self service paspoortcontrole

25-07-2012 09:25 16 berichten
Is volgens mij nieuw op Schiphol? De self service bagage incheck vind ik zo-zo, maar dit is briljant! Was in 2 minuutjes.door, terwijl er behoorlijke rijen stonden bij de bemande posten.

Iemand ook al gebruikt? En weet je nog andere vliegvelden met dit soort slimme 'shortcuts'?
Gatwick heeft een hele rij...

Werkt na wat kinderziektes prima.
Alle reacties Link kopieren
De paspoortcontrole vind ik briljant! Paspoort op de scanner, even in de lens kijken en door. Dat maakt bijna goed dat je op de pasfoto zo chagerijnig moet kijken

Van de bagage self-incheck had ik ook wel gebruik willen maken, is volgens mij een stuk sneller en handiger. Maar helaas werden wij na 10 minuten wachten door een grondstewardess naar de andere rij gedirigeert omdat ze alle rijen even lang wilden houden (even lang in aantallen mensen, niet in wachttijd) waardoor we uiteindelijk zo'n 15 minuten extra hebben staan wachten. Jammer hoor, dat ze er nog maar zo weinig hebben!
Ik vind het juist geen goede ontwikkeling. Eerder eng. Vlieg veel binnen Europa en het komt regelmatig voor dat mijn paspoort totaal niet gecheckt wordt. Dat is toch raar? Dan kun je met een ander paspoort reizen. Alleen bij de gate moet je je paspoort bij de instapkaart houden, maar daar wordt niet gecontroleerd of jij wel diegene bent die op de foto in je paspoort staat.
Je bedoelt Privium? Dat bestaat al sinds 2001 op Schiphol. Werkt prima en snel dmv irisherkenning! Inmiddels hebben ze een mooiere lounge gekregen. Overigens moet je altijd in bezit zijn van geldig paspoort en boarding card als je gebruik maakt van de Privium lane

edit: Ah begrijp nu dat het om een andere ontwikkeling gaat....
quote:taralina schreef op 25 juli 2012 @ 09:43:

Ik vind het juist geen goede ontwikkeling. Eerder eng. Vlieg veel binnen Europa en het komt regelmatig voor dat mijn paspoort totaal niet gecheckt wordt. Dat is toch raar? Dan kun je met een ander paspoort reizen. Alleen bij de gate moet je je paspoort bij de instapkaart houden, maar daar wordt niet gecontroleerd of jij wel diegene bent die op de foto in je paspoort staat.Daarom is deze self service scan juist zo goed. In apparaat waar je in kijkt zit software die jouw gezicht vergelijkt met het paspoort (en is daardoor een stuk nauwkeuriger dan een beambte die mensenmassa's achter elkaar ziet. ) Verder lukt het mensen die willen frauderen toch wel om er door te komen. De beambtes hebben echt neit de tijd om een paspoort helemaal door te pluizen op oneffenheden, wellicht dat deze scan hier ook naar kijkt?

Ik vind het juist geen goede ontwikkeling. Eerder eng. Vlieg veel binnen Europa en het komt regelmatig voor dat mijn paspoort totaal niet gecheckt wordt. Dat is toch raar? Dan kun je met een ander paspoort reizen. Alleen bij de gate moet je je paspoort bij de instapkaart houden, maar daar wordt niet gecontroleerd of jij wel diegene bent die op de foto in je paspoort staat.Echt!? Ik vlieg ook veel binnen europa, maar mijn ervaring is dat je paspoort toch wel altijd gecheckt wordt.., sowieso als je Nederland uit gaat, maar volgensmij toch ook wel zeker als je een land binnenkomt. Waar gebeurt dit niet dan? Gewoon nieuwsgierigheid hoor!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Na de incheckbalies kom je toch altijd nog langs de douane op Schiphol?

En voordat je het vliegtuig in gaat moet je ook nog altijd je hele hebben en houden op zo'n band kieperen waarbij je toch weer iedere keer denkt "Ah, met deze schoenen kan ik vast wel doorlopen". Niet dus, weer terug, schoenen uit en op de band (rest van je zooi is al lang door de scanner heen). Piehiehiepiep. Riem af, op de band leggen, weer door het poortje. Piehiepiep. Handscanner over je hele lijf....piehiehiep. Tampons en verdwaald muntje uit je broekzak en over de grond (dat doen tampons namelijk altijd).... Loopt u maar door mevrouw, fijne reis.

Ik vind vooral een frequentflyernummer ideaal, dat scheelt pas echt veel gezeik. Bij komt het namelijk nog wel eens voor dat de naam van mijn ticket niet overeenkomt met de naam op mijn paspoort maar dat nummer wel en dat is goed genoeg.
Ik denk dat jullie een paar dingen door elkaar halen. Als je binnen Europa (Schengenlanden als Spanje, Portugal, Belgie, Frankrijk, Italie, Duitsland etc.) reist, dan wordt je paspoort niet dor de marechaussee gecontroleerd. Echt niet.

Privium is een betaalde service om onder meer de lange rijen bij de paspoortcontrole (nogmaals, marechaussee en geen douane!) en bij de security check te omzeilen. Dit bestaat inderdaad al jaren.

Nieuw is dus waar TO het over heeft, self service paspoort controle waarbij je paspoort door een computer gescand wordt in plaats van een soldaat van de marechaussee.

Ik vind het juist geen goede ontwikkeling. Eerder eng. Vlieg veel binnen Europa en het komt regelmatig voor dat mijn paspoort totaal niet gecheckt wordt. Dat is toch raar? Dan kun je met een ander paspoort reizen. Alleen bij de gate moet je je paspoort bij de instapkaart houden, maar daar wordt niet gecontroleerd of jij wel diegene bent die op de foto in je paspoort staat.

Dat komt door het schengenverdrag binnen Europa. Als je met de auto gaat, dan controleert toch ook niemand je paspoort meer?

*edit: mosterd*
Bergamot; de marrechaussee is ook een hartstikke vlotte optie, ongeacht drukte. Je moet alleen even weten hoe, zogezegd. Nee serieus, assistentie nodig hebben komt dan met een voordeeltje dat bij de paspoortcontrole de rijen omzeilt worden. Wordt meer dan goed gemaakt bij het volgende controlepunt en afhankelijk van bestemming; controle aan de gate, dus daarvoor hoef je het ook weer niet te doen.

Andere airports? Het is in opkomst, maar nog geen standaard. Op menige luchthaven wil je wat dat betreft nog wel eens beter af zijn met bepaalde FF-status, business of first class vliegen etc. Net zoals het al genoemde Privium, dat soort systemen zie je ook wel vaker terug. Wil je weten welke opties je hebt op een luchthaven? Surf dan even naar de website van de betreffende luchthaven rondom de periode dat je er op vliegt. Als er opties zijn, dan wordt dat vaak op websites vermeldt. Zo voorkom je meteen dat je onverhoopt baseert op oudere informatie of ervaringen die als jij een bepaalde luchthaven aan doet niet meer zo geregeld zijn. Alhoewel..... dat verschilt soms ook weer per uur, veiligheidsstatus en nog tig redenen.

Ik vind het juist geen goede ontwikkeling. Eerder eng. Vlieg veel binnen Europa en het komt regelmatig voor dat mijn paspoort totaal niet gecheckt wordt. Dat is toch raar? Dan kun je met een ander paspoort reizen. Alleen bij de gate moet je je paspoort bij de instapkaart houden, maar daar wordt niet gecontroleerd of jij wel diegene bent die op de foto in je paspoort staat.Net zoals al aangegeven door anderen, ook niet mijn ervaring voor zover van toepassing qua bestemming. Voor wat betreft eng? Als iemand iets "buiten de normen" in het hoofd heeft, dan zal een lullige paspoortcontrole dergelijke personen echt niet tegen houden. Los van het feit dat het met degelijke gedachten het nog altijd geen enorme klus is om aan valse papieren te komen, kun je nimmer 100% veiligheid en perfecte controles bewerkstelligen. Momenteel zijn er nog altijd meer dan genoeg grote mazen om wanneer je het zo nodig zou willen van alles uit te vreten d.m.v. luchtvaart/aan boord van een toestel. Zelf kan ik er al tig benoemen en dan ben ik iemand die daarvoor bepaald geen fascinatie heeft of er belang bij heeft. Laat staan hoeveel manieren een beetje creatieve geest met genoeg motivatie kan bedenken. Tegelijkertijd is vliegen nog altijd een van de veiligste vervoerswijzen, dus eng? Neuh, dat is niet iets wat mij nou bezig houdt rondom vliegen.
when you wish upon a star...
Taralina, tot vandaag had ik ook ongelovig gereageerd op dat 'geen paspoortcontrole', maar laat ik dat nou vandaag* (op de terugvlucht van de heenvlucht met de automaat) hebben meegemaakt op een niet nader te specificeren regionale UK airport....

* Wel securitycheck gehad (maar daar enkel boardingpass getoond) en de gewone afhandeling aan de gate (weer mijn boardingpass en ze wierp een snelle blik op mijn paspoort, maar dat was dus iemand van Menzies en niet UKBA!), maar nergens een echte paaspoortcontrole en UK is geen Schengen.
quote:bergamot schreef op 25 juli 2012 @ 23:01:

Taralina, tot vandaag had ik ook ongelovig gereageerd op dat 'geen paspoortcontrole', maar laat ik dat nou vandaag* (op de terugvlucht van de heenvlucht met de automaat) hebben meegemaakt op een niet nader te specificeren regionale UK airport....

Als je de UK uitgaat is er inderdaad geen paspoortcontrole. Nooit geweest, op geen enkel veld in de UK (of VS, of een boel andere landen!).
Echt Kadanz? Heb het me nooit gerealiseerd. Nou ja, ze maken het met de securitycheck wel dubbel goed (qua tijd die je eraan kwijt bent).
Jullie hebben het over de shengenlanden. Maar als je op Schiphol achter de douane gaat wordt je toch altijd gecontroleerd. Ze kunnen toch aan je gezich niet zien dat je naar zo'n land gaat. Zelfde geldt toch voor de terugweg want je kimt uit op een plek waar meerdere vluchten terecht komen. Ik ben altijd gecontroleerd in elk geval.

In de uk hebben ze die zelfscan dingen al een stuk meer. Ben ze al regelmatig tegen gekomen. Bij sommige kan je er enkel gebruik van maken met een paspoort en niet met een id
zolang je naar schengen landen vliegt wordt je nooit gecontroleerd op schiphol. Je gaat dan alleen door een secuirity check. Misschien dat je bij de gate nog even paspoort moet laten zien dit is alleen om te kijken of de juiste persoon op de boardingpass staat.

Die self service paspoort check is inderdaad ideaal als je de lange rijen wil omzeilen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven