Gezondheid alle pijlers

Herstellen?

18-07-2012 10:20 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het afgelopen jaar ben ik veel ziek geweest. Ik heb 13 weken in het ziekenhuis gelegen met een darmafsluiting en ben uiteindelijk een paar maanden geleden geopereerd aan mijn darmen. Daarnaast heb ik een aantal kaakoperaties gehad. Mijn darmen doen het nog steeds niet helemaal goed.

Mijn probleem nu is dat ik zo ontzettend moe ben en heel weinig kan. 20 minuten met de hond lopen, sloopt me voor de hele middag. Een leuk uitje? Een uurtje, dan moet ik weer liggen. Ik frustreer mij hier heel erg over. Is dit normaal? Zou ik niet al veel meer moeten kunnen of doen? Of wil ik te snel? De operatie is al drie maanden geleden.

Zijn hier meer mensen die ervaring hebben met ziek zijn en hersteltijd?
Niet mokken, maar knokken!
Ik denk dat je te snel veel verwacht van je lichaam.

Heb er geen ervaring mee (conisatie, poliklinisch, dus niet te vergelijken), maar jouw lichaam heeft een flinke opdonder gekregen zeg!

Sterkte en luister naar je lichaam, anders ben je nog langer bezig met herstellen.
Ik herken het,die frustratie.

Zit met een vermoedelijke burnout thuis,en meen na 2 weken al weer me te moeten hervatten en wat te gaan doen,terwijl ik gister boodschappen deed en daarna de hele dag de bank op kon.

Voel me ook schuldig naar mijn werkgever toe.

Heel frustrerend allemaal ja.
Ik heb vorig jaar een buik- en darmoperatie gehad. Wel een hele andere, maar ik ben 6 weken uit de running geweest. Heb zeker 4 weken elke middag nog een middagdutje gedaan.

Na 6 weken ben ik halve dagen gaan werken, dat was medio augustus en eind oktober/begin november werkte ik weer fulltime.

Je energie komt terug, maar je moet geduld hebben. Als je 20 minuten kan lopen met je hond, dan ga je daarna inderdaad 'maar even plat'. En dat moet je echt doen, je lichaam heeft deze rust nodig!
Jouw lichaam (en jij ook trouwens) heeft heel wat te verstouwen gekregen in het afgelopen jaar! Niet zo gek dat je zo verschrikkelijk moe bent.

Misschien kun je een verwijzing krijgen voor een revalidatiearts of revalidatiecentrum. Niet om meteen fanatiek te gaan revalideren, maar om te kijken hoe je langzaam maar zeker weer op niveau kunt komen.

Heb hier zelf een klein beetje ervaring mee, maar ben nooit begeleid door een arts of revalidatiecentrum en dat heb ik achteraf gemist.

Tot die tijd: luister goed naar je lichaam!
Ik ben vorig jaar opgenomen geweest in het ziekenhuis en ruim een half jaar uit de running geweest.

Kon in het begin niet eens 5 minuten lopen en de trappen in mijn huis kon ik maar per 5 treden doen of zo, dan moest ik gaan zitten.

Inmiddels werk ik weer fulltime en sport ik 5 a 6 keer per week, en intensief ook.

Je lijf heeft een enorme opdonder gehad en daarmee je hoofd ook. Als je zo lang in het ziekenhuis gelegen hebt en sowieso nog steeds darmklachten hebt zal het wel even duren voordat je weer energie hebt. Maar het komt wel terug, voor je het weet loop je met gemak een uur met je hond!

Bouw het rustig op, vraag idd, zoals al gezegd door iemand, evt begeleiding en luister goed naar je lichaam.

Sterkte en heel veel succes met je herstel!
Poeh, wat heftig zeg! Neem de tijd en luister naar je lijf. Je darmen zijn zó ontzettend belangrijk voor de rest van je lichaam. Het is 'normaal' dat het zo lang duurt. Helemaal als je zo lang in het zh hebt gelegen. Het is trouwens ook volstrekt normaal dat je zelf vindt dat dit veel te lang duurt! Voel je niet 'schuldig' (wat wel heel menselijk is)

En doe het écht rustig aan. En kijk (als het kan) of je het beter kan opsplitsen in 2 keer 10 minuten met de hond wandelen. En als je geen resultaat ziet voor je gevoel, probeer dan elke dag om 'één boom verder te komen' (of een straatje, of... ) Op die manier kun je misschien voor jezelf wat duidelijker een (klein) verschil zien.

Zo deed ik het namelijk zelf in mijn herstel. En later tijdens de revalidatie (in kliniek) gingen ze hier heel positief mee om!

Ik wil ook altijd de controle (terug) over mijn lijf, ook bepalen wát ik doe en hoeveel/hoe vaak... En vooral: tastbare verschillen zien.

Maak je nu niet druk om het feit dat het 'te lang' duurt. Echt, het is normaal. Daarnaast moet je hoofd het ook allemaal even verwerken... Neem de tijd! En heel veel sterkte en beterschap gewenst!
Bedankt voor de tips! Daar kan ik wel wat mee! Revalidatie is een goed idee. Misschien dat ik daar mijn conditie ook wat meer op kan bouwen. En misschien kan ik dingen ook beter wat gaan splitsen. Nou, ik zal eens kijken. Ben in elk geval blij dat dit als 'normaal' beschouwd kan worden en dat ik niet te veel hoef te pushen.
Niet mokken, maar knokken!
Je moet jezelf juist niet pushen, want als je daardoor over je grenzen gaat, dan moet je dat morgen misschien weer bezuren!

Nogmaals: neem de tijd. Je hebt *cliché cliché* maar één lijf, en daar moet je zuinig op zijn. Helemaal als dat lijf behoorlijk tegen heeft gesputterd...

Wees lief voor jezelf!!

(en zie elke centimeter en elk minuutje dat je meer of langer kan als vooruitgang! Schrijf het anders per dag op en kijk het pas na een week terug... misschien zie je dan dat je in een week tijd toch mooi '7 bomen verder bent gekomen' met wandelen... En dat is dan ineens een heel end!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven