Geld & Recht alle pijlers

onterechte verkeersboete?

27-07-2012 12:07 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 weken geleden reed ik in de avond naar huis. Onderweg pakte ik mijn telefoon en deed het stekkertje van mijn handsfree set in mn telefoon. Oortjes in mijn oren, plots zag ik dat er op de auto die voor mij reed ern bordje; politie volgen!

Verdorie wat nou weer dacht ik. Afijn ik stoppen met nog steeds de oortjes in. Verscheen er een agent bij mijn raampje, ik raam open, oortjes uit. Zegt hij: de reden dat we u aanhouden is uw telefoon. Waarop ik direct zeg dat ik niet aan het bellen was. Dat geefde niet zei hij, mijn telefoon aanraken zou al een reden zijn voor een boete!!

220 euries!!!!!!

Kreeg een bonnetje mee die ik niet op dat moment heb bekeken en reed weg.

Nou zag ik later dat er bij reden van boete staat: niet handsfree bellen!!!

Dit klopt dus niet!

Nu vertik ik het om de boete te betalen. Er staat dat ik aan het bellen was en dat is niet zo. Het klopt dat ik mijn tel in mn hand had, maar dan had hij er die reden op moeten zetten.

Zodra de boete binnen is wil ik bezwaar maken. Maar wat is de kans dat ik " win"? Het is nu wel mijn woord tegen zijn woord.

Heeft iemand tips? Ik kan me hier zo boos om maken.

Alvast bedankt!
quote:Ruza schreef op 27 juli 2012 @ 13:07:

[...]

Nou, dan zat TO dus uberhaupt niet op te letten anders had ze die agent wel egzien he. Die moet toch echt ergens vandaan gekomen zijn, ze vallen niet uit de lucht.

Ik ben niet roomscher dan de paus, ik doe ook wel eens wat fout. Maar dan accepteer je wel gewoon de gevolgen ervan ipv op lettertjes te proberen er onderuit te komen.ruza ik vraag mij af waar jij het recht vandaan haalt om mij zo aan te vallen?! dat ik hier een vraag stel betekent niet dat je mij mierenneuker mag noemen. toch? dat zegt meer over jou dan over mij geloof ik. je lijkt wel een puber! kan je ook gewoon beleefd blijven aub? mocht dat niet lukken, denk ik dat het het beste is als je je beledigingen voor je houdt!
Ik heb ook eens een boete gehad voor 'het vasthouden van een op een telefoon gelijkend voorwerp'. Toentertijd 180 euro... Een heleboel geld, maar ik heb er zeker van geleerd.

Bellen (of wat dan ook met je telefoon doen) tijdens het rijden afkeuren, heeft niets te maken met 'roomser dan de paus zijn'.

Het is gevaarlijk. Punt. Iedereen weet dat. Doe je het toch, moet je de consequenties accepteren en niet vanwege een zogenaamd 'principe' in beroep gaan.

Take your loss, betaal, leer ervan.

Je komt het wel weer te boven...
Nogmaals: Triple, heb je een Mulder of een OM-Afdoening? Maakt nogal verschil.
Oriane, daarom zei ik ook dat ze een kopie van de telefoonrekening en boete mee moet sturen. Dan gaat het hoe dan ook naar de agent, aangezien die heeft geconstateerd dat ze aan het bellen was (wat TO dus niet was!!). Die agent moet dan binnen zes weken reageren. Ik heb een keer bezwaar gemaakt en kwam geen steek verder, terwijl de boete wel echt onterecht was. Toen zei een vriend van mij dus dat ik nogmaals bezwaar moest maken met die kopietjes erbij en werd de zaak geseponeerd omdat de dienstdoende agent niet tijdig had gereageerd. Later heeft een andere vriend hetzelfde gedaan bij een wel terecht uitgeschreven boete en die werd ook geseponeerd. De vriend die vertelde dat het zo werkte is al onder veel boetes uitgekomen op deze manier. Leuk detail, hij werkt zelf bij justitie...
quote:boebele schreef op 27 juli 2012 @ 13:05:

[...]Genoeg mensen die écht asociaal rijgedrag vertonen en daar valt TO in dit geval niet onder.

TO schrijft toch echt "onderweg pakte ik de telefoon ............"

@boebele, weet jij veel waar die telefoon lag/ inzat?

Tijdens bovenstaande handeling had er heel wat mis kunnen gaan, met alle gevolgen van dien en met meer schade dan alleen blikschade. TO is niet de enige op de weg.
Als TO bezwaar maakt omdat ze de telefoon vast had en niet aan het bellen was, terwijl de boete is uitgeschreven omdat ze belde, dan moet ze hoe dan ook betalen. Als ze aantoont dat ze niet aan het bellen was d.m.v. de telefoonrekening terwijl de boete is uitgeschreven voor bellen, dan is de kans dat ze niet hoeft te betalen wel degelijk groot.
quote:Tinkeldel schreef op 27 juli 2012 @ 13:16:

Nogmaals: Triple, heb je een Mulder of een OM-Afdoening? Maakt nogal verschil.euhh wat is het verschil?
Laat maar, ik heb het al gevonden. Je hebt een OM-Afdoening zaak., dit staat als het goed is ook op het briefje dat je van de agent hebt gekregen. Je bent volgens mij al te laat:

U kunt verzet instellen bij de officier van justitie. In dat geval moet u niet betalen.

De officier van justitie moet uw verzet twee weken na kennisneming van de strafbeschikking hebben ontvangen. Op grond van de wet is de strafbeschikking na deze datum definitief. Als u geen verzet instelt, komt vast te staan dat u zich schuldig heeft gemaakt aan het strafbare feit.

Vraag is dan nog of als kennisneming het moment van de boete wordt gezien of het moment dat je de beschikking daadwerkelijk ontvangt.
1 x is genoeg
Tinkeldel, men gaat uit van de datum die op de beschikking staat die je thuis in de bus krijgt.
quote:missfiona schreef op 27 juli 2012 @ 13:20:

Als TO bezwaar maakt omdat ze de telefoon vast had en niet aan het bellen was, terwijl de boete is uitgeschreven omdat ze belde, dan moet ze hoe dan ook betalen. Als ze aantoont dat ze niet aan het bellen was d.m.v. de telefoonrekening terwijl de boete is uitgeschreven voor bellen, dan is de kans dat ze niet hoeft te betalen wel degelijk groot.Niet dus, zie laatste posting. OM doet niet aan vormfouten bij verkeersboetes. Het staat er letterlijk op de site! Prima dat je voet bij stuk wil houden maar in dit specifieke geval ( gegevens op beschikking niet juist) klopt je stelling totaal niet! Doe die test anders zelf even.
quote:limelight schreef op 27 juli 2012 @ 13:19:

[...]

TO schrijft toch echt "onderweg pakte ik de telefoon ............"

@boebele, weet jij veel waar die telefoon lag/ inzat?

Tijdens bovenstaande handeling had er heel wat mis kunnen gaan, met alle gevolgen van dien en met meer schade dan alleen blikschade. TO is niet de enige op de weg.

Nee, ik was er niet bij natuurlijk. Ik stoor me gewoon aan de vele vingertjes hier, dat is alles. We doen allemaal weleens iets fout en er zijn ergere dingen dan een snoertje in je telefoon steken tijdens het rijden.

Man, wat je allemaal wel niet ziet onderweg. En wat ik al zei: veel mensen zitten gewoon echt asociaal te bellen tijdens het rijden.
quote:Oriane schreef op 27 juli 2012 @ 13:13:

http://www.om.nl/onderwer ... waren/doe_de_bezwaartest/

Daar kun je een test doen om te zien of je bezwaar stand houdt

Zie onder de uitslag voor dit specifieke geval

Wilt u bezwaar maken omdat u denkt dat er iets mis is gegaan in de procedure?

Ja, er klopt iets niet in de gegevens op de beschikking

Uw antwoord: Ja, er klopt iets niet in de gegevens op de beschikking

Sommige mensen verkeren in de veronderstelling dat dit ‘vormfouten’ zijn waardoor de beschikking vernietigd moet worden. Kennelijke vergissingen zijn echter geen aanleiding om de sanctie te vernietigen. U kunt beroep instellen, waarna u een nieuwe beschikking krijgt met de gecorrigeerde gegevens. De  boete moet uiteindelijk dus wel betaald worden (dat kunt u ook meteen doen, zonder eerst beroep in te stellen).

Resultaat: naar aanleiding van het beroepsschrift zal de Officier een gecorrigeerde beschikking laten toesturen. Uiteindelijk moet de boete dus gewoon betaald worden.Ik qoute de uitslag van de test gewoon nog maar een keer. Bezwaar maken tegen een vergissing op de beschikking heeft geen zin.
[quote]missfiona schreef op 27 juli 2012 @ 13:18:

Oriane, daarom zei ik ook dat ze een kopie van de telefoonrekening en boete mee moet sturen. Dan gaat het hoe dan ook naar de agent, aangezien die heeft geconstateerd dat ze aan het bellen was (wat TO dus niet was!!).

agent heeft zelf gezegd dat het klopt dat k niet aan het bellen was. aangezien ik heel stellig zei dat ik niet aan het bellen was, zei hij zelf dat dat klopte en dat ik daar de bekeuring niet voor kreeg maar voor het vasthouden van de telefoon. daar kon ik mee leven, tot ik las wat hij op de boete had geschreven.
quote:Oriane schreef op 27 juli 2012 @ 13:24:

[...]

Niet dus, zie laatste posting. OM doet niet aan vormfouten bij verkeersboetes. Het staat er letterlijk op de site! Prima dat je voet bij stuk wil houden maar in dit specifieke geval ( gegevens op beschikking niet juist) klopt je stelling totaal niet! Doe die test anders zelf even.Het betreft geen verkeersboete, maar een strafbeschikking. Dat is niet hetzelfde.
quote:Oriane schreef op 27 juli 2012 @ 13:24:

[...]

Niet dus, zie laatste posting. OM doet niet aan vormfouten bij verkeersboetes. Het staat er letterlijk op de site! Prima dat je voet bij stuk wil houden maar in dit specifieke geval ( gegevens op beschikking niet juist) klopt je stelling totaal niet! Doe die test anders zelf even.

Ik zeg toch dat als TO bezwaar indient op basis van een vormfout ze alsnog moet betalen. Zeker als het argument is dat ze niet belde, maar de telefoon alleen vast had. Dat levert je alsnog een boete op.

Maar als TO bezwaar indient omdat ze niet aan het bellen was op het moment dat de boete werd geschreven, met een kopie rekening erbij (en ze was niet aan het bellen), dan gaat de zaak naar de schrijvende agent en is de kans groot dat de boete wordt geseponeerd. Alleen als de agent dan op tijd reageert en zich weet te herinneren wie TO is en wat er exact aan de hand was, dan is het alsnog betalen.
quote:triple schreef op 27 juli 2012 @ 13:26:

[quote]missfiona schreef op 27 juli 2012 @ 13:18:

Oriane, daarom zei ik ook dat ze een kopie van de telefoonrekening en boete mee moet sturen. Dan gaat het hoe dan ook naar de agent, aangezien die heeft geconstateerd dat ze aan het bellen was (wat TO dus niet was!!).

agent heeft zelf gezegd dat het klopt dat k niet aan het bellen was. aangezien ik heel stellig zei dat ik niet aan het bellen was, zei hij zelf dat dat klopte en dat ik daar de bekeuring niet voor kreeg maar voor het vasthouden van de telefoon. daar kon ik mee leven, tot ik las wat hij op de boete had geschreven.Maar Triple, maakt het voor de hoogte van de boete wat uit of jij je telefoon alleen vasthield of aan het bellen was? Zoniet, dan heeft bezwaar maken ook geen zin natuurlijk, betalen moet je toch.
quote:Tinkeldel schreef op 27 juli 2012 @ 13:22:

Laat maar, ik heb het al gevonden. Je hebt een OM-Afdoening zaak., dit staat als het goed is ook op het briefje dat je van de agent hebt gekregen. Je bent volgens mij al te laat:

U kunt verzet instellen bij de officier van justitie. In dat geval moet u niet betalen.

De officier van justitie moet uw verzet twee weken na kennisneming van de strafbeschikking hebben ontvangen. Op grond van de wet is de strafbeschikking na deze datum definitief. Als u geen verzet instelt, komt vast te staan dat u zich schuldig heeft gemaakt aan het strafbare feit.

Vraag is dan nog of als kennisneming het moment van de boete wordt gezien of het moment dat je de beschikking daadwerkelijk ontvangt.ik heb de boete nog niet ontvangen thuis. maar achter op het papiertje staat dat als ik bezwaar wil indienen, dat binnen 6 weken moet.
Bezwaar tegen een vergissing op de beschikking heeft geen zin. Bezwaar tegen de beschikking an sich heeft dat in telefoonboetes wel degelijk. Het is volkomen legaal, hoewel het vaak ontzettend onterecht is. Zo werkt het systeem.
quote:triple schreef op 27 juli 2012 @ 13:31:

[...]

ik heb de boete nog niet ontvangen thuis. maar achter op het papiertje staat dat als ik bezwaar wil indienen, dat binnen 6 weken moet.Ik zou de boete dan nog even afwachten en dan kijken wat je kunt doen. Het is nu nog niet duidelijk of het een verkeersboete of een strafbeschikking is. Daar gelden verschillende regels voor.
Maar als je iets doet wat niet mag, weet je toch dat je bekeurd kan worden?

Ik zeg niet dat alle mensen die bellen (of wat dan ook) achter het stuur direct gevierendeeld moeten worden oid, maar wees zo volwassen om de boete te accepteren en te betalen.

Ik hoor ook wel mensen klagen: 'jaaaaa, ik heb een bekeuring gehad terwijl ik maar 10 km te hard reed (dat doe ik anders nooit!) En de buurvrouw rijdt altijd wel 20 km te hard en die krijgt nooit een bekeuring, dat is toch niet eerlijk?'

Het heeft niets met elkaar te maken. Overtreed je de wet, loop je het risico op een boete. Ongeacht (rij)gedrag van een ander. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

Je zit fout. Betaal de boete. En leef er vrolijk verder op los
quote:boebele schreef op 27 juli 2012 @ 13:31:

[...]

Maar Triple, maakt het voor de hoogte van de boete wat uit of jij je telefoon alleen vasthield of aan het bellen was? Zoniet, dan heeft bezwaar maken ook geen zin natuurlijk, betalen moet je toch.

nogmaals ik wil best betalen. daar gaat het eigenlijk ook helemaal niet om. ik viel om de reden. en al helemaal omdat de agent zei dat het klopte dat ik niet aan het bellen was. dat zei hij zelf. ik deed nota bene mijn oortjes uit toen hij bij mijn raampje stond. dat heeft hij allemaal gezien. het feit dat er "niet handsfree bellen"staat vind ik "gemeen". en daarom mogen ze het recht zetten.

tuurlijk weet ik ook wel dat ik uiteindelijk toch zal moeten betalen als vasthouden van telefoon strafbaar is.
quote:triple schreef op 27 juli 2012 @ 12:07:

Nou zag ik later dat er bij reden van boete staat: niet handsfree bellen!!!

Dit klopt dus niet! Dat klopt toch precies, je was niet handsfree aan het bellen! Je was uberhaupt niet aan het bellen zeg je dus ook niet handsfree, geen woord van gelogen dus.
haha zo kan je het ook lezen inderdaad:)
Dan nog ben je als burger zelf ook verplicht de persoonlijk gegeven boete ter plekke te controleren. Ze had dat dus toen al kenbaar moeten maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven