kikkervisjes?

23-07-2012 11:34 19 berichten
Ik heb in de tuin een waterbaan staan van de kinderen. Door de regen is daar een laag water in komen te staan.

Vandaag wilde ik de baan vullen met water toen mijn dochter opmerkte dat er heel kleine visjes in zwemmen! Het lijken hele kleine kikkervisjes. Ze zijn hooguit een halve centimeter lang. Laatst zat er een kikker in de tuin (de buurvrouw heeft een vijver), dus heel gek zou het niet zijn.

Maar, ik heb geen zin in een enorme hoeveelheid kikkers. Iemand enig idee hoeveel van die visjes het halen tot kikker? En waar kan ik ze het beste in doen? Ik wil de waterbaan gaan gebruiken nu het mooi weer is
Dat zijn waarschijnlijk muggelarven, komen altijd in stilstaand water.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als muggenlarven! Yuk.

Kikkervisjes komen uit kikkerdril. Dat zou je toch wel gemerkt hebben?

En veel vroeger in het voorjaar ook, trouwens.
Muggenlarven. Muggen leggen eitjes in stilstaand water en daar komen dan die kikkervisjes uit.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
O yuk. Die wil ik al helemaal niet in mijn tuin! Ze bewegen als kikkervisjes, vandaar dat ik het dacht. Een kopje met een staartje = kikkervisje.

Niet dus!

Hmm. Hoe ga ik zonder tranen van de "visjes" afkomen...;-)
Na de winter leggen de (vorig jaar) bevruchte wijfjes de eitjes op het water. Na 7- 10 dagen komen er larven uit, na 1- 2 weken verpoppen de larven zich, na nog eens 1 - 2 weken zijn ze volwassen.
Leeggooien.
O, teer kinderzieltje. Nou uitleggen dat je je vergist hebt en dat het babymuggen zijn, en die willen we echt niet!
Breng ze samen naar een sloot in de buurt. Zo'n sloot vinden kleine 'visjes' veel fijner dan in een klein bakje
Ik denk dat ik er zo even een afleveringetje Dora in knal
quote:Fame schreef op 23 juli 2012 @ 11:39:

Muggenlarven. Muggen leggen eitjes in stilstaand water en daar komen dan die kikkervisjes uit.

Kikkervisjes (donderkopjes) komen uit kikkerdril en niet uit muggenlarven.

Dit is een muggenlarve

en dit is een kikkervisje

dit is een kikkervisje met pootjes, bezig een kikkertje te worden

Als het muggelarven zijn raad ik je aan om het water weg te gooien in de tuin ofzo. Dan gaan ze vanzelf dood en word je straks niet opgevreten door de zelf gekweekte muggen.

Kikkervisjes zijn leuk, ook voor kinderen om te zien hoe ze opgroeien. Koop een zg. speciekuip bij de bouwmarkt, graaf die half in ergens in je tuin, water er in en zet ze daar in. Leg er ook iets drijvends in want als ze pootjes krijgen moeten ze uit het water kunnen klimmen anders verdrinken ze.

Gooi er af en toe een klein beetje siervissenvoer in.

Als het er te veel zijn zet je het overschot ergens in een sloot of een vijver.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:natonco schreef op 23 juli 2012 @ 11:45:

Breng ze samen naar een sloot in de buurt. Zo'n sloot vinden kleine 'visjes' veel fijner dan in een klein bakje Ja, dat is beter, en de vissen in die sloot vinden ze heerlijk!
quote:Donkeyshot schreef op 23 juli 2012 @ 11:46:

[...]

Kikkervisjes, donder komen uit kikkerdril en niet uit muggenlarven.

Dit is een muggenlarve

[afbeelding]

en dit is een kikkervisje

[afbeelding]

Als het muggelarven zijn raad ik je aan om het water weg te gooien in de tuin ofzo. Dan gaan ze vanzelf dood en word je straks niet opgevreten door de zelf gekweekte muggen.

Kikkervisjes zijn leuk, ook voor kinderen om te zien hoe ze opgroeien. Koop een zg. speciekuip bij de bouwmarkt, graaf die half in ergens in je tuin, water er in en zet ze daar in. Leg er ook iets drijvends in want als ze pootjes krijgen moeten ze uit het water kunnen klimmen anders verdrinken ze.

Gooi er af en toe een klein beetje siervissenvoer in.

Als het er te veel zijn zet je het overschot ergens in een sloot of een vijver.Ja, dat weet ik wel, ik legde aan to uit wat die kikkervisjesin werkelijkheid waren.
quote:Fame schreef op 23 juli 2012 @ 11:46:

[...]

Ja, dat is beter, en de vissen in die sloot vinden ze heerlijk!Klopt. Ik had in mijn vijver goudwindes en een zonnebaars. Vooral die zonnebaars was verzot op kikkervisjes.
Ik kan ze ook bij de buurvrouw in de vijver gooien, ik ga bijna op vakantie :-)
quote:gonien schreef op 23 juli 2012 @ 11:51:

Ik kan ze ook bij de buurvrouw in de vijver gooien, ik ga bijna op vakantie :-)Kan, dan hebben de vissen en kikkers van de buurvrouw er plezier van
Ik zou het gewoon tussen de planten gooien.
quote:gonien schreef op 23 juli 2012 @ 11:51:

Ik kan ze ook bij de buurvrouw in de vijver gooien, ik ga bijna op vakantie :-)Het zijn dus muggelarven begrijp ik ? Als de buuv goudwindes of andere vleesetende vissen in haar vijver heeft kan je dat rustig doen. Goudvissen eten geen muggelarven voorzover ik weet; dat zijn vegetariërs.
Goudvissen zijn geen vegetariërs hoor. Dit vond ik op internet:

Levendvoer

Je zult versteld staan hoe blij je goudvissen worden van levend voer (of ingevroren). Deze dierlijke eiwitten geven je goudvissen extra energie en zorgt ervoor dat ze mooi kleuren.

Levendvoer is in de meeste dierenwinkels wel te koop, je kunt het echt levend kopen, of diepgevroren zoals bijvoorbeeld tubifex of muggenlarven.Ook kun je kleine vliegen of spinnetjes die je in huis vangt in de vissenkom gooien als voer. Het is erg leuk om je vissen ineens te zien jagen op hun “prooi”.

De volgende beestjes zijn erg geschikt als goudvisvoer:

■tubifex

■muggenlarven■

maden

■kleine vliegjes

■spinnetjes

■artemia

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven