Mishandeling

28-07-2012 17:04 346 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn hart luchten.

Ik ben er beroerd van.

Vanochtend sta ik op de markt, ik zal duidelijk zijn, eigenlijk hoop ik op herkenning.

Van omstanders, de moeder van het kind misschien?

Er stond een vader bij de broodkraam, met twee kinderen, jongens, ik schat zo ongeveer van 11 en 13 jaar.

De vader, een lange, pezige, gebruinde vent, mager en scherp gezicht, kort grijzig haar en een pet op. Iets grote, afstaande oren.

De jongens, allebei kort donker haar. De jongste nog een beetje kinder model, de oudste had al een groeispurt achter de rug, lange armen en benen, hoekiger.

De jongste stond vlakbij zijn vader, de oudste er iets vandaan.

Opeens begon de vader met stemverheffing te praten.

'Je doet het jezelf aan, moet je jezelf eens zien staan, als een zoutzak, niks moe. Die houding, die houding, het is helemaal niks en je moet eens een keer normaal gaan staan. Hup schouders naar achteren, en borst vooruit!'

Het was gericht tot de oudste van de jongens.

Het joch stond er inderdaad wat ongelukkig bij.

De toon waarop het gezegd werd was minderwaardig en kleinerend, en het was echt harder dan nodig, het gaf mij het gevoel van 'de vader die eens even laat horen dat hij wel weet hoe het moet'.

En daar bleef het niet bij, hij bleef doorgaan, steeds hetzelfde herhalen, op luide toon, en toen het even stil was keek het onderwerp van die retirade even naar zijn broertje, die veelzeggend terug naar hem keek, even hulpeloos, hij vond het rot voor hem, maar wist niet goed wat te doen. Er was dusdanig oogcontact tussen de jongens dat ik daaruit las dat dit niet een eenmalig iets was.

Er stond een stapel kratten met koopwaar, de jongens waar het om ging zette zijn handen op de kratten, steunde daarop en boog zijn hoofd.

....'Zie je nou? Daar sta je weer, sta je weer te hangen, hé? Wat zeg je? Moe? Dat heb ik al gezegd. Dat heb je zelf in de hand. Het is je hóuding, je hóuding. Dat inmekaar gedoken ruggetje, als je nou eens een keer rechtop gaat staan, je hoofd omhoog en je schouders recht, dan heb je geen last van moeheid en (en daar komtie) dan ben je ook gelijk van dat zogenaamde minderwaardigheidscomplex af. Ga jij maar even niet meer hier staan, maar dáár. Hij wees naar de muur tegenover de marktplaats. Gewoon rechtop tegen die muur.

De jongen deed het. En ging als een geslagen hond naar de plaats die zijn vader hem wees.

Ik wilde wat doen. Maar wat kon ik doen? Ik heb gedacht ik moet dit melden. Maar ik weet wel waar, maar ik weet niet wie die vader is, ik ken het kind niet. Ik was klaar met mijn boodschap aan de kraam maar wilde niet weg, ik wilde dit volgen. Wie weet kwamen ze iemand tegen, die ze de kenden, die ik toevallig ook kende.

Vragen aan de marktkoopman of die man hier vaker kwam, maar die had er zelf bijgestaan en net gedaan of het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl hij zelfs met zijn 'anders nog iets meneer' moest wachten omdat zijn klant met zijn rug naar hem toe zijn zoon stond te vernederen!

Ik ben even doorgelopen en heb gewacht.

Ze hadden alledrie een broodje en gingen die naast een marktkraam op een muurtje zitten opeten. Tenminste, de vader en zijn jongste kind, de oudste zat naast zijn broertje aan de buitenkant, en plukte met een sip wit gezichtje aan zijn broodje.

Ik dacht, kon ik hem maar een briefje in zijn hand duwen met mijn telefoonnummer, voor als het te erg werd, dat hij me kon bellen, maar dat was niet mogelijk want pa zat er bovenop, en ergens leek het me ook gewoon niet reëel.

Er iets van zeggen was uitgesloten, want ik denk dat het kind het er dan nog meer van langs zou hebben gekregen.

Het zag er zo naar uit, het ongelukkige straalde van het hele wezen af, gebogen hoofd, zo'n lange puber, in-wit gezicht.

Ik ben nu thuis, maar het laat me niet los.

Misschien denk ik te ver door, maar ik kreeg de indruk dat de jongens wellicht voor de vakantie bij hun vader verblijven, en dat het kind waar het omgaat volgens de moeder dan last heeft van minderwaardigheidsgevoelens.

En daar maakte de vader nu wel eens even korte metten mee.

Ik voel me niet tekortgeschoten in wat ik had kunnen of moeten doen, want dat was niet mogelijk.

Ik spreek namelijk uit (soortgelijke) ervaring, het kon dus echt niet, of het kon niet omdat ik dat niet kon - sorry als dit erg onduidelijk is.

Het erge is dat ik zag dat anderen het ook zagen maar het bewust negeerden.

Maar dat ik nou nog steeds aan dat joch moet denken, daar heeft hij ook niks aan.

Het zit me dwars.
Ik had die vader er echt op aangesproken. Hem net zo voor lul zetten als hij zijn zoon.

Snap nooit zó waarom mensen dit niet durven.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik voel met je mee, Perel, heb ooit eens iets soortgelijks meegemaakt en het liet me niet los. Sterker nog, als ik eraan terug denk springen me nog de tranen in de ogen... Geestelijke mishandeling is óók mishandeling! Het is inderdaad best mogelijk dat het joch al de hele morgen heeft lopen etteren, maar dat heb jij dan niet gezien en weet je dus ook niets van. Leg het naast je neer, en hoop dat het incident was. Je kon misschien niets doen, ik destijds wel, maar ik was gewoon te schijterig... Dus de volgende keer, om te voorkomen dat je je het weer zo aantrekt, misschien er toch iets van zeggen?
Ik heb ook een hekel aan onrecht en spreek mensen gerust aan. Een keer in de supermarkt ook een moeder aangesproken op haar gedrag. Daar moest beveiliging bij komen, omdat ze haar agressie op mij richtte. Buiten de supermarkt stond ze me daarna op te wachten. Gelukkig had ik de beveiliging gevraagd mee te lopen. Maar hierdoor begrijp ik wel dat mensen soms twijfelen om iemand aan te spreken.
TO volg je intuitie in hoeverre je dit erg moet vinden, en dus als "mishandeling".moet zien. Wij waren er allemaal niet bij dus wij kunnen al helemaal niet oordelen of er sprake was van emotionele mishandeling/verwaarlozing.

[ander voorbeeld] laatst was ik in de winkel en zat er een dove, niet zo heel goed sprekende cassiere te foeteren op haar klant, een heel klein/oud/zielig/doof vrouwtje die niet goed kon zien en haar dus totaal niet begreep. Ik en mijn vriendin waren helemaal flebbergasted over de respectloosheid van de cassiere, die helemaal verontwaardigd naar ons keek omdat die mevrouw haar niet begreep. Damn wat baalde we beide achteraf dat we er niets van gezegd hadden! [einde ander voorbeeld]

pure frustratie! maar te veel van onze apropos
Ik zou eerder iemand aanspreken die z'n in 't openbaar vervelende kind niet tot de orde roept.
Mishandeling vind ik het niet. Maar wel not-done. Als ik een probleem met 1 van mijn kinderen heb, bespreek ik dat thuis. Niet met publiek erbij.

Genante vertoning
-
-
quote:nurse83 schreef op 28 juli 2012 @ 18:26:

TO volg je intuitie in hoeverre je dit erg moet vinden, en dus als "mishandeling".moet zien. Wij waren er allemaal niet bij dus wij kunnen al helemaal niet oordelen of er sprake was van emotionele mishandeling/verwaarlozing.

[ander voorbeeld] laatst was ik in de winkel en zat er een dove, niet zo heel goed sprekende cassiere te foeteren op haar klant, een heel klein/oud/zielig/doof vrouwtje die niet goed kon zien en haar dus totaal niet begreep. Ik en mijn vriendin waren helemaal flebbergasted over de respectloosheid van de cassiere, die helemaal verontwaardigd naar ons keek omdat die mevrouw haar niet begreep. Damn wat baalde we beide achteraf dat we er niets van gezegd hadden! [einde ander voorbeeld]

pure frustratie! maar te veel van onze aproposKijk, daar had ik nou wel wat van gezegd
quote:mayhem schreef op 28 juli 2012 @ 18:32:

Ik keur kleineren ook af.

Fysieke mishandeling laatst meegemaakt, in de supermarkt. Een luid gillende en krijsende peuter in het winkelwagentje. Ik dacht 'jawel, dat heb ik weer'. Mijn mp3-speler was leeg en ik werd met de minuut humeuriger, dat gekrijs gaat echt door merg en been.

Het was ook echt extreem, kind blijft gillen en op een aangegeven moment geeft de moeder de peuter een flinke kletsende klap in het gezicht.

En toen kon ik me niet langer inhouden. Dat een peuter schreeuwt is irritant, liep mezelf flink te ergeren maar vind het niet normaal dat je je kind slaat. Echt een klap. Heb de moeder aangesproken want vond het niet kunnen. Ik was zo boos, je slaat zo'n kind toch niet, hoe irritant het ook is?als het kind hysterisch is is dat de enige manier om de hysterie te stoppen
quote:mayhem schreef op 28 juli 2012 @ 18:32:

Ik was zo boos, je slaat zo'n kind toch niet, hoe irritant het ook is?Het hélpt ook nog geen eens; kind ging zeker nog harder janken ook?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:calvijn1 schreef op 28 juli 2012 @ 18:15:

Ik had die vader er echt op aangesproken. Hem net zo voor lul zetten als hij zijn zoon.

Snap nooit zó waarom mensen dit niet durven.Ik denk dat ik die jongen er niet mee geholpen zou hebben, die zou zich denk ik nóg kleiner hebben gevoeld, en als mijn idee over die vader juist is, zou hij het waarschijnlijk nog meer hebben moeten bezuren.
-
-
Van de week zag ik een moeder die tegen haar kind zei.. Als je stom doet dan bindt ik je aan een paal vast en dan wordt je ontvoerd door een hele enge man en dan zie je mama nooit meer terug.. En dat soort dingen heb ik vaker gehoord en dat in het openbaar, ik vraag me dan af hoe ze thuis tegen zo'n kind praten.
quote:feeks schreef op 28 juli 2012 @ 18:34:

[...]

als het kind hysterisch is is dat de enige manier om de hysterie te stoppenWelnee.
quote:alinea schreef op 28 juli 2012 @ 18:39:

Van de week zag ik een moeder die tegen haar kind zei.. Als je stom doet dan bindt ik je aan een paal vast en dan wordt je ontvoerd door een hele enge man en dan zie je mama nooit meer terug.. En dat soort dingen heb ik vaker gehoord en dat in het openbaar, ik vraag me dan af hoe ze thuis tegen zo'n kind praten.Tjemig.......dan zitten er wel wat steekkies bij je los, hoor.

Van de week zag ik een moeder die tegen haar kind zei.. Als je stom doet dan bindt ik je aan een paal vast en dan wordt je ontvoerd door een hele enge man en dan zie je mama nooit meer terug.. En dat soort dingen heb ik vaker gehoord en dat in het openbaar, ik vraag me dan af hoe ze thuis tegen zo'n kind praten.Oh, dan had ik tegen die moeder gezegd dat ze het kind ook gelijk aan mij kon mee geven, als ze er toch vanaf wilt, kei hard in haar gezicht waar iedereen bij stond.
quote:elninjoo schreef op 28 juli 2012 @ 18:26:

Ik zou eerder iemand aanspreken die z'n in 't openbaar vervelende kind niet tot de orde roept.Dit is misschien niet-gewenste nieuwsgierigheid, dus je hoeft niet te antwoorden als je dat niet wilt ;). Maar hoe hebben jouw ouders jou altijd behandeld? Je lijkt het juist goed te vinden als ouders hun kinderen op een fikse manier straffen? Ben jij vroeger ook in het openbaar (en thuis) uitgescholden, over straat gesleurd...etc. Heeft dat je een beter persoon gemaakt? Want dat is waar het hier over gaat....Dat die man agressief en gemeen over kwam op TO naar zijn kinderen toe..Vind je dat dat nodig is voor correctie van kinderen?

Van de week zag ik een moeder die tegen haar kind zei.. Als je stom doet dan bindt ik je aan een paal vast en dan wordt je ontvoerd door een hele enge man en dan zie je mama nooit meer terug.. En dat soort dingen heb ik vaker gehoord en dat in het openbaar, ik vraag me dan af hoe ze thuis tegen zo'n kind praten.

Een andere reactie kan ik gewoonweg niet bedenken.
quote:feeks schreef op 28 juli 2012 @ 18:34:

[...]

als het kind hysterisch is is dat de enige manier om de hysterie te stoppenWelnee.
Wat zou je doen als de moeder of iemand anders dit herkende?
Ga in therapie!
quote:anoniem_167 schreef op 28 juli 2012 @ 18:42:

[...]

Dit is misschien niet-gewenste nieuwsgierigheid, dus je hoeft niet te antwoorden als je dat niet wilt ;). Maar hoe hebben jouw ouders jou altijd behandeld? Je lijkt het juist goed te vinden als ouders hun kinderen op een fikse manier straffen? Ben jij vroeger ook in het openbaar (en thuis) uitgescholden, over straat gesleurd...etc. Heeft dat je een beter persoon gemaakt? Want dat is waar het hier over gaat....Dat die man agressief en gemeen over kwam op TO naar zijn kinderen toe..Vind je dat dat nodig is voor correctie van kinderen?Elninjooo was een voorbeeldig kind,zij hoefde niet gecorrigeert te worden
Kan me je gevoel helemaal voorstellen.

Ben zelf geestelijk mishandelt en dat herken je gelijk als je het op straat o.i.d. ziet gebeuren.

En dan wil je wat doen, maar wat?

Soms kan je niets en moet je je realiseren dat je niet al het onrecht in de wereld op je schouders kan nemen.

Ik heb het wel een keer gehad toen mijn jongste, behoorlijk temperament vol, een jengeldag had die bij de supermarkt uiteindelijk ontaardde in een driftbui.

Iemand anders in de winkel zei toen iets tegen me in de trant van: 'zal ik hem even laten schrikken, dan is het zo over'.

(Elninjoo?)

Ik heb haar (niet zo vriendelijik) bedankt, en gezegd dat ik het zelf wel zou redden.

Tegen mijn kind heb ik gezegd, die mevrouw heeft geen verstand van kinderen.

Dat was toen op het moment dat 'ergens wel of niet verstand' van hebben zijn nieuwe woord was. Hij had namelijk overal 'verstand' van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven