schijfopruiming doen, moet ik dat zelf doen of is dat ook een soort programmatje?

Hiervoor hoef ik dus ook niet mijn bestanden die ik absoluut niet wil verliezen veilig te stellen oid?

Ik ben echt een nitwit op het gebied van computers, dat blijkt wel weer...
quote:danivo schreef op 15 juli 2012 @ 11:51:

nobrains, is dat niet een beetje te technisch voor iemand die niet eens weet dat je je harde schijf geregeld moet defragmenteren?

Anjapanja, het is raadzaam om je laptop ongeveer 1x in de maand te defragmenteren.

Voordat je dit doet, kun je het beste schijfopruiming doen.

Dit haalt alle loze bestanden weg, zoals bv. tijdelijke internetbestanden.

Ipv schijfopruiming, kun je ook CCcleaner downloaden.

Dit programma haalt ook ongebruikte paadjes naar programma's weg.Eens.
quote:anjapanja schreef op 15 juli 2012 @ 11:57:

Hmm Nobrains, you lost me....

Danivo, ik moet dus eerst schijfopruiming doen, moet ik dat zelf doen of is dat ook een soort programmatje?

Hiervoor hoef ik dus ook niet mijn bestanden die ik absoluut niet wil verliezen veilig te stellen oid?

Ik ben echt een nitwit op het gebied van computers, dat blijkt wel weer...

Als het goed is:

Start> Bureauaccesoires> systeemwerktuigen> schijfopruiming.

Het staat in ieder geval in de buurt van defragmentatie.

Hangt een beetje van af welke windowsversie je gebruikt.

Het is raadzaam deze twee dingen een keer in de maand te doen.

Waarschijnlijk zit je laptop gewoon vol met tijdelijke bestanden enz. Vooral omdat je zegt dat er voornamelijk Wordbestanden op staan. Die nemen nl. vrijwel geen ruimte in beslag. Dus dan is er iets anders wat je laptop vol maakt.
En je hoeft geen programma's veilig te stellen, dit is gewoon een schoonmaakbeurt die je af en toe moet doen.
En dat is dan dus niet gevaarlijk omdat hij heel erg vol zit (wat nobrains zegt)?
quote:anjapanja schreef op 15 juli 2012 @ 12:16:

En dat is dan dus niet gevaarlijk omdat hij heel erg vol zit (wat nobrains zegt)?Dat mag je allemaal vergeten.
Haha, vooruit dan!

Dan ga ik dat doen. Bedankt voor de hulp allemaal!
.
quote:nobrains schreef op 15 juli 2012 @ 12:34:

Dat risico gold voor ueberehaupt een te volle ntfs-schijf, en voor defragmenteren in alle gevallen dat daar te weinig ruimte voor is.

Dan krijg je ook een waarschuwing.

Omdat je zei heel voorzichtig te zijn, zou ik zelf dan geen schijfopruiming doen, ik wil dan weten wat er gebeurt.Als ze niet eens weet hoe ze moet defragmenteren en dát ze moet defragmenteren, wat zou ze dan moeten zien als ze het doet zoals jij voorstelt??
.
*
.
Ik zit nu op een andere pc. Ik kijk straks even hoeveel ruimte er nog vrij is. Maar heel weinig. De rode balk van de c schijf is bijna helemaal vol.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven