Geld & Recht alle pijlers

onterechte verkeersboete?

27-07-2012 12:07 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 weken geleden reed ik in de avond naar huis. Onderweg pakte ik mijn telefoon en deed het stekkertje van mijn handsfree set in mn telefoon. Oortjes in mijn oren, plots zag ik dat er op de auto die voor mij reed ern bordje; politie volgen!

Verdorie wat nou weer dacht ik. Afijn ik stoppen met nog steeds de oortjes in. Verscheen er een agent bij mijn raampje, ik raam open, oortjes uit. Zegt hij: de reden dat we u aanhouden is uw telefoon. Waarop ik direct zeg dat ik niet aan het bellen was. Dat geefde niet zei hij, mijn telefoon aanraken zou al een reden zijn voor een boete!!

220 euries!!!!!!

Kreeg een bonnetje mee die ik niet op dat moment heb bekeken en reed weg.

Nou zag ik later dat er bij reden van boete staat: niet handsfree bellen!!!

Dit klopt dus niet!

Nu vertik ik het om de boete te betalen. Er staat dat ik aan het bellen was en dat is niet zo. Het klopt dat ik mijn tel in mn hand had, maar dan had hij er die reden op moeten zetten.

Zodra de boete binnen is wil ik bezwaar maken. Maar wat is de kans dat ik " win"? Het is nu wel mijn woord tegen zijn woord.

Heeft iemand tips? Ik kan me hier zo boos om maken.

Alvast bedankt!
De boete is gegrond ...maar in zulke gevallen vind ik het wel erg zuur hoor! Heel irritant.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:triple schreef op 27 juli 2012 @ 12:18:

Je mag wel handsfree bellen maar niet je tel aanraken?! Lekker logisch zeg, als hij overgaat moet ik toch echt opnemen.Dit kan of via het oortje of als je zo'n houder op je dashboard hebt dan druk je op een knopje -> mag wel.
quote:boebele schreef op 27 juli 2012 @ 12:15:

Heel erg flauw van meneer agent. Hoe vaak zie je niet dat mensen echt asociaal aan het bellen zijn tijdens het rijden, incl. gevaarlijk rijgedrag?Die krijgen ook gewoon een bekeuring als de politie het ziet.
quote:Dahlia74 schreef op 27 juli 2012 @ 12:22:

[...]

Zolang het beroepsschrift in behandeling is hoef je niet te betalen. Maar ook als je wel betaald kun je gewoon bezwaar maken.

Je moet wel direct betalen!! En dan bezwaar indienen. Dan kun je je geld terugkrijgen (maar ik geef het weinig kans)

Als je niet direct betaald, kun je ook nog de boete er bovenop betalen.
Here I am - now what are your other two wishes...
Niet zo dwars Triple, je moet toch wel betalen. De rechter zal zeker zuchten als hij zijn dure tijd weer moet verspillen aan zo'n onzinzaak.
quote:ShamRock schreef op 27 juli 2012 @ 12:23:

De boete is gegrond ...maar in zulke gevallen vind ik het wel erg zuur hoor! Heel irritant.Tja. Als je al even snel iets moet doen (wat niet verstandig is) kijk dan iig even goed om je heen of er geen agent in de buurt is. En dan nog kunnen ze ook in een gewone wagen rijden.
quote:triple schreef op 27 juli 2012 @ 12:22:

"quote: triple schreef op 27 juli 2012 @ 12:16 :

[...]

De boete is terecht dat weet ik. Het gaat om principes. Er staat bellen en dat was ik niet aan het doen. Als ik de boete betaal vervalt de kans om bezwaar te maken. Als je betaalt dan betekent het dat je het eens bent met de boete. Waarom zoveel rompslomp en gedoe om een principekwestie. Wat maakt het uit wat er staat als je zelf al wel kunt concluderen dat de boete terecht is?"

Ik ben geen agent. Het is mijn werk niet. Wie zou vrijwillig zo n flink bedrag betalen? Ik heb ook bijna nooit een gordel om, dan zou ik ook net zo goed kunnen zeggen dat ze me een boete moeten geven voor alle keren dat ik geen gordel om had. Doe je ook niet lijkt meJe bent dus gewoon dom bezig in het verkeer. Prima, maar wees dan wel zo sportief om op je eigen blaren te gaan zitten dan. Deze zaak ga je echt niet winnen. Telefoon vasthouden staat gelijk aan bellen voor de wet. Immers een nummer intoetsen wordt al als bellen gezien en als zodanig omschreven. Klaar. Je hebt een overtreding gemaakt en moet betalen. Hier in het dorp is vorig jaar een 10 jarig meisje doodgereden door een muts die met haar telefoon bezig was. Dit soort boetes zijn altijd terecht.
quote:triple schreef op 27 juli 2012 @ 12:18:

Je mag wel handsfree bellen maar niet je tel aanraken?! Lekker logisch zeg, als hij overgaat moet ik toch echt opnemen.Dat gaat toch automatisch? Anders is het geen handsfree lijkt me.
Al rijdend mag je geen telefoon installeren of wat dan ook, boete is dan ook terecht
Ik ben van de week ook bijna dood gereden door een gast die iets met zijn telefoon aan het doen was.
quote:elninjoo schreef op 27 juli 2012 @ 12:23:

Beetje raar... Als je met je MP3 dezelfde handelingen had uitgevoerd was je niet strafbaar, met je telefoon wel. En is aan je radio/cd zitten tegenwoordig ook strafbaar? Of eten en drinken? Je zit toch wel vaker met iets in je handen terwijl je autorijdt?Eten en drinken is niet strafbaar maar als je een ongeluk veroorzaakt en het bleek dat je at of dronk of andere activiteiten doet die niks met het besturen van een auto te maken heeft wordt de zaak wel voorgeleid daar waar dat anders niet gebeurde.
Hoe je het ook noemen wil, jij zat hoe dan ook fout. Geef je dan ook weinig kans dat je dit gaat winnen.
quote:achnein schreef op 27 juli 2012 @ 12:26:

Niet zo dwars Triple, je moet toch wel betalen. De rechter zal zeker zuchten als hij zijn dure tijd weer moet verspillen aan zo'n onzinzaak.Zucht
Goh, je autoradio was vast stuk ..

Daar had je voor die bekeuring mooi een nieuwe voor kunnen kopen.
De boete is terecht.

En eigenlijk zou je er nog een boete bovenop moeten krijgen voor het gebruik van de term "euries"

[...]

De boete is terecht dat weet ik. Het gaat om principes. Er staat bellen en dat was ik niet aan het doen. Als ik de boete betaal vervalt de kans om bezwaar te maken. Als je betaalt dan betekent het dat je het eens bent met de boete. Waarom zoveel rompslomp en gedoe om een principekwestie. Wat maakt het uit wat er staat als je zelf al wel kunt concluderen dat de boete terecht is?"

Ik ben geen agent. Het is mijn werk niet. Wie zou vrijwillig zo n flink bedrag betalen? Ik heb ook bijna nooit een gordel om, dan zou ik ook net zo goed kunnen zeggen dat ze me een boete moeten geven voor alle keren dat ik geen gordel om had. Doe je ook niet lijkt me

Dat is dan tenminste nog je eigen leven waar je mee speelt, belangrijker is dat die agent er op let dat jij andermans leven niet in gevaar brengt.

De boete is terecht, gewoon betalen dus, of je nou je handsfree aansluit of zat te bellen, het blijft gevaarlijk want je bent afgeleid....

En voortaan dus vóór het rijden aansluiten
@nummerzoveel ik heb alle info goed doorgelezen. Er staat overal, na betalen is bezwaar niet meer mogelijk.
Gewoon voortaan voor het wegrijden zorgen dat alles ingesteld etc is, ook gordels en spiegels horen daarbij, navigatie incl.
quote:Oriane schreef op 27 juli 2012 @ 12:19:

[...]

Dat kan met een goed oortje via het oortje. Als mijn telefoon gaat kan ik via mijn stuur opnemen zelfs. Daarvoor had ik een blue tooth oor en die kon ik via het oor opnemen. Telefoon kwam de tas niet uit.

mijn man heeft ook zo'n carkit. Als er gebeld wordt, wordt er vanzelf opgenomen na twee keer overgaan.

Als je zo'n systeem te duur vindt, kun je er ook voor kiezen je telefoon tijdens het rijden gewoon uit te zetten, wordt je ook niet afgeleid.
quote:elninjoo schreef op vrijdag 27 juli 2012 12:23 Beetje raar... Als je met je MP3 dezelfde handelingen had uitgevoerd was je niet strafbaar, met je telefoon wel. En is aan je radio/cd zitten tegenwoordig ook strafbaar? Of eten en drinken? Je zit toch wel vaker met iets in je handen terwijl je autorijdt?Jij zegt precies wat ik denk! Thanks

[...]

Ik heb ook bijna nooit een gordel om, dan zou ik ook net zo goed kunnen zeggen dat ze me een boete moeten geven voor alle keren dat ik geen gordel om had. Doe je ook niet lijkt meGoed bezig..
quote:Sssenta schreef op 27 juli 2012 @ 12:30:

En eigenlijk zou je er nog een boete bovenop moeten krijgen voor het gebruik van de term "euries"
Voor het bedienen van een ipod staat geen boete voor bellen maar een overtreding op grond van artikel 5 als daar gevaarlijk rijgedrag door onstaat. Net zo beroerd dus. Mensen die bellen in de auto zijn eikels die hun eigen belang boven dat van de overige verkeersdeelnemers plaatsen. Levensgevaarlijk gedrag. Mensen die met hun ipod spelen idem.
Triple, het maakt niet uit wat de precieze omschrijving is. Het punt blijft dat jij die telefoon in je handen had. Als je bezwaar maakt, zal in de procedure wellicht de motivatie worden aangepast, maar het besluit - het opleggen van de boete - blijft hetzelfde. Wil je daar echt je tijd en energie in gaan steken?
Wel typisch dat je wel oortjes in een mp3speler had mogen doen, maar niet in een telefoon..
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven