Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Even snel een berichtje voordat ik naar oma kachel.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en yes! 6 ons minder dan afgelopen zondag! Ik ben blij :-).

Er zijn weer heerlijke dingen gemaakt! Ik moet toch eens een schriftje naast de pc gaan leggen om dingen meteen op te schrijven. Later iets terugvinden in dit topic is vrij lastig.

Later meer, maar leuk dat het met iedereen lekker gaat op dit moment.
Mooi els! Ik bedwing de neiging om elke dag op de weegschaal te gaan staan, ik mag mezelf 1 keeer per week wegen. Dat geschommel - paar ons eraf, paar ons erbij - frustreert me teveel.
Hey, goed Els, dus nu zie je het resultaat van minderen met brood .....! Nachtpaars, ik vind rauwe voeding echt heerlijk! Ik pimp het op met de lekkerste kruiden en olijfolie en noten . Ik ben inderdaad ook nog eens vegetarisch dus voor mij geen vlees, zuivel en ei..... Heel soms neem ik wat vis maar dat is zelden. Ik zou niet meer anders willen . Zo'n 2 jaar geleden werd ik me meer en meer bewust van "slechte voeding" en wat dit doet met je lichaam. Ben toen in aanraking gekomen met de rawfood club en deze filosofie sprak me bijzonder goed aan! Ik ben het gaan testen op mezelf en begonnen met groene smoothies, ik kan je zeggen dat er een wereld voor me openging ! Wauw, helderheid in geest, energieboost in lichaam, ik ging mezelf zoveel beter voelen, zoveel fitter en zelfs mijn bloedwaardes werden optimaal! Dus voor mij niets anders meer. Je leert juist de puurheid ontzettend te waarderen, hmmmm ben net een konijn ! Haha... Trotter, ik heb een britawaterkan met filter, dit is een aanrader! Hup kraanwater erin en je hebt volledig gezuiverd water. Over Annemarie Postma, ik vind haar erg goed. Ik heb ooit een lezing van haar bijgewoond en ze is een bijzondere persoonlijkheid met veel wijsheid en levenservaring .
Mooi rawfoodje dat je zo een gezonde voeding hebt omarmd. Wat zijn voor jou lekkere rauwe groentesnacks zeg maar? Misschien kunnen wij er nog wat van leren.
Pichegru, we kunnen allemaal inderdaad van elkaar leren , dat is de meerwaarde van zo'n nuttig topic! Rauwe groentesnacks .... hmmm...... komkommer uithollen met humus/tonijn/garnalen/ei/feta/vijgen/dadels/amandelpasta/prutje van noten/zaden erin..... gevulde tomaatjes met feta en ui... worteltjes dippen in olijfolie met knoflook en kruiden... bleekselderij.... de lichtgroene pepers uit de Turkse winkel zijn hemels lekker, niet heet en zooooo fris in een salade of als tussendoortje. Paprika uithollen en vullen met bovenstaande lekkernijen... Aubergine uithollen en roosteren in gril/BBQ, eventueel aan spies rijgen of vullen met lekkers .... het is oneindig!! Ook paddenstoelen drogen in oven en vullen met dip is superlekker.. en het beste van alles is dat dit ook nog Supergezond is!!
Lekker! ik krijg er weer helemaal inspiratie van! :-)

Het eten van vandaag:

- bieten-wortel-selderij-appel-courgette-komkommersapje

- een rijst-zuurdesemboterham met gerookte zalm, anderhalf hardgekookt ei en een halve boterham met geitenkaas en roomboter

-voor tussendoor: een appel en een halve boterham geitenkaas

-salade van bulgur en azukibonen met geroosterde aubergine, selderij, courgette, komkommer, lijnzaad, ansjovisjes, kappertjes, op smaak gebracht met balsamicoazijn en een beetje baba ganoush

-vanavond falafel van verse tuinbonen, met tzaziki en ik ga ook een paar kroketjes bakken van de overgebleven risotto. Voor de kinderen wortel-appel-salade en een tosti. Vroeger kookte ik veel vaker wat zij lekker vinden, maar het bevalt me prima om me qua voeding weer op mezelf te richten en ze zoveel mogelijk te laten proeven en te laten wennen aan ons eten.

nu zit ik nog op mijn werk, er is haast niemand... jammer hoor.
Klinkt lekker pichegru! Ik heb voor zo meteen een salade van kikkererwten, spelt, spinazie, cherrytomaatjes en zonnebloempitten. Vanavond gaan we dus eten bij mijn schoonfamilie, ik ben benieuwd.

Rawfoodje: ik moet nog ergens zo’n Brittakan hebben. Vroeger kwam er in de gemeente waar ik woon heel hard water uit de kraan, toen was zo’n ding echt onontbeerlijk. Tegenwoordig is het water minder hard, maar misschien moet ik inderdaad wel weer eens van die filters aanschaffen, het water wordt er sowieso lekkerder door.

Ik heb me in het verleden ook wel eens verdiept in rawfood, ben zelfs nog wel eens naar een lezing van een rawfoodgoeroe geweest, een Engelse dame. Ik ben er echter niet van overtuigd dat 100% (of 80% zoals al genoeg zou zijn geloof ik?) rauw eten gezonder is dan af en toe iets gekookts of gestoomds eten. Het leek me vooral ook heel bewerkelijk; degene die de lezing gaf had ook zelfgemaakte crackers bij zich, en vertelde dat het geloof ik 12 uur duurt voor die dingen klaar zijn. En toentertijd was ik nog veganist, en vond ik het niet handig om nòg meer dingen uit mijn eetpatroon te gaan schrappen dan ik al had gedaan. Familie en vrienden zaten toch al met hun handen in het haar als ze mij een keer te eten kregen.
quote:trotter schreef op 25 juli 2012 @ 08:15:

Goedemorgen!

Zo, mijn eerste kom havermout met zelfgemaakte amandelmelk zit er in! Ik had de amandelmelk niet gezeefd, dus er zaten nog wel wat brokjes amandel in. Ik had de havermout gisteren al gemaakt, dus dat was vanochtend een dikke cementachtige bonk geworden. Ik heb er dus nog maar wat amandelmelk doorheen geroerd om het weer een beetje op pap te laten lijken. Het was heel machtig en vulde als een tierelier, ik heb niet eens alles opgekregen. Dat was bij mij laatst net zo! Te dik, aangelengt en nog te machtig. En ook niet op gekregen.
quote:trotter schreef op 25 juli 2012 @ 08:15:

Drinken jullie echt alleen maar mineraalwater, of ook kraanwater?

Ik drink meer kraanwater dan mineraalwater.
pichegru, op het moment eet ik inderdaad vrij weinig, maar dat komt ook omdat ik nu echt wil proberen dat zwembandje weg te werken. Normaal zou ik ook wel wat meer eten.

Het gaat trouwens erg lekker hier. Het scheelt ook dat het warm weer is, dan heb ik ook al minder trek.

Vandaag ben ik begonnen met geitenyoghurt met aardbeien, gojibessen, gebroken lijnzaad, sesamzaad en zonnebloempitjes.

Tussen de middag heb ik een smoothie gemaakt van spinazie, 2 wortels, een banaan, mangoperensap en water. Erg lekker.

Daar heb ik 2 glazen van op en een half komkommertje (het was een kleintje) met een beetje tzaziki. Dat was een erg goede tip .

Tussendoor de andere helft van de komkommer, nog een glas sap en 4 pruimen.

Vanavond wordt het stukjes gebakken kipfilet met champignons en daarbij een rode paprika en komkommer met tzaziki. Bij de kip zal ik wel wat mosterdmayonaise eten, denk ik.

En dan bij de thee vanavond een stukje chocola.

essssther, je bent over de helft! Knap, man!
Oh, en havermout vind ik echt niet lekker. Ik heb het één keer gemaakt met sojamelk. Getver. Misschien komt het ook wel door de sojamelk, maar ik vond het iieeuw (kippenvel).
Havermout kan je op verschilldende manieren berieden Els.

Ik moet er niet aan denken om deze met melk te eten. Ik deed het altijd in de (geiten)yoghurt en nu maak ik er ontbijttaart van samen met zonnebloem- en pompoenpitten, lijnzaad, kokosolie of huttenkase, rozijnen, water en eieren.
Ik heb niet alles gelezen, maar er komen hier zoveel lekkere recepten voorbij.... Mag ik meedoen? Ik eet al heel lang vegetarisch en sinds die tijd ben ik ook steeds bewuster bezig met wat ik eet. Dat betekent concreet geen pakjes, zakjes, (zo min mogelijk) toevoegingen etc. Dus eigenlijk in mijn ogen heel gewoon: veel verse groente en fruit, brood, koekjes ed maken we zelf van speltmeel. Koekjes zonder suiker en boter maar met olie en honing en rozijnen, dadels vijgen etc. Oja, de sojamelk maken we ook zelf. Deels is het ook ontstaan door de hele ernstige (voedsel) allergieen van mijn kinderen. En zo word je heel creatief!

Maar die heerlijke salades enzo die ik voorbij zie komen..... smullen!
Welkom phips, leuk dat je meeleest en mee gaat schrijven.

Havermoutvlokken als onderdeel van de muesli vind ik wel lekker, maar havermoutpap maak je mij niet blij mee.
Dank je Els. Ik ben gek op havermout, maakt niet uit hoe..... Daardoor heb ik ook dit topic gevonden: gisteren heb ik havermoutmuffins gemaakt, een beetje het recept aangepast en ze waren heerlijk!
Welkom Phips, gezellig!

Ik heb laatst chia zaadjes in geitenmelk laten wellen, dan krijg je een soort pap. Was ook wel oké, met wat fruit er doorheen.

Straks lekker een salade. Wel met gebakken aardappeltjes, maar ik hoef niet af te vallen, dus dan is het niet zo erg, toch

Kwallenbal, je ontbijttaart klinkt lekker!!
Zo, weer heerlijk gegeten. Alleen de komkommer heb ik laten liggen. Aan de paprika heb ik genoeg.

Aankomende vrijdag ga ik met vrienden naar België. Ouders van één van hen hebben daar een 2e huis.

In elk geval een lang weekend, maar waarschijnlijk zijn we daar wel tot halverwege de week.

Ik hoop dat ik het daar net zo goed kan volhouden als nu. Gelukkig vindt één vriend het wel interessant, hij heeft laatst de boeken van Amber doorgekeken. En aangezien wij meestal koken, denk ik dat het wel goed komt.

Er zijn in elk geval 3 biologische winkels in de buurt!

Maar we zullen ongetwijfeld ook uiteten gaan.

Mijn doel voor die dagen wordt dan niet afvallen, maar op hetzelfde gewicht blijven.

Ik neem mijn blender ook mee, dan kan ik smoothies blijven maken.

Ik heb er wel zin in. Maar eerst morgen nog lekker thuis.
Ik heb zo'n heerlijke ovenschotel gehad laatst. Ik eet geen aardappels en ik las dat je ook gemalen gestoomde bloemkool kunt gebruiken als aardappelpuree, of rauwe bloemkool malen en dan als rijst eten.

Ik heb een uitje gefruit, hier rundergehakt doorheen. Gesneden worteltjes, evt andere groente. Zelfgemaakte runderbouillon, wat zeezout, gedroogde rozemarijn en tijm. Dit een half uurtje ofzo met deksel laten sudderen. Daarna evt. nog wat in laten koken.

Bloemkool beetgaar stomen. Dan in de blender of met staafmixer met een klontje boter, peper en zout goed vermalen. Gehaktmengsel onderin een glazen ovenschaal en bloemkoolpuree erover heen. Ik heb het toen nog twee dagen in de koelkast bewaard omdat ik buitenhuis at. Toen ongeveer half uurtje in de oven op 180-200graden. Echt jummie!
Trotter, dat klopt ja, die rawfood crackers moeten heel lang in een droogoven liggen en dan moet je ze eerst nog zelf maken dus dat is best bewerkelijk. Ik kies hier niet voor , je kunt ze ook kant en klaar kopen namelijk! Bijvoorbeeld ijnzaadcrackers bij de natuurwinkel. En of rawfood verder veel tijd inneemt.... haha... even veel tijd als wat jullie nu doen met AA ! Gezond bezig-zijn kost nu eenmaal best wat tijd, geld en energie. Ik zie het als investeren in mezelf dus no problem!
Dag allemaal! Dag zes alweer en bijna voorbij zelfs. Vandaag was echt een eitje, voelde me hardstikke lekker en had ook helemaal geen behoefte aan veel sap. Heb op kantoor dus niet eens mijn voorraadje opgedronken. Ben daarna nog gaan sporten ook (wel even een kilootje minder telkens op mijn stang bij bodypump), dus ben best trots op mezelf Nu wel moe, maar dat is ook niet zo raar na een lange dag en sporten.

@phips welkom! Post je wat van jouw receptjes? Die koekjes klinken heerlijk!

@nachtpaars sorry, dan lees ik alle verhalen en probeer ik uit mijn hoofd te reageren op iedereen, gaat niet altijd goed ;)

@pichegru die ovenschotel klinkt heeerlijk, dat recept bewaar ik!

@els fijn dat je inspanningen resultaat hebben. Denk wel dat je ervoor moet oppassen dat je niet te weinig eet en je lichaam in de spaarstand gaat. Ik moet zeggen dat ik nu (nou ja, niet nu dan, maar met dit eetpatroon) waarschijnlijk in volume meer eet dan eerst. Komt ook door al die groenten natuurlijk. En een lekker vooruitzicht weer voor de boeg! Goed dat je je blender meeneemt, heb ik ook nog wel eens over na zitten denken toen ik wegging ;)
@esssther: heel eenvoudig, ontstaan tijdens borstvoeding geven aan mijn zeer allergische baby: ik mocht op een gegeven moment ook niets meer. Dat vond ik niet erg, maar ik ben gek op koekjes.... Alles op het aanrecht gezet wat ik nog wel mocht eten en daar mee aan de slag gegaan:

Voor een bakplaat: 500 gram speltmeel, 100 gram rozijnen (of dadels, vijgen, abrikozen ) 100-150 gram honing (dadelstroop is ook erg lekker) 80 gram zonnebloemolie, snufje zout en een beetje warm water zodat je er een fijn deeg van kunt kneden. Ook lekker met vanille (uit een stokje) of een beetje kaneel, appel of banaan, met restjes thee wordt het hier inmiddeld ook gemaakt, net wat je maar tegenkomt. Dit rol ik dan uit op de plaat, 25-30 minuten op 175 graden in de oven. Ik snij er vierkantjes van als de koek net de oven uit is. Warm zijn ze het lekkerst, maar ook snel op

Je kan er ook andere meelsoorten indoen of noten of zonnebloempitten (eerst een beetje roosteren, mmmm)

Inmiddels maakt iedereen op deze basis hier in huis zijn eigen koekjes, leuk vind ik dat. Als iemand anders koekjes bakt hebben we weer hele andere! O ja, ook lekker met een beetje havermout!

Sterkte met je sappen, dapper hoor!
Die koekjes klinken heerlijk, phips.

Ik heb het recept in een wordbestandje opgeslagen.

essssther, ik heb geen honger met al die sapjes en ik neem in mijn yoghurt wel de nodige zaden. Vanavond heb ik de kipfilet in de olijfolie gebakken, dus ook daar wel de nodige vetten.

Maar inderdaad, ik moet niet te weinig gaan eten.
@els dank je. Ik ben benieuwd wat je er van maakt!

Ik las een stuk terug dat je een brood liefhebber bent. Ik ook, maar ik word er doodmoe van. Nu eet ik in plaats van brood roggecrackers en ik heb veel meer energie. Ik eet er ook minder van omdat je er veel beter op moet kauwen. En toen ik er mee begon ( nu zo'n vier jaar geleden denk ik) ben ik ook flink afgevallen:-) . Nu komt dat er helaas ook wel weer bij , misschien gevolgen van de overgang ofzo, want ik ben niet echt anders gaan eten.
Zo, daar ben ik ook weer eens.. niet veel aan het forummen (heb ik de tijd niet meer voor met deze eet-gezond-hobby haha). Ik moet zeggen dat het lekker gaat en dat het me aardig lukt om gedurende de dag verstandig te eten. Maar ja, die sociale eetmomenten he? Bbq hier, terrasje daar.. dan vind ik het wel lastig maar ga ik maar voor het minst slechte.

Vanmiddag bij een biologische winkel in amsterdam geweest en daar wat dingen gescoord. Eindelijk de schijnbaar fameuze bietenmierikswortelspread (idd erg lekker) en een zak gedroogde gojibessen maar ik vind ze erg naar 'boerderij' smaken. Wie van jullie eet deze?

En heb een pakje dadels. Wat is het meest lekkere recept volgens jullie?
En oja.. volgens mij ben ik nog niets afgevallen.. eerder aangekomen!! Echt balen want snap het niet. Oke, ik eet wat vetter door alle olieen en volle produkten enzo maar er is ook behoorlijk veel ongezonds niet meer aangeraakt.

Herkenbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven