Vraag vakantiewerk
dinsdag 24 juli 2012 om 18:53
Een tijdje terug had ik mij aangemeld voor vakantiewerk. Ik kreeg toen bericht dat de projecten vol waren en ik te laat was met mijn aanmelding. Een tijd later belde opeens de locatiemanager van een andere locatie (half uur rijden) of ik nog vakantiewerk wilde doen. Dag later op gesprek en twee dagen later meteen inwerken. Ging allemaal heel snel en had voor mijn gevoel weinig tijd om na te denken over wel/niet.
Intussen heb ik 3 inwerkdagen gehad. Het is in de zorg met mensen met een lichamelijke beperking en gaat dus om het aankleden, wassen, helpen met naar de wc gaan, katheters leegmaken etc. Dit moet ook met tilliften e.d. Ik heb helemaal geen ervaring in de zorg, dus moest erg wennen deze 3 dagen!
Vanmorgen moest er een katheter goed gedaan worden en vond dat zo eng om te zien dat ik bijna flauw viel. Voel me nog heel ongemakkelijk als een oudere man daar met z'n benen wijd ligt en ik moet gaan wassen. En vind het allemaal sowieso best moeilijk, omdat ik helemaal geen ervaring heb..
Ik merk dat dit me echt te snel gaat, teveel dingen die ik moet weten/leren in een te korte periode. Daarbij worden sommige cliënten ook gewoon echt heel boos als ze zien dat ik geen ervaring heb. aarnaast vind ik sommige dingen gewoon echt lastig & eng en wil ik straks niet opeens plat op de grond liggen, omdat ik flauwval van het zien van een gaatje van een katheter.
Maar ik heb dus een contract getekend voor tot eind augustus. Dat is niet lang en veel meer, maar dit komt doordat ik pas laat begonnen ben. Ik heb morgen en overmorgen nog 2 inwerkdagen en daarna ga ik alleen aan de slag. (Eerst nog weekje vrij en dan dus 3 weken met wat diensten)
Ik wist eigenlijk niet waar ik voor koos en wist niet dat ik zoveel dingen moest doen die in mijn ogen echt meer passen bij iemand die is opgeleid tot verzorgende..
Wat vinden jullie, is het echt heel aso als ik nu alsnog zeg dat ik dit niet zie zitten? Voel me wel heel lullig tegenover hen, want zij hebben dan niemand. Aan de andere kant zijn het ook niet heel veel diensten meer en hebben ze ook niets aan iemand die er niet zoveel van bakt..
Intussen heb ik 3 inwerkdagen gehad. Het is in de zorg met mensen met een lichamelijke beperking en gaat dus om het aankleden, wassen, helpen met naar de wc gaan, katheters leegmaken etc. Dit moet ook met tilliften e.d. Ik heb helemaal geen ervaring in de zorg, dus moest erg wennen deze 3 dagen!
Vanmorgen moest er een katheter goed gedaan worden en vond dat zo eng om te zien dat ik bijna flauw viel. Voel me nog heel ongemakkelijk als een oudere man daar met z'n benen wijd ligt en ik moet gaan wassen. En vind het allemaal sowieso best moeilijk, omdat ik helemaal geen ervaring heb..
Ik merk dat dit me echt te snel gaat, teveel dingen die ik moet weten/leren in een te korte periode. Daarbij worden sommige cliënten ook gewoon echt heel boos als ze zien dat ik geen ervaring heb. aarnaast vind ik sommige dingen gewoon echt lastig & eng en wil ik straks niet opeens plat op de grond liggen, omdat ik flauwval van het zien van een gaatje van een katheter.
Maar ik heb dus een contract getekend voor tot eind augustus. Dat is niet lang en veel meer, maar dit komt doordat ik pas laat begonnen ben. Ik heb morgen en overmorgen nog 2 inwerkdagen en daarna ga ik alleen aan de slag. (Eerst nog weekje vrij en dan dus 3 weken met wat diensten)
Ik wist eigenlijk niet waar ik voor koos en wist niet dat ik zoveel dingen moest doen die in mijn ogen echt meer passen bij iemand die is opgeleid tot verzorgende..
Wat vinden jullie, is het echt heel aso als ik nu alsnog zeg dat ik dit niet zie zitten? Voel me wel heel lullig tegenover hen, want zij hebben dan niemand. Aan de andere kant zijn het ook niet heel veel diensten meer en hebben ze ook niets aan iemand die er niet zoveel van bakt..
dinsdag 24 juli 2012 om 18:57
Stop er alsjeblieft mee. Je doet dingen die helemaal niet van je verwacht mogen worden en handelingen die je niet mag doen. Als er iets misgaat vergeef je dat jezelf nooit meer, dat is al lastig genoeg als je wel genoeg opleiding hebt gehad.
Het gebeurt helaas vaak dat mensen zoals jij ingezet worden voor dit soort zorg en dat is echt onverantwoord.
Het gebeurt helaas vaak dat mensen zoals jij ingezet worden voor dit soort zorg en dat is echt onverantwoord.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:01
Ik zou dat idd ook erg moeilijk vinden hoor, helemaal als je geen ervaring er mee hebt. Maar ik vind het ook wel raar dat je dat mag doen, ik ben wel eens op zoek geweest naar een verzorgende baan, en echt bij alle instantie's moet je een opleiding gedaan hebben wil je dit werk kunnen doen, dus vind het wel gek eigenlijk dat je dit zomaar mag.
Ik vind dat je wel erg veel verantwoording hebt en heel verzorgende dingen moet doen voor iemand zonder ervaring of opleiding in de zorg.
Heb je een proeftijd? Als je daar nog in zit kan je sowieso ieder moment stoppen. Ik zou even met je leidinggevende overleggen en zeggen dat je het niet aan kunt/niet ziet zitten. Wie weet is er ander werk dat je daar kunt doen, meer gezelschap houden of kamers schoonmaken bijvoorbeeld.
Heb je een proeftijd? Als je daar nog in zit kan je sowieso ieder moment stoppen. Ik zou even met je leidinggevende overleggen en zeggen dat je het niet aan kunt/niet ziet zitten. Wie weet is er ander werk dat je daar kunt doen, meer gezelschap houden of kamers schoonmaken bijvoorbeeld.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:02
dinsdag 24 juli 2012 om 19:03
Oh en ik vind het zeker aso als je het niet ziet zitten. Wanneer je aangenomen zou zijn en je wilt stante pede weg omdat het nu zonnig is en je op het strand zou willen zitten zou het misschien aso zijn. Als je schrikt van de verantwoording die je krijgt en denk het niet aan te kunnen, is het zeker niet aso dat aan te geven.
Zeg maar Spijker.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:03
Ik vind het bizar dat je als vakantiewerker dit soort werk moet doen. Zou het ook helemaal niet op prijs stellen dat een of ander studentje mijn kont moet wassen. Gewoon stoppen dus, jij bent hen niets verplicht. Rij 'ns langs 'n v.d. Valk wegrestaurant, die hebben misschien nog wel serveersters nodig.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:06
Ja maar jongens, het mag gewoon niet. Het is echt totaal onverantwoord om je zo in te zetten. Ik heb wel eens gezien dat een stagiaire een oude bewoner op sokken liet lopen. Kind had geen idee wat het risico daarvan was.
Op het moment dat je mensen zoals jij de zorg laat geven zorg je ervoor dat er geen getraind oog aanwezig is om lichamelijke bijzonderheden op te vallen. Soms duurt het wel dagen voordat die wel aanwezig zijn en dat kan grote problemen opleveren.
Op het moment dat je mensen zoals jij de zorg laat geven zorg je ervoor dat er geen getraind oog aanwezig is om lichamelijke bijzonderheden op te vallen. Soms duurt het wel dagen voordat die wel aanwezig zijn en dat kan grote problemen opleveren.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:07
quote:Butterfly1989 schreef op 24 juli 2012 @ 19:02:
Bij de meeste instellingen moet je inderdaad een diploma hebben, hier niet, omdat de visie erachter is dat collega's de medewerkers moeten aansturen. In principe hoef ik dus niet te weten hoe bijv. een tillift werkt, want dit verteld de cliënt mij.Sorry, maar dat is echt totale onzin. Er gebeuren teveel incidenten met tilliften in instellingen en als het goed is, is er een protocol voor het bedienen van deze liften.
Bij de meeste instellingen moet je inderdaad een diploma hebben, hier niet, omdat de visie erachter is dat collega's de medewerkers moeten aansturen. In principe hoef ik dus niet te weten hoe bijv. een tillift werkt, want dit verteld de cliënt mij.Sorry, maar dat is echt totale onzin. Er gebeuren teveel incidenten met tilliften in instellingen en als het goed is, is er een protocol voor het bedienen van deze liften.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:11
quote:Butterfly1989 schreef op 24 juli 2012 @ 19:02:
Bij de meeste instellingen moet je inderdaad een diploma hebben, hier niet, omdat de visie erachter is dat collega's de medewerkers moeten aansturen. In principe hoef ik dus niet te weten hoe bijv. een tillift werkt, want dit verteld de cliënt mij.
Als je bij de meeste instellingen een diploma moet hebben om deze handelingen te verrichten, kun je er donder op zeggen dat dat diploma wettelijk verplicht is. En een cliënt die jou vertelt hoe jij je werk moet doen?
Ik zou nog eens even gaan informeren of je dit werk wel mág doen. Niet bij je werkgever, want die zal vast zeggen van wel, maar bel bijvoorbeeld eens een vakbond op.
Verder kun je in je contract nakijken of je een proeftijd hebt, dat is niet standaard (maar wel vaak gebruikelijk). Zo ja: opzeggen. Zo nee: zoek uit of je deze werkzaamheden uit mág voeren en zo niet, zeg dan alsnog op omdat je niet gekwalificeerd bent voor deze functie.
Bij de meeste instellingen moet je inderdaad een diploma hebben, hier niet, omdat de visie erachter is dat collega's de medewerkers moeten aansturen. In principe hoef ik dus niet te weten hoe bijv. een tillift werkt, want dit verteld de cliënt mij.
Als je bij de meeste instellingen een diploma moet hebben om deze handelingen te verrichten, kun je er donder op zeggen dat dat diploma wettelijk verplicht is. En een cliënt die jou vertelt hoe jij je werk moet doen?
Ik zou nog eens even gaan informeren of je dit werk wel mág doen. Niet bij je werkgever, want die zal vast zeggen van wel, maar bel bijvoorbeeld eens een vakbond op.
Verder kun je in je contract nakijken of je een proeftijd hebt, dat is niet standaard (maar wel vaak gebruikelijk). Zo ja: opzeggen. Zo nee: zoek uit of je deze werkzaamheden uit mág voeren en zo niet, zeg dan alsnog op omdat je niet gekwalificeerd bent voor deze functie.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:13
Wat onverantwoord allemaal! Ik werk zelf in de verstandelijk gehandicaptenzorg en bij ons is dit echt NOT DONE! Je bent dan namelijk niet bekwaam om verpleegtechnische handelingen uit te voeren. Als er iets mis gaat ben niet alleen jij, maar ook de instelling verantwoordelijk. Nog maar te zwijgen wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor de bewoners.
Het werken met deze mensen kan je best doen, maar alle verpleegtechnische handelingen mag je weigeren hoor. Beter nog, moet je weigeren. Ik sta hier echt van te kijken van wat je hier schrijft hoor!
Het werken met deze mensen kan je best doen, maar alle verpleegtechnische handelingen mag je weigeren hoor. Beter nog, moet je weigeren. Ik sta hier echt van te kijken van wat je hier schrijft hoor!
dinsdag 24 juli 2012 om 19:13
Vind het wel vreemd dat je dit zomaar zonder diploma of enige ervaring mag doen. Het is niet zomaar iets om iemand te wassen/aankleden ect. en ik spreek uit ervaring haha. Heb stage moeten lopen in een verzorgingstehuis en moest ook mensen wassen ect. Vond het echt verschrikkelijk en het werk is totaal niet voor mij weg gelegd. Moest het wel afmaken want het hoorde bij m'n opleiding. Als ik jou was zou ik gewoon stoppen. Je moet niet doorgaan omdat hun anders niemand hebben. Nee, jij voelt je er niet prettig bij en je hun hebben er ook niks aan als je het werk niet leuk vind. Kies voor jezelf en ga een baantje zoeken waar je je wel op je gemak voelt!
dinsdag 24 juli 2012 om 19:14
Achnein: dit is wel echt hoe het verteld wordt, ook als cliënten boos zijn over onervaren vakantiekrachten.
Er zijn verschillende tilliften, bij iedere cliënt zowat een andere, dus je moet dan gewoon weten hoe deze werkt. En anders aan de cliënt vragen wat je moet doen, dat is het idee erachter. Opzich lijkt het ook niet zo moeilijk, maar vind het inderdaad wel een eng idee dat ik maar íets hoef te vergeten en 't gaat fout.
Er zijn verschillende tilliften, bij iedere cliënt zowat een andere, dus je moet dan gewoon weten hoe deze werkt. En anders aan de cliënt vragen wat je moet doen, dat is het idee erachter. Opzich lijkt het ook niet zo moeilijk, maar vind het inderdaad wel een eng idee dat ik maar íets hoef te vergeten en 't gaat fout.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:14
Je twijfelt terecht Butterfly. De clienten hebben recht op professionele zorg en die kun jij niet bieden, en daar kan jij niks aan doen. Dat de instelling niet in staat is juist personeel aan te trekken of te betalen is een probleem op hoger nivo, en daar kun jij echt niks aan doen.
Je loopt nu zelf ook risico op negatieve ervaringen (van ongemakkelijk tot traumatisch aan toe, als er echt iets mis gaat -en een client kan echt niet precies zien wat jij met een tillift doet-) en allerlei onterechte schuldgevoelens. Kijk even goed wat je hebt getekend en ga dan praten met de manager.
Je loopt nu zelf ook risico op negatieve ervaringen (van ongemakkelijk tot traumatisch aan toe, als er echt iets mis gaat -en een client kan echt niet precies zien wat jij met een tillift doet-) en allerlei onterechte schuldgevoelens. Kijk even goed wat je hebt getekend en ga dan praten met de manager.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:15
Stop ermee! Het is ten eerste belachelijk dat de instelling jou dit soort voorbehouden handelingen laat doen zonder enig diploma of enige ervaring. Ten tweede is het sneu voor de cliënten, jij die daar ongemotiveerd en onervaren hun aan het helpen bent.
Dat je dingen zoals een tillift moet leren van cliënten: absurd. Verkeerd gebruik van tilliften kan grote gevolgen hebben.
Dat je dingen zoals een tillift moet leren van cliënten: absurd. Verkeerd gebruik van tilliften kan grote gevolgen hebben.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:19
Hier schrik ik echt van! ( ligt niet aan jou, maar aan de werkgever, hor )
Sorry, maar dit werk mag je echt niet uitvoeren zonder diploma.
Zeker een catheterslang vervangend niet! dit is een voorbehouden handeling.
Hiervoor en voor het gebruiken van een tillift zijn inderdaad protocollen.
Als ik jou was zou ik er mee stoppen, want als er iets fouts gebeurd... zijn de bewoners de dupe, en heb jij en de werkgever een probleem.
Sorry, maar dit werk mag je echt niet uitvoeren zonder diploma.
Zeker een catheterslang vervangend niet! dit is een voorbehouden handeling.
Hiervoor en voor het gebruiken van een tillift zijn inderdaad protocollen.
Als ik jou was zou ik er mee stoppen, want als er iets fouts gebeurd... zijn de bewoners de dupe, en heb jij en de werkgever een probleem.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:20
Overigens is het niet zo dat ik tegen cliënten laat zien dat ik het niet zo leuk vind, naar hen doe ik enthousiast etc. Maak een leuk praatje met ze en doe gewoon vriendelijk enzo hoor.
Maar ze zien wel dat ik het gewoon echt nog nooit gedaan heb.. Zelfs iets simpels als steunkousen aandoen gaat soms nog erg lastig. Maar iemand helpen met naar de wc gaan gaat al makkelijker, maar zoals 't wassen/aankleden vind ik wel moeilijk.
Maar ze zien wel dat ik het gewoon echt nog nooit gedaan heb.. Zelfs iets simpels als steunkousen aandoen gaat soms nog erg lastig. Maar iemand helpen met naar de wc gaan gaat al makkelijker, maar zoals 't wassen/aankleden vind ik wel moeilijk.